følg oss

Sentralbord: 928 00 333 (08.00-16.00)

 > SEO Blogg  > Hva er domeneautoritet? – Øk ditt firmas verdi på internettbørsen!
En maskott står på førsteplass på en seierspall. I hånden holder hun et skilt der det står "Din bedrift". På førsteplass står Apple-logoen. På tredjeplass står Albert Einstein.

Hva er domeneautoritet? – Øk ditt firmas verdi på internettbørsen!


Har du hørt om domeneautoritet? Dersom du tror begreper som domeneautoritet og sideautoritet er for nerder, tar du helt feil. Konseptet er essensielt for alle nettbedrifter i dag. Men hva er det egentlig, og hvordan kan vi bruke det til vår fordel? DA står for domeneautoritet; en måleenhet som forteller deg hvor godt din nettbedrift ligger an i forhold til dine konkurrenter i samme bransje. Autoritet måles på skala fra 1 til 100. Denne forteller deg hvor verdifullt ditt selskap er på «Internettbørsen». Alle nettsteder starter på 1, de færreste kommer noen gang i nærheten av å snuse på 100.

Albert Einstein i tegneseriestil holder tankefullt en finger på kinnet.

«Teknologiske fremskritt er som en øks i handa på en patologisk forbryter»
Albert Einstein

Teknologien er nådeløs. Den vokser hensynsløst forbi alle som ikke følger med. Det er aldri for sent å kaste seg på internettkarusellen, men det krever stadig mer å skape en nettbedrift som man kan leve av. Skal du lykkes med markedsføring og salg på Internett, må du rett og slett omfavne digitalteknologien. Du må bli en nerd. Første steg: Lær deg Domeneautoritet!

Hvordan måles domeneautoritet?

Ifølge Statista.com er de fire rikeste selskapene i verden «nettselskaper» som Microsoft og Apple. De har den største respekten man kan få på Internett, som er synonymt med den høyeste Domeneautoriteten. Å måle din nettbedrift mot Apple og Microsoft er ikke noe poeng. Å måle foretakets autoritet mot de beste i din egen bransje gir deg derimot et meget konkret mål å strekke deg mot.

Domeneautoritet indikerer hvor sterkt ditt domene er, mens sideautoritet (PA) forteller noe om den enkelte nettsiden på nettstedet ditt.

Maskott spør om forskjellen mellom domene- og sideautoritet
Maskott forklarer konseptet med domene- og sideautoritet ved å sammenligne med en off-line forretning

Hva har domeneautoritet å si for nettbedrifter?

Det er direkte sammenheng mellom domeneautoritet og hvor bra ditt nettsted rangerer på Google. Det vil si at bygging av autoritet er det samme som å skaffe seg kunder på Internett. Har du god autoritet vil du komme høyere opp i Google-søk når folk ser etter produkter og tjenester i din bransje.

Det skal sies at skalaen for Domeneautoritet ikke er skapt av Google, men et firma som heter Moz. Google har aldri vært 100% åpne med hva som skal til for å rangere bra på sin søkemotor. Dette henger sammen med at firmaer på Internett alltid har forsøkt å manipulere seg til topps i Google-søk.

Google er ute etter å tilby alle brukere den ultimate søkemotoren på nett. Målet er at de beste sidene, med de beste tjenestene og det beste innholdet, skal komme øverst i ett hvert søk. Det er en evig kamp mellom søkemotorene og manipulerende firmaer. Derfor holder Google kortene tett til brystet, og understreker at kvalitet er din beste sjanse for suksess.

Denne lenken går til vårt blogginnlegg om hva Google mener med kvalitet. Det forteller deg i detalj hva som skal til for å produsere innhold som kommer høyt opp i Google-søk.

Einstein og Google hadde antakelig blitt gode venner. Ikke bare fordi den ene er verdens mest respekterte nerd og den andre styrer alle nerders verdi på Internettbørsen. Begge har nemlig samme målsetning; å finne sannheten. Einstein forsøkte å organisere fysikkens lover, Google forsøker å etablere Internett sine lover. Begge har sagt at kvalitet er livsviktig.

Hvordan kan jeg få bedre domeneautoritet?

La oss si at du har et nettsted om helse og kosthold, og la oss si at du har funnet ut at dine argeste konkurrenter i bransjen har høyere domeneautoritet enn ditt nettsted. Hvilke grep kan du gjøre for at din bedrift skal få kunder rett fra Google? Hvordan kan du få bedre domeneautoritet enn dine konkurrenter? Her har du fire steg du kan følge.

