følg oss

Sentralbord: 928 00 333 (08.00-16.00)

 > SEO Blogg  > Innholdsmarkedsføring – 10 konkrete idéer til bedriften
En superhelt med "SEO" skrevet på brystet flyr i lufta. Han holder en handlekurv med masse presanger oppi. I bakgrunnen ser vi en by.

Innholdsmarkedsføring – 10 konkrete idéer til bedriften

Innholdsmarkedsføring har for lengst tatt Norge med storm. Vi organiserte en 20 minutters idémyldring for å se hva vi kunne komme med av konkrete idéer til konkrete bedrifter. Resultatet presenteres i dette innlegget.

 

Tegneseriefigur med sløvt blikk og lyn som gnistrer fra hodet.

Tegneseriefigur i superheltdrakt. Står selvsikkert, med hendene i siden.

 

Det finnes forskjellige definisjoner av hva innholdsmarkedsføring er. Content Marketing Norge definerer det i sitt innlegg om innholdsmarkedsføring som «en strategi som går ut på å engasjere kunder slik at man bygger langsiktige relasjoner – relasjoner som har en målbar forretningsverdi.» På engelsk kalles dette for «content marketing».

RELEVANT LESNING FRA VÅRT ARKIV: Hva er inbound marketing

 

I dette innlegget skal vi gi deg 10 hittil ubrukte og gratis idéer til hvordan du kan gå frem med innholdsmarkedsføringen i din egen bedrift. Fordelen med de er at de fleste kun krever to smarttelefon-kamera og et oppsett for lyd til rundt 4000 kroner.

 

1. Innholdsmarkedsføring for bilmekanikere

Finn 3-4 forskjellige personer (husmødre) som ikke har noe særlig greie på bil. De skal nå kjøre om kapp på et jorde. Hver bil har en defekt. De blir intervjuet både før og etter de skal kjøre bilen. I forkant blir de spurt om hva slags forhold de har til bil generelt, og om de tror de kan vinne. I etterkant blir de spurt om de kan gjette hva slags defekt bilen deres har.

Her er det også mulighet for å lage mange artige variasjoner. Eksempler kan være: bare bruke eldre damer, ha på spesielle klær, alle har med seg en erfaren sjåfør i passasjersetet som kommenterer og så videre. Man kan også variere ved å oppgi bilens defekt på forhånd for å se om de klarer å tilpasse adferden deretter.

 

2. Innholdsmarkedsføring for bygg-, snekker- og interiør-firma

Hver gang bedriften har et oppdrag der noe skal bygges, kan et kamera som filmer prosessen settes opp. De som har bestilt oppdraget kan intervjues i forkant og etterkant av byggingen.

I forkant av byggingen kan du spørre hva slags forventninger de har. I etterkant kan du spørre om denne forventingen ble oppfylt. Ved å kjøre fort film i etterkant kan publikum se hele byggeprosessen i løpet av få sekunder. Dette vil gi et inntrykk av at det går fort og effektivt å sette opp kvalitetsbyggverk.

Filmene kan klippes og lastes opp på YouTube. Deretter kan de publiseres gjennom selskapets sosiale medier som blogg, Facebook eller annet.

 

3. Innholdsmarkedsføring for utsalgsbutikk

Innenfor kategorien mat- og dagligvare har jeg flere idéer til deg. Det finnes ekstremt mange underholdende fremgangsmåter man kan benytte seg av, men her kommer tre.

 

Barnearbeid 

Hva med å sette en liten unge på 6-7 år i ekspederingskassa i en butikk. Ved siden av har du et skilt hvor det står: «støtt vårt barnearbeid». Dersom barnet læres opp til å ta unna noen varer i kassen kan det bli ekstra morsomt. Det er verdt å merke seg at denne idéen kanskje er litt på kanten. Det kan være vanskelig å få en etablert kjede til å utføre den fordi de vil være redd for dårlig omtale i media.

For å gjøre det litt mindre provoserende kan man eventuelt bytte ut «støtt vårt barnearbeid» med «La barn tjene egne penger».

For en liten bedrift, derimot, kan det være en god idé å gjøre det ekstra provoserende. For din lille bedrift, er det kanskje slik at all reklame er god reklame…?

Filmen kan klippes og lastes opp på YouTube. Deretter kan den publiseres gjennom selskapets sosiale medier som blogg, Facebook eller annet.

 

Ville butikkhistorier

Dersom den forrige idéen er litt for drøy, kan du som er butikkeier helt sikkert bruke denne. Konseptet er enkelt: Du intervjuer tilfeldige folk i butikken og ber de om å fortelle de villeste historiene de har hørt. Kanskje man til og med kan snevre det inn til de villeste butikkhistoriene…?

Filmene kan klippes og lastes opp på YouTube. Deretter kan den publiseres gjennom selskapets sosiale medier som blogg, Facebook eller annet.

 

Stjel fra deg selv!

En smilende mann ser inn i kameraet og tar penger fra baklomma til en annen mann som står å jobber med hammer. Mannen som jobber legger ikke merke til at pengene blir tatt.

