følg oss

Sentralbord: 928 00 333 (08.00-16.00)

 > SEO Blogg  > SEM og SEO – Forskjeller, formål og forbikjøringstips
Et skilt har to hvite piler som går i motsatt retning. På pilen som peker til venstre står det "SEO" og på pilen til høyre står det "SEM". Bak er det blå himmel.

SEM og SEO – Forskjeller, formål og forbikjøringstips

SEM (søkemotormarkedsføring) og SEO (søkemotoroptimalisering) er to forskjellige metoder for å øke din tilstedeværelse, synlighet og innflytelse på Internett. Enkelt sagt vil SEM si å kjøpe seg digital oppmerksomhet, mens SEO gir gratis, organisk rangering hos søkemotorene.
SEM og SEO er to verktøy som alle med ambisjoner om å oppnå digital oppmerksomhet bør ha i sitt arsenal. Se for deg at de er brødre, som fikk litt eksentriske navn av sine foreldre, og som begge endte opp som rallysjåfører. Markedsføreren SEM har det nyeste av utstyr og biler. Han kjøper sin fremgang av sterke samarbeidspartnere for å danke ut sine konkurrenter. Optimalisereren SEO har i stedet valgt å studere sine konkurrenter og omgivelser for deretter å slå seg frem med taktisk smarte valg.

Markedsføreren SEM får raskt resultater, der Optimalisereren SEO må jobbe mer for suksessen. Samtidig er SEM avhengig av å alltid ha det nyeste av utstyr og gode sponsoravtaler om han vil kjøre forbi konkurrentene.

I forhold til styrking av innhold på Internett vil det med andre ord si at Markedsføreren SEM er basert på betalte resultater som google-annonsering (Google Ads).

Optimalisereren SEO retter derimot fokus mot innhold og struktur for vekke oppmerksomhet. Formålet er å forme nettsider til råskinn i digitaltrafikken, som trekker blikk på grunn av god kvalitet og strømlinjeformet brukervennlighet.

Nå skal jeg forklare hvordan forskjellen mellom Optimalisereren SEO og Markedsføreren SEM arter seg i et Google-søk. Ta en kikk på bildet under. Den øverste posten er rangert på Google ved hjelp av søkemotormarkedsføring (SEM). Rangering vil si hvor høyt opp på Googles søkeliste din side havner når noen utfører et søk på et gitt søkeord.

Som du ser er den øverste posten tydelig merket med annonse ved siden av den grønne lenken. Bildel-siden under rangerer ved hjelp av innhold og sidedesign, som altså rangerer på grunn av søkemotoroptimalisering eller Search Engine Optimization (SEO).

SEM står for Search Engine Marketing, og blir ofte betegnet som PPC (Pay Per Click) på engelsk. På norsk kalles det gjerne for Google-annonsering, til tross for at SEM benyttes for økt trafikk på all slags søkemotorer, fra Google og Bing, til YouTube og Facebook. Litt mer detaljerte definisjoner finner du helt til slutt i bloginnlegget.

En del forståsegpåere hevder at SEM er en del av SEO, men dette er egentlig et definisjonsspørsmål. I realiteten finnes det to forskjellige måter og markedsføre ditt produkt på Internett. Den ene måten er søkemotoroptimalisering, og den andre er Google-annonsering, eller PPC. Dette er begge verktøy som kan puttes under samlebegrepet SEM.

Hva som er best av Google-annonsering og SEO strides de lærde om. Målet med denne teksten er å gi deg innsikt og forståelse om forskjeller, styrker og svakheter, slik at du står bedre rustet til å benytte den taktikken som er best for deg og ditt produkt.