1. Skap den beste kvaliteten på markedet!

Det første du bør gjøre, er å studere de beste i bransjen. Gå på nettstedet til din største konkurrent og undersøk hvordan de opererer! Gå igjennom innholdet de skriver, og lag en liste over mangler og forbedringer, slik at du kan lage bedre innhold om samme tema! Målet er å ha flere artikler enn dine konkurrenter, og at kvaliteten på alt du publiserer er best i bransjen.

Det er en tidkrevende jobb, men det er også den sikreste måten å bygge autoritet som vil holde seg sterk over tid. Pass på at innholdet ditt er relevant i forhold til din bransje, og at din informasjon vil stå sterkt i mange år fremover! Pass i tillegg på å oppdatere ofte, dersom innholdet handler om temaer i stadig utvikling!

I dag er det også viktig at ditt innhold tilfredsstiller søkemotorene. Google-Sheriffen, som vi liker å kalle ham, har satt mange retningslinjer for kriterier som bør oppfylles. Skriv derfor tekster optimalisert for søkemotorene! På linken finner du våre tips for de viktigste on-page SEO-tipsene.

En sheriff med sheriff-stjerne i samme farger som google chrome. Han peker rett mot oss.

2. Gå ditt eget nettsted etter i sømmene!

Som sagt har lenker spesielt mye å si for domeneautoritet. Derfor er det viktig å ha full oversikt over all lenking på eget nettsted. Sørg for å ha stålkontroll på alt av linker som går ut og inn til ditt eget nettsted! Verktøy for å hjelpe deg med dette kommer vi straks tilbake til.

Når du har fått oversikt over alt av lenker på nettstedet ditt, går du tilbake til det beste kvalitetsinnholdet du har laget, og lager en plan for promotering av dette! Det kan være publisering på sosiale medier, utsending av mailer, eller oppsøkende markedsføring til nettsteder og blogger som du tror kan ha interesse av å linke til ditt innhold.

Vær obs på at “dårlige” linker kan ha negativ effekt på din rangering hos Google. Om du har linker inn til ditt nettsted fra tvilsomme nettsider, kan det være lurt å legge inn en såkalt «no-follow» i koden. «No-follow» er en beskjed til Google om at de skal ignorere den linken som er merket med dette.

Av og til kan det være lurt å rydde opp i egen linkportefølje slik at du fjerner de linkene som har dårlig innflytelse på ditt nettsted. En gang i året er en god tommelfingerregel. Vi hjelper deg gjerne med dette! Klikk på banneret nedenfor så er du i gang med en uforpliktende samtale!

En kontaktbanner for de som ønsker å fjerne uønskede lenker fra sin portofølje hos Google.

Denne siste biten er ganske teknisk, og enda mer nerdete skal det bli. Ikke glem Einstein! Han var også bare en nerd, til han plutselig nådde det nivået der han fikk respekt fra en hel verden. Om du virkelig skal få autoritet på Internett, må du nemlig sette deg inn i noe som kalles «teknisk SEO» (Søkemotoroptimalisering).

Grunnen til at teknisk SEO påvirker din domeneautoritet er at det skaper en god brukeropplevelse for dine lesere. God teknisk SEO sørger for at nettstedet ditt laster raskt inn, at det er lett forståelig for søkemotorer, og promoterer alt kvalitetsinnhold. Du gjør rett og slett nettstedet tilgjengelig for alle. Ingen liker å stå i kø. Om nettstedet ditt er tregt eller forvirrende vil din gjester forlate deg. Det er aldri bra for ditt rykte!

Ta kontakt på linken to avsnitt ovenfor for å få hjelp av oss inngrodde nerder på SEO-blogg. Eventuelt kan du sette deg inn i alt om SEO ved å klikke deg inn på bloggen vår.

3. Få lenker fra andre nettsteder!

Dersom du først har skrevet det beste innholdet i bransjen, må du fortelle det til verden! Serpstat.com er ett nettsted som lar deg sjekke hvilke linker dine konkurrenter har inn og ut til sitt nettsted. Finn ut hvem som linker til din største konkurrent, og fortell disse at du har bedre innhold om samme tema. Du vil kanskje bare vinne linken fra en av ti som du skriver til, men over tid vil det være nok til å drastisk øke din trafikk fra Google.

Albert Einstein i tegneseriestil holder tankefullt en finger på kinnet.

«Hva har rykte å si om det ikke utnyttes godt?»
Albert Einstein

Et annet grep er å linke til andre aktører i samme bransje i dine tekster. Send en mail til dine konkurrenter å si at du har linket til dem. For det første vil de merke seg navnet til din bedrift, og for det andre er det sjanse for at de linker tilbake, spesielt om innholdet ditt er eksepsjonelt.

