følg oss

Sentralbord: 928 00 333 (08.00-16.00)

 > SEO Blogg  > Hva er Søkemotoroptimalisering? SEO i 2020
Tegneseriefigur som forklare hva SEO er.

Hva er Søkemotoroptimalisering? SEO i 2020

Søkemotoroptimalisering (SEO) handler om nettsteders synlighet, og hva vi kan gjøre for å forbedre dette i søkemotorer som Google. En søkemotors algoritme baserer seg på at vi oppnår synlighet for visse søkeord som er relevante for innholdet som rangeres. Google bruker hundrevis av forskjellige rangeringsfaktorer for å bestemme utfallet av et gitt søk.

Tegneseriefigur som blir så sint at det lyner av hodet hans.

Amper klikker av SEO

Tidligere var det viktigere enn i dag å fokusere på søkemotorenes rangeringsfaktorer, og man kunne ved noen enkle triks komme seg høyt opp i plassering. Ettersom Google og andre søkemotorer blir mer avanserte og intelligente, blir kvaliteten på det skrevne ord bedre som et resultat.

I denne artikkelen vil vi i hovedsak snakke synonymt om Google og søkemotorer fordi det er den største og beste søkemotoren på Internett i dag. I skrivende stund har de godt over 90 % av markedet (kilde). De to andre store søkemotorene er Bing og Yahoo som har en allianse og praktiserer felles SEO-kriterier for rangering i sine søkemotorer. Til sammen har de litt under 5 % av markedet.

Tegneseriefigur som forklarer om SEO.

Munter tar rangerings-kampen med et smil

Målt i pengebruk kontra gevinst er on-page SEO kanskje en av de mest geniale markedsføringsaktivitetene som er tilgjengelige for et nettsted. Dette er ikke nødvendigvis å regne for en utgift, men mer en investering i bedriftens fremtidige virksomhet. Selv om det kan være en viss investering gir det nemlig gratis rangering hos Google. Det blir litt som å ha en utsalgsbutikk i Karl Johan i forhold til i en bakgate på Grüneløkka. I førstnevnte tilfelle vil du naturligvis selge bedre kun på grunn av beliggenhet.

Se på bildet nedenfor! den nederste rubrikken, delilla.no, er det vi kaller en organisk plassering i Google-søket. Den plasseringen kan du altså oppnå helt gratis dersom du gjør en god jobb med søkemotoroptimaliseringen på siden din.

Den andre måten å rangere på er gjennom «Google Ads» som du ser i den øverste rubrikken. Den viser altså en betalt plassering hos Google. Her betaler kunden enten per klikk eller per gang annonsen blir sett. Du ser at den er merket med «annonse» helt øverst i venstre hjørne

Det finnes ingen fasit på hvordan man skal jobbe med SEO. Det er viktig at arbeidet tilpasses enhver bedrifts unike situasjon, og man vil ha stor nytte av en ekspertise som skjønner sammenhengen og ser det store bildet.

I dette blogginnlegget skal jeg gå gjennom de tre forskjellige formene for søkemotoroptimalisering slik det kategoriseres på fagspråket. Helt til slutt nevner jeg litt om SEO for små bedrifter. Jeg kommer til å holde ting så kort og lettfattelig som mulig for å gi den store oversikten. Gjennom hele innlegget vil du finne referanse til videre lesning innen de forskjellige områdene.

INNHOLD:

Hvorfor søkemotoroptimalisering?

Over halvparten av alle kjøp på Internett starter på en søkemotor. Søkemotorer er programvare som brukes til å lete etter dokumenter eller database-poster (også kaldt internettsider) som oppfyller kriterier oppgitt som søkeord. Oppgaven til søkemotorene er å gi brukerne den beste og mest relevante hjelpen gjennom et søk. Din bedrifts oppgave i SEO-sammenheng, er å oppnå høyest mulig rangering for søkeord som er relevante i forhold til din bedrifts innhold. På den måten kan du få flere relevante treff, og sjansene for salg øker.

En godt gjennomført SEO-strategi gjør det blant annet mulig for mindre firmaer å gripe fatt i store markedsandeler fra større og mer kjente konkurrenter.

Her kan du teste om du ligger godt nok an: Søk på sentrale ord og uttrykk i din bransje og se hvordan du rangerer for disse! Havner du på side to i søket er det ett klart tegn på at noe må gjøres! For trykker du vanligvis videre til side to av Google-søket hvis du ikke finner det du leter etter? Da er du i så fall i mindretall. Over 75 prosent av trafikken går til side 1. (kilde: Chitika – selskap fusjonert) Det er viktig å være på førstesiden av Google-søk for de nøkkelordene som er sentrale for din bransje.

I tillegg er det viktig at siden din yter optimalt både i forhold til hvordan og hvor fort nettstedet laster, om den er mobilvennlig og om det finnes feil på siden. Tekniske feil på siden, er noe som kan føre til dårlig brukeropplevelse og dårligere rangering hos Google og andre søkemotorer.

