følg oss

Sentralbord: 928 00 333 (08.00-16.00)

 > SEO Blogg  > 10 gode grunner til å ha en bedriftsblogg i 2020
En kritttavle med treramme og påskriften "Hvorfor blogge?"

10 gode grunner til å ha en bedriftsblogg i 2020

Dersom du kunne sitte og skrive kreative tekster som du bare elsker å arbeide med, er det en jobb du kunne tenke deg? Du sier kanskje: «Som eier av en forretning har jeg ikke tid». Hva hvis du både kunne skrive disse kreative tekstene og promotere bedriften din samtidig? Tror du ikke det er mulig? Da må du tro om igjen!!! Gi meg et øyeblikk av din travle hverdag så skal jeg forklare …

RELEVANT LESNING FRA VÅRT ARKIV: Tekstforfatter til skriftlig markedsføring – få 10 tips 

Visste du at det finnes over 505 millioner blogger på verdensbasis? Blant alle de som blogger, er det mange som lever av å selge andres produkter. De har gjerne en affiliateprovisjon på 5-20 % av salgsprisen til produktet. Dette illustrerer hvor viktig det er å ha en bedriftsblogg dersom du eier en forretning. Du kan da nemlig høste 100 % av inntekten når du selv skriver.

For deg som er usikker på hva en blogg er, anbefaler vi på det sterkeste å lese innlegget vårt: «Hva er en blogg? – Mer enn du tror?» Her kan det godt tenkes at du finner noe du kan læreom blogg som sjanger selv om du allerede er kjent med konseptet.

I dette innlegget skal jeg klargjøre hvorfor du bør ha en bedriftsblogg på generell basis. For deg som allerede er kjent med de generelle grunnene til å blogge har vi også en mer spesifikk guide for å avgjøre om nettopp din forretning bør satse på blogging. Det gode med innlegget er at vi går gjennom momenter som de fleste forretningseiere kanskje ikke har tenkt over.

Hvis du hjelper folk med å finne den informasjonen de søker etter på Google, hjelper Google deg med å få synlighet i søkemotoren deres.

Og når du først har hjulpet noen med det de trenger, er ikke veien lang til at de kjøper relaterte tjenester. Kanskje er til og med produktet du selger løsningen på problemet til leseren?

«Blogs are one of the most popular forms of content marketing. That’s probably because adding a blog to your site can be an extremely successful way to add timely content, attract engagement, and naturally increase your keyword relevance.”Moz

Moz er en veletablert autoritet innenfor emnet SEO.

Det er viktig å understreke at du får det beste resultatet med blogging dersom du kombinerer det med andre sosiale medier. Hvis du er en liten eller nyoppstartet bedrift, vil dette kanskje likevel ikke være mulig på grunn av begrensede ressurser. Om du velger å fokusere på blogging, kan du føle deg trygg på at det er mange fordeler nettstedet din kan nyte godt av sammenlignet med om du velger andre sosiale medier. Her kommer noen.

1. Øk SEO-verdien

Søkemotoroptimalisering (SEO) er viktig for at internettsiden din skal dukke opp hos søkemotorene, som for eksempel Google. Jevnlig supplement av materiale i form av innlegg fra bedriftsbloggen gjør nettstedet ditt mer SEO-vennlig.

En blogg tilfører en verdi til siden din som ingen andre sosiale medier kan konkurrere med. Den gir nemlig en direkte SEO verdi. De fleste andre sosiale medier gir kun en indirekte SEO-verdi, og har derfor liten eller ingen direkte innvirkning på hvor godt synlig nettstedet ditt er hos Google.

La oss illustrere dette med et eksempel. Du har kanskje lagt merke til at det er få Facebook poster som kommer opp i et Google-søk på bedriften din? Det er rett og slett fordi Facebook ikke har så høy SEO verdi. Da er altså sjansen større for at blogginnlegget ditt dukker opp i et søk hos Google.

