følg oss

Sentralbord: 928 00 333 (08.00-16.00)

 > Content Marketing Guiden  > 22 bloggtips – Fra bloggkadett til bloggkaptain
Rosablogger og militærblogger i et galleri. Bloggeren skriver på laptop stående. Bilde med skrift: Bloggtips

22 bloggtips – Fra bloggkadett til bloggkaptain


Har du allerede en blogg og har kommet i gang med skrivingen? Flott! Vi kan vel enes om at blogging er en viktig del av innholdsmarkedsføring. Bloggingens prinsipper er til og med nyttig for de som ikke selger et produkt eller en tjeneste. I dag har jeg 22 bloggtips til deg som allerede har startet skrivingen, og ikke lenger er å regne som nybegynner blant norske bloggere.

Hælene – sammen!

Noen av disse rådene er relatert til SEO, men dette innlegget er skrevet slik at det ikke krever noen forhåndskunnskap om SEO-faget. For deg som enda ikke har startet bloggen, har vi et tidligere blogginnlegg som forklarer hva en blogg er.

Kanskje vil du stige i gradene etter å ha lest dette innlegget. Bloggtipsene er delt i tre kategorier: Kadett, sersjant og kaptein. For å komme i gang kan du trykke på rett nivå.

Tre – av!

JEG ER KADETT

JEG ER SERSJANT

JEG ER KAPTEIN

Logoen til Content Marketing Guiden

Bloggakademiet ønsker deg velkommen til Content Marketing Guiden: Norges største guide til innholdsmarkedsføring! Den retter seg mot de som ønsker å lære mer om content marketing i Norge. Gå til innholdsfortegnelsen for å se alt innhold!

Bloggtips for kadetten (nybegynner)

De seks første tipsene er for deg som akkurat har kommet i gang med å forme bloggen. Som kadett er du helt i startfasen og har mest teoretisk kunnskap å sette deg inn i. Men fortvil ikke! Før du vet ordet av det kaster du deg ut i kampen og tilegner deg viktige erfaringer fra både venner og fiender.

Kadett med småbekymret uttrykk og fingeren mot hodet. Funderer på hvordan han skal skrive bedre blogginnlegg.

INNHOLD (FORKADETTER):

  1. Bygg identitet med ditt innhold!
  2. Blogg innhold av høy kvalitet!
  3. Gjør bloggen enkel å forstå for målgruppen
  4. Hold deg til temaet i teksten!
  5. Hva skal jeg skrive om i bloggen?
  6. “Alle” forfattere trenger korrektur

1. Bygg identitet med ditt innhold

Hvis du ikke allerede har etablert en identitet, bør du gjøre det. En blogg som har en klar «stemme» vil være lettere og morsommere å lese. Tenk på ord og uttrykk som brukes, og hvor formelt språket skal være. Husk at design på bilder også kan være en del av identiteten. Du ikke være designer for å få til dette. Kanskje du velger å ha et «Matrix» grønnskjær på alle bildene dine? Det vil være noe folk legger merke til.

For å finne din identitet kan du ta utgangspunkt i dine interesser. Kanskje de kan kombineres på en uvanlig måte? Hva er kjerneverdiene i bloggen om det er noen? Hvilke emner skal du ha en mening om, og hvilke skal du være nøytral ovenfor? Eksempelvis kan sterke politiske meninger provosere.

Å lage et konsept kan også være en naturlig del av en bloggs identitet. Konsepter som går som en rød tråd gjennom bloggen, kan gjøre at innholdet fremstår som mer «kjent og kjært» for leseren. Mer om hva et konsept er, finner du her.

Når du har funnet identiteten, bør du holde deg til den. Det er faktisk lettere å skrive når du har en klar identitet, uttrykk og konsept. Dette setter nemlig begrensinger for hva du kan skrive om og hvordan du bør uttrykke deg i bloggen.

