følg oss

Sentralbord: 928 00 333 (08.00-16.00)

 > SEO Blogg  > H-Tagger: Din ABC-guide – Rangering av overskrifter for Google
En mann tagger på veggen der det står "HUSK H-tagger". Veggen han tagger på er bakerst i et kontorlokale. I forgrunnen ser vi en mann sitte jobbende på en kontorpult.

H-Tagger: Din ABC-guide – Rangering av overskrifter for Google

Lurer du på hvordan du best mulig skal skrive overskrifter på nettsider? Da er det på tide du får høre om H-tagger.

H-en i «H-tag» står for «heading». Slik blir h-tagging overskrifter i et hierarkisk system, med h1 øverst og h6 nederst. Også SEO-verdien til de enkelte overskriftene følger hierarkiet, men alle taggene har høyere verdi enn ren tekst. Søkemotorer benytter systemet for å kartgjøre innhold på nettsider og viktighetsgraden internt på siden.

 

Google er fremdeles bare en maskin som har nytte av å få litt hjelp på veien. Ryddige sider er lettere å tolke for Google, og rangeres derfor høyere. God orden tolkes som tegn på god brukeropplevelse. Derfor er det viktig å bli flytende i H-tagging. Her får du den optimale brukermanual for alle internett-taggere der ute.

Nett-tagging er det motsatte av forsøplende tagging på husvegger. Nett-tagging skaper orden og gjør at nettsteder ser bra ut. Begge deler handler om bygge sin merkevare. Men der ingen får noen som helst glede av bli kjent med døgenikter som forpester bybilder, får alle glede av å bli kjent med ditt nettsted og kvalitetsinnholdet du har å tilby. Gjør det enklere for alle parter! Opprett gode rutiner for bruk av H-tagger når du lager dine overskrifter på nettsidene!

H-Taggens språkregler er slettes ikke vanskelige. Det finnes noen enkle grammatiske prinsipper som lar deg kommunisere sømløst med søkemotorene. For å ta det helt fra bunnen av finnes 6 tagger som kalles H1-H6. Disse rangeres etter sitt respektive tall, der 1 er viktigere enn 2, og så videre.

Når du tagger en heading med en H-tag, forteller du Google hvor viktig denne headingen er på nettsiden. Dette gjør det enkelt for Google å forstå hvordan innholdet er organisert, og ikke minst hvordan siden er lagt opp for best brukervennlighet. Dette er noe Google vet å verdsette, i mange tilfeller mer enn hva selve headingen forteller. I SEO-verdenen snakker vi om denne taggingen som ett av over 200 rangeringsfaktorer for innhold på Internett.

 

RELEVANT LESNING FRA VÅRT ARKIV: Hvordan skrive et blogginnlegg – 10 tips for SEO

En tegneseriefigur med assosiasjoner til en lyspære. Det står knister ut fra hodet og kroppen på figuren. Han ser nervøs og frustrert ut med armene i været.

Amper er kreativ, men ikke så flink på det tekniske.


En tegneseriefigur i super-helt kostyme forklarer det hierarkiske konseptet ved bruk av h-tagger.

Munter hjelper alle med ampre tendenser

H-tagger har ikke like mye å si for rangering som det en gang hadde. Å skriver gode headinger er minst like viktig. Disse to tingene henger alltid sammen. Derfor vil jeg i denne teksten – i tillegg til å diskutere rett bruk av H-tagger – også forklare litt om hvordan du bør går frem for å skrive gode headinger.

Taggingen bør alltid vurderes allerede når headingene skrives. Det kan kanskje virke som en detalj, men tagging av innhold er fremdeles viktig når man skal utkonkurrere ørten nettsteder som skriver om akkurat det samme. Da er det dumt å bli nedprioritert fordi du har oversett grunnleggende regler for oppsett av nettsider.