RELEVANT LESNING FRA VÅRT ARKIV: Hva er Søkemotoroptimalisering? SEO

Da gir jeg gass og spoler av gårde med 5 pit stop på min vei:

INNHOLD

SEM og SEO – Styrker, slagkraft og svidd gummi 

Historien om Markedsføreren SEM og Optimalisereren SEO er ikke ulik historien om haren og skilpadden. SEM får umiddelbart resultater på grunn av sine samarbeidspartnere som løfter han opp og frem. Dette gjør at han spoler av gårde i høy hastighet og etterlater Optimalisereren SEO i en røyksky av bensin og dekklukt. Ikke nok med det, SEM velger sine løp med omhu og drar dit banen og omgivelsene passer hans aggressive kjørestil best.

For deg som bruker, er den største styrken til søkemotormarkedsføring at du raskt får målbare resultater som lar seg analyseres ned til minste detalj. I tillegg gjør Markedsføreren SEM det mulig å rette seg mot hvilke som helst markeder man måtte ønske, til de tider på døgnet som er gunstigst for ditt produkt. Ønsker du kanskje å pushe din blogg med sensasjonelle treningstips til forfengelig strandløver i California. Da kan du bruke SEM slik at din side dukker opp på søk i California sånn cirka klokka 12:00 på formiddagen, når alle beach boysa sitter i lunchen på kontoret og googler hvordan de skal få six packen glinsende og klar til etter jobb.

Optimalisereren SEO er så klart skilpadden i vår sammenheng. Han får aldri den samme pangstarten som SEM, men så svir han ikke gummien av hjulene på første runde heller. I stedet holder han stødig fremdrift og overtar overivrige konkurrenter med standhaftig jobbing og smart taktikk. Der andre sjåfører blåser motoren i filler og sprenger dekk i øst og vest, øker SEO fremdriften til han til slutt feier all motstand av banen som et ustoppelig vogntog.

SEO gir deg med andre ord en slagkraft som varer. Det er «gratis» markedsføring, i den forstand at du ikke må betale for Google-annonsering. I mange tilfeller er det riktignok lurt å ansette noen til å stå for optimaliseringen, men dette er som regel en relativt liten investering sammenlignet med annonsering. Ikke bare koster annonsering i seg selv, ofte må du betale for produksjon av innhold i tillegg.

Om du vil vite mer om hvordan du kan finne et passende SEO-byrå eller SEO-konsulent til din bedrift vil jeg på det sterkeste anbefale blogginnlegget i lenken ovenfor. Der får du en grundig gjennomgang av hva du må være bevisst på når du skal velge dine partnere.

I motsetning til Markedsføreren SEM lar ikke Optimalisereren SEO deg styre ditt produkt mot utvalgte områder. Dette kan ha positiv effekt like mye som negative følger. Det er ikke alltid lett å forutse hvor ditt marked er, noe SEO hjelper deg med å finne ut av. Plutselig ender du opp med klikk og «likes» fra steder der du ikke ante det var interesse for treningstips for vaskebrettmage.

Som en hoppende hare i høygir gir altså markedsføreren SEM et umiddelbart spark i baken til alskens sidrumpa nettsider. Og da mener jeg ikke at innholdet er sløvt. Tvert om så er en av de største fordelene med SEM at du kan ha en langt mer aggressivt selgende profil på nettsiden. Du kan rett og slett slenge produktet ditt i fleisen på leseren uten å måtte bry deg om at innholdet holder høy kvalitet. Så fort du igangsetter Google-annonsering vil du se resultater.

Ikke alle har et så tidløst produkt som treningstips. Husker du de der hersens fidget-spinnerne som alle småunger plutselig maste om for et par år siden? Det var noen slags snurrebasser som skulle hjelpe til med konsentrasjonen. Det er et perfekt produkt for søkemotormarkedsføring. Levetiden på det som selges har en utgangsdato, men om du får øyer på siden din som selger dette i rett øyeblikk kan du tjene stort i en kort periode.

I de tilfeller der du benytter Markedsføreren SEM, trenger du ikke skrive side opp og side ned med innhold av høy kvalitet. I stedet kan du fronte dine tjenester, produkter og tilbud på en langt mer direkte måte. Sammenlignet med SEO vil SEM hjelpe deg å konvertere et høyere antall sidebesøk til betalende kunder.

