Veien til frihet. DEL 7: Hvordan selge på nett og blir din egen sjef?
Hele poenget med å bli din egen sjef, er å finne din egen vei til frihet. Frihet i hverdagen. Det er en utrolig luksus, som i bunn og grunn avhenger av et spørsmål: Hvordan selge på nett? Nå er tiden inne for å bruke alt du har lært i bloggserien «veien til frihet». Bruk din nye kunnskap, bygg din egen fremtid, og selg deg fri til å ta kontroll over ditt eget liv.
«Penger er roten til alt ondt!»
At penger er roten til alt ondt er likevel bare myntens ene side. For ferske nettbedrifter flest er oppstarten som regel tung. Men så snart du starter å skape salg på nett, åpner døren seg for stadig mer frihet i hverdagen. Denne teksten hjelper deg å få orden på informasjonen, orden på bedriften, og orden på nettsalgene.
Nettsalgets grunnsteiner
Fysisk salg, og salg på Internett følger de samme grunnprinsippene. Ærlighet, kvalitet og målrettet salg er viktige nøkkelord. Sleipe selgere klarer noen ganger å tjene seg noen raske kroner, men den typen virksomheter holder aldri lenge. Ærlig talt: Det er like mye jobb å komme opp med sleipe salgstriks, så hvorfor ikke heller bruke energien på å lage noe du kan være stolt av?
Akkurat som i vår fysiske verden, hender det at noen gjør det stort med et «one-hit-wonder». Jeg leste en gang et intervju med Europe i et musikkblad. De fortalte at låten «The Final Countdown» ble spilt så mye, at bandmedlemmene 20 år senere kunne leve av inntektene fra den ene låten alene.
Det finnes ingen snarveier til frihet!
For band flest, er det derimot hardt og målrettet arbeid som leder til suksess. Slik er det på Internett også. Å tjene penger på nett er ikke lett, men det er mer motiverende å bygge sin egen arbeidsplass, enn å slite seg ut for andre.
Suksess handler om å tilbakelegge tusenvis av babysteg, som alle bringer med seg erfaring og forbedring.
De syv første stegene tar du ved å lese vår bloggserie om veien til frihet.
TIDLIGERE INNLEGG I DENNE SERIEN:
Del 1: Hvordan få kunder på Internett?
Del 2: Hva er forskjellen på nettsted og nettside?
Del 3: Hvordan få trafikk til ditt nettsted?
Del 4: Trenger jeg Facebook-annonser?
Del 5: Hva er lenker, og hvorfor er de viktige?
Del 6: Hvordan skrive tekster som selger?
Å selge på nett krever at du vet hvordan du finner dine kunder. I tillegg må du bygge et solid nettsted. Du må designe et kundefengsel, kamuflert som den morsomste fornøyelsesparken på hele Internett. Du må bli en digital fårehund, som styrer kundetrafikk på instinkt. Du må herske på sosiale medier, smi knallsterke kontakt-lenker, og skrive tekster som trollbinder dine kunder.
Prinsipper for å selge på Internett
De som har lest vår bloggserie fra ende til annen, har nå en god oversikt over hvilke arbeidsoppgaver og verktøy som kreves for å selge på nett: Nettstedet er plattformen. Innholdet er ditt verktøy, og kundekontakt er nøkkelen som åpner din dør til frihet.
Det siste du må lære er å «lande salget». Med dette mener jeg å få uttelling for alt ditt forarbeid, ved å lykkes med dine nettsalg. For å kunne leve av ditt eget nettsted, bør du tenke på følgende salgstaktikker allerede før nettbedriften startes.
Dann en merkevare
Seriøse frihetsforkjempere gjør ingenting halvveis. Har du som mål å leve av din egen bedrift, må du tenke på markedsføring fra første dag. Er produktet ditt salgbart? Hva kan du gjøre for at bedriften skal få best sjanse til å slå igjennom? En veldig god start er å tenke på din nettbedrift som en merkevare, selv før du har lansert nettstedet.
