følg oss

Sentralbord: 928 00 333 (08.00-16.00)

 > SEO Blogg  > Bildebrukens 10 bud – Vinn trafikk med riktig bildebruk
En mann holder en steintavle opp mot himmelen. På tavlen står det "De 10 bud for bilder". I bakgrunnen er det fjell og skyer

Bildebrukens 10 bud – Vinn trafikk med riktig bildebruk

Vi har alle følt på bildets makt. Hvem har vel ikke blitt nysgjerrig på en filmplakat på kino. Eller valset rett inn på nærbutikken for å teste ut den nyeste Freia-sjokoladen som var avbildet på trikken. Platecover er også et bra eksempel, nå som vinyl igjen har blitt populært. Bra design vekker interesse, og da har du allerede kunden på kroken. Denne teksten lærer deg å utnytte bildebrukens makt til din fordel.

Alle bilder optimaliseres for søkemotorer. Riktig bildebruk er med andre ord en gyllen mulighet til å drive organisk trafikk til ditt nettsted. Følg våre 10 bud og bli en SEO-bildegud.

Munter kommer med tips til rett bildebruk som alle bør få med seg.

Til tross for det gamle ordtaket – du skal ikke dømme en bok for sitt omslag – er vi mennesker mestere på akkurat dette. Så klart må innholdet være bra. Ellers er rett valg av bilde bortkastet. Samtidig er det i mange tilfeller det visuelle uttrykket som får lesere til å velge din side over en annen.

Jo hardere konkurransen er, jo mer detaljorientert må man bli, og jo viktigere er riktig bruk av bilder. Ikke bare har selve utseende på nettstedet mye og si, men også hvordan SEO (søkemotoroptimalisering) utføres på bildene.

RELEVANT LESNING FRA VÅRT ARKIV: Hvordan skrive et blogginnlegg ­– 10 tips for SEO

INNHOLD

Første bud: Dine bilder skal se bra ut

Det høres kanskje selvsagt ut, men en av de viktigste tingene i forhold til bildebruk er å velge riktige bilder. Husk på at disse er en representasjon av hva nettstedet står for. Da holder det ikke med pene hverdags-motiver. Bilder er en mulighet til å skille seg ut. Men vi befinner oss i en jungel proppfull av fargerike nettsteder. Skal du bli sett på nett må du bli en digital påfugl.

Det er sant som det sies, at et bilde sier mer enn tusen ord. Bruk tid på å finne et bilde som er finere, tøffere eller mer unikt enn dine konkurrenters bilder. Det gir ett fortrinn fremfor alle traurige nettsteder. Hvem går vel for Prius om de kan få en Tesla for samme pris.

Andre bud: Dine bilder skal «kle» ditt innhold

Like viktig som det er at bilder ser bra ut, er det at de passer til innholdet. Et knalltøft bilde er null verdt om det ikke er i synk med teksten. Et misvisende blikkfang bør unngås for enhver pris. Det vil kun skade ditt rykte da kunden vil føle seg lurt om de ledes til tekster som ikke samsvarer med bildene. «#klikkagn #clickbait» og «#sludderogpølsevev» er hash tagger som kanskje passer i den sammenheng.

Riktig bildebruk skal visualisere for leseren hva de kan forvente å finne av innhold. Tenk deg at du forteller en historie. Bildene som benyttes skal gi fortellingen liv. Riktige bilder vil ikke bare forsterke innholdets slagkraft, men treffe leserne på et emosjonelt plan. Umiddelbar begeistring er alt som skal til for å vekke nysgjerrighet for teksten som følger.

Tredje bud: Dine bilder skal være unike

Har du mulighet til å produsere unike bilder selv er dette å foretrekke. Det finnes bøttevis med sider som tilbyr bra bilder for en relativt billig penge, men da er det fare for å finne samme bilder andre steder. Det er mer profesjonelt å stille med bilder som ingen andre har.

