følg oss

RING OSS: 928 00 333 (08.00-16.00)

 > SEO Blogg  > Markedsføring i sosiale medier for små bedrifter (2020)
Logoene til Facebook, Instagram, YouTube og Twitter er forvridd inn i hverandre slik at de danner en sirkel. Oppe og nede kan man lese "digital markedsføring"

Markedsføring i sosiale medier for små bedrifter (2020)

 

Hva har du og Leonardo da Vinci til felles? Antakelig bare en ting: I år måtte du vært like genial som da Vinci for å bli spesialist innenfor alle de forskjellige variantene av markedsføring i sosiale medier. Ting utvikler seg nå så fort at det knapt nok går en uke uten at en av de store sosiale mediene endrer på noe som får konsekvenser for brukerne.

Det blir stadig vanskeligere for deg med en liten bedrift å klare alt selv. Da jeg selv startet min første forretning som krevde digital markedsføring i 2011, gjorde jeg alt selv. Dette er nesten ikke mulig lenger.

RELEVANT LESNING: Blogging s om digital markedsføringsstrategi

Som en liten eller nyoppstartet bedrift kan jungelen med sosiale medier virke overveldende. Ikke minst har du som forretningseier 1000 andre oppgaver som ligger på vent. Vel, du har to valg. Det ene er å prøve og feile, noe som kan ta vanvittig lang tid. Det andre er å satse på at en med erfaring har en oppskrift du kan følge. Dersom du er interessert i alternativ nummer to, kan du fortsette å lese.

Hvilket sosialt medium bør du satse på? Instagram, Facebook eller Twitter? Det korte svaret på spørsmålet er muligens” ingen av dem”, og jeg skal forklare hvorfor. Etterpå går jeg gjennom markedsføring i de største sosiale mediene og forklarer hvordan de inngår i det store bildet i forhold til digital markedsføring for en liten bedrift.

Dersom du har en liten eller nyoppstartet bedrift, vil du sannsynligvis ha veldig begrenset budsjett. Det betyr at betalt reklame og innhold som utdateres fort, bør være det siste du bruker penger på. Dessverre faller de fleste sosiale medier innunder en av disse to kategoriene selv om det finnes unntak.
 

Tegneseriefigur som roper i sinne og knytter nevene.

Tegneseriefigur som står selvsikkert med armene i siden.
 

INNHOLD:

 

Problemer med sosiale medier – Vær sosialt smart!

Problemet med markedsføring i sosiale medier generelt er at landskapet er i konstant endring. Det gjelder ikke bare måten vi bruker de sosiale mediene på, men også endringer i funksjonaliteten og grensesnittet av dem. Alle disse endringene får konsekvenser som kan snu ting opp-ned i løpet av kort tid.

Så hva gjør vi? Du som har en nyoppstartet eller liten bedrift, bør du sørge for at folk finner deg på Google når de søker etter ord som er relevante for din bransje.

Hvordan kan du gjør du det? Du skriver såkalte SEO-optimaliserte blogginnlegg, eller artikler om du vil. Blogginnlegget underholder eller hjelper kunden og sjansen er dermed større for at de oppsøker deg når de trenger hjelp til relaterte tjenester.
 

Kort varighet i sosiale medier

Det er en kjensgjerning at de fleste poster i sosiale medier har meget kort levetid. Svært få av disse vil leses av folk en uke eller to etter publisering. Dersom du er heldig kan posten indekseres hos søkemotorene (Google), men det er de færreste postene som oppnår dette. For mange kan det være litt frustrerende å oppleve at den kreative posten du har jobbet med bare forsvinner ut i intet etter to uker.
 

Dyre poster med sosiale medier

Et annet poeng er at vi må betale for at postene våre skal synes i noen sosiale medier, som for eksempel Facebook. Poster som ikke betales for, vil kun sendes ut til en liten brøkdel av de som liker siden din. Dersom du ansetter noen for å drive Facebook for deg, er det altså både annonsen og lønna du må sette av penger til. Spesielt i begynnelsen når du ikke har mange «likes» og derfor ikke når ut til så veldig mange.
 

