følg oss

Sentralbord: 928 00 333 (08.00-16.00)

 > SEO Blogg  > Tar du «geita» ved hornene? – 10 firmablogg blemmer!
To regnede geiter stanger mot hverandre. Under ser du tittelen: "Tar du geita ved hornene? 10 firmablogg-blemmer"

Tar du «geita» ved hornene? – 10 firmablogg blemmer!

Har du hørt uttrykket: «Tar du tyren ved hornene?» Nå er det på tide å ta «geita» ved hornene. Som du kanskje allerede har skjønt, skal dette blogginnlegget handle litt om geiter og litt om feil vi gjør på firmabloggen.

 

Ettersom du har funnet veien hit, regner jeg med at din bedrift for lengst har funnet ut at blogging på vegne av bedriften er en viktig del av det å tiltrekke seg potensielle kunder i den digitale markedsføringen. Derfor hopper jeg på dagens tema, nemlig å forbedre firmabloggen ved å eliminere potensielle feil og mangler.

Fordelen med en geit, fremfor en tyr, er at geita lettere kan temmes. Vi må kanskje prøve ut ulike lengder på båndet og la den få leke seg litt fritt innimellom samtidig som vi er strenge når det kreves. Nå er det opp til deg: Skal du la geita få styre skuta eller temme den?

Det lureste er nok å finne ut nøyaktig hva som er nettopp dine svakheter slik at du kan lage en privat liste med feller du ikke skal gå i. Her kommer i alle fall 10 tips som kan hjelpe deg med å stramme inn din bedrifts blogginnlegg slik at de vil gjøre det bedre i søkemotorene og du kan få fetere melk fra geita. Ikke glem bonustipset helt til slutt! Det er kanskje det aller viktigste, men samtidig det flest glemmer.

 

RELEVANT LESNING FRA VÅRT ARKIV: Blogging som en digital markedsføringsstrategi

INNHOLD:

    1. Du utnytter ikke ditt kreative potensiale
    2. Du treffer ikke målgruppen
    3. Du fokuserer for mye på salg
    4. Du amputerer tittelen
    5. Du lager ikke egne statistikker
    6. Du allierer deg ikke med andre bloggere
    7. Du tenker ikke på leserens perspektiv
    8. Du velger ikke gode bilder
    9. Du lager ikke den beste kvalitet du kan
    10. Du klarer ikke å vente på rangering


1. Du utnytter ikke ditt kreative potensiale

Du som nå plutselig er geitebonde lurer nok på: Hva slags type geiter skal jeg skrive om? Hvordan skal innledningen utformes? Hvordan skal hele innlegget legges opp?

Tar du den første idéen du får og går for den? Det er ikke alltid så smart. Et konkret råd kan være å ta en brainstorming med noen på kontoret.

Den første tittelen på dette innlegget var: «Hei: firmablogger! Gjør du disse 10 feilene?». I stedet for å ha konseptet med geita som et gjennomgående tema i blogginnlegget, hadde jeg tenkt å bruke dette bildet:

En mann skriver på en skrivemaskin. Ved siden av ham er det en stor haug med forkastede utkast.

Kreativitet kommer ikke gratis

Ja, jeg vet. Det slår ikke geitost, kaffe og 10 gode tips attåt. Poenget er at dette kun var to av flere andre muligheter jeg var innom og vurderte. Ofte kan det være lurt å sette opp en idé fysisk i blogginnlegget før du tar stilling til om den er bra nok. Det kan tenkes at det kommer flere supplerende idéer når du først har bestemt og tatt fatt på hovedidéen.

Et spørsmål du kan stille deg selv dersom du er usikker på om du utnytter ditt fulle kreative potensiale er: Hvor ofte vraker jeg en idé jeg har til fordel for en annen? Hvis det aldri skjer, har du nok mye å hente på å utnytte kreativiteten din mer systematisk ved utforming av firmabloggen.

Dette er et stort tema som du kan lese mer om i vårt omfattende blogginnlegg om kreativitet og skriving under punkt 5. Her gir vi deg alle hemmelighetene knyttet til å skrive kreativt. Ikke bare det; vi viser også hvordan det kan gjøres i praksis.