Vi lærer alle at man ikke skal stjele, men i markedsføringens navn kan et strategisk valg om å stjele fra sin egen bedrift være det som skal til.

 

Dersom du har ansatte i butikken din, kan du leie inn noen til å gå i butikken din for å stjele. Da kan du nemlig se hvordan dine ansatte reagerer. Bare pass på at du stopper det før de ansatte ringer politiet, eller skyter noen med maskinpistol. Dersom de ansatte ikke kjenner deg, kan du til og med selv være butikktyven.

Dette kan også være en god anledning til å finne ut om det er lett å komme unna med tyveri i butikken din. I en matbutikk kan man for eksempel unngå å skanne noen varer (i selvbetjeningskassen) for å se om det blir oppdaget.

 

4. Innholdsmarkedsføring for Cateringsservice / Restaurant

Eier du et sted som produserer og selger mat? Da kan en av disse to idéene være noe for deg og din content marketing.

 

Blogg om kaffe

Hva med en kaffeblogg? Tenker du at dette ikke er relevant til din restaurant eller cateringsservice? Du kan gjøre det relevant på mange forskjellige måter, og nordmenn er et av de mest kaffedrikkende folkeslagene i verden. Likevel er det ikke veldig stor konkurranse innenfor kategorien i skrivende stund. Bloggen som hadde det øverste treffet på Google ved et søk på «norsk kaffeblogg» har ikke vært oppdatert på to år. Plassering nummer to på Google var ikke særlig mye bedre. Den bloggen var nemlig ikke oppdatert på et år.

Ok, er du overbevist nå? Hvis ikke….La oss snakke litt mer om hvordan du kan gjøre kaffe relevant i din bransje dersom det allerede ikke er tilfellet. Det positive med digital markedsføring er at det ofte gir idéer som kan påvirke forretningen din på en positiv måte. Dette er noe som kan hjelpe oss å bryte ut av gamle mønstre.

Kanskje gimmicken din kan være at gratis kaffe kommer med alle måltider? Eventuelt kan du redusere prisen til 10 kroner pr. kopp ved kjøp av måltid. Det er jo tross alt lettere å selge kake dersom de allerede har kaffe. Kanskje det til og med hadde gått an å bruke gratis kaffe som et lokkemiddel for å samle inn e-posten til folk. Med e-poster kan du bedre lykkes i markedsføring ved at du henvender deg direkte til folk som er interessert i produktet ditt.

Hva med å lage din egen kaffe? Altså at du finner en produsent i Brazil og selv bestille direkte derfra? Nå har du plutselig ditt eget merke som du kan servere på restauranten og skrive om i bloggen. Eller kanskje du rett og slett kan invitere til kaffesmaking av og til? Mulighetene er mange.

 

Barnas sunne og gode lunsj

Allier deg med barneskoler slik at de kan komme til deg å lære hvordan man lager litt uvanlig men sunn og god lunsj. Prisen trenger ikke nødvendigvis å være slik at du tjener masse på det. Dette kan gi ringvirkninger i form av oppmerksomhet fra presse og lignende.

 

5. Innholdsmarkedsføring for restaurant med minoritetsbakgrunn

Tenk deg at du driver et spisested som serverer mat som ikke har bakgrunn i norsk kultur. Tror du at du klarer å finne en etnisk dans som passer til noen av disse matrettene? I så fall kunne du slått deg sammen med en danseskole.

Når gjestene har bestilt mat, blir de tilbudt å lære en etnisk dans som er assosiert med maten de skal spise. Dette gjøres i et eget rom der de filmes. Filmen vises på et par TV-er i lokalet der folk sitter og spiser.

Dette burde kunne skape en del morsomme og absurde situasjoner som «vekker folk opp» litt slik at de kanskje blir interessert. Derfor er dette en idé som kan være til fordel både for danseskolen og restauranten.

Filmene kan klippes og lastes opp på YouTube. Deretter kan den publiseres gjennom selskapets sosiale medier som blogg, Facebook eller annet.

 

6. Innholdsmarketsføring for Reiseselskap

Sosialantropologer er folk som studerer kulturer rundt om i verden. Selv om dette kan dreie seg om nord-europeisk kultur, er det mer vanlig at det er eksotiske kulturer som studeres. For å bli ferdig utdannet sosialantropolog må du gjennom et feltarbeid som varer i ca. 6 måneder. Et feltarbeid betyr at personen oppholder seg i en gitt kultur som han / hun studerer for å kunne observere og lære av denne.

Er du eier av et reiseselskap? Da kan det være en god idé å alliere seg med en sosialantropolog som skal ha feltarbeid på et av reisedestinasjonene til reiseselskapet ditt. Enten kan studenten selv filme og dokumentere, eller ta med seg ekstra person kan for å fullføre denne oppgaven. Med materialet kan man lage en mini-dokumentarserie. Man kan til og med publisere små episoder på 5 minutter gjennom sosiale medier.

