følg oss

Sentralbord: 92 777 242 (08.00-15.00)

 > SEO Blogg  > Korona-tiltak for små bedrifter – 5 reddende grep for norsk netthandel (oppdatert 11. november)
Maskotten Munter prøver å få kontroll på et udyr med assosiasjoner til Korona-krisen.

Korona-tiltak for små bedrifter – 5 reddende grep for norsk netthandel (oppdatert 11. november)

Norsk netthandel holder hjulene i gang i Norge når det såkalte Covid-19 viruset stopper all fysisk handel. Bedrifter på nett har derfor et større samfunnsansvar enn noen gang. Utviklingen kan potensielt endre driften av norske små-bedrifter for all fremtid. Men ikke alle er forberedt på slik en brå vekst i netthandelen.

Det virker kanskje kynisk å skrive en tekst om å utnytte en pandemi til sin egen bedrifts fordel. Derfor vegret jeg meg litt for å skrive denne teksten. Som alle andre i det norske samfunnet, lever også jeg i usikkerhet. Stemningen er unektelig dyster. Samtidig er det viktig at alle gjør det de kan, noe som faktisk kan være hell i uhell for små bedrifter på nett.

Situasjonen er slik at du gjør samfunnet en tjeneste ved å effektivisere din bedrift på nett. Som en parasitt på ryggen av korona-beistet, skal din bedrift dekke de nye behovene i samfunnet. Her kan du lese hva du bør gjøre for å dekke dine kunders behov, og ikke minst gi din bedrift førstehjelpen den trenger i krisetider:

(Merk at også vi på SEO-blogg ikke kan annet enn å gi råd ut ifra den erfaringen vi har. Ingen av oss har vært i en situasjon som dette før. Derfor har vi satt oss ned, diskutert oss imellom, forhørt oss med våre kunder, og ut fra dette kommet opp med fem tiltak som vi mener er de beste for små bedrifter i denne krisesituasjonen.)

Korona-tiltak #1: Gjør dine varer og tjenester digitalt tilgjengelige

Dette første tipset virker kanskje litt merkelig, spesielt for bedrifter som allerede er på Internett. Likevel er det viktig å tenke på omprofilering. Vurder nøye om bedriften har varer og tjenester som kunne vært bedre markedsført på nett.

Er din virksomhet delt mellom digital og fysisk drift, er tiden inne for å flytte fokuset over på den digitale driften. Om du sitter på hjemmekontor, eller har blitt permittert, kan du alltid gjøre noe konstruktivt. Gjør bedriftens nettsted så bra du kan, og sørg for at alle dine varer og tjenester er tilgjengelige på nett.

Ikke alle virksomheter egner seg for netthandel, men det er langt mer som kan selges på Internett enn folk flest tenker på. Vi er i en spesiell situasjon om dagen. Det krever at vi tilpasser oss. Kanskje må du omjustere dine tjenester. Tenk på hva du har av erfaring og kunnskap som har verdi for omverdenen.

Bare for å ha det sagt: Driver du med varehandel i 2020 uten å ha et nettsted, er det på tide å få ut fingeren. Hvem som helst kan starte en nettbutikk eller ett nettsted her og nå. Er du digital akterutseilt kan du sjekke vår blogg. Der finner du bøttevis av gode tips for å komme i gang.

Korona-tiltak #2: Tenk på hvordan du best hjelper dine kunder

Dette tipset er en selvfølge for alle oss som jobber med netthandel. I en krisesituasjon som en pandemi er det likevel spesielle hensyn å ta. Plutselig er det en bølge av nye kunder der ute, og mange av disse er ikke så drevne på netthandel.

Spesielt de eldste av oss trenger tilpasset tilrettelegging i krisetider. Gjør nettsidene dine så lett forståelige som du overhodet kan! Tenk deg at du skal holde bestemor eller bestefar i hånda, slik at de uten problem kan kjøpe seg noen varmende sokker på nettsiden din.

Gjør knapper og menyer så enkle at de ikke er til å ta feil av. Skriv gjerne detaljerte forklaringer, og bruk stor font:

«Disse sokkene kjøper du ved å klikke på den gule kjøpsknappen nederst på siden. Følg deretter instruksjonene på skjermen.»

Skal du virkelig gjøre deg flid, lager du to versjoner av nettstedet ditt. En versjon som opprettholder standarden fra før koronautbruddet, og en versjon som tilrettelegges for nye behov og nye kundegrupper.

Hva med en egen versjon for eldre brukere som nå strømmer til Internett for å kjøpe varer som ellers ville vært utilgjengelige for dem?

