følg oss

Sentralbord: 928 00 333 (08.00-16.00)

 > SEO Blogg  > Din markedsføringsstrategi i 2020: Blogging
Ei dame står til venstre i bildet foran ei tavle. På tavlen står det "blogg" i midten. Rundt står relaterte ord og uttrykk

Din markedsføringsstrategi i 2020: Blogging

Å vinne gjennom med en god markedsføringsstrategi for bedrifts-bloggen kan være like utfordrende som… ja, for eksempel boksing. Først må de riktige forberedelsene gjøres. Deretter må man slå ut motstanderen. Etter det kommer turen til å la folk få høre om den store braksuksessen din. Til slutt må du sjekke hvordan de fikk høre om deg. Dette blogginnlegget tar deg gjennom alle disse 4 stegene slik at du kan få mest mulig ut av bloggingen i bedriften din (og boksingen hvis du tilfeldigvis driver med det).

Jeg regner med at du som leser dette innlegget er kommet hit for å lese steg for steg hvordan man kan formulere en god markedsføringsstrategi for en bedriftsblogg. Dersom du i tillegg får med deg litt kampstrategi innen boksing, tar jeg det som en bonus.

RELEVANT LESNING FRA VÅRT ARKIV: Markedsføring i sosiale medier for små bedrifter

Det viktige er at du allerede har tatt noen steg for å komme hit. Du vet hva som er fordelene med å blogge (eller trene boksing) på generelt grunnlag. Du vet at din forretning i din bransje er en god match for en blogg. Hvis du enda ikke har kartlagt sistnevnte, vil jeg på det sterkeste anbefale deg å lese vårt blogginnlegg som nøye går gjennom 10 punkter for å sjekke potensialet for en blogg i nettopp din bedrift. Der vil du mest sannsynlig finne flere momenter du ikke har vært oppmerksom på.

INNHOLD

Verktøy for blogging!

Å finne en god strategi handler om å prøve ut forskjellige teknikker og verktøy for å se hva som fungerer best i ditt tilfelle. Så langt høres det også ut som noe som passer både for boksing og bloggskriving.

Tegneseriefigur med erfaring fra livets skole.

Amper vet et og annet om å være godt forberedt

Jeg skal her skrive om noen verktøy som kan være noe du burde vurdere slik at du kan få enda mer ut av bedriftsbloggen og styrke både markedsføringsstrategien og kampforberedelsene dine. I forhold til bloggingen vil det selvsagt være variasjoner både innenfor målgruppe og bransje du befinner deg i. Her kommer noen gratis verktøy. Det finnes nemlig mer enn nok av dem.

Tegneseriefigur med boksehansker på og målet i siktet.

Munter er enig – Gode forberedelser er like viktig i bokse-ringen som i blogg-ringen

Google Analytics

Det er nok slik at alle seriøse aktører i dag analyserer trafikken på nettstedet sitt. Et overveiende flertall bruker Google Analytics (GA) som kan hjelpe deg å se hvordan folk oppfører seg på nettsteder som du eier. Det finnes alternativer, men GA er nok fremdeles det beste alternativet for de aller fleste. Det er gratis for små og mellomstore bedrifter. Du bør sørge for at du har Google Analytics installert ordentlig. Da kan du se hvor mange som trykker på blogginnlegget ditt, hvor lenge de er på siden og hva de gjør etter de har lest innlegget ditt.

Finn nøkkelord gratis!

Google Ads er Google sin plattform for annonsering. Selv om du ikke benytter deg av betalt reklame, er dette et bra verktøy for å finne nøkkelord til blogginnlegget ditt. En god markedsføringsstrategi er nemlig avhengig av at du først finner søkeordene eller søketermene og velger hvordan du skal implementere de i det du skal skrive.

