følg oss

Sentralbord: 92 777 242 (08.00-15.00)

 > SEO Blogg  > Nettside vs nettsted – Veien til frihet (Del 2)
En maskott peker på en festning med internett ikoner og -grafikk integrert inn i veggen.

Nettside vs nettsted – Veien til frihet (Del 2)

En godt organisert nettbedrift starter med å være klar over hva som skiller et internettsted og en internettside. Det er nemlig en del forskjeller som du kanskje ikke har tenkt på før.

Både nettsteder og nettsider blir designet for å fange lesere. Derfor kan de sammenlignes med fengsel og fangehull. Internettsider er en liten del av nettstedet, slik fangehullet er en liten del av fengselet. Nettstedet vil altså si hele domenet, mens nettsider er de enkelte sidene som domenet bygges opp av.

Lær mer om nettsteder vs nettsider, og bruk det taktisk i jakten på potensielle kunder! Det er et must for alle som ønsker å bli Internett-gründere.

 

Veien til frihet handler ofte om å bryte ut. Om det så er å bryte ut av fengsel, bryte ut av et livsmønster, eller bryte ut av egen mangel på innsikt. Sistnevnte er nettopp hva denne teksten handler om.

Les videre og bli bevisst på grunnleggende forskjeller mellom to sentrale byggesteiner på nett.

 

TIDLIGERE INNLEGG I DENNE SERIEN: Del 1: Hvordan få kunder på Internett?

Ditt nettsted skal ideelt sett være like fluktsikkert som fengselsøya Alcatraz. Men det holder ikke å ha en solid grunnmur. Hver eneste fengselscelle må holde fast på sine fanger. Ellers stikker de ved første anledning, hopper over muren og svømmer til land.

Nettsidene er dine fangehull. De skal stoppe dine lesere fra å flykte. Det får du til ved å sørge for at hver og en nettside er av ypperste kvalitet, og aller helst et fornøyelig sted å oppholde seg.

Du skal med andre ord bryte fri fra egen mangel å på innsikt ved å bygge et digitalt fengsel, kamuflert som en uimotståelig fornøyelsespark.

Så fengslende og brukervennlig skal ditt innhold være, at dine kunder aldri ønsker å flykte. Så sterk skal din grunnmur bli, at Google blir imponert nok til anbefale deg til alle som søker etter dine produkter og tjenester.

Før vi tar fatt på definisjonene kan det nevnes at nettsted noen ganger kalles for internettsted, webside eller internett-område. Nettside, på sin side, kalles gjerne for internettside eller bare side.

En av de største årsakene til at begrepene blandes er at mange bruker begrepet «hjemmeside» om det som egentlig heter «nettsted». Hvorfor det er viktig å lære forskjellen på disse begrepene vil du lære alt om her:

 

1. Nettsted vs nettside: Enkelt forklart 

Tiden før internett var en tid da penger var noe håndfast, og da kunder var noen du kunne se i øynene og snakke med. Da leste vi også mye mer bøker, noe som på mange måter kan sammenlignes med å besøke nettsteder.

En bok kan sammenlignes med Internett: En bok ligger oppslått. Over er det fem ikoner som symboliserer både vitenskap, Internett og flere andre ting.Ett nettsted er nemlig ikke så ulikt en bok. Det består av omslag, innholdsfortegnelse, forfatterinformasjon, kanskje noen illustrasjoner, samt side på side med innhold. Boken, eller nettstedet, er summen av alle sidene.

Nettsiden kan sammenlignes med en enkelt side i en bok. Dette blogginnlegget er for eksempel en enkelt side av vår «bok»; en bok som vi har valgt å kalle seoblogg.no. Nettsidene er knyttet sammen av nettstedets overordnede tema. De følger en slags rød tråd, men lever samtidig sitt eget, og gjerne mye mer detaljorienterte liv.

I klartekst:

Hva er forskjellen på nettsted og nettside? Et nettsted består av diverse nettsider som vanligvis omhandler et overordnet tema. Nettsidene er enkelte dokumenter som alle er organisert under samme domene. Nettstedet er hovedsiden til domenet, altså registeret over alle nettsidene som ligger på en unik rot-URL. 

 

Hva er et nettsted?

  • Alt som befinner seg på et gitt domene
  • Bygget opp av ulike nettsider
  • Register for all informasjon og temaer på domenet

 

Hva er en nettside?

