Hvor viktig er kvalitet for synlighet på Google?
Aldri før har Google prioritert gode brukeropplevelser mer enn akkurat nå. Dersom du skal oppnå synlighet på Google, er det ikke nok med rett bruk av søkeord og gode lenker: Din rangering på Google kommer også an på kvaliteten du leverer! Om du skal utmerke deg og bli lagt merke til av Google i disse dager må du konsekvent levere innhold av høy kvalitet over tid. Men hva betyr egentlig innhold av høy kvalitet?
Siden Google så dagens lys på slutten av 90-tallet, har de hatt en filosofi om å fremme innhold med høy kvalitet. Tanken var god, men Internett er et univers der mange albuer seg frem på en hensynsløs måte. Nå slår Google hardt ned på triksing og fiksing som aldri før.
For å lene meg på en av tidenes største klisjeer: En tekst på Internett er som en god vin. Skal du få den beste saften ut av dine idé-druer, nytter det ikke å kaste hva som helst i stampen og tråkke til føttene blir blå. Det blir litt som å pepre teksten din med søkeord. Da ender du lett opp med innhold på linje med utvannet billigvin.
RELEVANT LESNING FRA VÅRT ARKIV: 10 gode grunner til å ha en bedriftsblogg i 2019
INNHOLD
Googles tankegang
På begynnelsen av 2000-tallet fant folk fort ut at man enkelt kunne manipulere side-data for å rangeres høyere på Google-søk. Google lot seg derimot ikke pille på nesen, og iverksatte stadig strengere sjekker av kvalitet gjennom sine algoritmer. Helt frem til nå har søkeord-indeksering vært et sentralt verktøy og forholde seg til for alle som ønsker å bli synlig på Google. Den slags taktikker er på vei ut.
Hvordan Googles algoritmer har utviklet seg over tid, kan du se vårt tidligere blogginnlegg der vi smelter sammen den ville vesten og Googles algoritmer til et spennende analogi. Slik kan du se hele den historiske utviklingen til Googles kamp mot de som forsøker å manipulere seg til topps. Google jobber nemlig konstant med å forbedre sine algoritmer. Vi kan godt si at målet er å lage en algoritme som automatisk skjønner hva teksten din skal rangeres i forhold til. Slik vil fokuset ditt som forfatter omdirigeres fra rangering og nøkkelord til kvalitet.
I praksis har ikke Google kommet helt dit enda. Men alle uttalelser de har kommet med den siste tiden peker på at utviklingen fremover går mot vektlegging av kvalitet over søkeord. Derfor er det en god idé å tilpasse din taktikk med en gang. Tenk på hvordan du best kan tjene dine lesere, og du vil belønnes med økt trafikk.
Google-bibelen
Her er et utdrag fra Google sin egen manual for å vurdere kvaliteten av nettsteder. Vi kan godt si at dette er Googles svar på bibelen. Det er dokumentet som brukes når sider skal vurderes og rangeres.
Nettstedets formål
Som du ser er nettstedets formål første punkt som vurderes. Dette bør uttrykkes konsist, og innholdet bør begrunnes (enten med egen eller andres ekspertise). Du må rett og slett vise Google at du er til å stole på. Og dette gjør du ved å lage godt innhold over lengre tid. Om du i tillegg har ekspertise på ditt felt vil du ha en fordel fremfor andre nettsteder innen din nisje.
Informasjonens dybde og detalj
Det kan også være verdt å merke seg at Google vurderer verdien på dine tekst-innlegg i forhold til hvor mye god informasjon som kommuniseres. Jo mer detaljert og inngående tekster du skriver, jo bedre vil synligheten på Google bli. Det er egentlig ganske naturlig om du tenker litt på det. Om du skal skille deg fra dine konkurrenter i forhold til kvalitet, bør du gå i dybden på det du skriver om.