Dersom du er helt ny på å finne søkeord kan du følge denne fremgangsmåten som vist på bildet ovenfor: Trykk på «tools» (verktøy). Deretter får du et valg helt til venstre som heter «keyword planner» (søkeordplanleggeren). Der får du opp to valg. For deg som er nybegynner er det lurt å bruke «find new keywords» (finn nye søkeord). Da kan du nemlig skrive inn det du søker etter, og du vil få en liste med relevante søkeord. Dette er rett og slett et bra verktøy for å få ideer til hva du kan bruke som nøkkelord i et blogginnlegg.

Dersom du allerede har en viss idé om hvilke nøkkelord du skal bruke, bør du velge det andre alternativet slik som vist ovenfor, nemlig «få søkevolum og prognoser» (get serach volume and forcasts). Her kan du skrive søkeord og få et omtrentlig antall søk de forskjellige søkeordene har per måned. Tallene du får opp må ikke tas som absolutte. Det er kun et anslag og vil ofte variere fra dag til dag. Likevel er tallene under «få søkevokum og prognoser» mer nøyaktige enn det første alternativet som ble beskrevet.

Nettopp fordi tallene ofte er feil, kan det være greit å dobbeltsjekke i Google Trends. Dessverre er ting enda mer unøyaktig her, men noen ganger kan det gi deg resultater som du ikke finner i Google Ads. Forøvrig er det nok heller ingen andre eksterne applikasjoner som har de rette tallene på Googles søkevolum ettersom det kun er Google som har nøyaktig informasjon om søkene egen søkemotor.

Det siste verktøyet for å finne nøkkelord til ditt blogginnlegg, er rett og slett google.no. Det er et par forskjellige måter vi kan bruke det på for å hjelpe oss med å finne nøkkelord. Har du lagt merke til at Google foreslår søkeord for deg når du begynner å taste? Dette kan vi utnytte ved å gå gjennom hele alfabetet systematisk. Forslagene er alltid de muligheten som eksisterer ut fra det du allerede har tastet. Ofte er disse forslagene det som folk oftest søker på.

For at du skal få best mulig resultat, er det viktig å tømme nettleseren for cookies (se begrepsforklaringer nedenfor) før du begynner. Dersom du ikke gjør det, risikerer du at søkeordene som kommer opp er knyttet til deg som bruker og ikke til søk på generell basis. Da vil informasjonen du får ikke alltid være nyttig.

Nå skal jeg vise deg hvordan man kan bruke google.no for å finne søkeord. Tenk deg for eksempel at du leter etter et nøkkelord som inneholder noe med «bursdag», men du er usikker på akkurat hva annet det kan være. Da skriver du «bursdag» mellomrom «a». Du får nå alle søketermer der ordet «bursdag» er kombinert med et annet ord som begynner på «A. Bursdag aktiviteter» og «bursdag Akershus» er to eksempler. Dersom du gjentar denne prosedyren med alle bokstavene i alfabetet vil du få ganske mange idèer til mulige søkeord som kan fungere som nøkkelord i blogginnlegget ditt.

La oss for eksempel velge søketermen «bursdag aktiviteter» og trykke «Enter». Helt nederst i søket, under den siste plasseringen på siden, vil du se «søk relatert til bursdag aktiviteter» som vist nedenfor. Det vil si at disse er andre relaterte søketermer som folk søker etter. Du kan nå ta et av disse søketermene og gjenta prosessen.

Når du har funnet noen søkeord og søketermer som du tror kan være aktuelle, kan du sjekke volumet på disse. Bare husk på å utøve litt skjønn. Hvis det står at det kun er 100 søk i måneden på søkeordet «bursdag», så stemmer dette ikke. Ved hjelp av litt god gammeldags logikk, kan du ofte se der tallene ikke stemmer.

Dersom du søker på søkeordene du har kommet frem til på google.no, vil du fort se om det er stor konkurranse på dem. Er det mange søkeresultater som dukker opp? Er selskapene som dukker opp store eller små? Er domeneautoriteten (DA) deres høy eller lav? Et trenet øye vil se dette ut fra søkeresultatet.