Start med å lage en liste over bedriftsnavn. Disse skal klinge godt, samtidig som de beskriver din nisje og dine tjenester. Prøv å gjør navnet så kort som mulig. Aller helst bør det passe inne i et domenenavn, som er tilgjengelig for kjøp.
Seriøse nettsteder har nemlig sine egne domener (det vil si en unik nettadresse). Det er en av de første investeringene du bør gjøre i din egen bedrift, siden et eget domene forteller leserne noe om hvor seriøs du er. Å fremstå seriøs er veldig viktig for å kunne skape salg på nett.
Med en god plan for bygging av din egen merkevare, gjør du det lettere for deg selv å markedsføre din egen bedrift i ettertid. Har du et godt navn å knytte til godt innhold og god service, blir du med en gang mer synlig på Internett. Det er lettere for dine lesere å huske deg, om du etablerer en merkevare.
Her snakker vi elementære regler for god forretningsvirksomhet. Se bare på merkevarer som Nike, Sony, Tesla, Google eller Instagram. Det skal godt gjøres å glemme disse navnene og logoene. Sørg for at dine kunder forbinder ditt merke med kvalitet, da er du ett babysteg nærmere friheten vi alle higer etter.
I tillegg har et domenenavn som indikerer hva du holder på med god SEO-verdi. Hvis du har domenet «karusell.no» vil dine artikler om de siste og beste karusellene på markedet rangeres høyere på Google, ene og alene på grunn av domenenavnet. Dersom du hadde valgt et mindre relevant domene i forhold til ditt tema om karuseller, ville ikke «karusell-artiklene» dine kommet like høyt opp i Google-søket.
En god måte å etablere merkevare på er å produsere kvalitetsinnhold over tid.
Promoteringsplan
Promotering på Internett er en kunst, som følger visse rammer og regler, men skiller seg samtidig fra bedrift til bedrift. Dette handler i stor grad om å kjenne sitt publikum. Gjør nøye research, og finn ut hvor dine kundegrupper oppholder seg!
Ikke alle bedrifter behøver å promotere seg selv over hele Internett. Likevel, en tommelfingerregel er at det ofte er nettopp markedsføring på mange kanaler som resulterer i flest lesere. Det sier seg nesten selv, at sjansen for å nå ut til flere lesere øker med antall innfartsårer du åpner til ditt nettsted.
Et godt tips for ferske nettgründere, er å ikke gape over for mye i starten. Fokuser på å promotere bedriften på en kanal! Når du først har fått kontroll på denne første kanalen, kan du vurdere å starte promotering på en annen kanal. Igjen er det lurt å ta ett babysteg av gangen.
Blogger for eksempel, har vist seg å være en veldig god match med Pinterest. (Kilde) Dersom ditt nettsted hovedsakelig er en blogg, kan du starte med å lage en bedriftsside på Pinterest. Denne siden kan brukes til å drive trafikk til ditt nettsted.
Her ser du SEO-blogg sin Pinterest-side. Denne oppdaterer vi ukentlig, og gjør den så nyttig som vi bare kan for våre lesere. Slik driver vi trafikk til vårt nettsted, uten å betale noe mer enn tiden vi legger ned i å lage en god Pinterest-profil.
Dersom du har lyst til å få enda mer ut av Pinterest anbefaler vi vår gratis e-bok om markedsføring på Pinterest nedenfor. Der kan du lære steg for steg hvordan du bruker Pinterest til å få flere lesere til din blogg eller nettsted. Det er ikke så veldig komplisert, og ganske motiverende å jobbe med. Pinterest er nemlig også en super plass å finne inspirasjon til videre utvikling av bloggen din.
