følg oss

Sentralbord: 92 777 242 (08.00-15.00)

 > SEO Blogg  > Veien til frihet, DEL 1: Få kunder på nett!

Veien til frihet, DEL 1: Få kunder på nett!

Internett er stappfullt av handleglade kunder som søker etter det perfekte tilbudet. Men hvordan får du egentlig kunder på Internett? Dette spørsmålet henger ofte sammen med et ønske om mer frihet i hverdagen for deg som er gründer. Kjenner du deg igjen? Da skal du lese denne artikkelen om å finne kunder på nett, for å ta kontroll over egen tid.

Drømmen for mange er å bli sin egen sjef. Vi søker frihet til å jobbe når vi vil, og med noe som gir mening. «Hvorfor skal jeg slite meg i hjel i en jobb der brorparten av gevinsten går til noen andre enn meg selv? Hvorfor i all verden skal jeg slave for en tyrann, når Internett er fullt av snørrunger som tjener mer i måneden enn jeg gjør?»

Ikke nok med det. Disse spirrevippene skriver blogger om dataspill, sosiale medier, vegansk kosthold, mote, trening og reisebrev fra alle verdenshjørner. De lever av ting som gir mening  for dem, og det er langt fra umulig å oppnå.

Det finnes utallige historier om folk som startet sitt netteventyr med noe så enkelt som en god idé. Andre har økt omsetningen til sine bedrifter med digital markedsføring. Men hvordan er det mulig at folk lever av å produsere innhold til blogger og andre nettsteder: Hvordan få flere kunder på nett?

 

Tegneseriefigur som misliker andre interesser enn SEO Tegneseriefigur med en tvilsom ide til netthandel

 

Konsepter som skaffer kunder på nett: SEO, rangering og autoritet

En av de beste fremgangsmåtene for å få flere kunder på Internett, er å gjøre dine tjenester så lette å finne for kundene som overhode mulig. Det får du til ved å gjøre ditt nettsted synlig på Google. Men Google velger ikke å løfte frem ditt nettsted uten videre. Først må de få tiltro til innholdet du publiserer.

Enhver salgssuksess på Internett starter med å bevise for Google at ditt nettsted er til å stole på. Derfor må du sette deg inn i hvordan Google går frem for å vurdere verdien av det du legger ut på nett.

Heldigvis for deg, får du forklart alt du trenger å vite her. Veien til frihet starter .

Her er fire begrep du er nødt til å forstå for å få flere kunder på nett: «Søkemotor», «SEO», «rangering» og «autoritet». Følg ekstra godt med nå, for disse fire begrepene kommer vi tilbake til, når vi i neste kapittel tar for oss hvordan du går frem i praksis for å finne potensielle kunder på nett.

 

Søkemotor

En søkemotor er et program der du søker etter informasjon, slik som Google, Firefox eller Opera. YouTube, Pinterest og Instagram er også søkemotorer, men disse er mer spisset i sine kriterier. YouTube lar deg eksempelvis kun søke etter videoer. God forståelse av hvordan søkemotorer fungerer og brukes er ekstremt nyttig for å produsere digital markedsføring som tiltrekker nye kunder.

En maskin med assosiasjoner til on-page SEO eller søkemotorer. Mange tekniske internett-apparater er satt sammen til en stor maskin

 

SEO

SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization. På norsk kalles det ofte «søkemotoroptimalisering». SEO er en rekke teknikker du benytter for å fortelle søkemotorene at din side fortjener oppmerksomhet. Jo mer synlig du er på Internett, desto flere folk vil finne din side. Det vil altså si at god SEO hjelper deg å få flere kunder på Internett. Mer om dette kan du lese i vårt detaljerte blogginnlegg om hva SEO egentlig er.

 

Rangering

Rangering vil si hvor mye oppmerksomhet du får av søkemotorene. Dersom en søkemotor har god tillit til ditt nettsted, vil det rangeres høyere. Det betyr at ditt nettsted vil komme før andre lignende nettsteder når det søkes på din type varer eller tjenester. (Kilde)

Relevans er en viktig faktor for rangering. Det vil si hvor godt innholdet ditt besvarer nettopp det spørsmålet dine potensielle kunder har. Hvis du søker etter det høyeste fjellet i Europa vil verdens høyeste fjell være mindre relevant for søket. Dersom det finnes innhold som informerer om Europas høyeste fjell, vil dette sannsynligvis rangere foran, selv om det kommer fra et nettsted med mindre tillit hos søkemotoren.