Hvis du er usikker, kan du bruke verktøy som gir deg informasjon om et domene. Et eksempel er checkpagerank.net. Skriv domenet og trykk søk. Da får du opp informasjon om domeneautoritet. Om du trenger mer informasjon om hvordan du skal forstå en nettsides autoritet, vil vi anbefale vårt tidligere blogginnlegg som forklarer sammenhengen mellom autoritet og SEO. Det blogginnlegget har begrepsforklaringer bakerst og er skrevet for deg som er helt fersk på emnet.

For en mer inngående forklaring på hvordan du sjekker ditt eget domene i linken ovenfor, og hva disse tallene betyr har vi satt sammen en gratis e-bok for deg. Denne gir deg en oversikt over ting som er bra å kunne når du konkurrerer med andre på Internett.

Ja takk, jeg vil ha gratis e-nok: “Sjekk din autoritet”!

Pretty link plug-in

Her kommer nok et verktøy som kan være lurt å inkludere i markedsføringsstrategien din: Dette er et plug-in verktøy til WordPress som kan brukes til å se hvilken link folk trykker i blogginnlegget ditt.

Dette er godt å vite fordi man kan utnytte den trafikken man allerede har ved å lede den til andre relevante innlegg. Statistikken for CTR (click through rate: Se begrepsforklaringer under) fra dette blogginnlegget kommer direkte til WordPress dashbordet ditt ved hjelp av dette plug-in verktøyet. Du kan få noe av den samme informasjonen gjennom GA, men det kan være litt mer komplisert å sortere dataen du får servert.

Å analysere hvordan du informerer om andre relevante blogginnlegg og hvor mange interne linker du har, kan gi deg verdifull informasjon. Denne informasjonen kan hjelpe deg til å optimalisere blogginnleggene slik at du leder større og større del av trafikken du har til de blogginnleggene som gir de beste resultatene.

Produksjon av bilder til blogginnlegget

Det er for lengst blitt standard å ha minst et bilde i et blogginnlegg. Du kommer ikke langt uten et signaturbilde som dukker opp i sosiale medier hver gang en link til blogginnlegget blir distribuert. Stock-photo tjenester er blitt så vanlige at det faktisk er sjelden man ser originale bilder i et blogginnlegg. Det er kanskje ikke så rart når bilder er blitt så billig og lett tilgjengelig på Internett. Her er i alle fall to stressfrie måter du enkelt kan fikse bilder til bloggen din.

Stock-photo tjenester

For en fast sum i måneden kan du laste ned et stort utvalg av bilder som er klare til bruk. Det eneste du må gjøre i etterkant er justere størrelsen og komprimere de før du kan laste de rett opp i blogginnlegget ditt. Denne tjenesten koster penger, men det kan være relativt billig med tanke på at du kjøper rettigheten til å bruke bildet til eget bruk for din forretning fremover. En av de mest kjente tjenestene er Adobe Stock.

Online bilderedigering

Dersom du har behov for å fikse bildene litt før de lastes opp og ikke er dreven på bildeediteringsprogrammer som photoshop, kan fotor.com være gull for deg. Du kan velge mellom mange forskjellige formater, bilder og fonter slik at akkurat det du trenger er enkelt å sette opp. Skal du ha et Facebook cover-foto til siden? Du kan rett og slett bare velge nettopp det fra en meny, sette det opp på fem minutter og laste det ned. Det finnes mange forskjellige templater å velge mellom. For enkle design er denne applikasjonen meget lett å bruke. Kun de mest elementære tjenestene er gratis, men oppgradering koster kun noen få dollar.

Innholdet av blogginnlegget

Hvordan skal man best mulig trette ut motstanderen? Hva skal man bruke mest ressurser på? Hvor ofte skal man gå kamper… eller skrive blogginnlegg? Hvor langt skal man skrive? Dette er noen av de spørsmålene folk stiller seg, og det har mye å gjøre med den overordnede strategien man velger enten for markedsføring av blogg eller for boksekampen.

