følg oss

Sentralbord: 92 777 242 (08.00-15.00)

 > SEO Blogg  > 10 idéer til innholdsmarkedsføring for din bedrift
Maskotten Munter flyr over Oslo med gaver i en handlekurv. Hun skal gir bort gratis content marketing ideer til alle bedrifter.

10 idéer til innholdsmarkedsføring for din bedrift

Innholdsmarkedsføring (også kjent som content marketing) har for lengst tatt Norge med storm. Vi organiserte en 20 minutters idémyldring for å se hva vi kunne komme opp med av idéer til innholdsmarkedsføring for 10 ulike bransjer. Ta en kikk på vårt resultat, spinn gjerne videre på ideene, og kom i gang med content marketing for din egen bedrift i dag. 

 

Det finnes forskjellige definisjoner på hva innholdsmarkedsføring er. I Content Marketing Guiden (Norges største guide på emnet) blir det definert som det å «tiltrekke seg kunder ved å produsere innhold av høy kvalitet.» Det vil med andre ord si at fokuset hovedsakelig er rettet mot kundenes interesser og behov, mens salg er en indirekte effekt.

Det har nemlig vist seg at dagens nettkunder responderer langt bedre på salg fra ett nettsted de stoler på. Innholdsmarkedsføring blir derfor produsert for å bygge tillit, som deretter tillater deg å komme med forslag til gode kjøp til leserne. Kort sagt:

 

Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er en markedsføringsteknikk som går ut på å skape tillit mellom bedrifter og potensielle kunder. Ved å dekke lesernes informasjonsbehov, skapes det en kontakt mellom forhandler og kunde som legger til rette for salg. Denne prosessen kalles gjerne å lede kundene nedover i en salgstrakt.

 

I dette innlegget skal vi gi deg 10 ubrukte og gratis idéer til hvordan du kan gå frem med innholdsmarkedsføring i din egen bedrift. Fordelen med disse content marketing-ideene er at de fleste lar seg gjennomføre enkelt og rimelig. Alt som trengs er en smarttelefon med brukbart kamera og et enkelt oppsett for lydopptak.

RELEVANT LESNING FRA VÅRT ARKIV: Content Marketing Guiden

 

1. Innholdsmarkedsføring for bilmekanikere

Finn 3-4 forskjellige personer som ikke har noe særlig greie på bil. De skal nå kjøre om kapp på et jorde. Hver bil har en defekt. De blir intervjuet både før og etter de skal kjøre bilen. Dette kan du lage en mini-YouTube serie om! I forkant blir de spurt om hva slags forhold de har til bil generelt, og om de tror de kan vinne. I etterkant blir de spurt om de kan gjette hva slags defekt bilen deres har.

Her er det også mulighet for å lage mange artige variasjoner. For eksempel kan man bare bruke eldre damer, ha på spesielle klær, alle har med seg en erfaren sjåfør i passasjersetet som kommenterer og så videre. Man kan også variere ved å oppgi bilens defekt på forhånd for å se om de klarer å tilpasse adferden deretter.

Denne ideen til innholdsmarkedsføring tar altså utgangspunkt i en enkel videoproduksjon. Den kan enkelt utføres med en moderne iPhone, og kjapt redigeres med iMovie eller lignende. Deretter kan du bygge videre på markedsføringskampanjen ved å poste link til videoen på sosiale medier, og skrive et blogginnlegg med utdypende informasjon om resultatene. Dette blogginnlegget kan igjen linkes til annen content marketing på nettstedet ditt som promoterer dine tjenester, eller eventuelt varer som kan hjelpe uerfarne bilister med utfordringene som videoen belyste.

 

2. Innholdsmarkedsføring for bygg-, snekker- og interiør-firma

Hver gang bedriften har et oppdrag der noe skal bygges, kan det settes opp et kamera som filmer prosessen. De som har bestilt oppdraget kan intervjues i forkant og etterkant av byggingen.