 

Praktiske eksempler – Bak kulissene til SEO-blogg (H2)

For å illustrere bruk av H-tagger har vi publisert denne teksten med min tagging i parenteser. Dette er altså slik jeg som forfatter leverer teksten til korrekturlesere, og deretter programmererne som setter opp nettsidene til SEO-blogg. Parentesene gir oversikt for korrekturavdelingen, og forteller noe om hvordan siden bør se ut før den settes opp for publisering.

Utover i teksten kommer jeg til å peke på min egen prosess når jeg skriver tekst for SEO-blogg. Kall det gjerne en kikk bak kulissene. Her får du innblikk i bruk av H-tagger fra en skribents ståsted, samt en unik sjanse til å lære av tankeprosessen som ligger bak. Les videre og tagg som en sjef i løpet av den neste timen.

INNHOLD:

 

H1 – Det skal kun være en (H2)

Google har uttalt at man kan bruke så mange H1-Tagger som man vil på en side, men dette er likevel ikke å anbefale i dine overskrifter på nettsider. Som du ser har jeg kun benyttet én eneste H1-Tag i hoved-overskriften på denne siden. Dette forteller deg som leser – og Google som søkemotor – hva denne teksten handler om.

Se på H1-Taggen som tittelen på en magasinartikkel. Det skal ikke være tvil om temaet. Aller helst bør tittelen vekke nysgjerrighet og komme med løfter om noe som leserne er ute etter. Sist men ikke minst er det veldig bra om du klarer å komme på en ordlyd som skiller deg ut i mengden av lignende tekster på nett.

Søkeord for en artikkel som denne du leser nå, vil typisk være «H-Tag». Det vil si at siden kommer opp når folk skriver inn dette søkeordet på Google. De som søker på dette er mest sannsynlig ute etter en enkel og grei forklaring på bruk av H-tagger. La oss bruke denne sidens H1-Tag som eksempel.

Her har jeg prøvd å lage en tittel som sier at det bys på all informasjon som trengs om H-tagger. I tillegg hinter jeg til at dette er en bra artikkel for nybegynnere da den navner «ABC-guide». Del to av overskriften inneholder frasen «rangering på Google», noe som bærer bud om verdifullt innhold for alle som er ute etter å trekke lesere til sitt nettsted via Google.

 

H2 – Kapitler gir oversikt (H2)

H2-Tagger kan sees på som kapitler i en bok. De gir oversikt over tekstens forskjellige temaer og gjør det lett å finne frem. Leserne må umiddelbart kunne forstå hva de kommende paragrafene handler om ved å kaste et blikk på H2-Taggene.

En tegneseriefigur i super-helt kostyme forklarer konseptet med å bruke h-tagger i skriving av tekster til bruk på Internett

Munter vet som regel råd!

I denne teksten vil dette si headingene som er listet under innhold. Hver og en av disse tar for seg et eget poeng ved bruk av H-tagger. Se på tittelen rett over paragrafene du leser nå. Den har jeg både merket med «H2» og fått med at disse er knyttet til sidens «kapitler».

H2-Tagger er spesielt viktige. I mange tilfeller er disse avgjørende for om lesere blir på siden eller hopper videre i søk på noe som er lettere å forstå. Vær derfor så tydelig og direkte som du kan. For å være ærlig kunne jeg kanskje vært enda klarere i formuleringen av headingene på denne siden, samtidig kan løsningen min være det som gjør innlegget mer unikt.

I denne teksten har jeg forsøkt å finne en slags gyllen middelvei. H2-Taggene er kanskje mer direkte enn morsomt skrevet. Samtidig har jeg forsøkt å beskrive temaene med en litt annerledes ordlyd enn det jeg fant da jeg gjorde research på alle mine konkurrenters sider. Dette har ikke all verden å si for SEO, men i det minste blir brukeropplevelsen noe mer oppløftende enn å lese linje på linje med ren fakta-oppramsing.