Ja takk, jeg vil laste ned gratis e-bok: «Pinterest for bloggere»
Rene nettbutikker er som regel mer egnet for markedsføring på Facebook da dette er et sosialt medium som er tilpasset mer direkte salgspitcher. Mer teknisk anlagte nettsteder, for eksempel konsulentvirksomheter, bør heller prøve å promotere seg selv på LinkedIn. Der er seriøse og informative innlegg en mer effektiv form for markedsføring.
Poenget er at markedsføring på nett er forskjellig for alle bedrifter.
Der må du ta dine babysteg ekstra forsiktig. Kanskje er du nødt til å prøve deg frem noen måneder på Pinterest, for å finne ut at dette ikke er den beste plattformen for din bedrift. En målrettet plan for promoteringen vil hjelpe deg å finne frem til den mest effektive måten å markedsføre ditt nettsted over tid.
Når du finner en plattform for markedsføring som gir resultater, må du spesialisere deg på denne. Ideelt sett er bedriften aktiv på en rekke plattformer i løpet av det første året, men fokuset bør holdes der det gir mest uttelling. Støtet bør settes inn der dine lesere er mest aktive.
En bra plass å starte er de sosiale mediene som har en SEO-verdi i seg selv: Pinterest, YouTube, blogging og LinkedIn. Deretter kan du eksperimenter med andre medier som Facebook, Twitter og Reddit.
Hvis du vil vite enda litt mer detaljer om hvordan markedsføring i sosiale medier i Norge kan du kikke litt på et tidligere innlegg vi har skrevet.
Utvikling av SEO bør også inngå i en hver plan for markedsføring, men det har vi allerede tatt for oss i Del 3: Taktikk for fri trafikkflyt til ditt nettsted! Ta i tillegg en kikk på dette blogginnlegget, dersom du vil ha mer detaljert informasjon om hva SEO egentlig er.
Pengestrømmene på Internett
Det er viktig å være klar over at det finnes mange pengestrømmer på Internett. De fleste bloggere som gjør det stort, har ikke bare en, men mange pengestrømmer inn til bedriften. Det er en litt annen tankegang enn man er vant til på sin daglige kontorjobb, men vellykkede nettbedrifter driver som regel med nettsalg på en rekke forskjellige måter samtidig.
Som en hvilken som helst annen fornøyelsespark, kan ikke Internetalia overleve på inngangspenger alene. En fornøyelsespark er som et lite samfunn. Der selges det mat og suvenirer, du får kjøpt bilder av deg selv i tømmerrenna, eller gamblet i små «kasinoer». De virkelig store fornøyelsesparkene, slik som Disney World, har til å med egne hoteller og fine restauranter i selve parken. Slik maksimerer de omsetningen, ved å holde kundene på sine områder.
Vi har allerede snakket om hva som holder leserne på ditt nettsted.
Kvalitet, ikke sant?
Har du allerede glemt denne leksen, kan du repetere i del 1, der vi blant annet tok for oss hvorfor kvalitet er viktig for å finne dine kunder på nett.
For digitale fornøyelsesparker slik som Internetalia, er det som sagt en rekke måter å skape nettsalg. Karusellene er høydepunktet for mange. Det er noe som mange besøkende ikke kan få nok av. Det er en av de sikreste kildene til omsetning, og bør derfor vedlikeholdes og oppdateres jevnlig. Karusellene på ditt nettsted er metodene du tar i bruk får skape salg på nett. Her er fem av de vanligste måtene som nettsteder og blogger sikrer seg nettsalg:
1. Annonsering
Annonsering på nettstedet ditt vil si at du setter av plass på eget område til å reklamere for andre firmaer. Det kan for eksempel være et strategisk plassert banner. Det finnes en rekke nettsteder som jobber med å formidle denne typen annonser mellom bedrifter. Google Adsense, for eksempel, setter opp annonser på ditt nettsted på kort tid. Deretter får du betalt hver gang noen klikker på reklamebanneret.