Når farten sakker og motivasjonen lakker – Svakhetene til SEM og SEO

Det er viktig å merke seg at SEM er et kostbart verktøy som ikke alltid gir den langsiktige uttellingen man er ute etter. Og da kommer vi tilbake til dette med haren og skilpadden, eller våre to fartsfantaster av noen spolende rallysjåfører. Markedsføreren SEM gjør det sterkt på rallybanen så lenge bilen og utstyret er i tipp topp stand. Men så fort delene blir slitt er han avhengig av et støtteapparat som holder hjulene i gang.

Det vil med andre ord si at Google-annonsering kan gi deg en pangstart, men resultatet er aldri varig. Det ligger strengt tatt i navnet, og så klart når du benytter deg av annonsører skal disse ha sin del av kaka. Annonseringen varer ikke evig. Skal du holde siden relevant er du derfor nødt til å innfinne deg med den evige utgiftsposten som annonsering er.

Avhengig av hva slags tjenester du tilbyr, vil du i mange tilfeller komme til et punkt der inntektene av ditt produkt ikke lenger forsvarer kjøp av Google-annonsering. Om vi går tilbake til eksempel-bloggen med treningstips, så er antakelig dette en side med bra potensiale da det er et voksende marked av folk som vil trene.

Om siden din selger produkter eller er basert på spesialtilbud, er det derimot ikke så sikkert den har anlegg for et langt liv i rampelyset. I visse tilfeller er dette så klart hele poenget med siden, og da kan annonsering være et perfekt valg. Om du lager en side med det formål å selge en tjeneste eller produkt over en kort, intensiv periode kan Google-annonsering være det riktige valget.

Optimalisereren SEO sin største svakhet i rallyracet er den svake starten. Han er ikke den første publikum får øynene opp for, noe som igjen kan være en prøvelse på motivasjonen. SEO må altså holde fokuset og konsentrasjonen i en lengre periode for at resultatene skal vises. Dette kan i mange tilfeller være en prøvelse for både han selv og folkene han omgir seg med. I tillegg er han utsatt om rallyligaen, som her er en analogi på Google, bestemmer seg for å endre taktikk eller baneoppsett midtveis i sesongen.

For å ta metaforen tilbake til det virtuelle plan så er det alltid fare for at googles regelverk kan endre premisset for SEO. Det skal sies at SEO er en relativt trygg investering, men det hender at algoritmer endres og skaper rusk i maskineriet til det stødige godstoget du sakte men sikkert har dratt opp i marsjfart. Når det er ganske vanlig at resultater fra SEO lar vente på seg i 6-12 måneder, er det derfor viktig å være klar over denne faren.

Under panseret til SEM og SEO – detaljforskjeller og høyfartsfeller

I likhet med Markedsføreren SEM bryr du deg kanskje ikke om det som skjer under panseret, som i dette tilfellet vil si koden som bygger din side. Du kjøper Google-annonsering slik at du kan rette fokus mot promotering av eget produkt uten å bry deg om det tekniske. Men litt innsikt om det som skjer i kulissene vil alltid hjelpe deg å selge din egen merkevare mer effektivt.

Før du spoler av gårde bør du i det minste vite hvilke konkrete mål som finnes å strekke seg mot. Selv så ivrige råskinn som Markedsføreren SEM slenger seg ikke med i alskens løp uten i det minste å ta en kikk på banen og lese værmeldingen. I motsatt tilfelle risikerer han å kjøre ut i første sving på grunn av en nybegynnertabbe som enkelt kunne vært unngått. Når det gjelder SEM og PPC (pay Per click) finnes det en håndfull taktikker som sikrer din investering.

Google-annonsering (Google Ads)

Vi er allerede godt kjent med dette begrepet, og ikke uten grunn. Kjøpt annonsering på Internett sikrer at relevante brukere får opp ditt produkt først når de gjør søk som kan linkes til din merkevare.