Ingen kontroll over innholdet ditt

I tillegg til alt dette, kan jeg også nevne at du egentlig ikke har noe særlig kontroll over markedsføringen din dersom du baserer den på sosiale medier. Dersom du er 35 år eller eldre husker du kanskje «Myspace». Dette var en nettstedet som hadde mye av den samme funksjonen som Facebook har i dag. De fleste hadde en Myspace konto i 2008, og dette var da den desidert største sosiale plattformen. To år senere hadde de mistet halvparten av brukerne sine og det sosiale mediet ble sett på som uhipt. Til tross for at plattformen fortsatt eksisterer er det få i 20-årene som kjenner til den i dag. Med andre ord: ting endrer seg fort.
 

Innholdsmarkedsføring er den nye standarden 

I dag har det aldri vært lettere å få sjansen til å bli pop-stjerne. Alt du trenger er en vanlig telefon og en Internettforbindelse. Likevel har det aldri vært vanskeligere å faktisk bli pop-stjerne nettopp fordi konkurransen er så stor.

På samme måte kreves det ganske mye for å bli hørt i sosiale medier i dag. Det er ikke lenger nok å poste standard «annonse-innlegg». Se på annonsen nedenfor.
 

Her har du eksempel på en type annonse som «ingen ser». Du registrerer kanskje automatisk at det er reklame og skroller videre. Det er veldig enkelt å lage en slik reklame, men man bør ikke forvente å få stor CTR (click through rate).
 

En bygning har to vinduer. Det ene plassert ca to meter over det andre. På veggen er et verdenskart. I det øverste vinduet rekker en dame en FedEx katalog til en mann i vinduet under

Men se her! Du store verden så kreativt!!! Selv om man i utgangspunktet ikke er interessert i Fedex, kan man ikke annet enn å stoppe opp og lure på hva dette er for noe. Det er friskt og engasjerer oss.

Om du er en stor eller liten bedrift spiller ingen rolle: Dette er den type innlegg man må komme med i dag for å bli bemerket. Da trengs det ofte mer ressurser enten i form av tid du selv setter av til å lage innhold eller folk du ansetter for å lage det. Dersom du er interessert i det som ofte refereres til som «innholdsmarkedsføring» kan du lese mer detaljer i vårt innlegg om innholdsmarkedsføring der din bedrift kan få gratis idéer. Dette er et helt unikt innlegg der du vil finne faktiske ideer til flere forskjellige bransjer som ikke tidligere har vært brukt.

Nå skal jeg skrive om markedsføring i sosiale medier for å se hvordan de kan brukes av deg som har en liten bedrift her i Norge. Jeg understreker at dette ikke er noe komplett guide. Det er ment som en oversikt for deg som har en liten eller nyoppstartet bedrift.
 

Tegneseriefigur som tar seg til hode med forvirret uttrykk.

Tegneseriefigur som underviser med pekestokk i hånden.
 

Blogging som digital markedsføringsstrategi

Selv om du velger å bruke profesjonelle folk til å skrive dine blogginnlegg, er dette en av de billigste markedsførings-strategiene over tid. Et innlegg koster kan koste alt fra 2000-7000 kroner, avhengig av lengden. Potensialet er at dette blogginnlegget kan generere hundrevis, om ikke tusenvis av potensielle kunder (nettstedtrafikk) til din side hver måned i mange år.

Mange innlegg vil ha en varighet på 10 år, og noen kan vare enda lenger. Det kommer helt an på hvordan innlegget er skrevet og hvilken bransje du opererer i. Vår erfaring er at blogginnlegget betaler seg selv i løpet av de par første månedene etter at Google er ferdig med testingen sin.

I tillegg til denne åpenbare markedsføringsverdien, er det oftest slik at et blogginnlegg øker autoriteten på siden din. Autoritet er det Google bruker for å bestemme hvor troverdig et nettsted er. Ettersom autoritet er en ranking faktor for alle nettsteder, kan man si at potensialet for rankingen av hvert enkelt innlegg øker i takt med hvert innlegg som skrives.
 

Hvordan driver bloggen trafikk?

Brukte du Google for å finne meg? Kanskje du skrev «digital markedsføring» eller «markedsføring for en liten bedrift»? Eller kanskje du rett og slett søkte på «markedsføring i sosiale medier»? På den måten skaffet dette blogginnlegget en potensiell kunde helt av seg selv, uten at en annonse ble lagt ut eller noe annet arbeid utført. Du ser derfor sikkert at dette er en engangsinvestering som kan gi en enorm avkastning over tid uten at du nødvendigvis må bruke tid på å promotere eller annonsere innhold.

