følg oss

Sentralbord: 928 00 333 (08.00-16.00)

 > SEO Blogg  > Fremtidens nettsalg – Content Marketing 2.0
En maskott står med en ropert. Ovenfor står det "Content marketing 2.0" med store 3D-bokstaver i rødt.

Fremtidens nettsalg – Content Marketing 2.0

Ordets makt dør aldri ut! Måten ordene utnyttes på endres derimot radikalt for øyeblikket. I vår stadig mer digitaliserte verden går ting raskere hver eneste dag. Alt salg automatiseres. Alle omgivelser digitaliseres. En steril og upersonlig fremtid for norsk handelsstand vokser frem. Kanskje derfor tyder alle signaler på at personlig markedsføring vil dominere internetthandel fremover. Vi kaller denne for fremtidens content marketing, eller content marketing 2.0. 

Det er kanskje rart og si, men selv jeg som lever av markedsføring på nett, har forarget meg grønn på «uadressert nettreklame».

Ja vel, så klikket jeg en gang på en filmplakat på Facebook. Det betyr ikke at jeg vil se filmplakater i feeden fem ganger om dagen. Om jeg derimot fikk servert gode filmanmeldelser hadde jeg ikke klaget.

Heldigvis ser det ut til at jeg får mitt ønske oppfylt, og at morgendagens søkemotorer og telefoner blir smarte nok til å forstå hva jeg ønsker. Smartere teknologi vil også kreve smartere markedsføring. La oss derfor se nærmere på hvordan Content Marketing vil utvikle seg i nær fremtid.

Fremtidens content marketing bygges på individualitet og effektivitet!

Å bruke ordets makt til ditt firmas fordel er en prosess som fortsetter å utvikle seg i takt med kjøpskultur og generelle trender i samfunnet. Det er ikke lenger nok å produsere det beste innholdet i klassen! Kunsten å overtale lesere til salg krever interaktivitet og effektivitet.

Det må med andre ord skapes ekte forbindelser og ekte følelser, og det må skje på rekordtid dersom du skal henge med i fremtidens content marketing. Teknologisk utvikling tillater lynrask kundeanalyse, ved bruk av AI og algoritmer. Slik kan individuelle kundeopplevelser skreddersys på flekken. Les videre og finn ut hvilke Content Marketing-trender som kommer til å ta av i år:

Omsorg og oppmerksomhet

Alle kunder er unike. Alle har personlige preferanser, og egne behov. Ingen liker å bli behandlet som kveg. Ingen liker å bli satt i bås, der det flyter av upersonlige salgspitcher, skrevet for store masser. Individualitet selger!

Vis dine kunder omsorg, og gjør det mer effektivt enn noen andre! Ta i bruk ny teknologi og skap mer individualiserte salgsopplevelser enn noen gang før! Nye salgstaktikker effektiviserer kundekontakten. Slik fanges kundenes oppmerksomhet; slik formidler du best din omsorg og dine ord.

Det høres kanskje selvmotsigende ut: Kan du øke effektivitet og gi kunden mer personlig service på en gang? Svaret er ja! Rett bruk av AI (kunstig intelligens), algoritmer og applikasjoner er en kombinasjon som tar all netthandel til et nytt nivå.

En av de beste måtene å effektivisere brukeropplevelsen på ditt nettsted, er å kommunisere med kundene. Den samme taktikken har blitt brukt i fysisk handel siden kommersialismens morgen. Fysiske butikker har varene sine klare for salg, slik at kundene som vet hva de vil ha kan plukke og betale sømløst.

De kundene som ikke helt vet hva de vil ha, eller som sliter med valg av produkt, blir med en gang tatt tak i av en god selger. Dette kan overføres til nettsalg. Start med å spørre dine kunder spørsmål så fort de er innenfor døren på ditt nettsted.

Nettsalgsrevolusjonen har allerede startet!

La oss si at du driver en nettbutikk for helsekost. Da kan du spørre kundene hva de er ute etter, og tilby de tre knapper med svarene: Matvarer, kosttilskudd eller hygiene. La oss si at de klikket matvarer. Neste spørsmål: Hva slags matvarer? Med alternativene: Økologiske, kortreist og import.

Etter 3-4 runder med spørsmål kan du fort kartlegge dine kunders behov, og ikke minst interesser. Over tid vil disse dataene kunne benyttes i en algoritme som vil kjenne igjen forskjellige persontyper. Algoritmen kan deretter benyttes til å kalkulere hvilke produkter på nettstedet som gir størst mulighet for salg hos denne kundegruppen. Slik blir kjøpsopplevelsen radikalt effektivisert, og salgspotensialet maksimert. Slik ser fremtidens nettsalg ut

De tidlige tegnene på økt individualisering og effektivisering i netthandelen er tatt i bruk av Internettgiganter som Amazon, eBay, Spotify, Netflix og YouTube. Det startet riktignok smått irriterende, med algoritmer som spydde ut anbefalinger til brukere basert på handlingsmønster.

Spesielt Spotify var kriminelt dårlige til å lage «spesialtilpassede» spillelister til sine brukere. Et par år tilbake i tid var det veldig tydelig at disse spillelistene var basert på kommersielle krefter, i større grad enn å tilby kundene kvalitet.

