følg oss

Sentralbord: 92 777 242 (08.00-15.00)

 > SEO Blogg  > Blogging for bedrifter: Slå knockout på dine konkurrenter!
En mann til høyre og en baby til venstre. Begge poserer med boksehansker. Foran er en banner som proklamerer en kamp: "May Weather versus Lucia". Øverst kan du lese: "The fight of the centyry"

Blogging for bedrifter: Slå knockout på dine konkurrenter!

Å øke omsetningen med bedriftsblogging kan være like utfordrende som, ja… for eksempel boksing. Først må de riktige forberedelsene gjøres. Deretter må man slå knockout på motstanderen. Seieren gir deg autoriteten du trenger for å promotere deg selv som aldri før. Til slutt må du analysere og ta lærdom av egen suksess slik at den kan gjenskapes. Blogging for bedrifter er Internett sitt svar på proffboksing. Alle kan slå seg til topps, som Rocky Balboa, men ingen klarer det uten god veiledning: Her er fire grep som tar din  bedriftsblogg til topps i sin liga.

 

Før vi tar fatt på bloggtreningen er det viktig at du har satt deg inn i fordelene med blogging for nettbedrifter. Du bør også ha sjekke om din forretning i din bransje er godt egnet for blogging.

Hvis du enda ikke har kartlagt sistnevnte? På linken over finner du en 10-punkters sjekkliste for å undersøke potensialet for en blogg i nettopp din bedrift.

 

RELEVANT LESNING FRA VÅRT ARKIV: Veien til frihet – Nettsalg for nybegynnere

 

INNHOLD

 

1. Blogging for bedrifter krever forberedelser!

Ei lita jente med boksehansker klar for kamp

Med riktig teknikk kan du slå knockout på de som er større enn deg.

Blogging kan være uhyre effektiv markedsføring, men det krever at du gjør gode forberedelser. Det nytter ikke å bare slå ut luften. Da vil du ikke få inn et eneste slag på dine motstandere. Om du derimot studerer konkurransen på forhånd, vil du kunne legge en strategi for dine angrep.

 

Tegneseriefigur forteller om sine erfaringer med blogging for bedrifter og boksing

Amper vet et og annet om å være godt forberedt

Tegneseriefigur med boksehansker på som hevder at forberedelser er viktigst når det kommer til blogging for bedrifter.

 

Velg riktig motstander

Det første du bør gjøre er å finne frem til søkeord og søketermer som du ønsker å konkurrere på. Tenk på det som valg av liga og klasse. Før du kan slå deg til topps, må du velge deg ut en passende konkurrent. Når du har funnet din motstander kan du starte med å studere hva som skal til for å vinne.

Sjekk søkevolumet på dine nøkkelfraser ved å gjøre Googlesøk på disse. Finn ut hvor hard konkurransen er, og studer dine motstandere. Er selskapene som dukker opp store eller små? Er domeneautoriteten (DA) deres høy eller lav? Hva kan du gjøre bedre enn dem, og på hvilke områder er de sårbare?

Vi skal ikke komme inn på detaljene om nøkkelord i dette blogginnlegget. Vil du lære mer om dette kan du ta en kikk på vårt One-Inch Punch-blogginnlegg om riktig bruk av nøkkelord og nøkkelfraser.

 

Velg riktig utstyr

Det finnes mange verktøy du kan bruke for å undersøke din konkurranse nærmere. Noen av de mest populære for øyeblikket er SEMrush og Ubersuggest. Før du gir deg i kast med betalte løsninger kan det være en god ide å prøve seg med en gratis løsning først. De blir du kjent med parametrene som brukes for å måle konkurrenter opp mot hverandre på Internett.

Et eksempel på en gratis løsning er checkpagerank.net. Der kan du ganske enkelt søke på domenet til din motstander og få opp informasjon om domeneautoriteten.