Annonsegrupper og kampanjer

For å sikre din investering er det lurt å fokusere på noen få, spesifikke søkeord som samles under én kampanje. Slik får du god kontroll på hva du investerer i, og hva du får igjen. Samtidig er det lurt å ikke ha for mange søkeord da bruken av søkeordene i innholdet du legger ut, gir deg «kvalitetspoeng» av Google, noe som holder klikkprisene lave.

Bruk søkeordene til din fordel

Ved bruk av Google-annonsering trenger du strengt tatt ikke bruke søkeordene dine på nettstedet ditt for å få resultater, men det er likevel smart å benytte seg av disse, da det er i tråd med SEO, og dermed vil styrke din merkevare ytterligere, spesielt på sikt.

Hold øye med statistikker

Ved hjelpe av Google Analytics og Google Ads kan du analysere trafikk, klikk, kjøp og gjennomsnittlig utgifter for hver av disse parameterne. Benytt deg av disse verktøyene slik at du alltid kan vurdere hvorvidt din investering er forsvarlig, eller om du kanskje bør putte den en annen plass.

Et screenshot av parameteret "source / medium" i Google Analytics

Google-analytics-eksempel

I et tidligere blogginnlegg om blogging som markedsstrategi går vi gjennom det aller viktigste du bør kunne i Google Analytics. Dersom du ikke har brukt dette programmet før, er dette et veldig bra sted å kikke innom for å komme igang.

At markedsførereren SEM er beslektet med Optimalisereren SEO er ingen hemmelighet. I likhet med rally-brødrene har de mange fellestrekk som noen ganger overlapper hverandre, men andre ganger er det ganske betydelige forskjeller. Som vi har vært inne på er den mest umiddelbare forskjellen at SEM gir deg raske og målbare resultater.

Det som også er viktig å merke seg er at selv om det tar tid å bygge sin merkevare med SEO, så vil resultatene i de fleste tilfeller bli langt mer solide og langvarige. Når du først kommer deg opp på Google-søk og trafikken øker på siden, vil du kunne oppleve en uttelling som vedvarer i lang tid deretter, litt avhengig av hva slags produkt du tilbyr.

Dette vil i praksis si at om du jobber hardt og lager en god side med masse innhold, så må du likevel forvente at det går noen måneder før trafikken øker, men når den først stiger kan du i mange tilfeller få uttelling i årevis deretter med veldig lite arbeid som trengs å gjøre på siden.

Vi skal ikke gå inn på SEO i detalj her ettersom vi har en link helt i innledningen som tar for seg dette emnet i detalj. Kortversjonen oppsummeres i de tre siste punktene som følger:

Hold orden på metadata og design

Både Google og dine lesere blir oppgitt dersom siden din ikke flyter bra. Dette gjelder både oppsett av menyer og brukervennlighet på siden. Derfor bør du først og fremst optimalisere alt av metadata for å sikre at siden laster så kjapt og ledig som mulig. Bruk tid på å fylle inn riktige tags, headinger, bildetags, titler, søkeord og formaterte url-er. Om du i tillegg oppretter en lett forståelig og brukervennlig layout blir du belønnet av både Google og dine lesere.

Bygg nettverk og skaff deg linker

Linker inn til din side er et signal til Google om at siden din er interessant. Bruk derfor tid på å spre ditt budskap til aktuelle samarbeidspartnere og på sosiale medier, og jobb så mye du kan for «likes» og deling av ditt innhold.

Lag innhold av høy kvalitet

Et spørsmål som stadig kommer opp er hvorvidt kvalitet er like viktig som promotering for å drive trafikk til din side. Visse markedsføringsguruer hevder at annonsering er den viktigst delen av jobben, noe som muligens er tilfelle om du allerede er godt etablert med en haug av følgere.

Dersom du er i startgropen er det derimot begrenset hvor mye du kan annonsere. Det beste du kan gjøre, er å skape et kvalitetsprodukt som dine lesere blir fornøyd med. Ikke bare bygger du et bra omdømme, men Google tolker disse lesernes nett-oppførsel som et tegn på at din side fortjener mer oppmerksomhet.

