Hvilke annonser gir din bedrift best slagkraft? Google vs Facebook?
Annonsering på både Facebook og Google dreier seg om å betale for å gjøre ditt firma synlig. Google-annonsering tar utgangspunkt i nøkkelord, mens Facebook-annonsering tar utgangspunkt i interesser og bransjer. Derfor egner annonsering på Google seg best til å generere salg, mens Facebook egner seg best til å bygge bedrifters merkevare.
Ta ting som de er! Slå til med Facebook når det passer, knus konkurransen med Google andre ganger!
BrucSEO Lee
Facebook-annonser eller Google-annonser
Når er det mest hensiktsmessig å annonsere på Google, og når du bør gå for Facebook-annonser? På Google søker folk etter ting de trenger. På Facebook er folk ut etter å sosialisere, snoke og bli underholdt. På Google vil annonsering i større grad treffe din kjøpergruppe. På Facebook vil du kunne nå et mye bredere publikum, men langt færre handler direkte fra plattformen.
Om du skal du generere salg via annonser på Facebook, må du først tilby noe som har umiddelbar verdi. Du må slå til med en hjelpsom YouTube video eller et underholdende blogginnlegg. Derifra kan du pushe kundene videre til landingssider med salgsargumenter. Det er mer jobb enn Google-annonsering, men det bygger samtidig din merkevare på en mye bedre måte, til en mye lavere pris.
Passer Facebook-annonser for din bedrift? ved å lese del fire av vår bloggserie om nettsalg for nybegynnere vil du få en bedre bakgrunn for å bestemme hva som passer din bedrift best.
6 konkrete forskjeller: Facebook- og Google-annonser
FACEBOOK-ANNONSER | GOOGLE-ANNONSER | |
Funksjon | Bygger merkevare | Skaper salg |
Kostnad | 1-40$ pr dag, avhengig av type | Avhenger av konkurranse og mål |
Innhold | Delbare bilder og videoer | Tekst som skaper salg |
Målgruppe | Facebook-brukere | Kunder med spesifikke søk |
Målsetning | Øke bevissthet om din bedrift | Selge spesifikke varer og tjenester |
Resultat | Likes, deling, kommentarer | Klikk, trafikk, salg |
Tabell: Facebook-annonser vs Google-annonser
FACEBOOK-ANNONSER | |
Funksjon | Bygger merkevare |
Kostnad | 1-40$ pr dag, avhengig av type |
Innhold | Delbare bilder og videoer |
Målgruppe | Facebook-brukere |
Mål | Øke bevissthet om din bedrift |
Innhold | Likes, deling, kommentarer |
GOOGLE-ANNONSER | |
Funksjon | Skape salg |
Kostnad | Avhenger av mål og bransje |
Innhold | Annonser i Google-søket |
Målgruppe | Selge varer og tjenester |
Målsetning | Øke bevissthet om din bedrift |
Resultat | Klikk, trafikk, salg |
Finn balanse i markedsføringen!
Jeg angriper aldri med one-inch punch uten først å vurdere min arena og mine mottagere. Slik er det med vellykkede nettannonsører også. De benytter seg ofte av begge typer annonsering, avhengig av kampanjens hensikt. Taktisk bruk av både Facebook- og Google-annonser blir en sterk kombo for en hver nettbedrift.
Nøkkelen til suksess er å finne god balanse i markedsføringsringen. En sterk merkevare gir økt salg, og økt salg styrker merkevaren, gitt at du leverer bra varer og kvalitet på ditt nettsted. Er kvaliteten i særklasse, vil annonseringen treffe din målgruppe like hardt som mine one-inch puncher. Haaaiii-JA!!!
Vil du lære flere BruSEO-teknikker? Gi musknappen en krav maga-kilevink og få flere one-inch puncher rett i knollen nå! Om du er er du fersk nettstedseier, jeg også anbefale deg å se mer på Content Marketing Guiden som er Norges største instruksjonsbok i hvordan innholdsmarkedsføring bør gjøres. Hint: Det er en sentral byggestein for all moderne markedsføring på nett!