  • En enkelt del av et nettsted
  • Har en unik URL som er underlagt et domene
  • Som regel enkelt strukturert i seg selv, men ofte del av et komplekst nettverk med sider

 

2. Hvilken betydning har nettsted vs nettside for en nettbedrift?

I innledningen sa jeg at du nå skal lære å gjøre din nettbedrift så effektiv som mulig. Men hva har forskjellen mellom nettsted og nettside å si for effektivitet, spør du kanskje. I denne sammenhengen betyr effektivitet hva som er lett å forstå for dine kunder, og ikke minst for Google.

Som nevnt ovenfor; et viktig steg på veien til frihet er å bryte fri fra mangel på innsikt. En av de viktigste tingene å blir klar over når det kommer til forskjellen mellom nettside og nettsted, er at Google kun indekserer nettsider, ikke nettsteder.

Søkemotor-indeksering: En søkemotor sin organisering av den informasjon som den vurderer å være verdifull på ditt nettsted. (Kilde)

Det betyr at når Google ser på ditt nettsted, så vurderer de innhold på en og en side for seg. Google vurderer ikke nettstedets helhet. Riktignok vurderes forsiden, der du har dine menyer og linker til produktsider og blogginnlegg. Men forsiden er også bare en enkelt nettside. Nettstedets forside kan sammenlignes med innholdsfortegnelsen i en bok.

Ja vel, sier du kanskje. Men hva så om Google bare vurderer hver enkelt side? Faktisk har dette mye å si om du ønsker at ditt nettsted skal dukke opp i Google-søk. Når Google analyserer nettsteder, ser de etter ord eller fraser som dukker opp gjentatte ganger. Om de oppdager at noe går igjen, tar de en nærmere kikk på disse ordene og frasene i forhold til nettstedets røde tråd.

En robot ved siden av et søkefelt. Gir assosiasjoner til en indeks crawl bot fra google eller andre søkemotorer.

Google bruker såkalte indeks crawl bots for å indeksere innholdet på de enkelte nettsidene.

Søkemotor-analysering (Crawling): Søkemotorens metode for å undersøke hva som finnes og hva som oppdateres på ditt nettsted. (Kilde)

Her skal du få et eksempel slik at det blir lettere å skjønne:

Dersom du spesialiserer deg på salg av fiskepudding og lakrisbåter – for de av dere som husker Knutsen og Ludviksen – så vil disse to ordene gå igjen på nettstedet. Skal du få nettsidene til å dukke opp i et Google-søk, holder det ikke å kun ha en side om fiskepudding og en side om Lakrisbåter. Hver eneste side på nettstedet bør gjenta disse ordene på en naturlig måte.

Grunnen til at Google opererer på denne måten er at de ønsker å finne sider som er så nærliggende Google-søkernes interesser som mulig. Det vil si at dersom noen søker om prisen på lakrisbåter, så vil ikke Google nødvendigvis sende dem til forsiden din, men til den nettsiden der de tror det er mest nyttig informasjon for leseren.

Det har seg i tillegg slik at Google ikke alltid vurderer alle sidene på nettstedet ditt. Om du har lagt inn ordet «lakrisbåter» på alle sidene dine, øker du derfor sjansene for at Google skal skjønne at din nettside er spesialisert på salg av lakrisbåter.

Å snakke Google sitt språk ved og bevisst gjenta visse ord, kalles gjerne for bruk av «nøkkelord» og «nøkkelfraser». Det er et stort tema som henger sammen med å tilpasse hele ditt nettsted i henhold til Google sitt tankesett. I dette blogginnlegget skal vi ikke komme nærmere inne på Google sitt språk.

Dersom du vil vite mer om dette, kan du ta en kikk på vårt avanserte blogginnlegg som forteller hva søkemotoroptimalisering egentlig er. Det forklarer hvordan Google tenker, og hvordan du best går frem for å kommunisere på søkemotorens eget språk.

En mann holder et stort forstørrelsesglass foran en søkeknapp i et søkefelt. En kvitter holder et forstørrelsesglass foran skjermen for å se nærmere. Gir assosiasjoner til on-page SEO og søkemotorer.

3. Hvordan lage best mulige nettsider?

Å lage effektive nettsider er en kunst som i stor grad henger sammen med å forstå hvordan både dine kunder og Google tenker. Det handler om skape en god opplevelse for dine kunder, og en lett forståelig nettside for Google.

