følg oss

Sentralbord: 928 00 333 (08.00-16.00)

Image Alt

Hva er et digitalbyrå? Forstå digital markedsføring!

Hva er et digitalbyrå? Det finnes mange type firmaer som kaller seg «digitalbyrå». Det kan være produksjonsselskaper, mediebyråer, reklamebyråer eller renspikka SEO-byråer. For alle disse er den viktigste arbeidsoppgaven å skape best mulig digital synlighet i forhold til oppdragsgivers ressurser og målsetning. Digitalbyråer driver altså en form for digital markedsføring. 

 

Det digitale terrenget utvikles konstant. Etterspørselen etter solide digitale tjenester øker i takt med veksten i markedet, noe som fører til kraftig økning av nye digitalbyråer. Med flere aktører følger økt konkurransenivå. I slikt et marked, med eksplosiv vekst av både forutsetninger og tjenester, gir det mening å spesialisere seg innenfor et avgrenset fagområde.

Fordi det nye digitale landskapet blir mer og mer komplekst, er det ikke nødvendigvis et digitalbyrå som må stå for alle tjenester til ditt firma. Kompetansen bør innhentes der det gir mening i forhold til pris og kompetanse. For en liten bedrift kan det være en utfordring å kartlegge hvilken type byrå som skal benyttes og i hvor stor grad.

Om ikke det er komplisert nok, er det også slik at noen tjenester kan innhentes fra det internasjonale markedet, mens andre tjenester krever innhold produsert av folk med norsk som morsmål. I den forbindelse er det lurt å tilegne seg en grunnleggende generell kompetanse om digital markedsføring for enhver bedrift. Det gir oversikt over hva som trengs og hvor investeringene bør gjøres i forhold til din forretning.

Dersom du ikke har ressurser til å sette deg inn i grunnprinsippene til digital markedsføring, bør du finne et digitalbyrå som kan kartlegge disse behovene for deg. Eller du kan se vår gratis digitalbok om markedsføring for gründere med over 100 sider lettlest litteratur for nybegynnere.

Invester i bedriftens fremtid!

Å investere et par tusen kroner på en kartlegging av hva du trenger, og hvor du kan få denne kompetansen, kan spare ditt selskap for store unødvendige utgifter. Om du gjør ting riktig fra start, slipper du alltid hodebry med å endre nybegynnerfeil som over tid kan frarøve bedriften titusenvis, om ikke hundretusenvis av kroner.

I SEO-blogg tilbyr vi et uforpliktende første møte og gratis rådgivning i forhold til hva slags grep du kan gjøre for din bedrift for å tiltrekke deg flere potensielle kunder i den digitale markedsføringen.

En tegneseriemaskott står på førsteplass på en seierspall. I hånden holder hun et skilt der det står "Din bedrift". På førsteplass står Apple-logoen. På tredjeplass står Albert Einstein.

SEO-blogg hjelper din bedrift til toppen.

Digitalbyrået SEO-blogg

Vårt mål er å skape innhold som tar våre kundebedrifter til topps på sitt felt i Norge. SEO (søkemotoroptimalisering) er en viktig del av dette arbeidet, men det kan også være snakk om synlighet i andre digitale plattformer som sosiale medier, forum og lignende.

SEO-blogg tilbyr komposisjon av tekst og bilder til alle typer nettsteder. På fagspråket kalles slik digital innholdsproduksjon på Internett for «on-page SEO» (synlig søkemotoroptimalisering). For å se eksempler på vår innholdsproduksjon kan du for eksempel ta en titt på vår SEO-blogg sin blogg.

Vi passer på at innholdet når den rette målgruppen, og at det fremstilles på en måte som er lettfattelig og fengende for leserne. I tillegg passer vi på at alt innhold er lett forståelig for søkemotorer, slik at sjansen for rangering ved søk på nettet blir størst mulig.

 

Et digitalbyrå med spesialisering innen blogging

Alle i SEO-blogg er eksperter på blogging og komposisjon av tekster. Vi er fasinert av de mulighetene dette gir for markedsføring av norske selskaper. Google understreker at det viktigste kriteriet for å rangere i søkemotorene i dag, er innhold av høy kvalitet på nettstedet ditt. Vi som digitalbyrå finner krysningspunktet mellom kreativ skriving og solid markedsføring av din bedrift.