Både når det gjelder boksing og blogging kan det fort bli «alt eller ingen ting». Enten taper man eller så vinner man! Enten havner blogginnlegget ditt på forsiden eller så gjør det ikke det. Det som skiller innholdet i et innlegg på førstesiden og andresiden trenger ikke alltid være all verden, men vi vet at 75 % aldri blar til andresiden på Google (kilde). Derfor lønner det seg å legge så mye man kan i blogginnlegget og heller skrive færre. Gary Illyes fra Google har følgende å si om innhold på nettsider:

“Narrow it down as much as you can. Don’t create low quality and no value-add pages. It’s just not worth it because one thing is that we don’t necessarily want to index those pages”

Gary Illyes

Tidligere har SEO-blogg skrevet et blogginnlegg som kan hjelpe deg i forhold til et blogginnleggs lengde, relevans og andre SEO-faktorer. Det fine med det innlegget er at det forklarer det aller meste du trenger å vite i forhold til et blogginnleggs SEO-faktorer på en lettvint og kortfattet måte. I løpet av 10 minutter kan du få med deg det meste du trenger å vite for å skrive godt.

Til syvende og sist må man rett og slett bli en bedre forfatter for å kunne skrive bedre. Man må bli en bedre bokser for å vinne flere kamper. Det er noe som tar tid. Ofte kan kreativitet hjelpe oss til å oppnå dette. Kreativitet er ikke bare til hjelp for å kunne skrive mer kreativt, men også for å hjelpe oss å se ting fra forskjellige perspektiver.

Einstein har selv sagt at han i hovedsak benyttet kreativitet for å komme frem til relativitetsteorien som jo i seg selv er ganske matematisk. «Prince» Naseem Hamed, en av tidenes beste boksere innenfor klassen lettvekt, brukte definitivt kreativitet som en strategi i boksingen. Det skjønner du om du finner ham på YouTube og ser på kampene hans.

Fordi kreativitet er så viktig har vi i SEO-blogg brukt mye tid og ressurser på å skrive et omfattende innlegg som tar for seg 10 triks for å skrive mer kreativt. Det spesielle med dette innlegget er at det ikke bare forklarer teorien men også viser hvordan man kan gjøre det i praksis. Kreativitet handler om å gjøre, ikke forklare…Er du ikke enig?

Promotering av blogginnlegget

Jeg er nå kommet til den delen av markedsføringsstrategien som har å gjøre med det som skjer etter blogginnlegget er skrevet og boksekampen vunnet. Det hjelper lite med en stor seier dersom ingen hører om det. Det samme gjelder for bloggskriving.

Dersom du skriver bra, vil du sannsynligvis klare å havne på førstesiden av Google. Da er det ikke alltid nødvendig å promotere innlegget ytterligere. Likevel vil du få resultater fortere dersom du velger å gjøre det. Resultatene vil sannsynligvis også bli bedre over tid. Det kan ta flere måneder for et blogginnlegg å nå sitt fulle potensiale hos Google. Jeg skal nå gjennom noen helt gratis metoder for promotering av en blogg.

Send ut nyhetsbrev!

Å skrive nyhetsbrev er en av de eldste markedsføringsstrategiene i forhold til digital markedsføring. Det er rett og slett fordi det også er en av de mest effektive metodene. Det krever ikke så mye å sample inn e-poster gjennom nettsiden din, og du kan nå ut til svært mange personer samtidig. Du kan bruke gratis-tjenester som mailchimp for å komponere nyhetsbrev, og du kan nå ut til tusenvis av personer samtidig.

Vil du vite mer om e-mail marketing? Da har våre danske kolleger i Intoto skrevet en god artikkel om dette som heter 5 gode grunde til at bruge Email Marketing

Bygg nettverk!

Som i den virkelige verden er det tusenvis av måter du kan bygge nettverk på. Om det er på forumer med spesielle emner eller sosiale medier finnes det nesten ubegrenset med muligheter. Her får du høre om noen vanlige måter bloggere kan bygge profesjonelle nettverk.