 

2. Blogg innhold av høy kvalitet!

Innhold er blant de aller viktigste rangeringsfaktorene. Google har sagt at de setter brukeropplevelsen i fokus, og de andre søkemotorene er nødt til å følge i Googles fotspor dersom de skal klare å overleve.

Hva innhold av høy kvalitet innebærer, kan være et vanskelig spørsmål å svare på fordi det kommer an på hva slags innhold du produserer, og hva som er målet med innholdet. For ikke å snakke om hva Google tolker som formålet med innholdet. For å få en bedre forståelse av dette, skrev vi et blogginnlegg som forklarer deg hva Google selv sier om kvalitetsinnhold.

Det dreier seg nemlig ikke bare om skrivefeil, godt formulerte setninger, fint design og brukervennlighet. Dersom du har en humorblogg og får folk til å le, kan jo jobben være gjort. Hvis folk derimot ler av den superseriøse militærbloggen din, kan det tyde på at du ikke har så mye kunnskap som du trodde om det norske militæret.

Venstre – om!

 

3. Gjør bloggen enkel å forstå for målgruppen!

Akkurat hvor viktig det er å skrive enkelt, kommer naturligvis an på målgruppen din. Generelt sett bør man ikke ekskludere hele målgrupper ved å velge kompleks språkføring. Identiteten du velger, vil legge føringer på hvilke målgrupper du innlemmer og utelukker. Språket bør treffe disse målgruppene.

Enkelt forfattede tekster har i tillegg SEO-verdi på en indirekte måte. Noe simplifisert kan man si at jo flere minutter som leses av innlegget ditt, desto bedre rangering vil Google gi det. Altså vil kronglete skriving føre til at leserne dine klikker seg vekk fra innlegget, og da vil det heller ikke rangere bra.

Dette med å skrive enkelt høres kanskje litt selvsagt ut, men det kan være vanskeligere å skrive enkelt om et komplekst emne enn omvendt. En tommelfingerregel er at du bør skrive slik at en elev fra ungdomsskolen skal kunne følge med på det du skriver. Blogg så korte setninger som mulig uten at det blir banalt! Prøv å bruke enkle ord istedenfor komplekse ord!

I gode blogger vil du ofte se at teksten er formatert optimalt med god plass mellom avsnittene og innbydende layout. Bruk skriftstørrelse og font som er godt leselig.

Høyre – om!

 

4. Hold deg til temaet i teksten

Husk på hva du egentlig skriver om! En god tommelfingerregel er at alle dine underoverskrifter (h2) er direkte relevant i forhold til overskriften for hele innlegget (h1). Du kan tenke at hovedoverskriften er et spørsmål som skal besvares. Da blir underoverskriftene (h2) mindre, mer detaljorienterte underspørsmål som skal belyse hovedspørsmålet. Grunnen til at dette er viktig har med SEO å gjøre.

 

5. Hva skal jeg skrive om i bloggen?

Synes du det er vanskelig å finne temaer å skrive om i din blogg? Det betyr ikke nødvendigvis at du ikke er kreativ. Det kan rett og slett bety at du ikke har godt nok definert identitet eller målgruppe for dine blogginnlegg. Kanskje bruker du heller ikke analyseverktøy. Disse vil nemlig gi deg en pekepinn på hva folk søker etter og hva du burde skrive om.

Hælene – sammen!

Et kjapt tips jeg gjerne vil dele med deg, er å skrive ned og systematisere ideene du får underveis. Man husker ofte mindre enn man tror.

Et annet tips som ferske bloggere ofte ikke vet er at selv om du har skrevet om ett tema tidligere, er det ikke slik at du ikke kan skrive om det igjen. Det finnes utallige vinklinger å ta for et gitt emne.

Kanskje jeg neste uke kunne skrevet et innlegg som het: «22 SEO tips for bloggkadett til bloggkaptein». Tittelen vil være ganske lik, men innholdet ville vært nokså forskjellig. Det hadde ikke vært noe problem å finne helt nye punkter å utforske til et sånt innlegg.

