følg oss

Sentralbord: 928 00 333 (08.00-16.00)

 > SEO Blogg  > Bedriftsblogg eller ei i 2020? – Sjekk våre 10 punkter!
En mann I dress står å ser opp på himmelen. Han ser to ormehull. Under ormehullet til venstre står det "blogge". Inni ermehullet ser vi et idyllisk bilde av en by. I ermehullet til høyre er det en ødelagt og stygg by. Under ermehullet står det "ikke blogge"

Bedriftsblogg eller ei i 2020? – Sjekk våre 10 punkter!


I dette blogginnlegget vil jeg hjelpe deg å se på din bedrift slik at du kan avgjøre om det har noe for seg å starte en blogg. Først vil jeg gå raskt gjennom de største generelle fordelene ved å ha en blogg. Videre vil jeg her skrive om de faktorene du må ta stilling til i din bedrift og bransje for å avgjøre om du bør blogge.


RELEVANT LESNING FRA VÅRT ARKIV: 10 gode grunner til å ha en bedriftsblogg

Fordelen med en blogg er at den:

  • Driver trafikk til nettstedet.
  • I gjennomsnitt gir 97% flere eksterne linker til ett nettsted
  • Er mer effektivt enn reklame.
  • Er positiv for SEO (gratis synlighet på Google-søk)
  • Er positiv for autoriteten på siden
  • Kan gi en «stemme» til bedriften din
  • Gir mulighet til å produsere innhold som går i dybden og har høy kvalitet
  • Er noe av det billigste når man regner pris pr. målrettet trafikk

Nå er det klart for 10 parametere du må ta stilling til i din bedrift for å finne ut om en bedriftsblogg bør være neste prioritet. Husk på at du ikke nødvendigvis vil få et endelig svar kun ved å se på en av disse parameterne. Oftest vil du måtte se på flere av de i sammenheng.

1. Hvilken type varer / tjenester selger du?

Dette er det aller første du må ta stilling til. En blogg er essensielt et medium som går i dybden. Det vil si at det ofte inspirerer til refleksjon og ettertanke. Refleksjon i denne sammenheng kan dreie seg om noe så enkelt som å finne riktig pris. Det kan også dreie seg om et produkt som har forskjellige modeller med ulike tekniske muligheter. Her gjelder det å finne ut hva som passer nettopp ditt behov! Eller kanskje det rett og slett er snakk om å finne ut om du trenger varen eller tjenesten i det hele tatt. Dersom du selger produkter som ikke krever noe refleksjon eller ettertanke, er det sannsynligvis ikke bruk for en blogg i din bedrift.

Et eksempel på en vare der det i liten grad er effektivt med blogg kan være butikker som selger dagligvarer. Hvor ofte har du satt deg ned og fundert på hvilken kolonialhandel du skal benytte deg av? Går du inn på Internett og leser artikler om hvilken butikk som har vunnet forbrukernes kolonialhandelpris? Sannsynligvis ikke. Nå er det også slik at «forbrukernes kolonialhandelpris» var noe jeg fant på akkurat nå, men det er en helt annen sak.

Likevel er det ikke uvanlig for butikker å blogge. De skriver om alt fra miljøhensyn til matoppskrifter. Det er ikke dermed sagt at en blogg i denne bransjen ikke gir noe avkastning. Men den vil nok være lavere enn bransjer der det er større behov for veiledning og informasjon.

Hvis man allerede handler på Kiwi fordi det er den nærmeste butikken, er det nok lite trolig at man begynner å handle på Meny kun fordi man fant en matoppskrift i Meny-bloggen. For butikker med millionbudsjett kan det selvfølgelig uansett være en god investering med en blogg.

Poenget er at vi må spørre oss selv: «Selger jeg en vare eller tjeneste som folk trenger informasjon og veiledning om før de bestemmer seg for å kjøpe?» Hvis så: «Hvor mye veiledning og informasjon trengs?» Desto større behovet for informasjon er, desto større er også potensialet for en blogg.

I tilfellet med dagligvarene er vi på den ytterste enden av skalaen, men ofte kan varen du selger befinne seg litt mer mot midten. Hva med en frisør? Er det slik at «en hårklipp er en hårklipp» eller vil folk finne en frisør som de mener har den rette kompetansen? Sannsynligvis stemmer begge deler. Dette vil man aldri kunne vite før man undersøker markedet. kanskje menn i større grad tenker at «en hårklipp er en hårklipp», mens kvinner legger mer i det …?

2. Selges varen / tjenesten via Internett?

Det er ikke til å komme ifra at folk er mer skeptiske når de handler på nett. Er varen eller tjenesten du selger kun tilgjengelig på nett? Da har du mye å vinne på å etablere deg som en bedrift som folk kan stole på. En god måte å gjøre det på, er å ha en bedriftsblogg.

