følg oss

Sentralbord: 928 00 333 (08.00-16.00)

 > SEO Blogg  > Autoritet: Bestig Google-toppen med 6 grep
En mann overdimensjonert gigantisk mann står med en ropert og roper mot en folkemengde av underdimensjonerte menn. Alle har dress på seg.

Autoritet: Bestig Google-toppen med 6 grep

Autoritet i SEO-sammenheng er en rangering av nettsteder basert på innhold og lenker. I teorien sier autoritet noe om din digitale innflytelse. Høy autoritet er med andre ord en indikasjon på høy kvalitet på en nettsides innhold og lenker. I praksis er autoritet synonymt med høy digital synlighet, noe som i norsk øyemed betyr tilstedeværelse i Google-søk.

I dagens digital-fauna er det stadig mer utfordrende å utmerke seg. Skal du klatre til topps på Googles førsteside, må verktøyene finslipes og strategien planlegges nøye. SEO er noe de fleste nettklatrere har kjennskap til, men ofte undervurderer viktigheten av. Om du ønsker å spre ditt budskap, om du er ute etter økt digital innflytelse, da bør du følge med og lære mer om SEO-verktøyet «autoritet» med en gang.

Autoritet er et aspekt av SEO som forteller Google (eller andre søkemotorer) hvor høyt ditt nettsted skal rangeres. Det vil si hvordan ditt nettsteds innhold tolkes og vurderes som verdifull for de som gjør søk på ditt felt. Det betyr også at du med litt ekstra innsikt kan forme siden din slik at den klatrer høyere opp på googles lister når ditt fagfelt søkes på.

Å bygge autoritet i forhold til innhold og lenker, er med andre ord et viktig verktøy for alle som ønsker å bestige Googletoppen. Innholdet er grunnlaget for siden. Hver heading med tilhørende paragrafer er som base camps du må innom for å klargjøre ditt innlegg til neste klatre-etappe. Linkene er som veivisere, eller «digital-sherpaer». De guider deg til å klatre med autoritet, samtidig som de guider dine lesere til å følge i dine fotspor og stole på ditt budskap og erfaring.

Det krever litt tid å etablere autoritet, men i dagens digitale verden er det ofte mangel på autoritet som gjør at nettsteder ikke får den trafikken som ønskes. Mange overser bygging av autoritet, da de kun er ute etter kjapp omsetning og trafikk, men da gjør de seg selv en bjørnetjeneste. I denne sammenheng kan det være nyttig og merke seg begrepet «return of investment», også kjent som RIO. Tid investert i bygging av autoritet vil alltid gi ditt digitale arbeid bedre avkastning.

RELEVANT LESNING FRA VÅRT ARKIV: Hva er søkemotoroptimalisering? SEO

INNHOLD

Bygg autoritet med Googletoppen i sikte

Takk til Freepik.com for dette bildet

For økt innsikt er det nyttig å ta en kort kikk på hvor uttrykket «autoritet» kommer fra. I vår kontekst ble «autoritet» først omtalt og tatt i bruk av teknologiselskapet MOZ da de opprettet en skala fra 0-100 for å måle nettsteders tilgjengelighet på Google sin søkemotor. En side som scorer 100 er lettere å finne, og kommer høyere opp på Google-søk enn sider med lavere score.

Amper har autoritetsproblemer

Autoritet er med andre ord et nyttig verktøy som krever litt ekstra innsats for å kunne utnyttes til sitt fulle. Men hva er det egentlig? Og hva må du gjøre i praksis? For å si det slik, Ingen fjellklatrere lykkes uten autoritet. Og Googlefjell er ikke hvilket som helst fjell. Det er digitalverdenens svar på Mount Everest. Ingen har noen gang besteget Mount Everest uten sherpaer, base camps og trening på å klatre med erfaring og autoritet. Det samme er tilfelle med Google-toppen.

Målingen av sidens autoritet tar hovedsakelig utgangspunkt i to faktorer; tekstinnhold og lenker. For ordens skyld deles sidemålinger inn i to kategorier deretter: Sideautoritet (PA) og Domeneautoritet (DA). Nå sitter du kanskje med flere spørsmål enn da vi startet? Hold ut! I løpet av de neste paragrafene vil tåken lette og Google-toppen komme til syne i horisonten.

Sideautoritet

Autoritet i forhold til innhold omtales som sideautoritet. Det vil si at siden har innhold av høy kvalitet som i seg selv generer god trafikk via Google-søk. Riktignok tar både sideautoritet og domeneautoritet utgangspunkt i inngående lenker (som vi straks forklarer litt lenger ned), men for enkelhets skyld kan sideautoritet best beskrives som måling av en enkelt side sin effektivitet på nett. Dette betyr at kun siden du ser der og da blir rangert ut ifra søk og påfølgende klikk, ikke tilknyttede sider og lenker.