Men så gjorde Spotify et smart grep. De innførte muligheten til å si i fra hver gang det dukker opp en artist du ikke liker. Slik lot de brukerne selv forme sin personlige algoritme. Etter ett år med aktiv bruk av «dislike», er undertegnedes foreslåtte spillelister blitt så bra at jeg lytter like mye til disse som de jeg har laget selv.

spottify-algoritmer

UGC: User Generated Content

Å gi kundene full kontroll over markedsføringskampanjer er en trend som er spådd å ta av med fremtidens content marketing. Monsterbedriften som Coca-Cola har allerede kastet seg over dette med hud og hår, noe som er enkelt når du allerede er etablert på stor skala.

Ideen er å spinne i gang en «call-to-action»-kampanje der du engasjerer dine potensielle kunder til en handling. Cola gjorde det elegant ved å trykke opp flaske-etiketter med vanlige navn som Anders og Petter på. Deretter ba de folk om å finne sitt navn, og poste et bilde av dette på internett. Resultatet ble enorm viral spredning.

Kampanjen ga Coca-Cola massiv markedsføring til relativt lave kostnader. Riktignok mister du noe av kontrollen, men det er likevel fullt mulig å utnytte ordets makt til din fordel. En kløktig skrevet hashtag som dine følgere bes om bruke på sine poster, er en effektiv måte å markedsføre ditt firma med UGC.

Nettsalg rundt kundens behov!

Visse stemmer i samfunnet skriker at personalisering av netthandel er en invasjon av individets privatliv. Markedsførere på internett klør seg i hodet av slike påstander da netthandel er selve definisjonen på distansert varehandel.

Å spørre dine kunder om de foretrekker fjellturer eller strandliv, når du har en nettbutikk som selger fritidsutstyr, handler ikke om snoking, det handler om å tilpasse dine tjenester til kundenes behov. Det handler om å tilby den beste servicen, og om ikke å kaste bort kundenes verdifulle tid.

Visst er det irriterende når Facebook peprer deg med annonser basert på dine klikk. Det kan på mange måter føles som en invasjon, men i denne konteksten er det snakk om skape personlige kjøpsopplevelser for folk som aktivt søker etter å dekke spesifikke behov.

I følge Core DNA (Markedsføringsfirma med kontorer i Australia, Amerika og Tyskland) liker 75% av kundene på internett at handelsopplevelsen tilpasses deres personlige behov. 61% sa til og med at de fortrakk tilbud basert på deres kjøpsmønster, selv om de risikerte å måtte avsløre noe av sin private aktivitet på Internett. (Kilde)

Videre sa 56% av nettkundene at det var større sjanse for at de benyttet seg av nettbutikker som fokuserte på å tilby persontilpassede anbefalinger. Nærmere 75% sa at de ble frustrert av tilfeldig annonsering og tilbud, som popper opp når de ikke har bedt om det.

Det neste steget til fremtidens nettsalg i Norge!

Mange nettsteder har begynt å spørre sine brukere spørsmål for å kartlegge behov. Hva om vi tok det hele et steg videre? Hva om din nettbedrift spurte pent om tilgang til dine kunders Spotify, YouTube og Amazon, for å best kunne ta vare på kundenes interesse?

I stedet for å spørre dine kunder «Hva kan vi hjelpe deg med?», eller «Hva er det du leter etter?», burde du spørre dem «Hvem er du?» og «Hva er det som gjør deg til deg?». Følelsen av oppriktig interesse og omsorg er essensielt å ivareta i en stadig mer digitalisert og distansert verden.

Ordets makt dør aldri ut!
Men for å bli hørt må du lære deg å lytte, og du må gjøre det lynraskt.

Content Marketing handler om mer enn å produsere godt innhold. Per i dag er du fortsatt avhengig av kvalitetstekster for å rangere på Google, men du må skrive godt innhold på mange plan før du får nok interesse fra leserne til at de setter seg ned med din artikkel.

Still spørsmål som får folk til å tenke seg om! Still spørsmål som viser at du er engasjert i dine kunders behov, og ikke minst formuler dine spørsmål slik at dine kunder blir engasjert! Vi snakker tross alt om en trend her, og trender betyr at taktikkene som er i vinden snart blir brukt overalt.

Da er det viktig å tenke innovativt fra første sekund. Vær original med dine spørsmål, men knytt de samtidig opp mot dine tjenester på en naturlig måte! Ikke vær redd for å benytte humor, det er en ypperlig måte å vekke engasjement hos leserne!

Netthandel henger sammen med teknologi. Men AI har langt igjen før det kan gjenskape ektefølt omsorg og intimitet. Paradoksalt nok, handler de siste trendene innen netthandel om å bli mer menneskelig. Ordene har fortsatt makt, men skal du bli hørt i 2020, må du først høre på hva dine kunder har å si.

Konklusjon

Nøkkelordene å ta med seg fra dette blogginnlegget er tydelige! Juster din Content Marketing mot «individualisering» og «effektivitet» slik fremtidens nettsalg krever. Måten å gjøre dette på er å benytte de siste arbeidsverktøyene på markedet for å kommunisere bedre med dine kunder. Lytt til hva de har og si! Kartlegg deres behov! Og vis at du bryr deg nok til å skrive Content Marketing som dekker akkurat dine leseres behov bedre enn noen andre på Internett. Slik vinner du kampen om oppmerksomhet når neste skifte av taktikk for digital markedsføring trer i kraft.