følg oss

RING OSS: 928 00 333 (08.00-16.00)

 > SEO Blogg  > Tar du «geita» ved hornene? – 10 firmablogg-blemmer!
To regnede geiter stanger mot hverandre. Under ser du tittelen: "Tar du geita ved hornene? 10 firmablogg-blemmer"

Tar du «geita» ved hornene? – 10 firmablogg-blemmer!

 

Har du hørt uttrykket: «Tar du tyren ved hornene?» Nå er det på tide å ta «geita» ved hornene. Som du kanskje allerede har skjønt, skal dette blogginnlegget handle litt om geiter og litt om feil vi gjør på firmabloggen.

Fordelen med en geit, fremfor en tyr, er at geita lettere kan temmes. Det eneste vi trenger å gjøre er å bruke den tiden som skal til. Vi må kanskje prøve ut ulike lengder på båndet og la den få leke seg litt fritt innimellom samtidig som vi er strenge når det kreves. Nå er det opp til deg: Skal du la geita få styre skuta eller temme den?

Det lureste er nok å finne ut nøyaktig hva som er nettopp dine svakheter slik at du kan lage en privat liste med feller du ikke skal gå i. Her kommer i alle fall 10 tips som kan hjelpe deg med å stramme inn blogginnleggene dine slik at de vil gjøre det bedre i søkemotorene og du kan få fetere melk fra geita.

RELEVANT LESNING FRA VÅRT ARKIV: Blogging som en digital markedsføringsstrategi
 

INNHOLD:

    1. Du utnytter ikke ditt fulle kreative potensiale som geitebonde
    2. Du skriker ikke som en geit
    3. Du er for fokusert på å selge og for lite fokusert på geiter.
    4. Du avhorner blogginnlegget ditt ved å amputere tittelen
    5. Du lager ikke dine egne statistikker der det er mulig
    6. Du allierer deg ikke med andre geitebønder.
    7. Du tenker ikke på leserens perspektiv
    8. Du bruker ikke nok tid på å velge bilde
    9. Du fôrer geitene med dårlig mat
    10. Du synes ikke du får ull og melk fort nok


1. Du utnytter ikke ditt fulle kreative potensiale som geitebonde

Du som nå plutselig er geitebonde lurer nok på: Hva slags type geiter skal jeg skrive om? Hvordan skal innledningen utformes? Hvordan skal hele innlegget legges opp? Tar du den første idéen du får og går for den? Det er ikke alltid så smart. Et konkret råd kan være å ta en brainstorming med noen på kontoret. Det trenger ikke ta mer enn 10 minutter dersom du organiserer det riktig.

Den første tittelen på dette innlegget var: «Hei: firmablogger! Gjør du disse 10 feilene?» I stedet for å ha konseptet med geita som et gjennomgående tema i blogginnlegget, hadde jeg tenkt å bruke dette bildet:

Ja, jeg vet. Det er ikke like fengende. Dette er ikke noe som slår geitost, kaffe og 10 gode tips attåt. Poenget er at dette kun var to av flere andre muligheter jeg var innom og vurderte. Ofte kan det være lurt å sette opp en idé fysisk i blogginnlegget før du tar stilling til om den er bra nok. Det kan tenkes at det kommer flere supplerende idéer når du først har fått implementert hovedidéen.

En annen metode som fungerer for meg er å tenke på innlegget i forkant. Jeg planlegger hvordan innledningen skal være og finner små detaljer som kan være greie å ha med. Noen ganger skriver jeg ned stikkord for å huske hva jeg kom frem til senere.

Et spørsmål du kan stille deg selv dersom du er usikker på om du utnytter ditt fulle kreative potensiale er: Hvor ofte vraker jeg en idé jeg har til fordel for en annen? Hvis det aldri skjer, har du nok mye å hente på å utnytte kreativiteten din mer systematisk ved utforming av firmabloggen.

Nedenfor kan du laste ned en e-bok som går veldig i dybden om hvordan man systematisk kan bli mer kreativ. Her får du både langsiktige strategier, tips som kan brukes med en gang og eksempler slik at du kan hacke deg frem til mer produktivitet uansett hva du driver med. Dette er en e-bok som alle burde lese. Kreativitet, eller mangel på sådan, påvirker oss i alle deler av livet vårt.
 