Vi i SEO-blogg velger ofte å ikke promotere blogginnlegg for små bedrifter i første omgang. Istedenfor lar vi Google rangere de slik at trafikken etter hvert kommer derfra. Når det er sagt får du selvsagt hurtigere resultater om du i tillegg promoterer materialet ditt. E-post og YouTube er to former for markedsføring som passer godt å kombinere med blogging.

For mer informasjon om hvordan du best mulig kan utnytte potensialet i en blogg, er det lurt å lese vårt utførlige innlegg om blogging som en digital markedsføringsstrategi. Her går vi veldig i dybden på temaet. Du kan både lære hvordan bloggen fungerer som markedsføring for bedriften i egen regi og hvordan den kan kombineres med andre sosiale medier for å gi enda bedre utbytte.
 

Markedsføring med YouTube

“You’ve got your Brain, Google, and most importantly, you’ve got YouTube. Use’em!” ― Olawale Daniel

Dersom du som eier av en liten bedrift allerede har en blogg, burde din neste satsning være YouTube. Hvorfor det? Fordi det eies av Google og er alle bloggeres gode venn. I det siste har YouTube begynt å ta mer og mer plass i Google-søk. På den måten er det stadig større sjanse for at videoene dine kan dukke opp på Google.

YouTube vokser seg også stadig større. Det er nå den nest største søkemotoren (kun slått av Google) på verdensbasis. Fra 2017 til 2018 steg YouTube sitt utbytte med 17 % (kilde). Det er ganske mye når man tenker på at man snakker om svimlende 3,36 milliarder amerikanske dollar.

Som norsk YouTube-bruker har du noen fortrinn. For det første er det enda ikke skrekkelig mange i Norge som legger ut filmer. Det betyr at det også er lettere å rangere med filmene dine.

For det andre er YouTube et av de få sosiale mediene som gir deg ”bonus” for å publisere regelmessig. I motsetning til Google har YouTube altså mest sannsynlig hyppighet på publisering av nytt materiale som en rangeringsfaktor. Grunnen til at jeg sier ”sannsynligvis” er fordi Google holder dette hemmelig, men det gjøres stadig undersøkelser som peker i retning av at dette er slik det fungerer.

Det siste jeg vil nevne i forbindelse med YouTube, er at tekst og film utfyller hverandre på en god måte. Mange er simpelthen for late til å lese. Om du har lest helt hit, har du lest over 1900 ord. Da har du nok vært flinkere enn gjennomsnittet. Derfor kan materialet ditt ha et større nedslagsfelt dersom du tilbyr det både i tekst- og filmformat.

Se videoen nedenfor dersom du vil ha mer taktisk informasjon om hvordan du bruker YouTube i forbindelse med promotering av bedriften din.


 

Markedsføring med Facebook 

“Can we go back to using Facebook for what it was originally for – looking up exes to see how fat they got?” ― Bill Maher

Facebook er det største sosiale mediet med 3,4 millioner brukerprofiler i Norge (kilde). Dette burde tilsi at det er enormt potensiale i å bruke Facebook i markedsføringen, eller hva? Selvfølgelig kan det være dersom man bruker det riktig og tar tiden til hjelp.

Utfordringen er at det tar tid å tilegne seg ”likes”, og når man publiserer poster på veggen kommer disse kun ut til en svært begrenset prosentdel av de som liker siden din. Akkurat hvor liten den er vet nok bare Facebook, men noen hevder at det er for tiden er 2 % og andre at det er 10 %. Det eneste som er sikkert er at andelen har falt dramatisk de siste årene.
 

Tegneseriefigur som er så sinna at det lyner av hodet hans.

Dersom du vil ha fullt utbytte av Facebook må du derfor bruke annonseløsningene deres, og det blir fort kostbart for deg som har en liten bedrift med lite budsjett. Betyr dette at du ikke burde bruke Facebook? Nei, ikke i nødvendigvis!!! Kanskje du kan poste en post i uka selv bare for å holde det gående…?

Det er viktig at folk kan kontakte deg på et sosialt medium som har så stor innflytelse på folk. Men som eier av en liten bedrift burde du tenke deg veldig nøye om. Det er jo gjerne slik at man må legge ned vanvittig mye arbeid for å lykkes med sosiale medier i dag. Vil du virkelig ansette folk som til syvende og sist blir nødt til å benytte seg av betalte annonser for å få gode resultater?

Ettersom Facebook ofte forbindes med bygging av merkevare, er dette et sosialt medium som passer godt for større bedrifter som ønsker å etablere et sterkt navn. Mange opplever nemlig at Facebook ikke konverterer like godt til salg som man skulle ønske.
 