Dersom du ikke har mulighet til å ta eller behandle bilder selv, bør det vurderes å få dette produsert for deg. Det finnes alt fra store firmaer til meget kompetente folk på Fiverr.com som kan gjøre denne jobben. Din visjon må muligens nedtones en smule, men det er alltid mulig å få bra bilder produsert innenfor ditt budsjett.

La oss vende tilbake til filmplakater og platecover. Det finnes sjeldent to som er helt like. Om noen prøver seg på kopiering blir det baluba både blant fans og management. Dette er fordi unikt design har en enorm markedsverdi når det først slår an. Det er greit å lære av andres formler, men lag alltid noe eget om du kan. Det vil gi ditt innholdet en følelse av eksklusivitet og styrke din merkevare.

Fjerde bud: Du skal ikke misbruke Copyright

Tett knyttet til forrige bud er denne kardinalsynden som aldri må begås. Det perfekte bildet du fant på nett tilhører alltid noen. Bildebruk uten samtykke er en stor risk, da det kan ende med søksmål, straff fra Google, samt skade på eget rykte.

Da er det bedre å kontakte vedkommende med rettighetene til det perfekte bildet. I mange tilfeller tillates bildebruk mot enten kreditering eller betaling. Skriver du anmeldelser kan bilder benyttes noe friere, da dette er beskyttet av Fair Use-prinsippet. Man skal likevel være oppmerksom på slik bruk, spesielt om anmeldelsene er sterkt kritiske til produktene de omtaler.

Femte bud: Du skal døpe dine bilder

Husk alltid å endre filnavnet på bilder før de brukes på nettsteder. Dette hjelper Google og andre søkeord-spanende programmer med å forstå både bildet og innholdet det viser til.

Har siden et overordnet bilde kan det godt brukes søkeord i filnavnet, så lenge det beskriver hva som avbildes.

Når en side inneholder en rekke bilder bør disse navngis kortfattet og detaljert. I filmplakat-bransjen funker det i visse tilfeller og klistre på tall på oppfølgere, slik som Gudfaren II og III. Dette bør derimot unngås ved navngiving av bildefiler, da det gjør det vanskelig å skille filene fra hverandre for søkemotorene.

I stedet bør det brukes filnavn som samsvarer med søkeord og innhold, og samtidig peker på detaljene som bildet viser til. Dette kan være en utfordring, men det er også en mulighet til å styrke sin egen merkevare.

Et perfekt eksempel på dette er Alien-filmene. Oppfølgeren til «Alien» ble kalt noe så genialt enkelt som «Aliens». Merkevaren ble styrket, søkeordet ble ivaretatt, og navnet viste til det faktum at denne gangen var det ikke bare en, men mange utenomjordiske.

Sjette bud: Du skal tilpasse dine bilder

Et bra nettsted skal være lett forståelig for både søkemotorer og brukere. En viktig del av dette er lastetid på siden, noe som fort blir ulidelig lang når man bruker for store bildefiler. For å unngå dette bør bildene komprimeres så mye som mulig uten at kvaliteten går ned.

Husk også på å justere ned selve bildestørrelsen, altså antall piksler som befinner seg i bildet. Det holder ikke å komprimere filstørrelsen om bildet er for stort for skjermen det vises på. Tenk alltid på at bildet skal flyte godt på alle mulige slags maskiner – fra mobiler og padder til Mac og PC. Når du har lagt opp siden er det alltid lurt å sjekke hvordan den oppfører seg på forskjellige apparater og søkemotorer. En standard som brukes en del på bilder er en bredde på rundt 1200 piksler for desktop og cirka 480 for mobil. Som regel vil webmasteren lage bilder som er skalerbare slik at de passer til alle typer enheter.

Det finnes hovedsakelig tre bildeformater som brukes på nett: Gif, png og jpg. Av disse er sistnevnte mest hensiktsmessig å bruke i de fleste tilfeller, da jpg lar seg komprimere mest uten at kvaliteten senkes. Merk at de to andre formatene er nyttige når det ønskes bevegelige bilder eller bilder uten bakgrunn.