Et vanlig mål for digitale bedrifter er å dukke opp på førstesiden hos Google. Jo høyere opp i et Google-søk du befinner deg, desto større er sjansen for at nye kunder vil klikke på din side. Undersøkelser viser at de tre første plassene på et søk hos Google får godt over halvparten av all trafikk.

 

Autoritet

Som jeg allerede har antydet er autoritet sentralt for å huke tak i flere kunder på nett. For å forstå hva digital autoritet er, kan det hjelpe å slå opp ordet «autoritet» i ordboka. Der beskrives det som «faglig innsikt» eller «sakkunnskap». I online-verdenen kaller vi også faglig innsikt for «autoritet», eller «digital autoritet». Dersom du er ute etter å finne nye kunder på nett, er du nødt til å bekrefte din faglige innsikt for søkemotorene. Det styrker din SEO og gjør at du rangeres høyere. (Kilde)

Mer teknisk informasjon om dette temaet finner du dette litt mer avanserte innlegget om Autoritet.

La oss vende tilbake til snørrunge-bloggerne et øyeblikk. Det er nemlig ikke uten grunn at disse jyplingene gjør det så bra med sin digitale markedsføring. Visst skal det litt flaks til for å slå an, men unge bloggere vet stort sett hva de driver med når det kommer til markedsføring både på blogger og sosiale medier.

Enten har de et team i ryggen, eller så har de satt seg inn i begrepene vi gikk igjennom ovenfor. Matblogger, for eksempel, er uhyre populære, men de finnes også i bøtter og spann.Konkurransen er beinhard. Å få oppmerksomhet av søkemotorer når du skriver om mat krever derfor at hver minste detalj på nettstedet er søkemotoroptimalisert. Det gjør det enklere for søkemotorene å tolke bloggens budskap og innhold. Da først har internettsidene på nettstedet potensiale for å rangere høyt i det som på fagspråket kalles SERP (search engine result page).

Hvilke detaljer som er viktige å optimalisere på nettsiden er et tema for viderekommende. Jeg anbefaler at du først leser ferdig alle blogginnleggene i «Veien til frihet» før du tar fatt på selve søkemotoroptimaliseringen. Om du likevel er nysgjerrig på å lese mer om SEO har vi et mer avansert blogginnlegg om de beste SEO-teknikkene.

 

Hvordan bruke din teori til å få flere kunder på nett

Enkelt sagt starter jakten på nye kunder med å tilpasse ditt nettsted, slik at søkemotorene rangerer ditt innhold foran andre kundejegere. Et kraftfullt verktøy for å bevise for Google at du har et bra produkt å tilby, er å styrke din digitale autoritet.

Men hva betyr så dette i praksis? Hva må du gjøre for å bli sett, slik at du får vist hva du kan, og få jobbet med det du drømmer om?

La oss bruke unge matbloggere som eksempel. Hvordan kan det ha seg at «ungdommer» lever av å skrive «fjollete» blogger om alt fra kaninføde til hjemmebrygget øl? Hvordan kan en 20-åring i det hele tatt vite noe som helst om mat? Hvordan har de fått erfaring og autoritet fra?

Det er slettes intet krav at du har bakgrunn fra matindustrien for å lykkes som matblogger. Det viktigste er at du selv bryr deg om temaet, og at du vet hva du snakker om. Det betyr mye for leserne, og enda mer for Google.

Målet er at Google skal akseptere din digitale autoritet. Deretter vil de rangere ditt innhold basert på kvaliteten du produserer.

Kanskje mangler du bakgrunn eller tyngde, men har stor interesse for ett tema du kan tenke deg å skrive om. Da kan du for eksempel stryke din autoritet ved å linke til gode kilder. Du kan også forhøre deg med noen som har tyngde, eller til og med intervjue spesialister på ditt tema. Da gir du dine tekster en helt annen tyngde, som det er lettere å få tiltro til.

Merk deg at dersom du skal få flere kunder på nett i disse dager, er du nødt til å bry deg om ditt arbeid. Blogg kun om det du selv brenner for. Innsikt og engasjement er på lang vei de viktigste hjelpemidlene som finnes for å styrke din posisjon på Internett.