 

2. Du treffer ikke målgruppen

Hvis du skal du fange en geits oppmerksomhet, bør du skrike som en geit. I overført betydning må du formulere deg på en måte som treffer målgruppen til din bedrift!

Til syvende å sist er blogging et verktøy til å hjelpe din bedrift med å skaffe flere potensielle kunder. Målgruppen avhenger veldig av hvilken bransje du er i. Noen firmaer kan henvende seg til en veldig definert målgruppe, mens andre må skrive forskjellige typer innlegg som henvender seg til folk i forskjellige faser av en kjøpsprosess eller på forskjellig nivå.

I dette innlegget kunne jeg for eksempel tatt med tips som «ikke skriv om dagligdagse hendelser som at du har gått tur med hunden din». Og det kunne vært et bra tips dersom innlegget hadde hett «10 feil du gjør på rosabloggen din». Da ville blogginnlegget henvendt seg til en helt annen målgruppe.

Flere målgrupper

Bedrifter som selger varer og tjenester som krever høy teknisk kompetanse har ofte en utfordring når de henvender seg til potensielle kunder. Den tekniske innsikten til kundene er varierende, og salget må skje på kundens nivå og premisser. Det vil potensielt si at man må skrive flere innlegg om samme emne, men på forskjellig nivå. Eksempler på dette kan være SEO-tjenester, advokattjenester eller bilmekanikere.

En bilmekanikers kunder er kanskje kontorarbeidere som ikke har noe teknisk innsikt når det gjelder bil. På den annen side vil det være de som har bortimot like god innsikt som bilmekanikerne selv. Man må altså skrive to helt forskjellige innlegg til de to målgruppene dersom man for eksempel skal forklare ny teknologi til en forgasser.

I dagens digitale markedsføring er språkføring essensielt når det kommer til å treffe den målgruppen du henvender deg til. Noen ganger krever det en spesiell måte å snakke på slik at leserne ser at du er kjent med bransjen. Andre ganger krever det at du senker det tekniske nivået slik at folk som ikke vet noe om emnet kan henge med.

Skal jeg velge ut et segment av hele målgruppen, eller prøve å henvende meg til alle samtidig? Dette kan også være lurt å ta stilling til før du begynner på det nye innlegget til firmabloggen.

 

3. Du fokuserer for mye på salg

På en firmablogg må man på et eller annet tidspunkt ha en «call-to-action». Mange firmaer har flere dominerende «call-to-action» i løpet av et blogginnlegg. Disse utropene burde så langt som mulig integreres i posten slik at det ikke stikker seg ut og gir en følelse av reklame.

Store, blinkende knapper og pop-ups midt i blogginnlegget vil ofte ha motsatt effekt av det vi ønsker. De jobber mot geitebonden, og blir ofte en syndebukk. Fordi vi lever i en verden som er mettet med reklame, er øynene våre godt trent til å elegant hoppe over det vi oppfatter som reklame.

Tenk nøye igjennom hvor reklamerende du vil at din bedrift skal fremstå. Vil overlesse geitefarmen med reklameplakater, eller bygge et rykte og en merkevare basert på din ekspertise? Du kan jo gjette selv hva som gir best avkastning i det lange løp.

Google sier selv følgende:

Pages that show intrusive interstitials provide a poorer experience to users than other pages where content is immediately accessible. (kilde)

Med andre, litt mer norske ord: Vær utrolig forsiktig med spammete «call-to-actions» i den digitale markedsføringen fordi det kan påvirke rangeringen din på Google. Dersom du absolutt må bruke pop-ups, bør du i alle fall sette deg godt inn i hvilke typer pop-ups som fungerer best.

I følge et stort amerikansk selskap som driver med markedsføring, sumo.com, konverterer 3 % av lesere som eksponeres for pop-ups. Likevel kan det godt være at irritasjonen for de ytterligere 97 % så stor at det ikke er verdt bryderiet.