Trenger du mer informasjon om hvordan du skal forstå en nettsides autoritet, vil vi anbefale vårt tidligere blogginnlegg som forklarer sammenhengen mellom autoritet og SEO.

For en mer inngående forklaring på hvordan du sjekker ditt eget domene, og hva tallene betyr, har vi satt sammen en gratis e-bok. Den gir deg en oversikt over ting som er bra å kunne når du konkurrerer med andre på Internett.

Ja takk, jeg vil ha gratis e-nok: “Sjekk din autoritet”!

Et banner der du kan laste ned gratis e-bok: "Sjekk din autoritet".

 

2. Tilpass ditt innhold for førsteplass på Google

gif der ei lita jente med boksehansker bokser en mann som prøver å komme unna.

Hvordan kan man best mulig trette ut sine motstandere? Hva skal man bruke ressurser på? Hvor ofte skal man gå til kamp… eller skrive blogginnlegg? Hvor langt skal man skrive? Svaret henger sammen med den overordnede strategien for digital markedsføring.

Det som skiller innholdet i et innlegg på førstesiden og andresiden til Google trenger ikke å være så mye, men vi vet at 75 % av brukerne aldri klikker seg til søkeside nummer to (kilde). Derfor lønner det seg å gjøre seg så flid du bare kan med dine innhold til bedriftsbloggen. Kvalitet er alltid bedre enn kvantitet. Gary Illyes fra Google har følgende å si om innhold på nettsider:

“Narrow it down as much as you can. Don’t create low quality and no value-add pages. It’s just not worth it because one thing is that we don’t necessarily want to index those pages”

Gary Illyes

Tidligere har SEO-blogg skrevet et blogginnlegg som kan hjelpe deg i forhold til et blogginnleggs lengde, relevans og andre SEO-faktorer. Det fine med det innlegget er at det forklarer det aller meste du trenger å vite i forhold til et blogginnleggs on page-SEO-faktorer på en lettvint og kortfattet måte.

Bruk kreativiteten!

Slik som boksere må jobbe hardt for å vinne mange kamper, må man rett og slett jobbe med å bli en bedre forfatter. Det er noe som tar tid. Ofte kan kreativitet hjelpe oss til å oppnå dette. Kreativitet er ikke bare til hjelp for å kunne skrive mer kreativt, men også for å hjelpe oss å se ting fra forskjellige perspektiver.

Fordi kreativitet er så viktig har vi i SEO-blogg brukt mye tid og ressurser på å skrive et omfattende innlegg som tar for seg 10 triks for å skrive mer kreativt. Det spesielle med dette innlegget er at det ikke bare forklarer teorien men også viser hvordan man kan gjøre det i praksis. Kreativitet handler om å gjøre, ikke forklare!

 

3. Bygg din merkevare med bedriftsblogg!

En plakat som viser tittelkamp mellom et barn og en voksen profesjonell bokser. "the fight of the century: May Weather versus Lucia"

Merkevare må bygges enten det dreier seg om en blogg eller en boksers karriere.

Jeg er nå kommet til den delen av markedsføringsstrategien som har å gjøre med det som skjer etter at blogginnlegget er skrevet og boksekampen vunnet. Det hjelper lite med en stor seier dersom ingen hører om det. Det samme gjelder for blogging i bedrifter.

Dersom du skriver bra innhold, vil du sannsynligvis klare å havne på førstesiden av Google. Det vil i seg selv gi økt trafikk og flere leads. Likevel vil du nå ut til potensielle kunder raskere ved å implementere dine tekster i en overordnet strategi for digital markedsføring.

Med andre ord: Har du skrevet bra innhold, fortell omverdenen om din suksess! Det kan ta flere måneder for et blogginnlegg å nå sitt fulle potensiale hos Google. Resultater kommer raskere til de som jobber like hardt med markedsføring som forberedelser og selve innholdsproduksjonen.