I en situasjon som korona-krisen hadde det så klart vært ønskelig å kunne endre nettbedrifters profil over natten. Ikke bare har kundetrafikk på nett blitt mangedoblet på rekordtid, men de nye kundene har nye behov, og ikke minst nye handlemønster.

Ideelt sett burde nettbedrifter endre både nettsted og hele sin merkevare i tråd med slik en omveltning i markedet. Dessverre tar det tid før virkningen av såkalt re-branding trer i kraft.

Det beste rådet vi kan gi, er å ha tanker om endring av nettsted å merkevare i bakhodet. Om ikke annet er det veldig god forberedelse mot lignende situasjoner i fremtiden, noe vi kommer mer tilbake til under «Tiltak #5».

 

Korona-tiltak #3: Tenk på hva dine kunder trenger mest

Solidaritet kommer først i krisesituasjoner. Som bedriftseier bør du vurdere hvilke av dine tjenester og varer som er mest nyttige for dine medmennesker akkurat nå.

Det vil lønne seg for din egen bedrift å spille på lag med dine kunder. Det gjelder ikke bare i krisetid, men er en bra tommelfingerregel for alle bedrifter på nett. Å hjelpe dine kunder som best du kan, er nemlig den beste måten du kan sikre din egen bedrifts levedyktighet.

For eksempel, er det derfor jeg skrev denne teksten du sitter og leser nå. Vi på SEO-blogg sitter inne med kunnskap og ekspertise som kan hjelpe små bedrifter i nød. En umiddelbar effekt av tiltakene vi foreslår, kan vi selvsagt ikke love, men likefremt mener vi bestemt at dette er de beste rådene finnes på generell basis.

Bedrifter er forskjellige, noe som krever individuelt tilpassede tiltak for her enkelt virksomhet. Ta gjerne kontakt for å spørre oss om helt spesialtilpassede tiltak for din bedrift. Tipsene i denne tekstene har først og fremst som formål å gi førstehjelp til nettbedrifter, slik at de kan holde hodet over vannet gjennom korona-krisen.

Det sier seg selv at alle nettbedrifter som selger varer får et ekstra stort ansvar når det er snakk om pandemier slik som korona. Små bedrifter sender gjerne ut sine egne varer. Da er det viktig å passe på hygiene.

Husk på at dine tjenester hjelper til med å holde hjulene i gang i det norske samfunn. Det gagner ingen at du blir syk og sengeliggende. Skal du være en del av dugnaden som kjemper korona-beistet i senk, må du først og fremst ta vare på deg selv.

Bruk maske om du må, og pass ekstra godt på håndhygiene. Bruk gjerne plasthansker når du pakker dine varer. Vask hendene før og etter hver pakking og sending. Har du sykdoms-symptomer, stopp alle utsendinger! Andre menneskers helse og liv vil du ikke være skyld i å skade.

Legg gjerne ved en seddel der du forsikrer dine kunder om at god hygiene er ivaretatt. Eksempelvis kan det stå «Denne pakken er desinfisert før sending, for å stoppe spredning av «COVID-19». Slik viser du solidaritet, og setter et godt eksempel for både kunder og konkurrenter.

Hold fokus på isolert handel så lang det er mulig. Vær heller digitalt sosial så mye du bare kan. Det gagner både din mentale helse og din nettbedrift. La aldri en henvendelse på sosiale medier eller mail bli ubesvart. Det er slik du viser omtanke ovenfor de som har vært så hyggelige å vise interesse i din virksomhet.

 

Korona-tiltak #4: Sørg for at kundene dine finner deg

Å gjøre bedrifter synlig på nett er vårt daglige levebrød på SEO-blogg. For små bedrifter som enten starter sin virksomhet på nett, eller gjør en digital omprofilering på grunn av korona-krisen, er det spesielt viktig å ta kontroll over sin digitale tilstedeværelse.

Det finnes en haug av tiltak som gjør små bedrifter mer synlig på Internett. Dessverre har svært få av disse umiddelbar virkning, men likevel får de små bedrifter til å fremstå mye mer profesjonelle. En av de viktigste faktorene er at du alltid setter dine kunders behov først. Det er ikke bare viktig i krisesituasjoner, men rett og slett et bra motto for alle nettbedrifter.

Nettsalg i disse dager handler om tillit. Nettbedrifter gjør det best når de blir forbundet med kvalitet, bra produkter, og ikke minst god service. Når det gjelder tekniske tiltak finnes det som sagt haugevis av grep som gjør nettsteder mer synlig på nett. Det er dette som kalles SEO, eller på norsk: Søkemotoroptimalisering.