En enda mer effektiv måte å sikre seg innadgående linker er å kontakte firmaer i din egen bransje og spørre om du kan få skrive en gjesteartikkel. Da vil de få gratis innhold, mens du får en link tilbake. Det krever litt jobb fra din side, men det er samtidig en ryddig måte å skaffe seg solide og vedvarende linker.

4. Høy teknisk standard og mobilvennlig side

Når vi snakker om content marketing og innhold av høy kvalitet, er det fort gjort å glemme at den tekniske kvaliteten på nettstedet ditt også må være god. Faktisk er denne biten kanskje det aller viktigste. Informasjonen må flyte like ledig på ditt nettsted som den gjorde for Einstein i hans mest kreative stunder. For eksempel vil internettsider som laster opp tregt, rangeres dårligere i SERP (Google-søket).

Nettsteder som ikke er optimalisert for mobilbruk, vil ikke kunne rangere på i mobilsøk i det hele tatt. Derfor må du spørre deg selv om mobilbruk er vanlig i din bransje. Om du ikke vet dette, kan du bruke Google Analytics (se nedenfor) til å finne ut av det.

For å komme dine konkurrenter i forkjøpet kan det for eksempel bety at du bør vurdere å bruke AMP på deler av nettstedet ditt. Det er et mobilvennlig format på nettsider som Google liker veldig godt. Ulempen er at det fremstår som litt kjedelig og generisk for mange. Likevel, om valget står mellom en rask eller en estetisk side, vil en hurtig side antakelig tiltrekke seg mer trafikk enn en treg og pen side.

Hvilke verktøy er best for å øke domeneautoritet?

Som jeg lovte ovenfor skal vi komme med noen tips til gode verktøy for å hjelpe deg med å styrke domeneautoriteten på ditt nettsted. Det første verktøyet er kanskje selvsagt, men Moz sin domenesjekker er obligatorisk. Og når du først er i gang kan du like gjerne bokmerke Ahrefs sin autoritetssjekker og Majestic sin trust flow-sjekker. Du får ganske mye gratis på disse sidene, mer enn nok for en hver fersk autoritetsbygger.

For å gjøre research på dine konkurrenter er SemRush og SerpStat gode verktøy. Disse lar deg snoke på dine konkurrenter sine nøkkelord og innadgående linker. Dette er  informasjon som du kan brukt til å skrive innhold som vil rangere bedre enn konkurransen, for deretter å bruke dette innholdet til å vinne dine konkurrenters innadgående linker.

Til slutt bør det også nevnes at en hver seriøs nettbedrift er nødt til å benytte seg av Google sine gratis verktøy for webmastere: Google Analytics og Search Console. Disse verktøyene gir deg fullstendig oversikt over alt av linker som går inn og ut til siden din, all bevegelse som besøkende gjør på nettstedet ditt, og hvilke sider som er mest effektive. Search Console hjelper deg også med å identifisere tekniske feil på siden din slik at du kan fikse de etter hvert som de oppstår. 

Konklusjon

Domeneautoritet er måleenheten som gir nettbedrifter noe å strekke seg mot. Dersom du har lav autoritet, kan arbeidet med å øke den være en heltidsjobb i en periode. Før du engang får dine første kunder er det viktig å ha gode, motiverende målsetninger. Bruker du domeneautoritet som pekepinn vil du før eller siden oppleve at kundene vil finne veien til din nettbedrift.

Det viktigste å ta med seg fra denne teksten er at domeneautoritet bare er en indikator på hvor sterkt din nettbedrift står i egen bransje, men det er den beste indikatoren som finnes per i dag. Det nest viktigste å ta med seg er at tålmodighet er nøkkelen til suksess på Internett. Skap så mye kvalitet du makter, både for innhold, interface og i kodingen på nettstedet!

BEGREPSFORKLARINGER:

Autoritet i forhold til SEO: Autoritet omtaler din troverdighet slik søkemotorene vurderer det. De forskjellige søkemotorene har noe forskjellige kriterier for å måle dette.

Domeneautoritet (DA): Fra engelsk (domain authority) Autoritet knyttet til ditt domene. Vanligvis vil dette si alle de enkelte nettsidene; altså det som utgjør ditt nettsted.

Sideautoritet (PA): Fra engelsk (page authority) Autoritet knyttet til en enkelt internettside.

SERP: Kort for “search engine result page”. Altså er det selve resultatsiden vi ser etter et søk i en søkemoror.