Om du er seriøs og vil implementere en fullstendig digital strategi, bør du følge lenken ovenfor som tar deg til Content Marketing Guiden. Der vil du lære å formulere en digital strategi ved hjelp av 7 konkrete steg. Om du nøyer deg med bloggen har du her noen gratis metoder for promotering:

 

Send ut nyhetsbrev!

Å skrive nyhetsbrev er en av de eldste strategiene for å skaffe flere leads fra potensielle kunder. Det krever ikke så mye å samle inn e-post-adresser på nettstedet ditt, og det lar deg nå ut til svært mange personer samtidig.

 

Bygg nettverk!

Som i den virkelige verden er det tusenvis av måter du kan bygge nettverk på. Om det er på forumer med spesielle emner eller sosiale medier finnes det nesten ubegrenset med muligheter. Her får du høre om noen vanlige måter bloggere kan bygge profesjonelle nettverk.

 

Skriv blogginnlegg i andres blogger!

Gjesteblogging er rett og slett at du skriver et blogginnlegg på en annen blogg med relevant innhold. Skriver du du bra innhold, vil folk sjekke hvem som har skrevet det, noe som kan lede til økt trafikk til din blogg.

 

La kjente personer delta i innholdet!

Dersom du klarer å involvere noen personer som nyter litt anerkjennelse på et eller annet nivå, vil blogginnlegget sannsynligvis vekke større oppmerksomhet. Kan du få en ekspert fra din bransje til å uttale seg om et tema i blogginnlegget? Eller kanskje du kan intervjue en kjendis? Ikke bare vekker det større interesse for innlegget ditt. Det vil også øke SEO-verdien dersom du lager innhold som baseres på «ekspertuttalelser».

 

Kommenter på andres blogginnlegg!

Dersom du kommenterer på blogginnlegg innenfor samme sjanger som din egen, kan dette ha en effekt på trafikk til din side. Da er det viktig at du bruker litt tid på dine kommentarer, og aller helst viser litt innsikt. Dersom du bare slenger ut med lite gjennomtenkte uttalelser, vil det oppfattes som spam av potensielle kunder. Det kan funke å psyke ut motstanderen i bokseringen med meningsløse utrop. I Google-ringen kommer du ingen vei med slikt. Flåsete kommentarer vil garantert ikke generere flere leads, men glimt i øyet og humor kan derimot være gode virkemidler.

 

Sosiale medier

Avhengig av bransje du befinner deg i, vil bruk av sosiale medier være en viktig del av den overordnede markedsstrategien for ditt nettsted. Annonsering på Facebook og Google er veldig populært. Derfor blir du kanskje bli overrasket over å høre at annonsering på sosiale medier er langt fra den beste måten å øke din omsetning på nett. Da er innholdsmarkedsføring en langt mer bærekraftig taktikk for bedrifter på nett.

Riktig bruk av sosiale medier kan likevel være veldig verdifullt for nettbedrifter. Det er nemlig en veldig effektiv måte å bygge din merkevare. Hvilke sosiale medier som egner seg best for din bedrift, og hvordan du går frem for å promotere ditt foretak på Facebook, Twitter, Pinterest, LinkedIn og YouTube kan du lese mer om i vår One-Inch Punch om bruk av sosiale medier til digital markedsføring. (Under produksjon akkurat nå. Kommer om en dag eller to 🙂

 

4. Målrettede bedriftsblogger slår hardest fra seg!

Jente med boksehansker jobber på en pc med blogging for bedrifter

Nå som kampen er vunnet, blogginnlegget er skrevet og økt trafikk er et faktum, bør du måle dine resultater. Finn ut hvorfor du vant frem, hva som tok blogginnlegget til topps, og hva dine potensielle kunder reagerte best på. Dette er en viktig del av din strategi for digital markedsføring fordi det tillater deg å gjenskape suksessen lettere i fremtiden.