Mangler du kreativitet? Det kan vi i Compile hjelpe deg med. Bare se her: Teorien og praksisen bak den kreative prosessen. Selvsagt er det viktig å implementere kreativt forfatterskap riktig. Synes du analogien med militæret gikk for langt? Hvorfor? Hvorfor ikke?

 

6. «Alle» forfattere trenger korrektur

Mange tror at man får mindre hjelp jo bedre man blir som forfatter. I de fleste tilfeller er det omvendt. En som skriver i rosablogg har kanskje ingen som leser korrektur i det hele tatt. Til sammenligning er det nesten ingen profesjonelle forfattere som skriver uten et team av konsulenter som utfører analyse, tilbakemelding og til slutt leser korrektur.

Selv om det er en fordel med profesjonell hjelp, er det bedre å bruke en venn for tilbakemelding enn ingen i det hele tatt. Grunnen til det er at de fleste ser subjektivt på sitt eget arbeid og sliter med å se eget innhold med «objektive øyne».

 

Bloggtips for sersjanten (viderekommen)

Som sersjant har du fått litt mer ansvar og erfaring. Nå gjelder det å ta de basale ferdighetene opp på et nytt nivå og bli et forbilde for andre bloggere. Du skal ikke bare kunne teorien, men også hvordan ting fungerer i praksis.

Sersjant med fløyte klar til å gi sine ordre for bloggingen.

INNHOLD (FOR SERJANTER):

  1. Responsivt design på mobile enheter
  2. Vær mest mulig personlig!
  3. Bruk nøkkelord for mer trafikk!
  4. Fyll CMS med metainformasjon
  5. Lengde / dybde på innhold har SEO verdi
  6. Blogginnleggets relevans
  7. Bruk originale bilder!
  8. Lenk til relevant internt innhold!
  9. Hvordan skrive en konklusjon?

1. Responsivt design og mobile enheter blir viktigere

Vi må starte med noen litt kjedelige tekniske kriterier. Slapp av; jeg tar kun med de aller viktigste.

Fra 1 juli 2019 innførte Google «mobile first», noe som vil si at brukergrensesnitt, design og lastetid blir tillagt ekstra stor vekt på mobile enheter.

I tillegg er det viktig at bloggen din vises bra i de viktigste nettleserne. I Norge har Chrome ca. 52% av markedet. Safari har rundt 33 %, mens Edge er nede i ca. 5% (kilde). Sørg derfor for at bloggen din ser optimal ut for de viktigste enhetene i disse nettleserne.

 

2. Vær mest mulig personlig

I motsetning til en saktekst, eller faglitteratur, bør et blogginnlegg ha et mer personlig preg. Ok, la oss se på noen forskjellige innfallsvinkler til dette punktet.

Historier fenger, har du helt sikkert hørt. Hvorfor? Jo, vi identifiserer oss med folk eller hendelser i historien.

Nettopp: Personlig.

Ok, du tror ikke på det? For å oppsummere «Personal Selling» av Neels Van Heerden: Salg handler om kommunikasjon. For å kommunisere bra må du skjønne behovene til den du kommuniserer med. Altså; du må bli litt kjent med personen.

Igjen: Personlig.

Da vi skrev Content Marketing Guiden gjorde vi en undersøkelse av tilgjengelig forskning på  effekten av innholdsmarkedsføring i forhold til tradisjonell markedsføring. Vet du hva som solgte best? Ja, du gjettet riktig.

Atter en gang: Innhold som var personlig.

Compile.no og Leadjabber.no har et samarbeid der vi sender ut outreach eposter til det norske næringslivet. Hvilken type e-poster tror du vi får best respons på? Ok, du skjønner poenget…

Hold dine venner nærme, dine kunder nærmere!

 

3. Bruk nøkkelord for mer trafikk

Om du skal få dreisen på nøkkelord, må du foreta en nøkkelordsanalyse. For å sikre at dataen man samler inn er mest mulig troverdig må man bruke et verktøy som Ahrefs eller SEMrush. Hubspot har en guide for nybegynnere på nøkkelordsanalyse som setter deg i gang.