I forkant av byggingen kan du spørre hva slags forventninger de har. I etterkant kan du spørre om denne forventingen ble oppfylt. Ved å kjøre fort film i etterkant kan publikum se hele byggeprosessen i løpet av få sekunder. Dette vil gi et inntrykk av at det går fort og effektivt å sette opp kvalitetsbyggverk for din bedrift.

Denne metoden er mye brukt i media, og det er ikke uten grunn. Med bittelitt planlegging og veldig lite filmarbeid kan du enkelt lage innholdsmarkedsføring som ser tøft og proft ut. Alt som trengs er en tripod og en god smart-telefon eller et kamera ala GoPro. Filmene kan klippes og lastes opp på YouTube. Deretter kan YouTube linken postes på sosiale medier som FaceBook, Twitter, LinkedIn.

I tillegg er det lurt å støtte opp under din content marketing på YouTube ved å skrive innholdsmarkedsføring i form av blogginnlegg. Der kan du komme med mye mer detaljer rundt byggeprosessen og firmaet. I tillegg tillater det bedriften å komme med subtile salgsargumenter. Pass bare på at din skrevne innholdsmarkedsføring er fokusert mer på kundenes behov og interesser, en din egen trang til å selge. Ta en titt på dette blogginnlegget for å lære hvordan du skriver god content marketing på din egen blogg.

 

3. Innholdsmarkedsføring for fysisk butikksalg

Innenfor kategorien mat- og dagligvare har vi flere idéer til deg. Brainstormen vår ble ganske vill etter hvert, noe som resulterte i en rekke fargerike fremgangsmåter for å ta fatt på content marketing for butikker som driver med fysisk salg. Her har du tre av våre frekkeste ideer:

 

Sett barna i arbeid!

Hva med å sette en 6-7 åring bak kassa i en butikk? Ved siden av har du et skilt hvor det står: «Sett barna i arbeid!». Dersom barnet læres opp til å ta unna noen varer i kassen kan det bli ekstra morsomt. Vel å merke, er denne formen for humor er ganske på kanten. Som innholdsmarkedsføring kan det likevel være veldig effektivt. I beste fall kan det lede til viral spredning på sosiale medier.

Det kan være vanskelig å få en etablert kjede til å utføre en slik ide fordi de vil være redd for dårlig omtale i media. For å gjøre det litt mindre provoserende kan man eventuelt bytte ut «Sett barna i arbeid!» med «La barna lære pengenes verdi!».

For en liten bedrift, derimot, kan det være en god idé å gjøre det ekstra provoserende. I mange tilfeller vil all reklame være god reklame. Hva med å få en journalist til å sitte litt på avstand, se hva som skjer og rapportere det sprelske påfunnet?

Merk deg at dette ikke betyr at alle innholdsmarkedsføring er god innholdsmarkedsføring. God content marketing må uansett følge kunstens regler med tanke på oppsett og utforming for å gi resultater. Dette gjelder både videoproduksjon, blogging og posting på sosiale medier.

Ideen kan vøre så kreativ du bare vil, utformingen må følge SEO-kunstens regler. Hva SEO går ut på kan du lese mer om på SEO-blogg.

Når du har din søkemotoroptimalisering på plass, kan filmen klippes og lastes opp på YouTube. Deretter kan den postes på selskapets sosiale medier, og utnyttes som link til butikkens varesalg gjennom skriving av god content marketing på firmabloggen.

 

Ville butikkhistorier

Dersom den forrige idéen ble litt for drøy, kan du som er butikkeier helt sikkert bruke denne. Konseptet er enkelt: Du intervjuer tilfeldige folk i butikken og ber de om å fortelle de villeste butikkhistoriene de har hørt. Kanskje det kan snevres ned til de villeste opplevelsene de har hatt i en butikk?

Langt fra alle intervjuene vil resultere i noe som kan brukes til god innholdsmarkedsføring, men du vil ganske sikkert finne en fargerik fortelling som kan omformes til verdifull content marketing for krysspublisering på YouTube, sosiale medier er kanskje til og med blogg.