RELEVANT LESNING FRA VÅRT ARKIV: Velge rett SEO-byrå med 7 steg

3 former for søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering deles i tre hovedpilarer:

  • On-page SEO er det arbeidet som foregår på nettstedet
  • Off-page SEO er aktivitet utenfor nettstedet.
  • Teknisk SEO er det som foregår i kodingen bak nettstedet. 

Jeg skal nå gå gjennom disse tre forskjellige typene for søkemotoroptimalisering litt mer i detalj.

On-page SEO 

On-page SEO dreier seg om det synlige innholdet på siden din, altså alt som ikke ligger i selve programmeringen. Disse elementene hjelper Google til å forstå hva nettstedet ditt handler om slik at de kan vurdere kvaliteten av innholdet. Innhold kan være tekst, grafikk og film samt resultatet av sammensetningen av disse elementene for å gi den som søker i søkemotoren en god opplevelse. Innholdet på nettstedet er det som til syvende og sist gir et godt resultat hos søkemotorene. Tross alt er det innholdet på siden din brukeren kommer for å engasjere seg i.

Så er spørsmålet: Hva anser Google som god kvalitet på innhold? Nettopp dette spørsmålet har vi skrevet et blogginnlegg om. Google har nemlig selv utgitt flere dokumenter der de gir retningslinjer i forhold til søkemotoroptimalisering for webmastere og andre interesserte. En av tingene de diskuterer er hva innhold av høy kvalitet vil si. Dersom du ikke har en intuitiv forståelse av hva Google mener med «godt innhold», er det kjempesmart å lese dette innlegget slik at du forstår hva Googles aller viktigste rangeringskriterie innebærer.

Når du produserer nytt innhold for nettstedet ditt, bør du allerede ha de viktigste søkeordene dine i tankene. Hvordan du bruker søkeordene, bruk av riktige H-tagger, domenenavn og tittel er noen andre faktorer som påvirker aspekter som har med on-page SEO å gjøre.

Alle de individuelle sidene med tekst du har på nettstedet ditt må også henge sammen. Det er altså ikke nok at hver individuelle side er bra i seg selv. Du må tenke fra et SEO perspektiv allerede før de individuelle sidene skrives.

I et tidligere blogginnlegg som heter «Hvordan skrive et blogginnlegg – 10 tips for SEO» tok vi for oss de on-page SEO-momentene som vi synes er viktigst i forhold til søkemotoroptimalisering relatert til on-page. Ved å lese et 10 minutters blogginnlegg kan du altså selv få en god oversikt over hva du må gjøre dersom du velger å skrive bloggen selv.

Off-page SEO

Off-page SEO refererer til optimaliseringsaktiviteter du må gjøre utenfor «landegrensene» til ditt eget nettsted. Det handler om aktiviter som sporer tilbake til ditt nettsted. Mange vil referere til dette som god gammeldags markedsføring.

Linker fra andre nettsteder 

Google ser blant annet på antallet og kvaliteten på folk som linker tilbake til nettstedet ditt. Tegn på at folk stoler på nettstedet ditt er at folk tør å si til andre at «hit kan du gå».

“Google only loves you when everyone else loves you first.” – Wendy Piersall

Dersom du er ny i forhold til SEO, er dette sitatet en god måte å forstå konseptet på. Hver kobling du mottar fra andre nettsteder fungerer som en «anbefaling» fra en annen kilde om at nettstedet ditt har høy kvalitet.

Som du sikkert allerede har skjønt, ser Google etter nettsteder som er til å stole på når sider skal anbefales og presenteres som et søkeresultat. Med flere linker inn fra nettsteder som regnes som pålitelige, vil Google også anse siden din som pålitelig. Du må produsere innhold på ditt nettsted som gjør at andre personer viser til deg.

Nedenfor kan du laste ned en e-bok som viser og forklarer hvordan du selv kan gå frem for å skaffe linker til din egen side utenifra. Dette er aktiviteter de aller fleste klarer å utføre. Du kan komme i gang allerede i dag!

Ja takk, jeg vil laste ned e-bok: 7 teknikker for lenkebygging

En e-bok med tittel: "Håndbok for ferske bloggere". Under er det en rød knapp der e-boken kan lastes ned.

Her er utrykket «autoritet» svært relevant. Autoritet går på hvilken faglig tyngde og troverdighet et nettsted og personene bak besitter. Jo høyere autoritet et nettsted har, desto større er potensialet for å rangere høyt på Google. Jeg vil ikke greie ut om dette her fordi vi har et blogginnlegg som nøye tar for seg detaljene rundt autoritet. Ved å lese det innlegget kan du både ta deg en tur til «Google-toppen», og samtidig lære masse nyttig informasjon om autoritet.

Tegneseriefigur som ser veldig skeptisk på alt og alle.