 

4. Fyll CMS med metainformasjon

Her kommer et bloggtips som du kanskje er delvis kjent med? CMS (content management system) er plattformen du bruker for å vise nettstedet ditt. De fleste slike brukergrensesnitt lar deg legge inn metainformasjon. Begrepet betyr «informasjon om informasjon»; altså informasjon om blogginnleggene dine:

 

Metabeskrivelse

Den beskrivende teksten som dukker opp i et Google søk (SERP). Legg den inn i backend på publiseringsplattformen din.

Skjermdump med eksempel på metainformasjon

Metabeskrivelse for bilder

Bilder har også en tekst som forklarer hva vi ser i hvilken kontekst. For mer informasjon om dette kan du oppsøke vår læremester BruSEO Lee. Han leder deg gjennom alt tekst for bilder.

Bruk av Schema kan gi mer utfyllende og detaljert metabeskrivelse.

 

Lengde / dybde på innhold har SEO-verdi

Tror du denne artikkelen hadde vært like mye til hjelp for folk flest hvis den hadde inneholdt 30 prosent av de ordene den nå har? Sannsynligvis er svaret «nei». Det er ikke noe poeng i seg selv å skrive lange artikler kun for lengdens skyld. Hvis du kommer med verdifull informasjon er det anbefalt å skrive så langt som mulig uten å avvike fra temaet i blogginnlegget.

Dersom du holder deg relevant i forhold til blogginnleggets lengde, har det vist seg at lengre blogginnlegg har en tendens til å rangere over kortere blogginnlegg på Google om samme tema. Dette vil dog variere noe i forhold til autoriteten på nettstedet.

 

Blogginnleggets relevans

Ved første øyekast virker dette enkelt og greit: Man holder seg til det man har sagt man skal skrive. Ferdig med det. Det er litt mer komplisert enn som så. Google er nemlig ganske strenge på hva de regner som relevant. La oss ta et konkret eksempel:

Tenk deg at du skriver et blogginnlegg som heter: «Har el-biler bensintank». Dersom du skriver underkapitler som heter «Hvor mye koster bensintank til el-bil» eller «Hvordan installere en bensintank på en el-bil», skriver du egentlig ikke helt innenfor emnet du har oppgitt for blogginnlegget, og da velger Google som oftest å ikke telle med det innholdet.

Isteden bør du lage underkapitler som besvarer nøyaktig det du skriver om. «Hvilke el-bil modeller har bensintank» er et bedre valg. Eller kanskje man kunne snakket om at det blir mer og mer vanlig å ha bensintank på el-bil, hvis det er tilfellet.

 

Bruk originale bilder!

Ok, I get it: Du er ikke designer. Du vil bare skrive bloggen din i fred uten noe mer «tull». Den gode nyheten er at du ikke trenger å være designer for å lage originale bilder, og jeg skal fortelle deg hvordan. Hvis du aldri har åpnet et program som Photoshop, kan det være en utfordring, men selv da bør det la seg gjøre. Du kan til og med gjøre dette med gratis bilderedigeringsverktøy på nett.

Det eneste du trenger å gjøre er å endre et stock-photo-bilde så mye at Googles algoritmer ikke kjenner igjen bildet. Du kan bruke farger, effekter og justering av bildeutsnitt som verktøy. Hvordan finner du ut om Google ikke kjenner igjen bildet når du har laget et utkast? Gå til Google Images og sjekk om det originale bildet dukker opp når du søker på bildet du nettopp har lagd.

 

Lenk til internt relevant innhold

Du har sikkert hørt det før: Interne lenker er viktig for en god brukeropplevelse. Det er sant, men det er ikke alt. I tillegg er det viktig for SEO. Intern lenking definerer ikke bare sidestrukturen, men bestemmer også hvordan både trafikk og autoritet vil overføres mellom de forskjellige blogginnleggene dine. Få hjelp fra Moz for en bedre sidestruktur.