Denne ideen er enkel og effektiv fordi den fremskynder en direkte kontakt mellom bedrift og kunder. For det første vil du få mye gratis promotering gjennom folkene du intervjuer. For det andre vil de som ser og leser intervjuene i mange tilfeller kjenne seg igjen, og dermed føle en slags forbindelse til merkevaren. Er du riktig heldig kan en slik video til og med oppnå viral spredning, noe som er innholdsmarkedsføringens hellige gral.

 

Stjel fra deg selv!

 

En smilende mann ser inn i kameraet og tar penger fra baklomma til en annen mann som står å jobber med hammer. Mannen som jobber legger ikke merke til at pengene blir tatt.

Vi lærer alle at man ikke skal stjele, men i markedsføringens navn kan et strategisk valg om å stjele fra sin egen bedrift være det som skal til for å skape minneverdig innholdsmarkedsføring.

Dersom du har ansatte i butikken din, kan du leie inn noen til å gå i butikken din for å stjele. Da kan du nemlig se hvordan dine ansatte reagerer. Bare pass på at du stopper det før de ansatte ringer politiet, eller pågriper din stakkars skuespillerfør han får sagt «innholdsproduksjon». Dersom de ansatte ikke kjenner deg så godt, kan du til og med kle deg ut som butikktyven selv.

Denne ideen til innholdsmarkedsføring krever litt mer forarbeid, da det vil være nødvendig med skjulte kameraer og en skuespiller, eventuelt et godt kostyme. Om det gjøres skikkelig vil det likevel kunne resultere i effektiv content marketing som enkelt lar seg redigeres og publiseres på YouTube og sosiale medier.

 

4. Innholdsmarkedsføring for Café / Restaurant

En ting du får på alle norske cafeer og restauranter er kaffe. Nordmenn er nemlig et av de mest kaffedrikkende folkeslagene i verden.

Blogg om kaffe

Hva med en kaffeblogg? Tenker du at dette ikke er relevant for din café eller restaurant? Da tar du feil. Det kan gjøres relevant på mange forskjellige måter som kan skape blest om din innholdsmarkedsføring, spesielt fordi konkurransen ikke er spesielt hard i denne bloggnisjen for øyeblikket.

Bloggen som rangerte øverst på Google når vi søkte på «norsk kaffeblogg» hadde ikke vært oppdatert på to år. Plassering nummer to på Google var ikke særlig mye bedre. Den bloggen var heller ikke oppdatert på et år.

Når vi innholdsmarkedsførere finner slik såkalt «low hanging fruit», begynner det å krible i fingrene. Det skal ikke mye til for å overta en bloggnisje som aldri oppdateres, og plutselig sitter din bedrift med den mest leste kaffebloggen i Norge.

 

Legg til rette for content marketing med en gimmick

La oss snakke litt mer om hvordan du kan gjøre kaffe relevant i din bransje dersom det allerede ikke er tilfellet. Det positive med digital markedsføring er at det ofte gir idéer som kan påvirke forretningen din på en positiv måte. Dette er noe som kan hjelpe oss å bryte ut av gamle mønstre.

Kanskje gimmicken din kan være gratis kaffe med alle måltider? Eventuelt kan du redusere prisen til 10 kroner pr. kopp ved kjøp av måltid. Det er jo tross alt lettere å selge kake dersom de allerede har kaffe. Kanskje det til og med hadde gått an å bruke gratis kaffe som et lokkemiddel for å samle inn e-posten til folk. Med e-poster kan du bedre lykkes i markedsføring ved at du henvender deg direkte til folk som er interessert i produktet ditt.

Hva med å lage din egen kaffe? Altså at du finner en produsent i Brazil og selv bestille direkte derfra? Nå har du plutselig ditt eget merke som du kan servere på restauranten og skrive om i bloggen. Eller kanskje du rett og slett kan invitere til kaffesmaking av og til? Mulighetene er mange.

 

5. Innholdsmarkedsføring for restaurant med minoritetsbakgrunn

Tenk deg at du driver et spisested som serverer spennende etnisk mat! Klarer du kanskje å finne en etnisk dans fra samme kultur som passer til noen av disse matrettene? I så fall kunne du slått deg sammen med en danseskole.