Som digital skribent vil du alltid rives mellom det å skrive bra og det å skrive effektivt. En effektiv overskrift på nettsider er ofte nitrist og dønn lik det som finnes på alle andre sider om samme tema. En bra og morsom heading vil derimot vekke interesse hos en del lesere, men står i fare for å bli misforstått av like mange.

 

H3 – Sett paragrafene i system (H2)

Etter som vi beveger oss nedover i H-Tag-hierarkiet, beveger vi oss også ned på detaljplanet.

H3-Taggen brukes typisk når det er flere underkategorier i et kapittel som trengs å settes i orden. For å illustrere dette skyter jeg inn tre bonustips. Dette er tips som definitivt bør følges når du har kommet så langt at H3-Tagger blir tatt i bruk.

 

Vær konsekvent med din tagging (H3)

Som taggere flest er du ute etter å bli husket. Bygging av egen merkevare bør overføres til alle plan og nivåer, slik som enkeltsider eller blogginnlegg. Sørg for at utseende, tone og innhold er så tett flettet sammen som mulig. Bruk samme font, søkeord og ordlyd gjennom hele teksten. Da får den best gjennomslagskraft.

 

Legg til rette for god skumlesing (H3)

 

Et par briller ligger på en bok. Ved siden av står kaffe.

Takk til Freepik.com for dette bildet.

Det er synd å si, men de fleste leser ikke gjennom teksten din fra a til å. De skumleser kjapt på utkikk etter spesifikk informasjon. Med god bruk av H-tagger gjør du det lett for leserne å finne frem til akkurat den informasjonen de søker. Tar det for lang tid å finne frem til rett informasjon vil de sannsynligvis forlate siden raskt.

Om leserne derimot enkelt kan se over sidens innhold, er sjansen større for at de leser videre. Først da blir de kanskje bevisst på at du skriver bra, og at hele teksten er verdt å lese. Derfor er det vel verdt å gjøre seg ekstra flid med god skriving av overskrifter og riktig H-Tagging av disse.

 

Størrelsen har noe å si (H3)

Oppvakte lesere har sikkert merket at størrelsen på H-tagger minsker i takt med tallene. Dette er ikke tilfeldig, og bør ikke rokkes ved. Det er en del av reglene forbundet med tagger, noe som vil si at det optimaliserer bedre ovenfor søkemotorer som Google og gir dine brukere en bedre opplevelse. Forandret størrelsesforhold vil bare skape forvirring. Bruk gjerne denne siden som eksempel på riktig bruk!

Dette kapitlet ble desto mer oversiktlig med bruk av H3-Tagger. I tillegg er H3-bruk en god mulighet til å «lure» inn flere søkeord i teksten, selv om jeg ikke var så lur akkurat her. Ordet «tagging» er muligens et brukbart søkeord, men ellers har jeg fokusert på å skrive godt innhold, heller enn å ta i bruk alle muligheter for å utnytte søkemotorenes algoritmer. I tilfellet du lurer, er søkeord rett og slett ord som folk søker på i søkemotorer som Google.

 

H4 – Bryt teksten for lesernes skyld (H2)

De fleste nettsider benytter bare av de tre første H-Taggene. H4-H6-Tagger brukes hovedsakelig når man skriver ekstra lange artikler med mye innhold som må organiseres. Da er det typisk snakk om tyngre tekster der H-Taggene bør brukes like mye for å bryte opp teksten som for å skape oversikt.

Undertitler med H4-Tag har typisk samme størrelse som selve tekstinnholdet. De signaliserer som oftest en liten overgang i et kapittel, som samtidig omhandler samme tema. Det er ikke nødvendigvis store forskjellen i innhold det er snakk om, men lang og utfordrende tekst blir ofte tung å følge for slitne øyer. Da er det behagelig å legge inn små avbrekk.

Her kommer vi nok en gang inn på dette med skumlesing. Jeg nevner dette igjen fordi det er uhyre viktig å ha i bakhodet. Skumlesing er så undervurdert i forhold til nettsiders suksess at Forbes Magazine – Amerikas mest kjente finansblad – kalte det «den mest oversette faktoren innen Content Marketing».