 

Lenk til eksterne kilder med høy autoritet

Et velkjent bloggtips går på å lenke ut til andre eksterne kilder. Men har du noen gang blitt fortalt hvorfor? Det er to grunner: For det første er det en sammenheng mellom de beste bloggene og kvalitet på utgående lenker. For det andre gjør du det lettere for de som leser å finne relevant informasjon, noe som fører til bedre brukeropplevelse.

Når skal du bruke intern lenking eller ekstern lenking? Dette er et svært stort tema, men en tommelfingerregel er følgende: Bruk intern lenking der du har innhold som dekker informasjon som er relevant for blogginnlegget. Der du ikke har det kan du lenke ut til noen som gir god informasjon om emnet.

For å slå dine konkurrenter, må du bli dine konkurrenter!

 

Hvordan skrive en konklusjon?

Hvordan skriver du en konklusjon for et blogginnlegg? Det er to ganske vanlige muligheter. Den første er å komme frem til et helt nytt poeng som ikke tidligere har vært nevnt, eventuelt utdype et poeng du har snakket om.

Den andre er nok den mest brukt i bloggverdenen: Du oppsummerer hele artikkelen ved hjelp av 50-100 ord. Her ser du et eksempel på hvordan det kan gjøres:

 

Eksempel på Konklusjon

Det å blogge kan sammenlignes med en karriere i militæret. Desto mer man stiger i gradene, desto høyere blir din autoritet. Dette innlegget gir bloggtips for alle nivåer; fra nybegynner til viderekommen eller seniorskribent. Bloggtipsene omfatter både SEO og andre relevante temaer innenfor innholdsproduksjon.

 

Bloggtips for kapteiner (erfaren)

Det har tatt flere år å oppnå status som kaptein. Du kjenner gamet og er flink til å bruke landskapet til din fordel. Kanskje er det likevel noen ting du enda kan lære?

Erfaren og selvsikker kaptein med de beste med bloggtips for eksperter

INNHOLD (FOR KAPTEINER):

  1. Bli ekspert på titler!
  2. Match intensjonene til søkemotorene!
  3. Bruk en kjøpstrakt!
  4. Oppdater bloggen jevnlig
  5. Omformuler blogginnlegg til andre medier!
  6. Analyser resultater og gjenta suksessformelen

Bli ekspert på titler!

For litt mer grunnleggende bloggtips angående titler, vil jeg anbefale vårt tidligere innlegg om bruk av h-tagger.

Det finnes to forskjellige hovedtitler å forholde seg til i bloggverdenen som du bør vite forskjell på:

H1-tittel: Denne er del av det hierarkiske h-tag systemet. Den har SEO-verdi og kan tenkes på som den faktiske overskriften til innlegget. Det betyr at den også vises i sosiale medier når du deler den der.

SEO-tittel: SEO-tittel vises kun ved søk i søkemotorer. Ofte vil denne være helt identisk med h1-tittelen, men det finnes tilfeller der de ikke bør være like. Formålet med SEO-tittelen er å få folk til å klikke på ditt innlegg i søket. Samtidig er det svært viktig å forhold seg til Googles rangeringskriterier i SEO-titlene.

La oss ta et eksempel der disse titlene kunne vært forskjellige. Tenk deg at du anmelder brødristere i et blogginnlegg. En typisk SEO-tittel kunne vært «10 beste brødristere – billigst, best og mest for penga». Kanskje denne tittelen er det som må til for å vinne rangering på Google, men du vil hooke flere lesere i sosiale medier med noe mer kreativt. Derfor bruker du følgende h1-tittel: «Vi tråkket i stykker 100 brødristere og fant den beste».

Både «brødrister» og «beste» er med i begge titlene. Derfor vil h1-tittelen bevare det meste av SEO-verdien samtidig som det fenger flere i sosiale medier fordi tittelen er litt merkelig eller annerledes.