Når gjestene har bestilt mat, blir de tilbudt å lære en etnisk dans som er assosiert med maten de skal spise. De som synes at dette høres morsomt får prøve seg på dansen i et eget rom der de filmes. Filmen vises på et par TV-er i lokalet der folk sitter og spiser. Slik en gimmick er uvanlig nok til at potensialet for spredning på både sosiale medier og folkemunne er stor.

Det burde kunne skape en del morsomme og absurde situasjoner som «vekker folk opp» og skaper interesse. Derfor er dette en idé som kan være til fordel både for danseskolen og restauranten slik at begge forretningene kan få noe ut av samarbeidet.

Filmene kan klippes og lastes opp på YouTube. I tillegg kan både disse og utfyllende innholdsmarkedsføring publiseres på selskapets sosiale medier og blogg.

 

6. Innholdsmarkedsføring for Reiseselskap

Sosialantropologer er folk som studerer kulturer rundt om i verden. For å bli ferdig utdannet sosialantropolog må du gjennom et feltarbeid som varer i ca. 6 måneder. Et feltarbeid betyr at personen oppholder seg i en gitt kultur som han / hun studerer for å kunne observere og lære av denne.

Er du eier av et reiseselskap? Da kan det være en god idé å alliere seg med en sosialantropolog som skal ha feltarbeid på en av reisedestinasjonene til reiseselskapet ditt. Enten kan studenten selv filme og dokumentere, eller ta med seg en ekstra person til å gjennomføre denne oppgaven.

Materialet kan forvandles til ulike former for innholdsmarkedsføring. For eksempel kan det brukes til å lage en mini-dokumentarserie. Man kan til og med publisere små episoder på 5 minutter gjennom sosiale medier.

 

7. Innholdsmarkedsføring for baker

Om du har stort eller lite bakeri spiller ingen rolle, bare du følger denne oppskriften. Denne idéen til innholdsmarkedsføring krever ikke stort budsjett:

 

Bestemors hemmelige oppskrifter

Eldre dame som holder et fat med rundstykker.

Takk til Freepik.com for dette bildet.

Det ligger i menneskets natur å hige etter varer som finnes i begrenset mengde. Dette kan du bruke til din fordel i markedsføringen. Hva hvis du har en blogg, brosjyrer, kort eller lignende som du trykker de forskjellige oppskriftene på? Når oppskriften lanseres, kan du invitere folk til bakeriet for å se hvordan det gjøres i praksis, og eventuelt vise de et par «hemmeligheter» eller triks som gjør det lille ekstra for et fantastisk bakverk.

Denne taktikken for innholdsmarkedsføring benyttes allerede i hopetall på YouTube. Der finnes det haugevis med influencere som livnærer seg på å vise de små tipsene og triksene som tar matlaging til et nytt nivå.

Som eier av et bakeri har du allerede en fordel i forhold til alle disse YouTuberene: Du har en erfaring fra den fysiske verdenen som folk lettere vil få tiltro til. Dette kan utnyttes til å skape content marketing som vil ta din digitale markedsmiks til et nytt nivå.

 

8. Innholdsmarkedsføring: Butikk for salg av supportutstyr

Nå har det ballet på seg med gode idéer til innholdsmarkedføring her, og den neste idéen har også med baller å gjøre. Det er vel ikke en overdrevet antakelse å si at folk som er interessert i å kjøpe utstyr for sports-supportere også liker å lese om kjente atleter? Kanskje du som eier av en support-utstyrsbutikk kan intervjue kjente idrettsutøvere? Et spørsmål som går igjen kan være hva slags utstyr de bruker.

Andre spørsmål kan dreie seg om karrieren og privatlivet deres. Disse artiklene kan forvandles til ulike former for innholdsmarkedsføring. Kanskje du vil trykke de opp og dele de ut i butikken? Kanskje de kan være en spalte i blader som «vi menn»? Den enkleste løsningen er å dele det i sosiale medier.