Syvende bud: Du skal ikke glemme metadata

Metadata er informasjon som legges til i koden til bildefilen. Dette er informasjon som søkemotorer benytter seg av dersom bildefilen forvirrer dem. Om de ikke klarer å tyde bildet bruker de metadata til å vurdere bildets innhold og verdi. Det kan også tolkes av blinde personer slik at de skal skjønne hva de ser bilde av.

Det er derfor viktig at alt text er like tydelig og beskrivende som filnavnet. Dette er en alternativ tekst som blinde kan lese for å skjønne hva bildet viser. Google kan også benytte teksten i noen tilfeller. Selv om nøkkelord kan hjelpe for SEO bør innhold prioriteres over søkeord da dette vil gjøre at bildene dukker opp i bildesøk. Dette i seg selv bidrar til god SEO for nettstedet, og vil ofte generere mer trafikk enn søkeordene i selve tekstinnholdet.

La oss si at du har kastet deg på vinylbølgen og har startet en platebutikk på nett. Da må det skrives en unik alt text for hvert eneste produktbilde. I tillegg, når det selges produkter på eget nettsted, bør produktnummer være med i alt teksten.

Et eksempel på dette kan være at du nettopp har tatt inn den siste plata til Tool, men så kommer den i tre forskjellige varianter. Heller enn å merke alt teksten «Tool Fear Inoculum1» bør detaljert info fylles inn slik: «2019 Tool Fear Inoculum Black Vinyl prod. 01020304»

Ovenfor ser du et konkret eksempel på hvordan bildene tagges i WordPress. Øverst kommer tittelen. Dersom det er mulig å benytte seg av tekstens nøkkelord, bør du absolutt gjøre det for å øke SEO-verdien.

«Caption» forteller hvordan bildet passer i sammenhengen med teksten og forklarer på en folkelig måte hva vi ser på bildet. Den er derfor synlig for leserne. Denne teksten har ingen verdi i forhold til SEO og droppes derfor ofte av webmastere.

Alt teksten bør være såpass detaljert at en blind person kan lese den og forstå hva bildet inneholder. Alt teksten nedenfor er noe kort, og kunne for eksempel sagt mer om bakgrunnen i bildet eller hva slags gjenstander de holder på bildet. Det er hvilken sammenheng bildet brukes i som bestemmer hva som er viktig å få med.

«Description» eller «beskrivelse» kan inneholde en variasjon av forskjellig type informasjon, inkludert linker. Du kan skrive noe om bakgrunnen for bildet, beskrive detaljene i bildet eller henvise til annet relevant materiale. Her kan du også skrive nøkkelord som blir fanget opp av søkemotorene. Denne teksten er synlig på hovedsiden til bildet som du kommer til når du klikker på et bilde på et nettsted.

Åttende bud: Du skal lage Image Sitemap

Sidekart for bilder er noe Google oppfordrer alle til å lage, for å gjøre sin egen jobb enklere. Det er nemlig slik at ikke alle bilder indekseres når Google går over nettsidens kildekode. Sidekartet er en xml tekstfil som forteller Google hvor alle dine bilder – på alle dine sider og undersider – befinner seg.

Det finnes flere måter å lage slike kart på. Dersom siden din er bygget på WordPress, Wix eller Squarespace har disse individuelle løsninger og plugins for sidekart. Det er også mulig å sende inn sin egen tekst via Googles Search Console. Videre veiledning for å lage ditt eget sidekart finner du på Google Webmaster Tools.

Merk at det finnes egne sidekart for nettsteders menyer og oppsett som gjør det lettere for Google å orientere seg. I denne konteksten snakker vi om et sidekart som kun informerer om bilder. Gjøres denne informasjonen tilgjengelig for Google blir det lettere for søkemotoren å finne frem, som igjen øker din sjanse for å bli sett på nett.