Tegneseriefigur som viser vei med en utstrakt arm.
 

Markedsføring med Pinterest

Pinterest er et sosialt medium der du kan dele bilder og film ved å poste det som «pins» som igjen systematiseres i forskjellige «tavler». Dette er en av de få sosiale mediene der postene ikke utdateres umiddelbart slik som i mange andre medier. En av grunnen til det er at mange pinterest-pins rangeres hos Google. Dette gjør at du har en del å vinne på å optimalisere bilder og tekst på Pinterest.

Pinterest har i skrivende stund 770 000 brukere i Norge . Av disse er hele 72 prosent kvinner. På verdensbasis står kvinner for 92 % av alle pins (kilde). Brukerne av Pinterest er også en god del eldre enn andre populære bildedelings-plattformer som Instagram og Snap-chat. I Norge er det en overveiende stor andel av kvinner i alle aldersklasser.

I følge Pinterest selv ble det gjort en undersøkelse som viser at 98 prosent av de som lager «pins» tester ut det de lærer på Pinterest (kilde). Alt dette forteller oss en del om hva slags målgruppe vi kan forvente å treffe på Pinterest. Sistnevnte statistikk sier også noe om engasjement for målgruppen man kan forvente seg.

Dersom valget står mellom Pinterest og Instagram, kan Pinterest være et godt valg for markedsføring i sosiale medier for deg med en liten forretning. Likevel må du være oppmerksom på at den typiske brukeren er noe forskjellig for Pinterest og Instagram. Pinterest har færre brukere, men større overvekt av kvinner her i Norge. Hoveddelen av brukerne er langt yngre hos Instagram, sammenlignet med Pinterest.
 

Markedsføring med Instagram

Det er ca 2,3 millioner nordmenn over 18 år med en instagramprofil (kilde) og mediet står sterkest blant unge. Instagram kan være lurt å prioritere dersom du er i en bransje der bilder og film egner seg til å markedsføre produktet ditt. Mange bedrifter benytter seg av såkalte Instagram-stories for å lage mer engasjerende og interessant innhold. En Instagram-story er en film med eventuell tekst som forteller en historie. Dessverre blir film-delen av innholdet borte etter 24 timer.

I det siste har Instagram også begynt å lage algoritmer som går i retning av å begrense antall poster som sees i feeden. Dersom man sammenligner med Facebook, er det nok likevel lettere å få spredd innholdet sitt gratis på Instagram. Felles for både Instagram og Facebook er jo at feeden etter hvert blir utdatert, og det er svært få poster som klarer å rangere seg inn på Google.

Akkurat som på Facebook, kan du benytte Instagram til å gjennomføre relativt billige reklamekampanjer. Dersom du klarer å gjøre dette selv, kan det absolutt være verdt bryderiet. Jeg vil imidlertid si at du med en liten bedrift bør tenke på at ev. innleid arbeidskraft må holde på i relativt lang tid for å bygge opp en tilhengerskare.
 

Markedsføring med Twitter

Et Twitter profilbilde viser ei forskrekket jente. Under står teksten: "Daughter: You're invading my personal space. Mom: You came out of my personal space"

Ca 1,1 million nordmenn har profil hos Twitter. 63 % er menn. Sterkest står aldersgruppen fra 18-29 år. Det er naturlig å sammenligne Twitter med Facebook da det har en del likhetstrekk. Likevel er det forskjeller. Twitter har mindre brukere enn Facebook. Til gjengjeld er brukerne på Twitter i større grad folk med makt, eller folk som blir lyttet til. Mange av Twitter sine brukere har stort nettverk. Det dreier seg for eksempel om journalister og politikere.

Dette betyr at Twitter kan være en viktig kanal, sammen med LinkedIn, i forhold til å holde kontakt med et nettverk av innflytelsesrike personer. Terskelen er lavere for å kommentere på Twitter fremfor å sende en mail.

I forhold til å promotere den lille bedriften din direkte, vil du nok møte litt av den samme problematikken som Facebook har. Det er enda vanskeligere å få mange følgere på Twitter enn på Facebook. For å nå ut til mange må man enten samle følgere en god stund, eller betale for annonser.
 