Skriv blogginnlegg i andres blogger!

Gjesteblogging er rett og slett at du skriver et blogginnlegg på en annen blogg med relevant innhold. Dersom innlegget er bra, vil folk sjekke hvem som har skrevet det, og dette kan lede de til din blogg.

La kjente personer delta i innholdet!

Dersom du klarer å involvere noen personer som nyter litt anerkjennelse på et eller annet nivå, vil blogginnlegget sannsynligvis vekke større oppmerksomhet. Kan du få en ekspert i den bransjen du skriver innenfor til å uttale seg om noe som du kan bruke i innlegget? Eller kanskje du kan intervjue en kjendis? Ikke bare vekker det større interesse for innlegget ditt. Det vil også øke SEO-verdien dersom du lager innhold som baseres på «eksperter» i bransjen.

Spør innflytelsesrike personer om hjelp!

Alle bransjer har såkalte «influencers», altså folk som har stor innflytelse på et stort antall personer. Opinionsleder er et annet uttrykk som har vært brukt på en slik person. Tilhengerne av en influencers følger ofte dens råd og veiledning. Det gir opinionslederen en del makt som du kan utnytte til din fordel.

Om du for eksempel etablerer kontakt med en slik person, kan denne influenceren hjelpe deg med å promotere blogginnleggene dine gjennom kanaler der personen har stor innflytelse.

Kommenter på andres blogginnlegg!

Dersom du kommenterer på blogginnlegg innenfor samme sjanger som din egen, kan dette ha en effekt på trafikken til din side. Det viktige er at du legger høy kvalitet i kommentarene, og at det ikke fremstår som spam.

Sosiale medier

Sosiale medier kan være en viktig del av den overordnede markedsstrategien for bedriftsbloggen din. Hvordan skal du gå frem for å promotere blogginnleggene dine i de forskjellige sosiale mediene? Her kommer en oversikt over noen av de største og mest brukte sosiale mediene i Norge samt hvordan du kan bruke de til å promotere bedriftsbloggen.

YouTube

Google eier YouTube. Derfor prioriterer Google YouTube-videoer i søkeresultatene sine. I skrivende stund er YouTube kanskje det aller beste sosiale mediet å kombinere sammen med bloggskriving. Det å presentere hele eller deler av blogginnholdet sitt gjennom en YouTube-video er et kjent og kjært tricks som brukes av mange.

YouTube er et sosialt medium som fungerer litt som en nettside ved at både kanalen og de enkelte videoene kan tilskrives SEO-verdi. Er du på en annen plattform, som for eksempel Vimeo, vil du sannsynligvis måtte jobbe hardere for å rangere i et googlesøk.

Dersom du har ressursene til å lage Youtube-videoer, kan dette gi en enorm økning i trafikken både på YouTube-kanalen din og på blogginnlegget ditt. Blogginnlegg med videoinnhold som er relevant vil typisk generere flere eksterne linker enn ellers. Om du ikke har ressursene til å lage videoer selv, kan du også bruke andre relevante videoer for å gi innholdet mer dybde.

Det er ikke alltid man må gjøre så mye ut av en youtubevideo. Noen ganger kan det være greit å bare bruke en Iphone som du setter på bordet foran deg og prate til kundene dine. Hvis du er flink til å presentere, kan det likevel oppnå mye oppmerksomhet.

For enklere reklamevideoer finnes det til og med egne servicer på Internett der ingen forkunnskap i forhold til videoredigering er nødvendig. Du som aldri har forsøkt et bilderedigeringsprogram kan lage en film på 5 minutter ved hjelp av «drag-and-drop».

Facebook / Instagram / Twitter

Disse tre sosiale mediene ligner på hverandre og kan alle promotere en blogg omtrent på samme måten. Forskjellen mellom de er målgruppen man treffer og en ørliten forskjell i format.