Ja takk, jeg ønsker gratis e-bok: Kreativitet –Teknikker, strategier og tips for bedre tekster


 

2. Du skriker ikke som en geit

Hvis du skal du fange en geits oppmerksomhet, bør du skrike som en geit. I overført betydning må du formulere deg på en måte som treffer målgruppen. Dette avhenger veldig av hvilken bransje du er i. Noen firmaer kan henvende seg til en veldig definert målgruppe, mens andre må skrive forskjellige typer innlegg som henvender seg til folk i forskjellige faser av en kjøpsprosess eller på forskjellig nivå.

I dette innlegget kunne jeg for eksempel tatt med tips som «ikke skriv om dagligdagse hendelser som at du har gått tur med hunden din». Og det kunne vært et bra tips dersom innlegget hadde hett «10 feil du gjør på rosabloggen din». Da ville blogginnlegget henvendt seg til en helt annen målgruppe.

Bedrifter som selger varer og tjenester som krever høy teknisk kompetanse har ofte en utfordring på dette området. Den tekniske innsikten til kundene er varierende, og salget må skje på kundens nivå og premisser. Det vil potensielt si at man må skrive flere innlegg om samme emne, men på forskjellig nivå. Eksempler på dette er SEO-tjenester, advokattjenester og bilmekanikere.

Språkføring er viktig når det kommer til å treffe den målgruppen du henvender deg til. Noen ganger krever det en spesiell måte å snakke på slik at leserne ser at du er kjent med bransjen. Andre ganger krever det at du senker det tekniske nivået slik at folk som ikke vet noe om emnet kan henge med.

En bilmekanikers kunder er kanskje husmødre som ikke har noe teknisk innsikt når det gjelder bil. På den annen side vil det være de som har bortimot like god innsikt som bilmekanikerne selv. Man må altså skrive to helt forskjellige innlegg til de to målgruppene dersom man for eksempel skal forklare ny teknologi til en forgasser. Både språkføring og hva som er fokuset for blogginnlegget vil være ganske forskjellig.

Skal jeg velge ut et segment av hele målgruppen, eller prøve å henvende meg til alle samtidig? Dette kan også være lurt å ta stilling til før du begynner på det nye innlegget til firmabloggen.
 

3. Du er for fokusert på å selge og for lite fokusert på geiter

Geiter er et bra emne å skrive om! Spesielt når man snakker om SEO eller relaterte emner. Det er rett og slett fordi man helst ikke vil at leseren skal sovne fordi man kun prater teknisk fagspråk. Google har en algoritme som fanger opp hvor mange som sovner av blogginnlegget ditt, og dette er et negativt SEO-signal. Se der, ja. Nå har du klart å holde deg våken så lenge at du skjønner en SEO-spøk.

Men fra spøk til alvor: I en blogg for et firma må man på et eller annet tidspunkt ha en «call to action». Det er forskjellige måter å gjøre dette på, og forskjellige firmaer har forskjellig profiler. Likevel ser jeg at mange selskaper har flere dominerende «calls to action» i løpet av et blogginnlegg. Disse utropene burde så langt som mulig integreres i posten slik at det ikke stikker seg ut og gir en følelse av reklame.

Store knapper midt i blogginnlegget vil ofte ha motsatt effekt av det vi ønsker. De jobber mot geitebonden, og blir ofte en syndebukk. Fordi vi lever i en verden som er mettet med reklame, er øynene våre veldig godt trent til å elegant hoppe over det vi oppfatter som reklame. Det er nok veldig individuelt hvor man setter grensen her, men det er verdt å tenke over hvor du vil legge listen i din bedrift.

Google selv har følgende å si om denne saken:

Pages that show intrusive interstitials provide a poorer experience to users than other pages where content is immediately accessible. This can be problematic on mobile devices where screens are often smaller. To improve the mobile search experience, after January 10, 2017, pages where content is not easily accessible to a user on the transition from the mobile search results may not rank as highly. (kilde)

Med andre, litt mer norske ord: Vær utrolig forsiktig med pop-ups fordi det kan påvirke rangeringen din på Google.

Pop-ups som dekker hele skjermen er ikke å anbefale. Det er svært irriterende for en leser. Ofte dukker de opp med reklamebudskap og teller ned 7 sekunder før de forsvinner. I verste fall forlater leseren bloggen din. Selv leser jeg aldri hva som står på en pop-up. Den blir bare lukket automatisk uten at jeg engang tenker på at den er der. Denne formen for markedsføring er ganske vanlig i USA, og mindre vanlig i Norge. Likevel ser du det fra tid til annen her til lands.