I dette blogginnlegget kommer jeg kun til å introdusere disse konseptene. Målet er at du som nettgründer skal få en grunnleggende ide om hvordan du skal tenke annerledes for å lage en god nettside og et godt nettsted.

Husk på det jeg nevnte ovenfor, at også forsiden din er en nettside. Det er alle nettsidene til sammen som utgjør nettstedet.

Et typisk grep for å gjøre en nettside mer brukervennlig, og mer forståelig for Google, er å lage gode og tydelige headinger og titler. Headingene bør aller helst gjøre dine lesere nysgjerrige, og samtidig inneholde de sentrale ordene («nøkkelordene») som beskriver ditt innhold.

Andre typiske grep er å ha en klar struktur på nettsiden. Tenk at oppsettet skal være så forståelig at både barn og bestefedre skjønner hvor de skal klikke for å navigere seg rundt på siden. Dette er spesielt viktig for din forside.

Det finnes haugevis av teknikker for å gjøre en nettside mer effektiv. For eksempel kan du forbedre sidens nettadresse, gjøre smart bruk av bilder, og legge inn lenker på best mulig måte. Det krever med andre ord stor innsikt for å lage bra nettsider. Alt starter med å forstå forskjellen mellom en nettside og et nettsted.

«Hvor bra en nettside fungerer bør vurderes i forhold til ett spørsmål:
Får du reaksjonen du ønsker av brukeren?»

Aaron Wall

Alle temaene nevnt i forgående paragraf kan du finne masse god informasjon om på SEO-blogg. Om du først gjør deg ferdig med vår bloggserie kalt «Veien til frihet», vil du være godt rustet til å ta fatt på våre mer avanserte innlegg. Om du allerede er litt nysgjerrig kan du sniklese litt på denne teksten som tar for seg hvordan du markedsfører din nettbedrift med blogging.

 

4. Hvordan lage et best mulige nettsted?

Hver enkelt nettside skal altså strømlinjeformes i henhold til Google sitt språk. Slik gjør du nettsidene så innbydende som mulig for dine lesere. For å lage ett velfungerende og effektivt nettsted, må du derimot ta et overordnet blikk på alle dine nettsider.

På samme måte som en forfatter, må du ta et steg tilbake, å forsøke og se ditt skaperverk fra lesernes ståsted. I prinsipp er det akkurat dette Google gjør når de vurderer nettsteder. Prøv derfor å se ditt eget produkt fra både Google og dine leseres ståsted. Dersom den røde tråden er vanskelig å spore for deg selv, kan du være sikker på at alle andre synes det er enda mer forvirrende.

Henger «boka» på greip? Om nettstedet ditt er en roman, hjelper det ikke at de enkelte sidene er gode, dersom historien er usammenhengende og full av logiske brister. Alt fra design og innhold, til bruk av nøkkelord og linker, må være konsekvent gjennomarbeidet. Hvert ledd bør styrke den opplevelsen det er å besøke ditt nettsted.

En solid bok har med andre ord mye til felles med både nettsteder og fengsler: Bokens sider, slik som internettsider og fangehull, må ha gjennomgående høy kvalitet.

En logisk brist er nok til at kundene blir skeptiske. Om egen informasjon motsies fra en nettside til en annen, mister du med en gang tillit. Det blir som å bure inne dine fanger i en fengselscelle der bakveggen har kollapset.

Til slutt bør det også nevnes at nettstedets hastighet spiller en rolle. Det har ikke all verden å si om du har en litt tung side her og der. Bare husk at dersom det tar lang tid for sidene å laste opp på lesernes skjermer, så vil «boka» oppfattes som tunglest. Tungleste romaner har en tendens til å sende flere lesere på flukt enn lettleste krimbøker.

Et overordnet blikk med brukervennlighet og sammenheng i fokus hjelper deg å luke bort denne typen svakheter.

 

Konklusjon

Nettsted og nettside er ganske like ord som ofte brukes om hverandre. Skal du skape hensiktsmessig innhold er det viktig å være klar over hvilke funksjoner og egenskaper som skiller nettsteder fra nettsider. Nettsiden er som en enkelt side i en bok. Nettsted er som selve boken. Følg vår bloggserie videre og tett hullene i din grunnleggende kunnskap. Bryt fri ved å fange kunder med nettsted og nettsider i toppklassen!

 

KILDER:

Mozilla: What is the difference between webpage, website, web server and search engine?

Website Planet: Website vs. webpage – Is there a difference?