Promoteringen kan selvsagt gjennomføres på flere forskjellige måter. Den mest åpenbare teknikken er å presentere innlegget med en link. (Passer best for Twitter ettersom du har begrenset lengde på posten). Du kan også reorganisere eller summere innholdet i blogginnlegget og presentere dette som en smakebit på blogginnlegget i posten din på Facebook, Instagram eller Twitter. (Merk deg at du ikke kan poste bare tekst på Instagram)

En annen måte å promotere gjennom disse tre sosiale mediene, er å konvertere innholdet fra tekst til bilde eller film slik at du presenterer en kompakt versjon av blogginnlegget i den sosiale posten din. Dersom du selv har laget en YouTube-video kan du presentere denne i den sosiale posten. Filmen fanger lettere oppmerksomheten og de som ser den ferdige filmen er kanskje mer tilbøyelige til å lese innlegget.

Pinterest

Dette er en bildedelingsplattform som klassifiseres som et sosialt medium. Mediet består av såkalte «pins» som er et bilde. Pins kan samles i kategorier ved å pinnes på samme tavle. Pinterest har også plug-ins for nettlesere slik at du kan pinne et bilde direkte i nettleseren.

Plattformen har overvekt av kvinner. Dette er noe å tenke på før du velger det som kanal for markedsføringen. Pinterest domineres derfor av emner som kvinner foretrekker. Likevel er ubalansen mellom kjønnene som er representert på Pinterest nå mindre enn de tidligere. Med nesten en million brukere i Norge (kilde) og 250 millioner brukere globalt (kilde), vil det nok være noe for enhver smak.

Dersom du har visuelt innhold av høy kvalitet i blogginnlegget ditt, er Pinterest et godt valg for å markedsføre det. Eksempler kan være bilder der det estetiske er sentralt, for eksempel infografer. En infograf er presentasjon av data i et litt mer spiselig format enn bare tall og grafer. Ofte inneholder de illustrasjoner. Nedenfor ser du en infograf hentet fra marketingland.com

Fordelen med Pinterest er også at innholdet ikke foreldes så fort. Pinterest har nemlig en SEO-verdi i den grad at innholdet blir funnet gjennom Googles søkemotor flere år etter at de har blitt publisert. Dette gjelder i svært liten grad for Facbook, Instagram eller Twitter.

Dersom du har egenproduserte bilder i bloggen din, vil du få aller mest ut av Pinterest i den grad du promoterer bloggen din der. Du kan lage en egen tavle for bloggen slik at hvert blogginnlegg får en pin på denne tavlen. Bildene du velger ut, kan være signaturbilde (featured picture) i bloggen din eller du kan velge å bruke andre relevante bilder.

LinkedIn

Denne sosiale plattformen vinner stadig terreng og er ikke lenger nødvendigvis bare et sted der man legger ut CV-en sin og håper på det beste. Nordmenn har stor tiltro til LinkedIn, og det blir gjerne sett på som mer seriøst enn for eksempel Facebook.

Så hvordan kan vi promotere en blogg på denne sosiale plattformen? Her burde man tenke kvalitet fremfor kvantitet. Istedenfor å spre innlegget til så mange som mulig og håpe på at du vil treffe noen potensielle lesere, kan innleggene brukes som en slags veiledning, tips og triks som du deler med folk der situasjonen tilsier det.

Kanskje du er en bilmekaniker med et forum for bil på LinkedIn. Her kan du dele tips og erfaringer og svare på spørsmål fra kunder og lesere. Det er et fint sted å vise til blogginnlegg dersom folk spør om et emnet som det vil ta litt tid å forklare i detalj.

Mål resultatene av promoteringen!

Nå som kampen er vunnet, blogginnlegget er skrevet og suksessen et faktum, kan du gå løs på den siste delen av den overordnede markedsføringsstrategien, nemlig kartlegge hvordan folk fikk høre om deg.