Dette betyr ikke at du ikke bør blogge om du selger varer som også finnes i fysiske butikker. Eller om du selger varer som finnes både på Internett og i gatebutikker. Men dersom varen du selger kun finnes på Internett, vil det selvsagt være flere kunder og sloss om for Internettbutikkene. Da er det en god grunn til å investere mer i markedsføring som styrker identiteten til bedriften.

Ofte kan butikker med lokaler oppleve at kunder kommer for å teste ut produktene deres. Når kunden har funnet det produktet han vil ha, kjøper han det kanskje på Internett fordi det gjerne er billigere. I tilfeller der du har en nettbutikk slipper du unna dette fenomenet. Gevinsten ved å investere i blogg som markedsføring blir dermed større. Om en kunde allerede har funnet bloggen din, er veien kortere til å kjøpe et produkt i nettbutikken din enn om du hadde hatt en fysisk butikk.

3. Hva koster varen / tjenesten?

Dette er så fundamentalt at det nesten sier seg selv: «Hvor mye koster varen?» Om du produserer eller selger fyrstikker har det ingen ting for seg med en blogg. Da må du i så fall gjøre det så stort at markedsføringen din blir en «landeplage» som alle husker. Jo dyrere varen er, desto bedre vil det være å blogge om temaet. Eksempelvis er det sikkert svært få som kjøper kaffemaskiner eller TV-er til 20 000-30 000 kroner uten å lese noe om det på Internett.

4. Klarer du å definere en målgruppe?

La oss gå tilbake til eksempelet fra tidligere med frisøren. Dersom en frisørsalong ikke klarer å avgjøre om folk klipper seg på impuls eller ikke, vil det ikke være noe poeng å ha en bedriftsblogg. Da vil man rett og slett ikke vite hvem målgruppen er. Med andre ord vil det kun være flaks om man skriver noe som fenger de personene som må påvirkes for å bli frisørsalongens kunder.

For å definere en målgruppe, kan det ofte være lurt å lage en såkalt «persona». Dette er en oppkonstruert kunde som vi tenker oss på bakgrunn av noe informasjon vi har om potensielle kunder. Nedenfor kan du laste ned en e-bok som forklarer hvordan du selv kan bygge en slik person som en modell for hvordan din eller dine kunder tenker og oppfører seg.

5. Har du kortsiktig fokus?

Dersom du av en eller annen grunn er nødt til å få hurtig avkastning på investeringene du gjør i forhold til markedsføring, vil muligens blogg ikke være det rette for deg. De fleste blogginnlegg vil se svært liten trafikk før det har gått ett par måneder, og det kan gjerne ta enda lenger tid. På kort sikt vil det mest sannsynlig være mer lønnsomt med betalt reklame.

På lang sikt derimot, vil en bedriftsblogg utkonkurrere betalt reklame. Når trafikken først begynner å komme er den nemlig gratis. Samtidig vil den potensielt kunne vare i mange år. Akkurat hvor mange år kommer an på bransje. I forhold til betalt reklame bør man kanskje se på blogging som en investering på samme måte som man setter av ressurser til å utdanne de ansatte.

6. Hva slags ressurser har du?

Å blogge er ikke en liten oppgave. Det er nok ikke helt uvanlig at bedrifter har dedikerte bloggere som kun tar seg av bloggen. De senere årene har mange også begynt å leie inn profesjonell arbeidskraft til å ta seg av bedriftsbloggen, og da blir konkurransen naturlignok høyere. Dette gjelder også andre sosiale medier. Blogging er altså ikke noe en bedrift kan sette seg ned med en gang i uka hvis man ønsker å oppnå god synlighet på Google.

Dersom du selv ikke har tid, er alternativet å ansette noen til å gjøre det. Det kan faktisk hende at man vil komme billigere ut av det ved å velge det alternativet fordi man da kun betaler for resultat og ikke for eventuell opplæring av seg selv eller ansatte.

7. Hva vil du oppnå med bedriftsbloggen?

Som vi har vært inne på tidligere, er blogging en aktivitet som bør ha et langsiktig mål i din bedrift. Spørsmålet blir nå hva du vil med bloggen. Om du ønsker å øke relevant trafikk, vil en blogg være et godt gratis-alternativ. Hvor relevant trafikken er, kan til en viss grad justeres i forhold til de emnene du skriver om og hvordan du vinkler det. Dersom målet ditt kun er å bygge merkevare, vil det være langt vanskeligere å gjøre dette kun med en bedriftsblogg. Ofte krever merkevarebygging store budsjetter og stor eksponering av selskapet over tid.