La oss si at du vil starte en blogg om fotografi. Det er et populært tema der du vil møte hard konkurranse fra haugevis av velskrevne nettsteder og blogger. Da er første bud at du brenner for fotografi, at du skriver bra og at du genererer innhold av minst like høy kvalitet som dine konkurrenter.

Om du har en alternativ innfallsvinkel til temaet fotografi kan det være nøkkelen til å utmerke seg. Det samme gjelder nisjefelt, men husk at da begrenser du også antallet potensielle lesere. Jo mindre miljø, desto lettere er det å utmerke seg. Men brenner du ikke for det du skriver blir du raskere avslørt, så finn ditt eget felt og del ditt engasjement. At du bryr deg om det du skriver, vil alltid komme til syne og settes pris på.

Kanskje du kun vil skrive om foto med vidvinkel. Kanskje du kun skriver om foto med analogt utstyr. Eller kanskje du kun vil rette fokus mot noe så smalt som fotografi av Madagaskars panterkameloner. I disse tilfellene er det kvaliteten som avgjør sideautoriteten, og dette måles ut ifra dine leseres aktivitet på siden.

For å skape mest mulig aktivitet via Google-søk kommer vi inn på sammenhengen mellom autoritet og SEO. For ordens skyld vil jeg ikke diskutere SEO i detalj her, kun understreke at det er veldig viktig å bevisst benytte søkeord, headinger, strukturering og responsivt design for å generere trafikk til siden din, noe som igjen styrker sideautoriteten. Mer praktiske detaljer om on-page SEO kan du lese i vårt tidligere innlegg som dykker godt ned i dybden på dette emnet.

Domeneautoritet

Hele domenet sin autoritet måles ikke i forhold til Google-søk, men i forhold til inngående lenker. Så hva betyr dette? Inngående lenker vil si andre nettsteder som lenker og generer trafikk til din side. Et eksempel på en meget sterk inngående lenke kan være at statlige sider linker til ditt nettsted. Naturlig nok er dette et litt søkt eksempel, siden blogger sjelden benyttes som kildemateriale for statlige sider.

For din nyoppstartede fotoblogg er det derimot ikke umulig å få inngående lenke fra Wikipedia for eksempel, spesielt om du har mer inngående og oppdatert informasjon om analog-fotografi enn det andre nettsteder kan tilby.

I tillegg finnes det langt flere steder å sanke henvisninger og lenker fra enn statlige sider og Wikipedia. Du kan for eksempel tipse utallige YouTube-kanaler med foto i fokus, nettsteder med anmeldelser av ny teknologi og leverandører av kamerautstyr om ditt virke.

Tilby gjerne å uttale deg om analogfoto eller å linke til relevante aktører, selgere og interessenter, og vips så har du etablert ett nettverk som ikke bare sprer ditt budskap på nett, men som vil nevne deg til andre interessenter dersom ditt produkt byr på innsikt og kvalitet.

Å få lenker til din side på relevante nettsteder er gull verdt når du skal bygge autoritet. Jo større autoritet på siden som linker til ditt nettsted, jo mer vil du bygge egen autoritet. Samtidig bør ikke trafikk fra mindre sider oversees. Ideelt sett vil du ha så mange inngående lenker til siden din som du kan få. Jo flere jo bedre for bygging av egen domeneautoritet.

Nedenfor kan du laste ned en gratis e-bok som vil guide deg gjennom checkpagerank.net sin analyse. På den måten kan du se hvordan du ligger an i forhold til dine konkurrenter og andre bedrifter du ønsker å sammenligne deg med. E-boken tar for seg konkrete eksempler slik at du kan sammenligne med ditt eget nettsted.

Ja, takk. Jeg ønsker gratis e-bok: “Sjekk din autoritet”

Strategi for bygging av autoritet – Gjør klar til topptur

Takk til Freepik.com for dette bildet

Som du sikkert har forstått krever det innsikt for å lykkes med promoteringen av eget produkt i disse dager. Du kan ikke lenger kjøpe deg til topps på Google-søk, og godt er det. Det betyr nemlig at Google forsøker å promotere kvalitet fremfor kvantitet.

Hvordan Google promoterer kvalitet henger sammen med hvordan de oppdaterer sine algoritmer. Det kan du lese mer om i dette blogginnlegget: «Hva er en algoritme? Sheriffen i den ville vesten». Det er et litt spesielt innlegg der algoritme-oppdateringer blir sammenlignet med utviklingen i den ville vesten og anbefales dersom du vil lese noe utenom det vanlige.

Dersom du skriver bra, og jobber hardt for å gi dine lesere et bra produkt, bør du i teorien være et hestehode foran opportunister og sensasjonsjegere som verken bryr seg om eget produkt eller sine lesere.

Hvis du i tillegg går seriøst inn for å bygge autoritet, vil du fort forbigå en haug useriøse aktører som kun sikter mot Googletoppen for vinningens del. Disse klatrer seg noen ganger raskt oppover, men misbruk av SEO avsløres kjapt om ikke kvaliteten på produktet som leveres står i stil til søksplasseringen. Det er som å kaste seg mot neste fjellhylle uten noen form for sikring. Klatrer du uten autoritet, uten sherpaer som backer deg, og uten å samle styrke på hver base camp, ramler du raskt ned til foten av fjellet igjen.