Desto flere blogginnlegg du produserer, desto flere søkeord vil du kunne rangere for.

2. Øk autoriteten

En internettsides autoritet er rett og slett den faglige tyngden Google anser at den har.

Begrepet «autoritet» kan beskrives med følgende eksempel: Dersom du skulle tatt en hjertetransplantasjon, ville du sannsynligvis undersøkt saken nøye før du bestemte deg for en kirurg. Ville du valgt en lege med lang fartstid eller en legestudent som aldri før hadde operert? Svaret er enkelt fordi kirurgen med lang fartstid har en høyere sjanse for å gjøre en god jobb.

På Internett definerer Google dette fenomenet som autoritet. Alle internettsider får sin egenpoengsum i forhold til autoritet. Jo mer relevant erfaring og suksess du opparbeider deg i bedriften din på Internett, desto høyere vil autoriteten bli. Desto høyere autoriteten er, desto bedre blir rangeringen din på alt nettstedet publiserer.

I vårt meget kreative og uførlige innlegg om autoritet møter du to brødre som heter SEM og SEO. De driver begge med racerkjøring. Du får følge disse brødrene på sin ferd og samtidig lære det meste som er å kunne om autoritet.

3. Gratis synlighet på Google

Få andre sosiale medier har poster som dukker opp i organiske Google-søk. Som norsk blogger har du også det fortrinnet at markedet ikke er like mettet som i den engelsktalende delen av verden. Det er derfor lettere å rangere høyt på Googles norske søkemotor.

4. Blogging selger bedre enn reklame

At en bedriftsblogg og annen innholdsmarkedsføring koster mindre per salg enn tradisjonell reklame er ganske godt dokumentert. I denne infografen fra demandmetric.com ser du et eksempel på det. Det er kanskje ikke så rart ettersom man i tradisjonell reklame må bruke ressurser både på å produsere innhold og få innholdet spredt i form av annonser.

Dersom du ikke er helt sikker på hva innholdsmarkedsføring er kan det være lurt å ta en titt på Content Marketing Norway sitt forklarende innlegg. Vi i SEO-blogg har også satt sammen en samling med 10 konkrete eksempler på innholdsmarkedsføring du kan bruke i din bedrift.

5. Blogging er billigst

Jeg tør påstå at blogging er den billigste måten du kan promotere produkter eller tjenester på i det lange løp. Et godt blogginnlegg vil sjelden koste mer enn 4000 kroner. (Basert på våre priser) Ofte vil det drive trafikk i 10-20 år. Dette avhenger av bransje du befinner deg i, kvalitet på innholdet samt vinklingen innlegget har.

En konverteringsrate er forholdet mellom de som samhandler med materialet ditt og de som kjøper en vare eller tjeneste. Den gjennomsnittlige bloggeren opplever kanskje en konverteringsrate på 2-3 %. Det vil si at dersom du har 100 besøkende, vil 2-3 kjøpe et produkt eller utføre en handling på siden din. Det er også ganske rimelig å forvente minst 100 folk om dagen på et bra innlegg i firmabloggen din dersom nøkkelordene tillater det.

Altså kan et blogginnlegg skaffe deg 2-3 salg om dagen selv om du har en middelmådig konverteringsrate. De beste bloggene har en konverteringsprosent på inntil 10 prosent. Dersom du nyter godt av trafikken i 10 år, ser vi fort at det kan bli penger ut av dette.

6. Flere eksterne linker

Bedrifter som blogger får i snitt 97% flere linker til hjemmesiden enn bedrifter som ikke blogger (kilde). De fleste undersøkelser som gjøres, kommer frem til lignende resultater. Dette er nok fordi folk i større grad linker til innhold som de oppfatter som verdifullt. Linker fra andre nettsteder er den viktigste SEO-verdien i forhold til off-page SEO.

7. Bygg en e-post database

E-post har i mange år vært det mest effektive mediet å for markedsføring, kanskje med unntak av blogging de siste få årene.