8. Hvilke målgrupper vil du nå?

En av fordelene med blogging er at du kan nå frem til så nær som alle målgrupper som befinner seg online. Et blogginnlegg kan omfatte både tekst, bilder og film. Derfor er så og si alle på Internett med den gitte interessen potensielle lesere (dersom de benytter seg av søkemotoren til Google). Om du når den ønskede målgruppa eller ikke, kommer an på er hvordan du formulerer deg i innlegget.

Dette er langt fra sant om andre sosiale medier. LinkedIn domineres av menn, Pinterest av kvinner osv. Dessuten vil du jo aldri nå de som ikke har en brukerprofil på det gitte sosiale mediet.

Ofte er det utrolig mange hensyn som må tas for å finne en målgruppe. Markedsføring i dag er gjerne preget av at man systematisk undersøker hva som er målgruppen, og tester ut hypoteser man kommer frem til eller har fra før. Dersom du har vært i en bransje i flere år, er det gode muligheter for at du allerede har et godt bilde av hvordan en typisk kunde ser ut.

For bedrifter som ikke har god informasjon om kundene, er det vanlig å sette av ressurser til å finne ut av dette. En måte å gjøre det på er å lage kundeprofiler. Man setter da sammen personligheter som viser hvordan en typisk kunde kan fremstå. Hva slags adferdsmønster har de? Hva kjøper de? Hvor går de? Hvem rådfører de seg med? Ofte vil disse kundeprofilene basere seg på gjetninger, men det kan også baseres på markedsundersøkelser. Eventuelt en blanding av begge.

9. Vet du hvor inntekten din kommer fra?

Det verdt å vurdere hvilke måter du markedsfører bedriften din på i dag. Hvor mye ressurser bruker du på de metodene, og hva slags avkastning gir det? Om du enda ikke vet dette, er det på høy tid at du implementerer de rette verktøyene slik at du kan måle lønnsomheten av markedsføringen din.

Mer detaljer om hvordan du kan komme igang med Google Analytics kan du se i vårt innlegg der vi skriver om blogging som markedsføringsstrategi. I det innlegget tar vi høyde for at du kun vet hva en mus, tastatur og skjerm er. Resten forklarer vi på en enkel og trinnvis måte med illustrasjoner.

10. Hvordan passer en firmablogg inn i markedsføringsstrategien din?

Dersom du har verktøyene på plass, kan du sammenligne hva du eventuelt må gi avkall på for å få råd til å innføre en bedriftsblogg som en del av markedsføringen din. Eksempelvis vil det å drive en aktiv Facebook-side kunne være ganske ressurskrevende i de tilfeller der du har forumer med spørsmål som krever svar. Eller kanskje du har én til to statusoppdateringer pr. dag? I noen tilfeller kan det være lønnsomt å bytte ut Facebook og Instagram med en bedriftsblogg.

Les mer detaljer om dette i vårt innlegg om strategier i forhold til digital markedsføring med forskjellige medier. Dette er en veldig fin oversikt for deg som har en liten eller nystartet forretning og enda ikke har en helhetlig oversikt over landskapet med sosiale medier.

Skulle du trenger hjelp til å ta stilling til om bedriften din trenger en bedriftsblogg eller ikke, må du gjerne ta kontakt for en uforpliktende samtale.

Konklusjon

Om en bedrift har godt utbytte av en blogg, må avgjøres i hvert enkelt tilfelle. Det er mange faktorer som må vurderes. I dette blogginnlegget har du fått en rask innføring i 10 av disse faktorene. Ofte må de sees på i sammenheng og ikke en og en av gangen. En blogg kan være en svært fordelaktig investering for en bedrift dersom forholdene ligger til rette for det. Hva slags type varer man selger, hva målgruppen din er og hva slags ressurser du har, er de viktigste tingene å tenke på.

BEGREPSFORKLARINGER:

SEO: (Søkemotoroptimalisering) Prosesser som gjennomføres både og utenfor en internettside for at innholdet skal oppnå bedre synlighet hos søkemotorene (Google).


Autoritet i forhold til SEO:
Autoritet omtaler din troverdighet slik søkemotorene vurderer det. De forskjellige søkemotorene har noe forskjellige kriterier for å måle dette. Vi forholder oss i hovedsak til Google fordi de har en overveldende del av markedet og fordi de er den absolutt beste søkemotoren på nett i dag. Hos Google vil autoriteten blant annet komme an på antall linker du har til siden din, hva slags arbeid / forskning du har utført (erfaring i bransjen din) og flere andre faktorer.

KILDER:

Hubspot.com: 6 Stats You Should Know About Business Blogging in 2015

Business2community.com: 10 Unbelievable Statistics To Sell Your Boss on Business Blogging