 

H5 – Snikende nøkkelord holder interesse (H2)

Som nevnt ovenfor er H-tagger en lur måte å snike inn ekstra søkeord i overskrifter for nettsider. Det betyr ikke at det er fritt fram for hemningsløs bruk. Da blir du fort like irriterende som taggere på gateplan. Bruk kun søkeord der det er hensiktsmessig! Brukervennlighet og lesbarhet skal alltid være første prioritet. Det er derfor jeg i denne teksten har valgt å gå for korte headinger, med glimt i øyet så godt jeg fikk til.

Google følger med på din tagging. Både riktig og feil tagging har direkte innvirkning på sidens SEO. Om du pumper headingene fulle av søkeord uten mål og mening, straffes du av Google-Sheriffen. Fokus på kvalitet og brukervennlighet har derimot en tydelig indirekte effekt på SEO, og bør alltid vektlegges.

En sheriff med sheriff-stjerne i samme farger som google chrome. Han peker rett mot oss.

Google-Sheriffen tar alle som prøver seg på fusk i SEO-verdenen.

H6 – Alle liker en god liste (H2)

En god liste er alltid brukervennlig. Den er lett å skumlese, det gir god oversikt, og det er lett å kombinere med H-tagger. Denne teksten er i bunn og grunn en 6-punkters liste der grunnleggende bruk av H-tagger blir forklart steg for steg.

Enda mer populært er topp-10-lister eller steg-for-steg forklaringer på problemløsing. Stort sett gir dette mye spillerom til å skrive gode overskrifter og bruke søkeord relativt hyppig uten at det blir unaturlig. I tillegg er det noe nesten magisk forlokkende med lister. Hvem har vel ikke falt for fristelsen på YouTube, og blitt sittende å glo på den ene top-10-listen etter den andre.

I denne teksten valgte jeg å bruke selve H-taggene som en slags bullet points for kapitlene. Hver heading var likevel H2, som det kom frem av parentesene. For meg som skribent virket det snedig å lage en liste ut av taggene som vi snakker om underveis.

Jeg vurderte om det kanskje ble litt forvirrende å gjøre det slik, men valgte å ha tiltro til mine lesere. Forhåpentligvis er über-nerdete opplisting nok til at SEO-fikserte lesere så vidt ville trekke på smilebåndet. Bruk av meta-språk for å beskrive et internt digitalspråk… Tørrere digitalhumor får du ikke.

Er du fremdeles usikker på hvordan du skal bruke H-tagger? Da kan vi selvsagt hjelpe deg med dette. Trykk på banneren nedenfor og få det gjort i dag!

Et banner der du kan klikke for å få hjelp til å organisere h-tagger for din bedrift.

Konklusjon (H2)

For god søkemotoroptimalisering er det viktig å bruke H-tagger. I praksis blir dette en tre-veis-kommunikasjon mellom deg som skribent, dine besøkende på nettstedet, og søkemotorene som tolker H-taggen. H-tagger er et hierarkisk system for overskrifter på nettsider der H1 er øverst med størst betydning, og H6 er tillagt minst vekt nederst på rangstigen. Jo bedre du snakker dette språket, jo tydelige får du frem dine poenger, og jo bedre brukeropplevelser vil du skape. H-tagger har vært elementært å bruke på web siden Internett sin morgen.

 

BEGREPSFORKLARINGER:

ALT-tekster: Usynlig tekst som ligger i metadataen på et bilde. Teksten er ment for blinde personer og søkemotorene.

Rangering: Hvor godt man ligger an i forhold til et gitt søk i søkemotorene (SERP).

SERP: Kort for “search engine result page”. Altså er det selve resultatsiden vi ser etter et søk i en søkemoror.

 

KILDER:

Content Marketing Institute: How to make your tags matter in SEO

Neil Patel: How to create the perfect H1 tag for SEO

Yoast: How to use headings on your site