Det å publisere blogginnlegg i firmabloggen jevnlig er en god måte å skaffe flere tilhengere til e-postlista di. Når leserne ser at du publiserer mye nyttig informasjon over tid, er sjansen større for at de føler et behov for å følge med på hva du skriver om. Et tips er likevel å ikke sende ut for mange e-poster fordi det fort blir et irritasjonsmoment.

Blogging og e-post er begge virkemidler som er så solide at du faktisk kan komme unna med å kun bruke disse to i markedsføringen din. Men det å få noen til å melde seg på et nyhetsbrev er ikke eneste måten å skaffe tilhengere til lista med e-poster. Nedenfor kan du laste ned en e-bok som viser deg steg for steg hvordan du skal gå frem for å samle en e-post liste og hvordan du kan bruke denne til å optimalisere bedriftsbloggen din.

8. Innhold i dybden med blogging

Det er ingen tvil om at en blogg er det sosiale mediet som gir absolutt dypest innhold. Det er altså innhold av høyere verdi for de potensielle kunder. Av den grunn kan du også tilpasse innholdet til andre sosiale medier ved å simplifisere det slik at det passer til hvert enkelt sosialt medium. Da vil informasjonen være lettere fordøyelig, og det er lettere å få noen til å lese blogginnlegget hvis de først har sett et innlegg om hva de kan forvente å finne ut av i dette innlegget.

Spesielt for bedrifter som selger produkter som oppfattes som dyre, er det viktig å ha blogginnlegg som går i dybden. Ofte skal det mer til en et kult bilde på Facebook for å få en leser til å punge ut mange tusen kroner. Ved å gå i dybden på et tema er sjansen større for å konvertere til salg.

Nedenfor kan du se en YouTube video på engelsk som Isi Dixon snakker om det å blogge til bedriften sin.

9. Gi bedriften din en identitet

Bloggen er et godt og naturlig verktøy for å vise frem selskapets identitet. Her kan du sette nøyaktig den tonen du vil ha med leserne dine. Eksempelvis er det i en firmablogg lettere å etablere en uhøytidelig tone.

10. Stor synergieffekt med blogging

I få andre medier er synergieffekten så stor som ved blogging. Dette skjer fordi innleggene linkes sammen på en strukturert måte slik at trafikk blir sendt frem og tilbake mellom de forskjellige innleggene. Leserne vil ofte ta en titt på andre relevante innlegg i forhold til det de først søkte etter. Jo fler innlegg du har i bedriftsbloggen, desto større blir utslagsfeltet mot potensielle kunder.

I tillegg vil en blogg som gjør det godt over tid, opparbeide seg faste lesere som vil dumpe innom bloggen din i ny og ne. Eller kanskje de sjekker ut bloggen gjennom et nyhetsbrev du sender ut.

Blogging har en eksponensiell effekt. Dersom man kun skriver ett par innlegg, vil det mest sannsynlig ikke drive noe trafikk i det hele tatt. Men desto mer man skriver, desto høyere blir økningen i antall visninger i forhold til antall ord skrevet.

Trenger du hjelp til å vurdere om en bedriftsblogg er en god investering for din bedrift? Kontakt oss gjerne for en uforpliktende prat.

Konklusjon

Dersom du kun har ressurser til å satse på ett sosialt medium, vil en blogg ofte være det beste valget. I dette innlegget har vi nevnt noen av de viktigste årsakene til å ha en bedriftsblogg, som for eksempel at innholdet har lenger levetid og leserne ofte blir mer villig til å kjøpe varer eller tjenester. Samtidig hjelper Google deg med gratis promoteringen av innholdet gjennom organiske søk i søkemotoren sin.

KILDER

Velocitize.com: 7 reasons why your business needs a blog

Hostingtribunal.com: 65 Blogging Statistics from 2019 to Guide Your Content Marketing Strategy