Dersom du absolutt må bruke pop-ups, bør du i alle fall sette deg godt inn i hvilke typer pop-ups som fungerer best. I følge et stort amerikansk selskap som driver med markedsføring, sumo.com, konverterer 3 % av lesere som eksponeres for pop-ups. Likevel kan det godt være at irritasjonen for de ytterligere 97 % så stor at det ikke er verdt bryderiet.
 

4. Du avhorner blogginnlegget ditt ved å amputere tittelen

Tittelen er både det vanskeligste og viktigste i hele blogginnlegget. Dersom tittelen ikke fenger, vil selvsagt svært få lese innlegget. Det som gjør tittelen til en utfordring å skrive, er at du har ca. 55 tegn inkludert mellomrom å rutte med. Her bør du kombinere følgende tre momenter på en god måte:

  • Overraske oss eller gjøre oss nysgjerrige. (Det er her geita kommer til nytte)
  • Inneholde nøkkelord for artikkelen
  • Være relevant og avgrensende når det gjelder innholdet

Svært få bloggere klarer dette i sine innlegg. Får du til dette i blogginnlegget ditt? Da har du sannsynligvis ikke noe problem med å drive trafikk til siden din, og vi vil gjerne høre fra deg.
 

5. Du lager ikke dine egne statistikker der det er mulig

Det skal ikke alltid så mye til: Gå til nabofjøset. Lukt deg frem til antall geiter! Finn deretter ut hvor mange geiter det er i kommunen din. Voila! Du har nå en prosent som forteller deg hvor stor andel av geitene som befinner seg på nabogården.

Hvorfor er dette så avgjørende? En av de vanligste grunnene til å linke til et blogginnlegg er for å dokumentere tall, prosentangivelse eller annen statistisk informasjon. Dersom du lager din egen statistikk, vil du oppnå langt flere eksterne linker fra andre nettsteder og blogger.

Det kommer mye an på bransje i hvilken grad dette er mulig. Finnes det informasjon du kan bruke til å lage brukervennlig statistikk som kan benyttes i blogginnlegget? Dersom du er heldig kan det tenkes at noen søker på akkurat den statistikken du har produsert med firmabloggen, og da er det deg de vil finne på Google.
 

6. Du allierer deg ikke med andre geitebønder

Det spiller ingen rolle at du er god til å skrive. Uansett nivå kan du forbedre det du har gjort vesentlig dersom du får tilbakemelding. Det samme gjelder for profesjonelle forfattere som ofte har et team rundt seg både til idémyldring og korrektur. Tilbakemeldingen til deg trenger ikke en gang å komme fra en som er ekspert på emnet du skriver om.

Med mindre du skriver for en veldig spesifikk og avgrenset målgruppe, kan det være en fordel at personen ikke vet så mye om emnet. På den måten kan tilbakemeldingen fortelle deg om du skriver forståelig for «mannen i gata».
 

7. Du tenker ikke på leserens perspektiv

Vil du si at geita stanger gutten eller at gutten blir stanget av geita? Blir ikke det ett og det samme? Nei! På samme måten er det viktig å tenke på hva leseren egentlig er ute etter slik at vi ikke hopper bukk over det som er viktig. Er han eller hun mest interessert i å høre om et tilbud du har på en vare, eller en morsom historie du kan fortelle? Dette er et stort tema som du kan lese mer om i vårt omfattende blogginnlegg om kreativitet og bloggskriving under punkt 7. Her gir vi deg alle hemmelighetene knyttet til å skrive kreativt. Ikke bare det; vi viser også hvordan det kan gjøres.
 

8. Du bruker ikke nok tid på å velge bilde

Bilder fra stock photo-tjenester (se ordforklaringer) bør egentlig kun velges dersom du ikke har noe annet alternativ. For det første er de kjedelige, og vi har alle sett dem før. For det andre har det sannsynligvis lite å gjøre med ditt firma, og hører derfor heller ikke hjemme i firmabloggen. Her kommer vi litt tilbake til det jeg snakket om under punkt 1, der jeg antyder at kreativiteten bør få løpe litt løpsk, nesten som geita ovenfor. Det er mye mer interessant å se bilder som er litt ute av fokus og tatt i øyeblikket.