Det finnes haugevis av SEO-tips for å få gjøre ditt nettsted synlig på Google. Viktigst av alt er innholdet og kundekontakten. Før du er helt klar til å gyve løs på dette emnet i mer detalj, må du få kontroll på følgende fire grunnleggende prinsipper for all innholdsproduksjon på nett:

 

1. By på kvalitet

Teksten "Quality control" (kvalitetskontrol) på et banner over en chart med avkrysningsalternativer.

Kvalitet er etter hvert blitt veldig viktig for å oppnå synlighet på Google.

Den beste måten å bekrefte din digitale autoritet på er å lage innhold som viser din ekspertise. Jevnlig publisering av innhold med høy kvalitet er et tydelig bevis på at du kan dine ting. Det finnes ingen matbloggere som fikk suksess over natten. De fleste startet ikke engang bloggen med hensikt om å tjene penger. Dette er noe du bør tenke nøye på.

Det kan ikke gjentas for ofte at du må bry deg om ditt innhold. Nøkkelen til frihet i hverdagen er å drive med noe som gir mening for deg selv, slik at du kan «break free» akkurat som Freddy Mercury og vår gode venn Amper som du fikk møte i begynnelsen av dette innlegget.

Om du føler deg klar for litt mer detaljert informasjon om hvordan kvalitet henger sammen med synlighet på Google, inviterer vi deg med på et ørlite grann mer komplisert innlegg. Her får du lære hva Google sier om kvalitet og synlighet. I tillegg gir vi noen konkrete tips til strategi for å mestre dette.

 

2. By på deg selv

Jeg har jobbet som tekstforfatter i mange år. For å være helt ærlig var jeg aldri så opptatt av blogging, markedsføring og SEO før de siste 2-3 årene. For meg var tekstformulering i seg selv det mest interessante.

Jeg vet, jeg vet. Nerd alert! Men nå har jeg altså fått vekket interessen om markedsføring. Jeg synes utfordringen med å formidle ulike budskap til leseren eller kunden på en engasjerende måte er gøy. Det er en jobb som gir mening og er morsom for meg. Når jeg trenger en pause skriver jeg i stedet på min personlig filmblogg for avvekslingens skyld.

Ser du hva jeg gjorde der? Jeg henvendt meg til deg som leser på et personlig plan. Jeg fortalte litt om meg selv, og samtidig understreket jeg min autoritet som skribent på en jordnær og forståelig måte.

Det er enda enklere å skrive personlig når du skriver om mat eller trening eller hobbyer. Bloggteksten du nå leser er av en mer teknisk natur. Samtidig må jeg som skribent tenke på kvaliteten hele tiden mens jeg skriver. Ikke minst må jeg tenke på at det er et menneske jeg henvender meg til, og ikke en søkemotor.

For det første må jeg tenke på innholdets kvalitet i forhold til informasjonen som formidles. Deretter på tekstens kvalitet i forhold til å formidle informasjonen på en underholdende måte. Disse to kvalitetsfaktorene er essensielle for alle ferske eiere av nettsteder som ønsker å få flere kunder på nett. 

«En blogg blir ikke mer interessant enn den interessen den tar i sine lesere» Lee Odden – TopRank Marketing

Du må ikke nødvendigvis bli personlig og dele om deg selv. Kreativ skriving har ingen grenser. Friheten du har til å utfolde deg som blogger er noe av det som gjør jobben så gøy. La oss si at du skal skrive en matblogg, med et innlegg om Pizza. Om du så skal anmelde frossenpizzaer, gourmetrestauranter eller dele oppskrifter, må teksten gripe leserne.

Personlig hadde jeg kanskje kommet med en historie om den gangen jeg dro på bilferie til Italia på 90-tallet. Hele Europa passerte meg hus forbi mens jeg satt å tellet røde folkevogner i baksetet på familiebilen. Det første møtet med ekte italiensk pizza, vekket en interesse i 10-åringen som ledet til en matblogg. 25 år senere ledet denne lidenskapen til blogginnlegget om Pizza.