 

7. Innholdsmarkedsføring for baker

Om du har stort eller lite bakeri spiller ingen rolle, bare du følger denne oppskriften. Her kommer to eksempler på content marketing som ikke krever særlig budsjett.

Bestemors hemmelige oppskrifter

Takk til Freepik.com for dette bildet.

Det ligger i menneskets natur å hige etter varer som finnes i begrenset mengde. Dette kan du bruke til din fordel i markedsføringen. Hva hvis du har en blogg, brosjyrer, kort eller lignende som du trykker de forskjellige oppskriftene på? Når oppskriften lanseres, kan du invitere folk til bakeriet for å se hvordan det gjøres i praksis og eventuelt vise de et par «hemmeligheter» eller triks som gjør det lille ekstra.

Den andre idéen kan du finne under punktet innholdsmarkedsføring for cateringservice / restaurant og heter «Barnas sunne og gode lunsj». Denne idéen kan nemlig benyttes for en baker også.

 

8. Innholdsmarkedsføring: Butikk for salg av support-utstyr

Nå har det ballet på seg med gode idéer her, og den neste idéen har også med baller å gjøre. Det er vel ikke en altfor vill antakelse at folk som er interessert i å kjøpe sports-support-utstyr også liker å lese om kjente sports-skikkelser? Kanskje du som eier av en support-utstyrsbutikk kan intervjue kjente idrettsutøvere. Et spørsmål som går igjen kan være hva slags utstyr de bruker.

Andre spørsmål kan dreie seg om karrieren og privatlivet deres. Disse artiklene kan presenteres på forskjellige måter. Kanskje du vil trykke de opp og dele de ut i butikken? Kanskje de kan være en spalte i blader som «vi menn»? Eller du kan rett og slett dele det i sosiale medier.

 

9. Innholdsmarkedsføring for forsikringsselskap

Dette gjelder for selskaper som tilbyr innboforsikring. Du kan sende noen til å sjekke brannsikkerheten hjemme hos kunden. Dette er selvsagt frivillig, men kan gi en lavere forsikringspremie. Kundene blir intervjuet i forkant og i etterkant. Først spørres de om de vet at noe ikke er i samsvar med god skikk for brannsikkerhet. Deretter blir de intervjuet i etterkant for å kommentere på resultatet. Denne idéen kan også brukes hos folk som ikke har forsikring. Kanskje de kan verves?

Filmen kan klippes og lastes opp på YouTube. Deretter kan den publiseres gjennom selskapets sosiale medier som blogg, Facebook eller annet.

 

10. Innholdsmarkedsføring for optiker

Dette er en ide til innholdsmarkedsføring som er relativt enkelt å utvikle videre når man først har satt i gang. Se for deg at du stopper tilfeldige folk på gata. Du spør de hvordan de tror det er å ha en spesifikk synshemning (som velges i hvert enkelt tilfelle). Eksempelvis: hvordan tror du det ha en grad på -4 i nærsynthet?

Deretter ber du de ta på seg noen briller som gjør at de får nettopp denne synshemningen. Nå skal de utføre noen dagligdagse oppgaver, som for eksempel å skrive en SMS, legge kabal, gå trapper osv.

 

Hvordan bruke idéene til å konvertere til salg

Disse idéene er ikke nødvendigvis gjennomtenkt i den grad at de er klare for å settes ut i livet. Det er kun et startsted. Derfor kan det hende at en gitt idé krever utvikling og tilpasning til ditt firma.

Et annet spørsmål er hvordan man går fra disse idéene og frem til et ferdig markedsføringsprodukt. I de tilfellene der det er snakk om film kan de klippes og lastes opp på YouTube. YouTube er i seg selv et sosialt medium som både er voksende og lite brukt i Norge. Gjennom YouTube kan man få både relativt billig betalte innslag og gratis innslag ved å SEO-optimalisere hver enkelt video.

I tillegg kan videoer selvsagt publiseres gjennom Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest og andre sosiale media. Ved å publisere kvalitetsmateriale du lager over tid, vil du vekke interesse hos potensielle kunder. Dersom de er interessert i å se på det du har å tilby, er også muligheten ganske stor for at de en eller annen gang vil være interessert i tjenestene du tilbyr.

Trenger du en spesialdesignet innholdsmarkedsføringside til din bedrift? Dersom idéen skal utvikles mer, kan vi også hjelpe til med det i andre omgang. Trykk på knappen nedenfor dersom du ønsker å få din idé helt gratis!

 

 

Konklusjon:

Innholdsmarkedsføring er markedsføring der betydelige ressurser benyttes til å lage innhold av kvalitet til en bestemt målgruppe. Målet er å vekke interesse og oppfordre til dialog med potensielle kunder. I dette innlegget har du fått godt over 10 ideer til hvordan innholdsmarkedsføring kan gjennomføres i forskjellige bransjer.

 

LITTERATUR:

Jens Barland: Journalistikk for markedet.

Content Marketing Norge: Hva er innholdsmarkedsføring?

ContentMarketingInstitute.com: The history of content marketing (updated infographic)