Det kan være lett å tenke at din kunnskap er selvsagt. Det er den jo for deg. Mange av dine lesere vil derimot klikke seg inn på din side fordi de søker grundig, og ofte elementær informasjon. Dette er bra lesere som det er ønskelig å holde på siden din så lenge du kan. En taktikk for å oppnå dette er å skrive enkelt, selv om du går i dybden med innhold av høy kvalitet.
God brukeropplevelse
Google vil først og fremst at du skaper en god brukeropplevelse for dine lesere. Finner folk det de er ute etter når de klikker seg inn på din side? Er de fornøyde med det de finner? Hvis svaret er «ja», vil Google merke seg dette og rangere din side i sine søk deretter. God brukeropplevelse er et stort tema. Det kan for eksempel være: At nettstedet har et brukergrensesnitt som er lett å navigere, at siden laster raskt og at andre retningslinjer for on-page SEO.
Her har du et eksempel på hvordan du kan gå frem i praksis for å produsere innhold av høy kvalitet som maksimerer gode brukeropplevelser:
La oss si at du skal skrive en artikkel om trender innen trening. De siste årene har trening med egen kroppsvekt vært veldig i vinden på alt som tenkes kan av sosiale medier. For å rangere på Google om dette temaet må du finne dine nøkkelord, og skrive bedre tekster om det enn dine konkurrenter.
Denne typen trening kalles alt fra «egenvekt-trening» og «kroppsvekt-trening», til «body weight exercises» og «calisthenics». Ifølge Google har det ikke lenger noe å si hvilken betegnelse du velger. Søkemotorens algoritme skjønner selv hva artikkelen handler om, og rangerer deg mot alle søkeord som er beslektet til ditt tema. Kvaliteten på selve teksten og nettstedets autoritet avgjør hvor høyt innlegget når i Googlesøk.
Det kan være lurt å velge seg ut et par av nøkkelordene, og deretter produsere så bra kvalitet du bare kan rundt disse. Finn ut hva dine argeste konkurrenter skriver om denne typen trening, og gå mer i dybden enn de gjør. Fremfor alt, skriv mer oversiktlig, lettlest og underholdende enn de andre i din bransje, og du vil bli lagt merke til av både Google og treningsglade nordmenn.
Nedenfor kommer jeg til å snakke ørlite grann mer om autoritet. Du vil få et bedre grunnlag til å forstå hva dette dreier seg om hvis du tar en kikk på vårt blogginnlegg om hva autoritet er. Det vil også hjelpe deg til å forstå hvordan Google tenker når de setter ditt nettsted opp mot andre nettsteder i samme nisje.
Hvordan bedømmer Google kvalitet?
De beste vinene er dyrket med stort detaljfokus. Alt fra jordsmonn og gjødsel, til værforhold og druetyper blir nøye analysert av både vinbonden og kundene som funderer på å investere i hans produkt. I bloggens verden er du vinbonden, mens Google er vinmonopolet som bestemmer hvilket produkt som er bra nok for Gud og hvermann.
For å bedømme dette har Google kommet opp med følgende kriterier:
Innhold av høy kvalitet
Tidligere i dette innlegget omtalte vi det Google selv kaller for Search Quality Evaluater Guidelines som Googles egen bibel. Det er nemlig fordi svaret til det store spørsmålet: “Hvordan definerer Google innhold av høy kvalitet” befinner seg her. Svaret er enkelt: Hvor godt oppfyller et nettsted sin rolle i forhold til sin målsetningen?
La oss se på noen eksempler: Hvor godt klarer et nyhetsbyrå å gi et nyansert og korrekt bilde av de nyhetene de dekker? Hvor godt klarer en “humor blogg” å få deg til å le, eller hvor bra klarer et SEO-byrå å informere deg om søkemotoroptimalisering? Eller rett og slett: Hvor god er den vinen som vinbonden lager? Dersom den er bitter, vil ingen drikke den. Hvis ingen drikker den vil etterspørselen synke. Da blir den ikke lett å selge.