 

Google Analytics

Hvis du ønsker å maksimere din omsetning og trafikk med blogging, er dette et must! Alle seriøse kamphaner på internett analyserer trafikken på nettstedet sitt, og et overveldende flertall bruker Google Analytics. Har du installert Google Analytics riktig kan du se hvor mange som trykker på blogginnlegget ditt, hvor lenge de er på siden og hva de gjør etter de har lest innlegget ditt.

Denne informasjonen gir deg en indikasjon på hva folk liker på nettstedet ditt, og hva du må jobbe med. Dersom et blogginnlegg gir null respons bør du vurdere å legge om taktikken. Enten må lignende fremtidige innlegg forbedres, eller så kan det rett og slett være en ide å droppe lignende temaer i fremtiden.

En bokser vil alltid vektlegge sine sterkeste egenskaper. Noen ganger vil det være verdifullt å styrke sine svakere sider, andre ganger vil det ta mer ressurser enn det er verdt å bruke tid og penger på. Har du dårlig utholdenhet ligger du dårlig an på Internett, men en bokser kan satse alt på knocke ut sine motstandere i første runde.

Det lar seg gjøre på internett med kjappe knockouter, men de aller fleste slår sin konkurrenter i etter mange harde runder der det ene blogginnlegget etter det andre treffer dine motstandere der de virkelig kjenner trykket. Google Analytics forteller deg hva av ditt innhold som gir flere leads, og hvilke taktikker som genererer mest trafikk.

 

Google Search Console

Når du har funnet ut hvorfor og hvordan du kjempet deg til topps på Google sin egne boksearena, er Search Console et flott verktøy for videre utvikling. Der Google Analytics gir deg en pekepinn på hva som ga deg suksess så langt, vil Google Search Console vise deg hva du kan gjøre bedre.

Blant annet kan du finne ut hvem som er dine største fans – altså hvem som linker til deg – du kan finne ut hvilke tekniske feil du gjorde i dine forrige kamper, og du kan se hvor godt du angrep konkurrentene i de forskjellige nøkkelfasene (eller med nøkkelfrasene om du vil). Denne informasjonen bruker du til å forbedre ditt innhold, og dermed øke sjansen for at enda mer trafikk sendes til nettsted fra Google.

 

Konklusjon

Både boksing og bedriftsblogging krever en overordnet strategi der planlegging, gjennomføring og måling av resultater er like viktige bestanddeler. Blogging for bedrifter kan ha voldsom slagkraft dersom det gjøres riktig, men resultatene vil alltid samsvare med innsatsen. Skal du bli den beste bedriften på Google innen ditt felt, må du legge en taktisk plan for din digitale markedsføring. Godt for- og etterarbeid vil ikke bare sikre deg gode resultater på Google sin kamparena, det vil hjelpe deg å leve på resultatene i lang tid etter at du får din din første topplassering.

 

BEGREPSFORKLARINGER:

Cookies: Informasjon som nettsider samler angående dine brukerpreferanser for den gitte Internettsiden og lagrer på maskinen din for senere bruk.

CTR: (Click through rate) Forholdet mellom de som ser en annonse, bloggpost eller lignende og de som faktisk klikker på den. Dersom 100 folk ser en annonse og 1 trykker, vil CTR være 1 %.

Autoritet i forhold til SEO: Autoritet omtaler din troverdighet slik søkemotorene vurderer det. De forskjellige søkemotorene har noe forskjellige kriterier for å måle dette. Hos Google vil autoriteten blant annet komme an på antall linker du har til siden din, hva slags arbeid / forskning du har utført (erfaring i bransjen din) og flere andre faktorer.

 

KILDER:

MarketingLand.com: Infographic: How To Promote Your Blog Posts

Evolve-mma.com: 7 Of The Most Unique Boxing Styles In History

Themeisle.com: 9 Insanely Useful Blogging Tools for Writing, SEO, Marketing, Content Creation and More