Å tjene mye penger på annonser, krever at du har mange besøkende på nettstedet, og at du er flink til å holde på dine lesere. Her vil du oppleve en direkte sammenheng mellom kvalitet og omsetning. Nettsteder som fokuserer på å tilby sine lesere kvalitet på alle områder, får stadig bedre rykte og stadig flere lesere. Dette leder til stadig flere klikk på annonser, og stadig mer salg på nett.
Dette er grunnreglene for bygging av fornøyelsesparker folkens. Parkene med de beste og nyeste berg-og-dalbanene trekker folk. Her passer det perfekt med en anekdote fra virkeligheten. Det har seg nemlig slik at vi på SEO-blogg var på en «firmatur» til en fornøyelsespark utenfor Tokyo for en tid tilbake. Der var det en berg-og-dalbane med øvre aldersgrense på 60 år, på grunn av fare for hjerteattakk.
Mens vi sto i køen, så vi små jenter komme gråtende ut av vognene i lettere sjokktilstand. Dette beistet av en berg-og-dalbane trakk folk, som ildfluer til en hagelampe. Selv på en kald og regntung dag, måtte vi stå i kø i godt over en time, bare for å få adrenalinet pumpa rundt i kroppen i ett minutt, mens kaldsvetten rant nedover ryggen.
Finn din nisje, finn ditt publikum, og trekk dine kunder på akkurat samme måte, med annonsering som kler din digitale fornøyelsespark!
For dere som lurer, så heter parken vi dro til Fuji-Q. Berg-og-dalbanen het Ejanaika.
Når nettstedet begynner å få skikkelig stor trafikkstrøm, kan det være på tide å kutte ut mellom-mannen. Har nettstedet ditt lesertall å slå i bordet med, kan du selv finne firmaer som du har lyst til å reklamere for, og spørre om de vil betale for et banner på siden din.
I mange tilfeller vil nettsteder med mange lesere bli kontaktet av firmaer direkte, som spør om annonseplass på nettstedet. Det er et bra tegn.
Men selv om du ser frihetens lys i enden av en lang tunnel, vær forsiktig med å takke ja til alt av tilbud som dukker opp. Kvaliteten må opprettholdes for en hver pris. Dersom du ikke liker produktet, skal du tenke deg veldig godt om. Still deg selv spørsmålet: Vil jeg at mine lesere skal forbinde meg og mitt nettsted med dette produktet. Hvis svaret er nei, sender du et høflig avslag og venter på neste tilbud.
2. Affiliate Marketing
Dersom annonsering er en berg-og-dalbane, er affiliate marketing tømmerrenna. Dette er også en form for annonsering, der du aktivt promoterer produkter du har testet, som du vet er bra, og som du selv liker. Affiliate marketing er som oftest direkte knyttet til din nisje. Har du en fotoblogg, er det eksempelvis naturlig å skrive anmeldelser av kamerautstyr.
Det er slettes ikke uvanlig å skrive tekster, som både vurderer produktet, og forklarer alt om bruk. Disse tekstene blir en slags veiledning, der innholdet er en blanding av opplæring og anmeldelse. På fagspråket kaller vi dette for innholdsmarkedsføring, og det er som skapt for affiliate marketing.
Klikk deg inn på dette blogginnlegget for å lære alt om hvordan du skriver effektiv innholdsmarkedsføring. I tillegg får du full oversikt over forskjellene på to sentrale taktikker for promotering på Internett. Den ene går ut på å kjøpe seg kundetrafikk, den andre på å skape blest om eget firma ved å fokusere på kvalitet i alle ledd av din nettproduksjon.
Affiliate marketing fungerer på den måten at du får en viss prosentandel av salget, for hvert produkt som selges via en link på ditt nettsted. Amazon Affiliates er et veldig vanlig nettverk der en hvilken som helst blogg kan melde seg på. Det tar kun et døgns tid å bli registrert. Deretter kan du begynne å promotere produkter på Amazon så mye du orker.