Troverdighet
Lik vinbondens forsøk på å skape den beste vinen han kan, bør dine tekster dyrkes på god research og rett faktaopplysning. Google er ute etter informasjon som er til å stole på. Troverdighet er en viktig del av hvordan de bedømmer kvaliteten på din side. Derfor er det viktig at innholdet er bra skrevet, og ikke minst at basisen i dine uttalelser kan begrunnes (med gode kilder). Troverdighet henger ofte sammen med med neste punkt på lista:
Ekspertise
Vinbønders innpass hos vinmonopolet avhenger i mange tilfeller av ekspertise og rykte. Det samme er tilfelle med din mulighet for synlighet på Google. Din bakgrunn og erfaring har mye å si. Derfor er det også viktig å ha en side der du forteller litt om dette. Skriver du for eksempel om kroppsvektstrening, vil du rangeres høyere om du kan vise til treningserfaring, eller om du har studert/forsket på dette området. Google vil sine brukere best, og det gjør de ved å sikre at den beste ekspertisen når ut til leserne.
Autoritet
Med ekspertise kommer autoritet. Men det er fullt mulig å bygge autoritet på siden din selv om du ikke har bakgrunn i nisjen du skriver om. Du kan for eksempel tilby å gjøre gjesteblogging på andre sider. Da vil du utvide ditt nettverk og ditt rykte på en og samme gang. Om du i tillegg kontakter en ekspert innen din nisje, og referer eller lenker til denne ekspertens uttalelser, vil Google se dette som en styrke. Andre indikatorer på autoritet i Google sine øyne er anmeldelser av siden din, forretnings-koblinger (affiliate links) og ikke minst innadgående lenker til din side.
Hvilke faktorer som påvirker autoritet er et eget fag. Du er nødt til å forstå sammenhengen mellom domeneautoritet og sideautoritet. Vi anbefaler derfor å ta en titt på vårt tidligere innlegg som også gir deg konkrete grep for å forbedre din domeneautoritet.
Lenker med kvalitet
Innadgående lenker vil si lenker fra andre nettsider som går til din side. Sammen med bruk av søkeord har såkalte «backlinks» vært et av de viktigste verktøyene for å vise Google at siden din fortjener oppmerksomhet.
Verdien av lenker
De beste årgangsvinene er som regel ikke så veldig sterkt promotert. Produsentene stoler på kvaliteten på sitt eget produkt, og lar merkevaren bygges via sitt gode rykte. Visst kan det være smart å invitere journalister og fagfolk til en gratis omvisning og vinsmaking. Da bygges rykte på en mye mer troverdig måte enn via ren promotering av eget produkt.
På samme vis er innadgående lenker til din nettside et tegn til Google på at det du skriver har verdi for dine lesere. Jo flere lenker som går til siden din – og da spesielt fra sider med stor autoritet – jo sikrere er indikasjonen på at ditt innhold holder høy kvalitet.
Googles syn på lenker
I likhet med misbruk av søkeord har det vært mye triksing og fiksing med lenker for å manipulere synlighet på Google. Dette er også noe som det iverksettes konstante tiltak for å bekjempe fra Google sin side. Et eksempel på triksing med lenker kan være å lage ett nettverk av egne nettsider som gjerne er tatt over fra konkursbo, for deretter å lenke disse til hverandre. En annen taktikk har vært å betale for innadgående lenker.
Dersom Google oppdager juksing med lenker til nettstedet ditt, slår de hardt ned på dette. I stedet belønnes kvalitet mer enn noen gang. En blogg er ikke bedre enn sitt rykte Når dette først er etablert vil du tjene godt på ditt harde arbeid i lang tid deretter. Men det krever is i magen, spesielt under oppstarten fordi autoriteten er lav og resultatene ofte lar vente på seg.