Pep-talk før løpsstart – Tips for toppfart

Fremadstormende i hvert sitt tempo lot Markedsføreren SEM og Optimalisereren SEO konkurranseinstinktet ta overhånd, noe som kan være risky business i alle slags løp, det være seg rallycross eller Google-rangering. Det er lett å glemme at rundt hjørnet er det alltid en konkurrent som er et hestehode foran med det beste av utstyr, taktikk, eller begge deler.

Dersom du har klart å følge med helt hit, vet du nå at både Markedsføreren SEM og Optimalisereren SEO har sine fordeler og ulemper. Kaninen går alltid tom for futt før eller siden, og skilpadden kommer aldri opp i noe raskere enn seig, utholdende marsjfart.

Om de i stedet hjalp hverandre ville de være bedre rustet til å danke ut andre utfordrere. Når kaninen blir andpusten vil han ikke miste farten helt om han kan hoppe på ryggen til skilpadden en stund. Når skilpadden plutselig føler heseblesende konkurrenter puste seg i nakken kan han da sende ut kaninen på nytt løp for å finne den mest taktiske ruten videre.

Det er derfor et godt tips å si som Ole Brum: «Ja takk begge deler». Det er ingen grunn til ikke å helgardere om du virkelig skal satse på å lykkes med markedsføring på nett. Om du har solid søkemotoroptimalisering (SEO) som bygger under søkemotormarkedsføring (SEM), vil du stå mye sterkere enn om du kun satser på det ene eller det andre.

Dersom det skorter på SEO på din side, kan du rett og slett ikke utnytte SEM for alt det er verdt. Det betyr at du ikke får så mye igjen for investeringen din som du hadde kunnet, og ingen ønsker å kaste penger ut av vinduet.

I oppstarten av nye virksomheter kan SEM være et verdifullt verktøy for å skape litt blest, men medvinden i seilene avtar ganske raskt dersom siden ikke følger opp med innhold som er verdifullt for leserne. Strategisk bruk av PPC og Google-annonsering er nyttig om det utnyttes på rett vis, men verdien av slike investeringer er tidsbegrenset om det ikke backes opp med kvalitet, god service og brukervennlighet.

Vi i SEO-blogg.no kan gjøre en gratis vurdering av bedriften din slik at du kan finne ut hva som egner seg best for den. Kanskje bør det kombineres, men med hvilken fordeling? Trykk på knappe nedenfor for å komme i gang.

Konklusjon – Med målstreken i sikte

SEO og/eller SEM er en god start for å gjøre seg synlig på Internett. Om det er nok kommer an på bransje og hvor stor flyt av kunder du er avhengig av. SEM og SEO er fortsatt effektive verktøy. Konkurransen er hardere nå enn noen gang før, men det finnes også flere potensielle kunder.

Om du tilegner deg informasjon om alle verktøy og viten som finnes tilgjengelig kan du plukke ut det som passer best for deg i din bransje. Spesielt for små bedrifter kan det være lurt å velge seg ut noen ting man kan være gode på. Kjøp Google-annonsering, finpuss SEO, skriv knallsterkt innhold, promoter deg selv på sosiale medier, dann deg mailing-lister for interessenter og bygg nettverk.

BEGREPSFORKLARINGER:

SEO: (Søkemotoroptimalisering) Prosesser som gjennomføres både og utenfor en internettside for at innholdet skal oppnå bedre synlighet hos søkemotorene (Google).
SEM: (Søkemotormarkedsføring) Metoder som går ut på å markedsføre en bedrifts produkter i forbindelse med søk i de forskjellige søkemotorene (Google). Ofte forbindes det med betalt reklame (annonsering).
PPC: (Pay per click) En annonse-tjeneste som baserer seg på teknologi der kunden betaler et beløp hver gang noen klikker. Et søk i søkemotoren trigger en digital auksjon som bestemmer prisen på det enkelte klikk.

KILDER:

RED Performance: Søkemotoroptimalisering blir viktigere for betalt søk