 

9. Innholdsmarkedsføring for forsikringsselskap

Dette gjelder for selskaper som tilbyr innboforsikring. Du kan sende noen til å sjekke brannsikkerheten hjemme hos kunden. Dette er selvsagt frivillig, men kan gi en lavere forsikringspremie.

Kundene blir intervjuet i forkant og i etterkant. Først spørres de om de vet at noe ikke er i samsvar med god skikk for brannsikkerhet. Deretter blir de intervjuet i etterkant for å kommentere resultatet. Denne idéen kan også brukes til folk som ikke har forsikring. Kanskje de kan verves?

Filmen kan klippes og lastes opp på YouTube. Deretter kan den omdannes og omformuleres til innholdsmarkedsføring for publisering på selskapets sosiale medier og blogg.

 

10. Innholdsmarkedsføring for optiker

Dette er en ide til innholdsmarkedsføring som er relativt enkelt å utvikle videre når man først har satt i gang. Se for deg at du stopper tilfeldige folk på gata. Du spør de hvordan de tror det er å ha en spesifikk synshemning. Eksempelvis: hvordan tror du det er ha en grad på -4 i nærsynthet?

Deretter ber du de ta på seg noen briller som gjør at de får nettopp denne synshemningen. Nå skal de utføre noen dagligdagse oppgaver, som for eksempel å skrive en SMS, legge kabal, gå trapper osv.

I likhet med mange av ideene i dette blogginnlegget, kan også denne formes til ulike former for content marketing og publiseres på forskjellig plattformer og kanaler. Lag gjerne litt unikt innhold til hver plattform og hver kanal. Det vil få hele markedsføringskampanjen til å fremstå mer gjennomført og profesjonell.

 

Hvordan bruke idéene til å konvertere til salg

Nå har du fått et lite innblikk i hvordan vi i SEO-blogg jobber bak kulissene. Likevel er det viktig å være klar over en ting: Dette er 10 idéer til innholdsmarkedsføring som ikke er ferdig utviklet. De trenger altså å raffineres en god del før de kan settes ut i livet. Dette er kun et startsted. Du må selv videreutvikle og tilpasse idéene til ditt firma.

Et spørsmål du må ta stilling til, er hvordan man går fra disse idéene og frem til et ferdig markedsføringsprodukt. Det er lurt å først formulere en strategi for digital markedsføring.

Generelt sett kan jeg gi noen grunnleggende råd:

I de tilfellene der det er snakk om film kan de klippes og lastes opp på YouTube.

I tillegg kan videoer selvsagt publiseres gjennom Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest og andre sosiale medier. Ved å publisere kvalitetsmateriale over tid, vil du vekke interesse hos potensielle kunder. Dette er innhold som kanskje aldri vil gå ut på dato fordi det er underholdende i seg selv.

Dersom dine potensielle kunder er interessert i å se på det du har å tilby, er også muligheten ganske stor for at de en eller annen gang vil være interessert i tjenestene du tilbyr.

Trenger du idéer til innholdsmarkedsføring for din bedrift? Eller har du en idé til en content marketing-kampanje som trengs å videreutvikles? Alt dette kan vi på SEO-blogg hjelpe deg med å gjennomføre og få kvalitetssjekket. Trykk på knappen nedenfor dersom du ønsker å få en gratis idé til innholdsmarkedsføring for din bedrift, eller ønsker å ta en prat om våre tjenester.

 

 

Konklusjon:

Innholdsmarkedsføring er markedsføring der betydelige ressurser benyttes til å lage innhold av høy kvalitet rettet mot en bestemt målgruppe. Målet er å vekke interesse og oppfordre til dialog med potensielle kunder. I dette innlegget har du lært godt over 10 idéer til innholdsmarkedsføring, samt hvordan de kan gjennomføres i forskjellige bransjer.

 

LITTERATUR:

Jens Barland: Journalistikk for markedet.

ContentMarketingInstitute.com: The history of content marketing (updated infographic)