 

Å bli en leder er et valg, ikke en tittel!

 

Match intensjonen til søkemotorene

Dersom du baserer deg på trafikk fra søkemotorene på bloggen din er det et superviktig konsept i forhold til SEO du må skjønne: En blogg opplever store mengder med trafikk fra søkemotorer fordi de matcher intensjonen bak et søkeord med eget blogginnhold.

Her er et beskrivende eksempel: Tenk deg at alle nordmenn hadde begynt å søke på «Sofie Elise» og kun klikket på artikler som hadde med Gullbarbie (en norsk pris hun ble nominert til) å gjøre. Omsider ville Google innarbeidet i sine algoritmer at Sofie Elise = Gullbarbie. Om du da hadde søkt etter henne på Google, ville du kun funnet innlegg som omhandlet dette emnet øverst i søket.

Om du ikke skjønner intensjonen bak et søk, kan det være tilfeller der nøkkelordsanalysen ikke vil være til særlig hjelp. Forestill deg at du finner ut at det er mange som søker på «London». Deretter skriver du en lang og dekkende reiseskildring om London. Hvis folk som søker på «London» leter etter overfladiske, oppramsede reisetips, vil ikke blogginnlegget ditt med reiseskildringen rangere særlig bra.

 

Bruk en kjøpstrakt

En kjøpstrakt, eller marketing funnel, høres kanskje komplisert ut. Egentlig dreier det seg kun om å innse at folk sin interesse og kunnskapsnivå varierer i forhold til de produktene som selges i bloggen, eller assosieres med den. Skriv eget innhold for alle kundegrupper: De som ikke vet noen ting, de som vet litt, og de som har masse kunnskap om produktet eller området du fokuserer på.

Les mer om kjøpstrakten!

 

Oppdater bloggen jevnlig!

Du har sikkert hørt det før: Oppdater bloggen jevnlig. I dag skal jeg forklare hvorfor. Når du allerede har litt synlighet på Google og oppdaterer blogginnlegget, vil Google teste ut endringene for å finne ut om de er til det bedre. Da tester de innlegget ditt i høyere posisjoner enn det egentlig er rangert for. Dette gir deg en ny mulighet til å forbedre rangeringen. Dog må det en god del endring til for å utløse en slik test fra Google sin side.

 

Omformuler innholdet i bloggen til andre medier

En god måte å promotere sine blogginnlegg, er å omformulere aspekter av innlegget på en måte som passer formatet til mediet du vil promotere gjennom. Et eksempel kan være å lage en kort video på YouTube der du kortfattet presenterer punktene i innlegget ditt. Eller kanskje du tar tak i et interessant aspekt og går enda dypere inn i dette enn det du gjorde på bloggen? Du kan til og med be folk som ser på videoen søke opp innlegget ditt på Google, noe som vil ha en positiv effekt i forhold til SEO.

 

Analyser resultater og gjenta suksessformelen

Det finnes et hav med variabler å ta hensyn til når man skal selge en vare eller tjeneste på Internett. Disse kan være:

  • Algoritmeoppdatering fra Google
  • Variasjoner innen bransjer
  • Sesongvariasjoner
  • Variasjoner som skyldes kriser (som korona eller finanskrise)
  • Endringer i trender generelt i samfunnet

Derfor er det viktig å måle resultater over tid. Et absolutt minimum av verktøy for en seriøs blogger er Google Analytics og en applikasjon for nøkkelordsanalyse (vår favoritt er Ahrefs). Ved hjelp av disse to verktøyene kan du iverksette egne strategier for blogging som du kan teste suksessen av.

Suksess er resultatet av gjentatt god innsats dag ut og dag inn!

Trenger du hjelp til din blogg? Ta kontakt med oss ved å trykke på banneret nedenfor. Vi vet hvordan relevant trafikk skal drives til din blogg.

Kontakt for mer informasjon om innholdsmarkedsføring