Det vi ikke kan se med det blotte øye har vi ofte en tendens til å overse eller ignorere. Dette gjelder også den tekniske standarden på nettsteder. I karantene- og hjemmekontor-tider har alle eiere av nettbedrifter god tid til å finpusse SEO på sine nettsider.

Først når alle de små SEO-grepene fungerer sammen, får nettsteder skikkelig vind i seilene. Eksempler på slike tekniske grep kan være rett bruk av nøkkelord, rett bruk av metatagger, hensiktsmessig bruk av sosiale medier, rett skriveteknikk for blogginnlegg, riktig bruk av headinger, riktig bildebruk, utfylling av alt-tekst, god koding på siden og mye, mye mer.

Som sagt har ikke disse tingene den mest umiddelbare effekten. Under koronakrisen er det kvalitet, service og tilpassing som bør prioriteres. For umiddelbar synlighet kan økt aktivitet på sosiale medier og betalt annonsering vurderes.

Husk også på at Google har opprettet en rekke gratis verktøy for promotering av bedrifter på Internett. Å registrere bedriften din på disse plattformene er det samme som å si til Google: «Hei, min bedrift er åpen og klar for business». De viktigste av disse verktøyene er Google Analytics, Google Search Console og Google MyBusiness.

Bruk ledige stunder til å sette deg inn i disse arbeidsverktøyene. Det vil ikke ta lang tid før du ser at alle sammen er uvurderlige for en hvilken som helst bedrift som ønsker å satse seriøst på netthandel.

Alle grepene nevnt under «korona-tiltak #4» kan vi på SEO-blogg hjelpe bedrifter med å iverksette på kort tid. Vi tilbyr også gratis gjennomgang og analyse av alle bedrifter som trenger hjelp med å effektivisere sin virksomhet på Internett.

Merk at selv om tekniske grep ikke har en umiddelbar virkning på kundetrafikken på Internett, så har det utvilsomt stor effekt over tid.

 

Korona-tiltak #5: Tenk langsiktig og forebygg mot fremtidige kriser

Som vi allerede har vært inne på: Alle må gjøre det de kan når pandemier bryter ut. Vi merker alle at korona kommer til å ha ringvirkninger i samfunnet som går langt utover sykdommen i seg selv. De fem grepene i denne teksten vil ikke bare hjelpe små bedrifter gjennom denne krisen, men også forberede mot nye kriser.

Hvem vet hvor hardt rammet verden blir neste gang? Amerikanske National Center for Biotechnology Information (NCBI) understreker at pandemier vil dukke opp hyppigere og hyppigere fremover blant annet på grunn av økt globalisering. Det er med andre ord viktig å ta notar og lære av situasjonen vi er i nå. Slik blir vi alle bedre rustet til å takle fremtidige krisesituasjoner.

Å effektivisere den digitale driften av små bedrifter gjør dem mer levedyktige. Ikke bare i krisesituasjoner, men i en verden som blir stadig mer digitalisert. En styrket digital drift gir små bedrifter større sjanse til å overleve. Grep for å øke synligheten på nett vil gjøre de samme bedriftene mangfoldige ganger sterkere om en ny krise skulle ramme det norske samfunn i fremtiden.

Ikke glem at nettbedrifter også trenger å verne seg mot digitale virus. Husk på å ta backup av alt som produseres, av både innhold og design. Aller helst bør du både gjøre manuell backup hos deg selv, i tillegg til automatisk lagring av nettstedet hos det firmaet som driver plattformen du jobber på, slik som WordPress, Wix eller Squarespace.

Trenger din bedrift hjelp til drift, utvikling eller markedsføring, er SEO-blogg her for å hjelpe. Vi er en relativt fersk bedrift, med masse iver og stor kompetanse. For ikke å snakke om at du skal lete lenge etter bedre tekstproduksjon til en lavere pris i den Norske nettbransjen. Trykk på banneret nedenfor for en uforpliktende samtale om tilpasning av bedriften i forhold til pandemier. Vi ønsker dere alle god helse og godt mot til korona-krisen er over.

Et banner du kan trykk på dersom du trenger hjelp til tilpasning av bedriften i forhold til en pandemi

KILDER:

Dagsrapport om Covid-19 fra Folkehelseinstituttet (16. mars 2020)
Dagsrapport om Covid-19 fra Folkehelseinstituttet (17. mars 2020)
Dagsrapport om Covid-19 fra Folkehelseinstituttet (20. mars 2020)
Dagsrapport om Covid-19 fra Folkehelseinstituttet (29. mai 2020)