Misforstå meg rett. Konkurransen er hard, og det finnes bøttevis av flinke folk der ute som virkelig bryr seg om det de gjør. Derfor er det desto viktigere å tilegne seg den innsikten og de hjelpemidlene du kan for å øke dine egne sjanser for suksess. Autoritet er ikke gratis.

Det er ikke nok å ha gått på tur til Galdhøpiggen for at du skal kunne ta fatt på Mount Everest. Hvem som helst kan kalle seg «fjellklatrer» men det betyr ikke at de har autoriteten som trengs for å bestige verdens mest utfordrende fjell. Det engelske uttrykket «money talks, bullshit walks» er ganske passende i denne sammenhengen.

Så hva kan du gjøre i praksis for bygge autoritet? Her er 6 tips hvorav alle tar deg et steg nærmere Googles toppsjikt. Vi starter med fire råd for solid bygging av sideautoritet:

1. Kvalitet foran kvantitet

Det viktigste du kan gjøre for å bygge sideautoritet – som vi alt har nevnt – er å fokusere på kvalitet. Første prioritet er at innholdet ditt er knallsterkt. Google belønner sider med fornøyde lesere, og lesere blir fornøyde om innholdet holder høy standard. Dette genererer trafikk i form av linking, merklikk, og gjentatte sidebesøk, som igjen gjør at siden stiger på rangeringsskalaen.

2. Sosiale medier er gull verdt 

Ikke glem promotering på sosiale medier. Google ser på likes, shares og hyppig kommentering som et tegn på kvalitet. Det samme gjør algoritmene som identifiserer din nettsides autoritet. Anmeldelser fra kunder og brukere av dine produkter på sosiale medier, som Facebook, er noe som har direkte innflytelse på din autoritet.

3. Gjør godt forarbeid

Tenk helhetlig i forhold til innhold. Skal du skrive med autoritet er det viktig å sette deg inn i temaet du skriver om. Gjør nøye research og angrip temaet fra alle vinkler, gjerne med noen alternative synspunkter fra troverdige kilder. Evne til å uttale seg objektivt om et tema gir enhver tekst mer kredibilitet.

4. Bygg et solid nettverk

Jobb aktivt med å få din lenke plassert på så mange relevante sider som mulig. Tilby intervjuer om ditt fagfelt til relevante nettsteder og blogger mot at de henviser til din side. Forsøk å få din side nevnt på Wikipedia, relevante YouTube-kanaler og Pinterest. Tilby omtale til leverandører av dine favorittprodukter mot henvisning til ditt sted. Søk opp samarbeidspartnere og relevante aktører i ditt miljø og skap genuine kontakter. Det er disse tingene som blir kjernen av din domeneautoritet.

Lenkebygging som SEO-strategi forklarer våre kolleger i Marketin AS i dette blogginnlegget.

5. Snakk samme språk som Google

Ikke glem effektiv intern linking på eget domene. Lite er mer irriterende enn å utforske et nettsted der du ikke finner tilbake til forsiden. Det samme synes Google. Effektiv linking på egne nettsider gir en bedre opplevelse for dine brukere. Forvirrende linking har motsatt effekt.

6. Styrk din egen merkevare

Dersom du skal få autoritet må du bli en autoritet. For å fullende vår 6-punkts tips-sirkel vender vi tilbake til vårt første punkt om kvalitet. Ikke bare bør innholdet være solid, det bør være på nivå med, eller aller helst bedre og mer inngående enn dine konkurrenter. Prøv å komme med ny informasjon, prøv å starte meningsfulle dialoger på sosiale medier, og inviter gjerne andre bloggere og interessenter til å dele innlegg på hverandres nettsteder. Slik styrker du din egen merkevare og din egen autoritet på feltet, som igjen øker trafikken på din side og leder til mer henvisninger og lenker fra andre sider.

Uten tilstrekkelig autoritet blir det vanskelig å konkurrere på Internett. Trenger du hjelp til å øke autoriteten på nettstedet ditt? Det kan vi hjelpe deg med. Med godt og riktig innhold kan dette gjøres relativt fort og effektivt. Ta kontakt om du skulle ønske en uforpliktende samtale.

Konklusjon 

Autoritet er delt opp i domeneautoritet og sideautoritet. Om du følger rådene i dette blogginnlegget til punkt og prikke har du allerede Google-toppen innen rekkevidde: Sørg for å produsere best mulig kvalitet, prøv å få andre innen bransjen til å linke til ditt innhold, opparbeid deg gode brukeranmeldelser og bygg solide nettverk i din bransje.

KILDER 

Moz.com: What is page authority?

Idium.no: Få en god rangering på Google raskest mulig