Nå tenker du kanskje at her ble jeg personlig igjen …

Riktignok dro jeg på bilferie til Italia i barndommen, men mitt eldste minne av pizza var da den første Grandiosaen kom på middagsbordet en gang på 80-tallet. Mitt pizza-engasjement ble uansett livslangt. Det som er så nydelig med kreativ blogging er at historier fenger. Skriv godt, lev deg inn i dine skriblerier, og ta dine lesere med på en reise! Om du pynter litt på detaljene har ingenting å si, så lenge leserne blir underholdt. Dine to viktigste jobber som blogger er å informere godt, og å skrive godt. Å jobbe målrettet med disse to tingene er en veldig god start på å finne potensielle kunder på nett.

Om du ønsker mer inngående informasjon om hvordan du rent praktisk kan gå frem for å skrive mer kreative tekster, vil jeg anbefale dette blogginnlegget med 10 konkrete tips for kreativ skribling. Det spesielle med dette blogginnlegget er at det faktisk viser fremfor å forklare hvordan man kan være mer kreativ.

 

3. Ta vare på kundene!

Det holder ikke bare å kjenne din målgruppe om du skal få flere kunder på nett. Du må også pleie dine kundeforhold og være på hugget når nye kunder viser interesse. Ta kontakt og svar alltid dine kunder så fort du overhodet kan, både på nettsted og sosiale medier!

For ferske nettgründere er god service og omtanke for kunder alfa og omega. Det er disse små frøene som danner grunnlaget for ditt fremtidige netteventyr. Skaper du en forbindelse med kundene dine er sjansen større for at de vil ta kontakt.

Det å ikke ta vare på dine første kunder er bare en av mange feilsteg du kan ta som fersk blogger. Om du vil vite mer om hvilke andre tabber du bør styre unna, kan du lese vårt blogginnlegg om feil som bør unngås i firmabloggen. Dette er riktignok også et innlegg skrevet for lesere med middels erfaring når det kommer til digital markedsføring. Men det er uansett et viktig tema som alle bloggere og nye nettgründere bør merke seg.

 

3. E-postmarkedsføring!

Kundekontakt via mailer, og da spesielt utsending av promotering til alle på din mailingliste er en veldig effektiv måte å skaffe seg tilbakevendende kunder på nett. Har du først gjort et salg, eller hatt kontakt med nye kunder via mail, bør du utnytte denne kontaktinformasjonen for alt den er verdt.

Trikset er å ikke pepre kundene med reklame, men å komme med nyttig informasjon og tilbud på ting som du faktisk tror at kan være nyttig. Om kunden merker at du bryr deg om han/henne, og at du bryr deg om ditt produkt eller tjenester, vil ikke denne type mailer virke som spam. Det vil heller fremstå som et godt tips fra en venn.

En teknikk som gjør denne strategien lettere, er å ha forskjellige lister med e-poster, der de kategoriseres etter tema som samsvarer med kundens interesse.

Spill på lag med dine kunder, og få flere kunder på nett på grunn av ditt gode navn og rykte. Det er dette vi kaller branding, noe som er tett knyttet til bygging av digital autoritet. Men nå har dette innlegget blitt langt nok. Du har fått mer enn nok info til å fordøye på en dag, eller tre.

 

Konklusjon

Å få flere kunder på nett er ikke lett. Det er mange baller som må sjongleres, og det er mye som skal følges med på. Grunnleggende kunnskap om autoritet og SEO er en veldig bra start. Om du først får kontroll på disse to tingene er du straks klar for å lære deg flere triks for å trekke flere kunder til ditt nettsted. Følg vår bloggserie videre og finn «Veien til Frihet» du også.

 

ORDFORKLARINGER:

SEO: (Søkemotoroptimalisering) Prosesser som gjennomføres både og utenfor en internettside for at innholdet skal oppnå bedre synlighet hos søkemotorene (Google).

Autoritet: Autoritet omtaler din troverdighet slik søkemotorene vurderer det. De forskjellige søkemotorene har noe forskjellige kriterier for å måle dette. Hos Google vil autoriteten blant annet komme an på antall linker du har til siden din, hva slags arbeid / forskning du har utført (erfaring i bransjen din) og flere andre faktorer.

SERP: «Search engine result page». Altså selve resultatsiden vi ser etter et søk i en søkemotor.

 

KILDER:

Google: Help people find your blog on search engines

Forbrukertilsynet: Veiledning om markedsføring via e-post, SMS o.l.