Markedsføring med LinkedIn

“Social networks do best when they tap into one of the seven deadly sins. Facebook is ego. Zynga is sloth. LinkedIn is greed”. – Reid Hoffman

LinkedIn er kanskje ikke det første du tenker på når det kommer til markedsføring i sosiale medier. Mange glemmer at LinkedIn også kan brukes til å promotere forretninger. De fleste bruker det nok som et privat nettverk for å finne jobber eller knytte kontakter. LinkedIn har hatt stor utvikling de siste årene. Måten vi bruker denne sosiale kanalen på har vært og vil bli i endring fremover.

Christoffer Bertelsen mener den beste måten å bygge en følgerskare for en forretning i dag, er å bruke en personlig profil som frontfigur og samle interessenter til bedriftens LinkedIn profil (kilde). Videre sier han at 2019 vil bli året da LinkedIn kommer til å ta helt av som sosialt medium, og det var absolutt noe han fikk rett i.

Dette er kanskje et sosialt medium som skiller seg litt ut fra de andre fordi det i større grad handler mer om forbindelser til folk, i motsetning til en feed slik vi finner på Facebook, Instagram og Twitter. Nordmenn har tar LinkedIn mer seriøst enn for eksempel Facebook.

Flere bedrifter bruker LinkedIn som en plattform der de møter kunder og tilhengere på forskjellige forumer med bransjerelaterte diskusjoner. Med andre ord kan det være et tidkrevende medium, men gevinsten kan være stor dersom man bruker det riktig.

Som en liten eller nyoppstartet bedrift, er det kanskje ikke det første sosiale mediet du vil satse på fordi det er ganske tidkrevende. Likevel burde du absolutt ha tilstedeværelse her. Annonsering er en del billigere enn sosiale medier som for eksempel Facebook og Instagram.

Trenger du råd eller hjelp til å formulere en digital markedsføringsstrategi må du gjerne ta kontakt. Har du kanskje en markedsføringsstrategi du vil dele med oss? Vi hører gjerne fra deg!

 

Konklusjon

Enten du ansetter noen til å drive markedsføring i sosiale medier eller gjør det selv, vil det kreve en del ressurser. Dersom du først skal investere tid eller penger i å skape kreativt innhold, anbefales det å velge et medium som bevarer innholdet og ikke koster alt for mye i annonseutgifter.

Som vi har sett i dette innlegget, kan det være en god start med en SEO-optimalisert blogg. Har du i tillegg mulighet til å lage noen enkle filmer, kan blogginnlegg og youtubefilmer utfylle hverandre på en god måte. E-postadresser er noe du bør samle fra første dag slik at du kan sende nyhetsbrev.

Blant de typiske sosiale mediene er Pinterest et godt valg fordi postene ofte kan rangere på Google. Twitter eller LinkedIn kan velges dersom det er viktig for deg å holde et stort kontaktnettverk med innflytelsesrike personer. LinkedIn kan bli et viktig sosiale medium for å skaffe en tilhengerskare gjennom forum og en-til-en kommunikasjon.

I tillegg burde du selvsagt vurdere å ha et minimum av tilstedeværelse på de sosiale mediene som er mest relevant for din bransje. Å poste en post i måneden vil nok ikke gi superresultater, men gir inntrykk av en viss tilstedeværelse.
 

BEGREPSFORKLARINGER:

SEO: Søkemotoroptimalisering. Prosesser som gjennomføres både og utenfor et nettsted for at innholdet skal oppnå bedre synlighet hos søkemotorene (Google).

CTR: (Click through rate) Forholdet mellom de som ser en annonse, bloggpost eller lignende og de som faktisk klikker på den. Dersom 100 folk ser en annonse og 1 trykker, vil CTR være 1 %.

Autoritet i forhold til SEO: Autoritet omtaler din troverdighet slik søkemotorene vurderer det. De forskjellige søkemotorene har noe forskjellige kriterier for å måle dette. Vi forholder oss i hovedsak til Google fordi de har en overveldende del av markedet og fordi de er den absolutt beste søkemotoren på nett i dag. Hos Google vil autoriteten blant annet komme an på antall linker du har til siden din, hva slags arbeid / forskning du har utført (erfaring i bransjen din) og flere andre faktorer.
 

KILDER:

Businessinsider.com: Pinterest’s Demographics Mean It Could Become The Next Monster Social Advertising Platform

The New York Times: Pinterest Is a Unicorn. It Just Doesn’t Act Like One.

Newsroom.pinterest.com: Helping a quarter billion people find inspiration

Ipsos.com: diverse statistikker

Bisnode.no: 2019: Året du bør satse på LinkedIn