Nedenfor kan du laste ned en gratis e-bok om hvordan du kan bygge lenker til nettstedet ditt både på en effektiv og lovlig måte. Vi tipser deg om hva du bør gjøre og hva du absolutt ikke bør gjøre for å skaffe kvalitetslenker til ditt nettsted.
Ja takk, jeg ønsker gratis e-bok: 7 teknikker for lenkebygging
Tålmodighet varer lengst
For erfarne bloggere kan det saktens være en stor tilvenning å legge om til Googles nye tankesett. En nyoppstartet blogg kan ikke forvente verken rangering eller noe særlig stor trafikk de første månedene. Om du viser deg som pålitelig over tid vil du sakte men sikkert få mer godvilje hos Google.
Et typisk tidsforløp er at du først etter 4-6 måneder begynner å oppleve større synlighet på Google. I mange tilfeller kan det ta 6-12 måneder før rangeringen virkelig begynner å trekke trafikk til din side. Spesielt når nettstedet er nytt. Det fine med en slik prosess er at du etablerer et sterkt rykte som vil tjene både deg og Google godt. Dersom du først har etablert din blogg som en autoritær side som bygger på ekspertise, kan du også forvente at både vekst og trafikk holder seg stabilt i lange tider deretter (litt avhengig av type nisje og innhold).
Taktikk for økt synlighet på Google
Google sin visjon om et nettsamfunn som kun vurderes på grunnlag av kvalitet er en god idé, men vi er ikke helt der enda. Det er fortsatt lurt å holde øye med innadgående lenker og søkeord. Så lenge du bruker disse fornuftig og styrer unna all form for manipulering vil de styrke din autoritet og dine muligheter for rangering på Google.
Samtidig bør fokuset ditt i stadig større grad rettes mot kvalitet. Det er den eneste konstante faktoren i Googles algoritmer. Kvalitet er det eneste verktøyet som garantert alltid kommer til å styrke ditt potensial for Google-rangering. Ha is i magen og stol på egen kvalitet slik som vinprodusentene. Da vil produktet ditt fremstå som eksklusivt og interessant, heller enn på linje med billig hverdagsvin som kun er laget for å tjene raske penger til produsenten. De færreste setter pris på slikt når god kvalitet er et alternativ.
Trenger du hjelp til å lage kvalitetsinnhold? Dersom dette i første omgang er tekster, kan vi hjelpe deg. Kontakt oss gjerne for en uforpliktende prat ved å klikke på banneret nedenfor.
Konklusjon
Google er i en evig kamp mot useriøse nettpirater som kun er ute etter fortjeneste. Derfor er de også i evig utvikling, og forandrer stadig sine algoritmer som styrer utfallet ved søk. Å lage kvalitetsinnhold er den enkleste måte å forholde seg til dette på. Dersom du lar leserens opplevelse stå i sentrum, er det lettere å lage kvalitetsinnhold og rangere i søkemotorene, inkludert Google. Tenk hele tiden på dine potensielle kunders perspektiv!
BEGREPSFORKLARINGER:
Autoritet: Autoritet omtaler din troverdighet slik søkemotorene vurderer det. De forskjellige søkemotorene har noe forskjellige kriterier for å måle dette. Hos Google måles autoritet blant annet med antall lenker du har til siden din, hva slags arbeid/forskning du har gjort innen din nisje, og hvordan dine lesere bruker siden din.
Søkeord-indeksering: Hvordan Googles algoritmer organiserer sine data om ditt innhold, og da spesielt søkeordene som er aktuelle for din bransje.
Keyword stuffing: En metode som går ut på å bruke et nøkkelord (keyword) mange ganger i en tekst for å oppnå god rangering hos Google. Ofte blir teksten unaturlig fordi man tvinger ordet inn i teksten mange ganger.
KILDER:
Google: General guidelines
Search Engine Journal: Google’s Search Quality Raters Guidelines