Amper blir i matt i trynet av rangerings-kamp

Tegneseriefigur som forklarer om rangering på Google

Munter blir litt oppgitt når folk stritter i mot SEO-lærdom

Sosiale mediers rolle i søkemotoroptimalisering

Det finnes andre off-page SEO-faktorer enn linkbygging. En av disse er sosiale medier. Selv om sosiale medier har liten direkte innvirkning på populariteten av nettstedet ditt, vil disse ofte henge sammen. Dessuten blir sosiale medier viktig for SEO på en indirekte måte. Det kan øke respekten, omtalen og autoriteten til nettstedet ditt.

Noen sosiale medier har også godt potensiale for SEO i seg selv. Det vil si at man kan finne poster fra disse sosiale mediene på Google. De postene vil jo være verdifulle for bedriften din. Likevel er det tilfellet med de aller fleste sosiale medier at det er vanskelig å produsere innhold som kan rangere i Google-søk. Det mest innflytelsesrike sosiale mediet er selvsagt bloggen din da det både kan drive trafikk til hjemmesiden din og øke autoriteten. Pinterest og YouTube er også eksempler på sosiale medier som selv kan oppnå synlighet for bilder og videoer på Google.

Teknisk søkemotoroptimalisering

Hvis du tenker på SEO som å bygge et hus, så er teknisk SEO alt om å bygge et solid fundament. Du kan se på det som arbeid gjort på et nettsted bortsett fra innholdet. Historien om de tre små grisene, kan kanskje forklare dette med teknisk søkemotoroptimalisering for deg som liker å tenke i bilder.

Den første grisen bygde et hus av strå, noe som sikkert vil holde helt til det oppstår noen ørsmå endringer, som for eksempel en ulv som blåser veldig hardt eller du får litt mer besøk enn vanlig på nettstedet. Hos den stråhyttebyggende grisen er altså den tekniske søkemotoroptimaliseringen på det laveste nivået.

Den andre grisen gjorde en bedre jobb, men huset som var laget av tre falt til slutt likevel sammen. Kanskje kan vi tenke på utfordringen som oppstår her som et hackeforsøk på nettstedet ditt.

Den tredje grisen gjorde en god jobb med hyttebygging som vi kan sammenligne med teknisk søkemotoroptimalisering. Denne steinhytta ble stående til tross for både hacke-angrep, mye trafikk og andre utfordringer som oppstod.

Teknisk SEO er et stort område i seg selv og svært viktig slik at du kan skinne i søkemotorens resultater. Den gode nyheten er at det finnes enkelt tilgjengelige verktøy som gratis kan fortelle deg hvordan siden din presterer. Google Page Speed Insight som du ser på bildet nedenfor, er et slikt verktøy.

Dette er ikke det mest optimale verktøyet på markedet. Ofte må man ta i bruk flere verktøyer for å få et fullstendig bilde. Dog er det er trolig at Google Page Speed Insight vil bli enda bedre i fremtiden da Google som regel har ting på plass. Poenget med denne testen er å få en oversikt over de manglende tekniske aspektene ved søkemotoroptimaliseringen.

Søkemotoroptimalisering for små bedrifter

Hel til slutt vil jeg gjerne si litt om SEO for små bedrifter som er noe vi i SEO-blogg har erfaring med. Det er gjerne litt andre strategier som må til enn om du har et selskap som omsetter for titalls eller hundrevis av millioner i året. Selv om de selskapene som jobber med store kunder er dyrere, er det ikke dermed sagt at de kan hjelpe ditt selskap bedre dersom du har et mindre selskap. Det er mange faktorer du må tenke gjennom ved valg av SEO-byrå dersom du velger å innhente hjelp utenifra.

Ettersom vi er et SEO-byrå med erfaring blant mindre selskaper hjelper vi gjerne deg som er i denne kategorien. Du kan kontakte oss Kontakt oss for en uforpliktende prat.

Konklusjon

Google har over 200 rangeringsfaktorer for rangering av forskjellige søk. Likevel er det lettere enn noen sinne. Dersom du skriver innhold av høy kvalitet, vil du ha kommet langt i forhold til on-page SEO. I tillegg er det en nødvendighet med et visst nivå av teknisk SEO-kompetanse for å bygge et stabilt nettsted. Jo mer du klarer å jobbe med faktorer som påvirker off-page SEO, desto bedre. Man får aldri gjort for mye markedsføring.

Start med fundamentet som er teknisk SEO. Deretter bør on-page prioriteres. Om du enda har flere ressurser igjen å bruke, kan du gå løs på off-page SEO. Til syvende og sist henger disse tre formene for søkemotoroptimalisering sammen og må fungere sømløst. Hvis man skal hente inn ekstern hjelp, er det mange faktorer som må vurderes for å velge rett SEO-byrå.

BEGREPSFORKLARINGER:

Algoritme: Et sett med regler som følges av en datamaskin for å nå det målet programmereren setter. 

KILDER:

Statcounter.com: Search Engine Market Share