I de tilfellene der du velger å ikke promoterer blogginnlegget ditt utover den organiske rangeringen du får hos Google og andre søkemotorer, er det ikke så mye å sette seg inn i. Om du derimot har brukt masse ressurser på å promotere blogginnlegget, er det lurt å se hvilke av disse som fungerer best.

Hvis du skal lære deg en ting om Google Analytics (GA) kan det være lurt å lære seg nettopp hvordan man finner ut hvor trafikken har kommet fra.

For å finne frem hit (som vist på bildet ovenfor) går du først til «Aquisition». Deretter velger du «all traffic». Da vil det dukke opp flere alternativer. Du velger nå «source/medium». Her vil du enkelt se hvor trafikken din kommer fra.

Dette viser nå trafikken til hele siden din. Dersom du ønsker å sjekke et spesifikt blogginnlegg må du gjøre noen klikk til …

Som illustrert i gifen ovenfor går du nå først til «behavior». Da dukker det opp en underkategori som heter «site content». Trykk på denne! Du ser nå at «all pages»-knappen dukker opp. Trykk deg videre her! Nå går du fra menyen til venstre og til lista under som skal vise alle sidene du har. Du trykker på navnet på det blogginnlegget der du ønsker å sjekke trafikken.

Det du ser nå er en generell oversikt over dette blogginnlegget. Dersom du ønsker å se nøyaktig hvilke kilder trafikken kommer fra, må du trykke på «secondary dimension» rett ovenfor der navnet på innlegget står i boksen. Du gjør nå nøyaktig de samme valgene i denne nedtreksmenyen som det du gjorde ovenfor når du skulle finne trafikkilder: «Aquasition – all traffic – source medium» og voila…Der har du det du trenger!

Dersom alt dette blir for komplisert kan du alltids få noen til å gjøre det for deg. Vi hjelper deg gjerne. Nedenfor tilbyr vi deg gratis evaluering av bedriften og strategien din. Kontakt oss for å komme igang i dag.

Konklusjon

Både boksing og bedriftsblogging krever planlegging, gjennomføring og oppfølging i forhold til den markedsstrategien som brukes. I dette blogginnlegget snakket jeg først om verktøy man burde sette seg inn i før man starter. Her er verktøy som Google Ads, Google trends og Google.no sentrale.

Videre gikk jeg gjennom hva du bør tenke på når du skriver selve innlegget. Deretter gikk turen videre til å snakke om forskjellige metoder for å promotere blogginnlegget. Blant annet snakket jeg her om både YouTube, Facebook, Pinterest og LinkedIn. Til slutt ble det tid for å se hvilke medier og kilder som drev trafikk til innlegget. For å få til dette bruker jeg Google Analytics. Informasjonen kan du bruke til å forbedre promotering av bedriftsbloggen i fremtiden.

BEGREPSFORKLARINGER:

Cookies: Informasjon som nettsider samler angående dine brukerpreferanser for den gitte Internettsiden og lagrer på maskinen din for senere bruk.

CTR: (Click through rate) Forholdet mellom de som ser en annonse, bloggpost eller lignende og de som faktisk klikker på den. Dersom 100 folk ser en annonse og 1 trykker, vil CTR være 1 %.

Autoritet i forhold til SEO: Autoritet omtaler din troverdighet slik søkemotorene vurderer det. De forskjellige søkemotorene har noe forskjellige kriterier for å måle dette. Vi forholder oss i hovedsak til Google fordi de har en overveldende del av markedet og fordi de er den absolutt beste søkemotoren på nett i dag. Hos Google vil autoriteten blant annet komme an på antall linker du har til siden din, hva slags arbeid / forskning du har utført (erfaring i bransjen din) og flere andre faktorer.

KILDER:

MarketingLand.com: Infographic: How To Promote Your Blog Posts

Ipsos.com

Ipsos.no

Evolve-mma.com: 7 Of The Most Unique Boxing Styles In History

Themeisle.com: 9 Insanely Useful Blogging Tools for Writing, SEO, Marketing, Content Creation and More