Niende bud: Du skal sosialisere på nett

Folk deler alt av bilder de liker på sosiale medier. Bilder valgt med omhu fører ofte med seg gratis reklame via deling på Facebook og Twitter. Bygg i tillegg inn Open Graph (OG) og Twitter Cards i html-koden. Dette garanterer at bildene vises på sosiale medier hver eneste gang noen deler fra nettsted eller andres poster.

Open Graph 

Open Graph er tagger som skrives inn i bildenes kodeinformasjon. For WordPress er dette en del av den velkjente Yoast Plugin. Dette lar nettsteder styre hvilke elementer i en post som skal vises når posten deles på Facebook.

Veiledning for bruk av Open Graph

Twitter Cards 

Twitter Cards gjør samme jobben på Twitter, også dette gjennom Yoast for WordPress. For nettsteder som er bygget på andre plattformer må Open Graph og Twitter Cards legges inn i sidekoden på egenhånd.

Veiledning for bruk av Twitter Cards

Tiende bud: Dine brukere er hellige

Se for deg en tid før Internett, streaming og spotify. En tid da man måtte nøye seg med 5 minutter lytting på et album i platebutikken før man tok en avgjørelse. Hvilke plater man kjøpte ble hovedsakelig valgt på grunnlag av to ting, rykte og utseende. De samme to faktorene er like viktig for folk som handler på nett. Da kaller vi det autoritet og bilder.

Hva mener jeg med autoritet? Det dreier seg om hvordan et nettsted rangeres i forhold til andre beslektede nettsteder. Her er et omfattende blogginnlegg som lærer deg alt du trenger å vite om autoritet, inkludert hvordan du bruker dette for å øke rangeringen på Google.

Dagens lesere er utålmodige som aldri før. Dersom de ser tegn til dårlig design eller slett innhold, hopper de videre til neste nettsted på et blunk. Derfor er det viktig å alltid ha helhet og brukeropplevelse i bakhodet. Alt fra tekst og tone, til flyt og bilder må arrangeres som en symfoni.

Som sagt skal leserne tas med på en reise. Den bør aller helst være underholdende. Den må absolutt by på umiddelbar verdi, og informasjonen bør legges frem så lett fordøyelig som mulig. Riktig bruk av bilder legger til rette for alt dette.

Et virkelig effektivt toppbanner vekker interesse på linje med filmplakater. Tunge tekst-bolker som sprites opp med fjonge bilder pirrer fantasien som et fengende platecover. Et siste blikkfang huker leseren, som en påfugl i all sin fjærprakt, og leder til det du har å by på av merklikk og salg. Flett sammen bilder og tekst og vips har du komponert din neste blogg-symfoni.

Bonusbud: Du skal ikke bruke bilder unødvendig 

Ikke pepre sidene dine med irrelevante bilder. For det første hemmer det brukeropplevelsen. For det andre blir nettstedet tregere. Sist men ikke minst vil du straffes av Google for mangel på konsis informasjonsflyt. I visse tilfeller kan det være hensiktsmessig å benytte bilder kun for dekorasjons skyld, men det skal vurderes nøye verdien av før det iverksettes.

Trenger du hjelp til utvalg eller produksjon av bilder? Vi designer bilder i riktig størrelse fra bunnen av, komprimerer og SEO-optimaliserer de for deg. Ta kontakt for en uforpliktende samtale!

Konklusjon

Rett bildebruk på Internett er alltid hensiktsmessig. Det gir økt synlighet, styrker SEO og får nettsteder til å fremstå langt mer profesjonelle. Riktig valg av bilder, riktig utfylling av informasjon og riktig oppsett av nettsider er nøkkelen til å bli en SEO-bildegud. Tilpass dine bilder, forsterk ditt innhold, og gi dine lesere en brukeropplevelse de sent vil glemme. De 10 bud er neste steg på veien til utvidet kundekrets og styrket merkevare for ditt nettsted.

KILDER:

Unimicro: Bilder og bildebruk på nettsider og nettbutikker

Kreatif: Bildebruk i nettbutikker – Selg til øynene!

Qross: Husk alt-txt på bilder på nettsider