Selv om vi har spesialisert oss på blogging, kan vi følge deg hele veien frem til produktet ditt er solgt. Alternativt vil vi henvise deg til den av våre samarbeidspartnere som best kan hjelpe bedriften din med de gitte arbeidsoppgavene. Innhold som produseres må nemlig implementeres, promoteres og overvåkes, for deretter eventuelt å justeres i forhold til reaksjonene i markedet.

Hos oss står kvalitet i sentrum. Kvalitet vil ikke bare si korrekt budskap ut til riktig målgruppe. Det dreier seg også om å lage innhold som fenger publikum. Det er her kreativitet kommer inn i bildet. Norsk markedsføring trenger flere engasjerte forfattere og innholdsskapere. SEO-blogg har som mål å heve denne standarden.

 

Digital markedsføring for små bedrifter

SEO-blogg spesialiserer seg på markedsføring av små bedrifter. Ofte har selskaper av lik størrelse en del likhetstrekk i forhold til hva slags digital markedsføringsstrategi som gir mening.

For små bedrifter dreier dette seg ofte om å øke trafikken inn til nettstedet, mens kostnadene holdes nede. Vår strategi er derfor i første omgang å satse på tiltak som gir gratis trafikk til bedriften. Derfor fokuserer vi på å bedre din synlighet på Google. Dette får vi til ved å produsere godt innhold, slik som blogginnlegg, landingssider, videoer og mer. Når denne typen markedsføring gjøres riktig, kan det skape kundetrafikk i mangfoldige år.

 

Skreddersydd markedsføringsstrategi for din bedrift

Markedsføring er et stort emne. Likevel vil de fleste digitale byråer operere med en inndeling som skiller mellom betalt reklame og såkalt organisk trafikk.

Kort fortalt er forskjellen at betalt reklame baserer seg på inntekt via annonser hos for eksempel Facebook, Google, Instagram eller annet, mens organisk trafikk skapes gratis gjennom sosiale medier eller ved å rangere i søkemotorer. Selv om SEO-blogg av og til supplerer med betalt reklame, er det i hovedsak organisk trafikk vi har spesialisert oss på. Til dette kreves strategisk planlagt digital innholdsproduksjon på et høyt nivå. Mer om det kan du lese i vårt blogginnlegg der vi forklarer hvor viktig kvalitet er for synlighet i Google sin søkemotor. I tillegg får du innsikt i hva Google faktisk mener med kvalitet.

Det kan ta tid å gjøre de analysene som kreves for å finne den rette strategien for din bedrift. Derfor må digitalbyråer tenke langsiktig. Om strategien ikke holder en stø kurs over tid blir det vanskelig å oppnå fremgang som gir målbare resultater.

I alle tilfeller går hastverksarbeid alltid på bekostning av kvalitet. Det kan koste din bedrift dyrt i form av tapt inntekt.

 

Digital markedsføring ved hjelp av organisk trafikk

Hva er digital markedsføring for oss? Som digitalbyrå satser SEO-blogg ofte på å produsere organisk trafikk for de selskapene vi samarbeider med. Denne typen trafikk kan skapes med innholdsproduksjon som rangerer høyt i søkemotorer, poster i sosiale medier, eller innholdsmarkedsføring i form av produkter eller tjenester som skaper interesse ovenfor kundene.

For å mestre denne formen for digital markedsføring må kvalitetsinnhold produseres først. Deretter vil markedet og søkemotorene teste kvaliteten av arbeidet. Når markedet reagerer kan vi starte analysen og justere i forhold til de målsetninger som er satt.  Dette er årsaken til at promotering gjennom produksjon av kvalitetsinnhold og SEO tar tid.

Slik tar vi bedrifter gjennom hele prosessen, fra taktisk planlegging til rangering i søkemotorene. Det kan være en møysommelig prosess, som i de fleste tilfeller innebærer mer hardt arbeid enn de fleste er klar over.

Vår prosess sørger for at ditt foretak får en solid markedsføringsstrategi i bunnen. Når det gjøres riktig, vil det styrke din bedrift på alle plan; fra kundebevissthet og salg, til konkurransedyktighet og utvikling av en sterk merkevare.