 

4. Du amputerer tittelen

Tittelen er både det vanskeligste og viktigste i hele blogginnlegget. Dersom tittelen ikke fenger, vil selvsagt svært få lese innlegget. Det som gjør tittelen til en utfordring å skrive, er at du har ca. 55 tegn inkludert mellomrom å rutte med. Her bør du kombinere følgende tre momenter på en god måte:

  • Overraske oss eller gjøre oss nysgjerrige. (Det er her geita kommer til nytte)
  • Inneholde nøkkelord for artikkelen
  • Være relevant og avgrensende når det gjelder innholdet

Får du til dette i blogginnlegget ditt? Da er et unntak i bloggverdenen, der veldig mange lager lite hensiktsmessige headinger. Gode headinger vil alltid hjelpe deg å drive trafikk til siden din. Om du tar et søk på Google vil du se at de fleste stort sett har samme tittel med litt variasjon. Hvordan skilte denne tittelen seg ut? Var det derfor du klikket på den?

 

5. Du lager ikke egne statistikker

Det skal ikke alltid så mye til: Gå til nabofjøset. Lukt deg frem til antall geiter! Finn deretter ut hvor mange geiter det er i kommunen din. Voila! Du har nå en prosent som forteller deg hvor stor andel av geitene som befinner seg på nabogården.

Hvorfor er dette så avgjørende? En av de vanligste grunnene til å linke til et blogginnlegg er for å dokumentere tall, prosentangivelse eller annen statistisk informasjon. Dersom du lager din egen statistikk, vil du oppnå langt flere eksterne linker fra andre nettsteder og blogger.

Visse bransjer er bedre egnet for å lage trafikkskapende statistikker. Finnes det informasjon du kan bruke til å lage brukervennlig statistikk som kan benyttes i blogginnlegget? Dersom du er heldig kan det tenkes at noen søker på akkurat den statistikken du har produsert med firmabloggen, og da er det deg de vil finne på Googles etterlengtede førsteplass.

 

6. Du allierer deg ikke med andre bloggere

Det spiller ingen rolle at du er god til å skrive. Uansett nivå kan du forbedre det du har gjort vesentlig dersom du får tilbakemelding. Det samme gjelder for profesjonelle forfattere fra veletablerte forlag. De har ofte et team rundt seg både til idémyldring og korrektur. Tilbakemeldingen til deg trenger ikke en gang å komme fra en som er ekspert på emnet du skriver om.

Med mindre du skriver for en veldig spesifikk og avgrenset målgruppe, kan det være en fordel at personen ikke vet så mye om emnet. På den måten kan tilbakemeldingen fortelle deg om du skriver forståelig for «mannen i gata».

 

7. Du tenker ikke på leserens perspektiv

En gutt som holder en et plastikk objekt blir stanget av en geit i et gif-bilde. Bildet ønsker å kommunisere at perspektivet en ser noe med avgjøre hvordan man vurderer hva som skjer.

Ditt perspektiv avgjør om det er geita som stanger gutten, eller om gutten blir stanget av geita.

Vil du si at geita stanger gutten eller at gutten blir stanget av geita? Blir ikke det ett og det samme? Nei! På samme måten er det viktig å tenke på hva leseren egentlig er ute etter slik at vi ikke hopper bukk over det som er viktig. Er han eller hun mest interessert i å høre om et tilbud du har på en vare, eller en morsom historie du kan fortelle?

Om du forteller en historie, kan fokuset for selve historien være deg så lenge intensjonen med hele artikkelen fokuserer på den potensielle kunden.

 

8. Du velger ikke gode bilder

Bilder fra stock photo-tjenester bør egentlig kun velges dersom du ikke har noe annet alternativ. For det første er de kjedelige, og vi har alle sett dem før. For det andre har det sannsynligvis lite å gjøre med ditt firma, og hører derfor heller ikke hjemme i firmabloggen. Her kommer vi litt tilbake til det jeg snakket om under punkt 1, der jeg antyder at kreativiteten bør få løpe litt løpsk, nesten som geita ovenfor. Det er mye mer interessant å se bilder som er litt ute av fokus og tatt i øyeblikket.

En tegneseriefigur som argumenterer for at det er for mye stock photo bilder på nett, og at vi derfor bør produsere originale bilder til vårt nettsted.

En tegneseriefigur som argumenterer for at man ikke alltid kan følge rådet om å bruke orginale bilder

 

9. Du lager ikke den beste kvalitet du kan

Det hjelper ikke å ha mange geiter dersom du ikke fôrer dem tilstrekkelig. Da vil de hverken gi deg melk eller ull som kan brukes til noe fornuftig.