 

9. Du fôrer geitene med dårlig mat

Det hjelper ikke å ha mange geiter dersom du ikke har råd til å fôre dem tilstrekkelig. Da vil de hverken gi deg melk eller ull som kan brukes til noe fornuftig.

Det samme gjelder for blogginnlegg. Er det ikke bedre å ha ett innlegg rangert som nummer 3 enn 10 innlegg som ligger på side 2 hos Google? De fleste vil være enige. For å få til dette er det også viktig at du gjør så mye som overhode mulig ut av hvert eneste innlegg du skriver på firmabloggen dersom du har ambisjoner om å oppnå en god plassering hos Google. Volumet kommer etter hvert om du jobber jevnt og trutt.

Ifølge searchenginewatch.com går 33 % av den totale trafikken til Google til plass nummer 1 ved Google-søk. Hele 61,5 % går til de tre første plasseringene. Dette viser oss nettopp hvor viktig det er med kvalitet fremfor kvantitet.
 

10. Du synes ikke du får ull og melk fort nok

Fra du begynner å fôre geitene dine med den maten de fortjener, tar det tid før de begynner å gjøre nytte for seg ved å produsere god ull og smakfull melk.

Det samme gjelder for firmabloggen din. Fra du poster et innlegg til det når sitt fulle potensiale kan det ta lang tid. Dette gjør Google både for å unngå spekulasjoner i hva som fungerer, men også for å gradvis teste forskjellig innhold ved å gjøre rangeringen i forskjellige etapper. På norsk er testperioden til Google ofte kortere enn ved engelske publiseringer, men det dreier seg om måneder, ikke uker.

Hvor lang tid det tar kommer an på mange faktorer som kun Google har full oversikt over. I verste fall kan det ta inntil 8 måneder før en publisering har nådd 90 % av sitt fulle potensiale. Dersom man blogger et eller to innlegg i måneden, er det lett å se at det vil ta lang tid før man får resultater. Ikke gi opp dersom resultatene ikke kommer med en gang. Om du har ett eller to blogginnlegg liggende ute, vil dette generere mye mindre trafikk per innlegg enn om du hadde et større antall innlegg liggende på firmabloggen.

Er du en geitebonde i nød? Eller kanskje du bare vil ha noen til å se over blogginnleggene du har skrevet? Vi kan naturligvis hjelpe deg med dette. Ta kontakt for en uforpliktende sjekk av innholdet på nettstedet ditt.
 


 

Et siste lite tips for ferske bloggere er å planlegge godt allerede før du i det hele tatt starter bloggen. Det er nemlig nok a feil å se opp for i den fasen også. Det har våre kolleger i Metro Branding skrevet et godt blogginnlegg om, der de tar for seg 6 typiske feil ved lansering av et nytt nettsted.

 

Konklusjon

Dette blogginnlegget gir deg tips om hvordan du kan unngå feil i firmabloggen din og hvordan du kan bli en bedre geitebonde. Det er viktig å lage seg sin egen liste over ting man bør være oppmerksom på når man skriver. Den beste bloggstrategien dreier seg om å produsere kvalitetsinnhold fremfor stor kvantitet av innhold. For å få til dette kan det være lurt å lage seg en egen liste med feil og mangler som går igjen. Ettersom godt over halvparten av all trafikk går til de tre første plasseringene på Google, er det viktig med en god plassering.
 

BEGREPSFORKLARINGER:

Å konvertere: I forbindelse med markedsføring snakker vi om en konvertering når et prospekt (en potensiell kunde) går over til å bli kunde. Altså vil en konverteringsprosent fortelle oss hvor stor prosent av de som leser et blogginnlegg ender opp med å kjøpe en vare eller tjeneste fra det firmaet som skrev blogginnlegget.

Stock photo-tjeneste: En tjeneste som gir bedrifter og privatpersoner rettigheter til å bruke stock photo-tjenestens bilder til eget bruk. Man kan betale per måned eller per bilde.
 

KILDER:

Sumo.com: Pop-up Statistics: Findings From Analyzing 2 Billion Pop-up Examples

Searchenginewatch.com: No. 1 Position in Google Gets 33% of Search Traffic [Study]