Det samme gjelder for blogginnlegg: Fôr de med det beste innholdet overhodet mulig! Er det ikke bedre å ha ett innlegg rangert som nummer 3 enn 10 innlegg som ligger på side 2 hos Google? Har du ambisjoner om å rangere høyt på Google, er det viktig at du gjør så mye som overhode mulig ut av hvert eneste innlegg du skriver på firmabloggen.

Ifølge searchenginewatch.com går 33 % av den totale trafikken til Google til plass nummer 1 ved Google-søk. Hele 61,5 % går til de tre første plasseringene. Dette viser oss nettopp hvor viktig det er med kvalitet fremfor kvantitet.

 

10. Du klarer ikke å vente på rangering

Fra du begynner å fôre geitene dine med den maten de fortjener, tar det tid før de begynner å gjøre nytte for seg ved å produsere god ull og smakfull melk.

Det samme gjelder for din firmablogg. Fra du poster et innlegg til det når sitt fulle potensiale kan ta lang tid. Dette gjør Google både for å unngå spekulasjoner i hva som fungerer, men også for å gradvis teste forskjellig innhold ved å gjøre rangeringen i forskjellige etapper. På norsk er testperioden til Google ofte kortere enn ved engelske publiseringer, men det dreier seg om måneder, ikke uker.

Hvor lang tid det tar kommer an på mange faktorer som kun Google har full oversikt over. I verste fall kan det ta inntil 8 måneder før en publisering har nådd 90 % av sitt fulle potensiale. Dersom man blogger et eller to innlegg i måneden, vil det ta lang tid før man får resultater. Om du har ett eller to blogginnlegg liggende ute, vil dette generere mye mindre trafikk per innlegg enn om du hadde et større antall innlegg liggende på firmabloggen.

Er du en geitebonde i nød? Eller kanskje du bare vil ha noen til å se over blogginnleggene du har skrevet? Vi kan naturligvis hjelpe deg. Trykk på banneret og brek som en geit. Da er samtalen i gang. Vi tar en uforpliktende sjekk av innholdet på nettstedet ditt.

Et banner du kan trykke på for å få hjelp til gratis vurdering av innholdet på ditt nettsted.

 

Bonus tips: Tenk strategisk i din firmablogg!

Det å ha en overordnet bloggstrategi for bloggen til bedriften din er meget viktig. Denne må tilpasses din bedrifts ambisjoner og bransje. Likevel er det noen ting man kan si på generelt grunnlag: Pass på at du dekker de forskjellige nøkkelordene i forskjellige blogginnlegg slik at du ikke konkurrerer med deg selv i samme SERP (søkeresultat). Velg dine pilarinnlegg med omhu og merk disse som «hjørnesten» i WordPress! Bygg oppunder dine hjørnestener ved å lage supplerende, mer detaljerte innlegg. Eller….Finn en erfaren geitebonde som oss for å få hjelp!

 

Konklusjon

Dette blogginnlegget gir deg tips om hvordan du kan unngå feil i firmabloggen. Den beste bloggstrategien dreier seg om å produsere kvalitetsinnhold fremfor masseproduksjon av middelmådig innhold. For å få til dette kan det være lurt å lage seg en egen liste med feil og mangler som går igjen. Da vil du etter hvert forme en huskeliste som gjør at hvert nye innlegg du skriver får større sjanse til å rangere i nettsøk. Ettersom godt over halvparten av all trafikk går til de tre første plasseringene på Google, er det viktig med en god rangering.

 

BEGREPSFORKLARINGER:

Å konvertere: I forbindelse med markedsføring snakker vi om en konvertering når et prospekt (en potensiell kunde) går over til å bli kunde. Altså vil en konverteringsprosent fortelle oss hvor stor prosent av de som leser et blogginnlegg ender opp med å kjøpe en vare eller tjeneste fra det firmaet som skrev blogginnlegget.

Stock photo-tjeneste: En tjeneste som gir bedrifter og privatpersoner rettigheter til å bruke stock photo-tjenestens bilder til eget bruk. Man kan betale per måned eller per bilde.

KILDER:

Sumo.com: Pop-up Statistics: Findings From Analyzing 2 Billion Pop-up Examples

Searchenginewatch.com: No. 1 Position in Google Gets 33% of Search Traffic [Study]