Pass bare på at du aldri skriver reklameposter kun for inntektens skyld. Det vil på sikt skade nettstedets rykte. Kvaliteten vurderes alltid. Nettsteder, innhold og varer som promoteres dømmes konstant, både av kunder og Google. Dersom en av disse tre tingene ikke holder mål, vil du slite med å utkonkurrere andre aktører på markedet.
Tilbake til vårt mantra: Det finnes ingen snarveier til frihet. Kvalitet i alle ledd kommer kun med disse evinnelige babystegene, også når man bygger digitale fornøyelsesparker. Ingen vil kjøre tømmerrenna i Internetalia, om den er så dårlig konstruert at folk knekker halebenet på vei ned magasuget.
3. Sponsorer
Spøkelseshus er litt som tømmerrenner. De gir et lite adrenalin-kick, men er ikke like nervepirrende som berg-og-dalbaner. Dersom ditt nettsted er populært nok, vil sponsorer tilby deg betaling mot at du skriver om disse sine varer og tjenester.
Sponsing av nettsteder er med andre orde beslektet med affiliate marketing. Forskjellen er at affiliate marketing er en tjeneste der du får betalt først etter at nettsalget er oppnådd.
Sponsing fungerer slik at bedrifter betaler deg i forkant av promoteringen. Skaper du blest, som et effektivt grøss fra et spennende spøkelseshus, vil både kunder og sponsor bli fornøyde.
Du kan selv avtale med din sponsor om du skal skrive anmeldelser av deres varer, eller om du bare nevner det i forbifarten, litt som produkt plassering i filmer. I din digitale fornøyelsespark kan du «kamuflere» sponsorposter som «siste skrik» i din bransje.
Enda bedre er det om du virkelig liker produktet du blir sponset av. Da kan du bare være ærlig og forklare hva du liker med produktet.
Det å skrive sponsede tekster som skal skape salg på nett, kan føles litt frihetsberøvende. Pass derfor på å si til din sponsor at du kun er med på samarbeidet, dersom det ikke går på bekostning av din egen integritet. Du kommer til å være ærlig, på godt og vondt. Synes du produktet suger, vil du ikke nøle med å spikre det oppetter veggen i spøkelseshuset. Du vil altså ikke være redd for å kritisere produkter som du ikke liker.
Dersom du aksepterer dine sponsorer med omhu, vil ikke dette bli et stort problem. Samme tommelfingerregel gjelder, som for affiliate marketing: Promoter kun bedrifter og produkter som du selv liker.
4. Nettbutikk
Butikker skaper salg, enkelt og greit. Om det er i by eller på land, i luft eller på vann, altså salgsblekker i flyseter, eller tax-free shops på danskebåten. At du kan finne butikker i fornøyelsesparker, er like sikkert som at du finner søppelpost i e-post-kassen i morgen tidlig.
Hva har vellykkede butikker til felles? Enten, har de en meget egnet lokasjon, eller så selger de varer som folk vil ha. Om de i tillegg har rykte på seg for å tilby kvalitet, ligger alt til rette for gode salgstall.
I fornøyelsesparker flest er det godterier, junk food og suvenirer som selges. Det er som oftest snakk om kjipe produkter og overpriset mat, men det selger fordi parkene har et slags monopol på sitt eget område. På Internett er det derimot ingen monopol, kun lite eller mye konkurranse og etterspørsel.
Selger du fysiske produkter må du forholde deg til et mer omfattende lovverk. Samt shipping, retur, kundekontakt og en hel rekke praktisk småplukk. Selger du tjenester, som konsulentvirksomhet, design eller programmering, finnes det en rekke plattformer der du kan starte din egen nettbutikk, og raskt komme i gang med å selge på nett.
Noen av de mest kjente plattformene får å starte nettbutikk av egenproduserte varer er Shopify og Etsy. Når det gjelder salg av digitale produkter, kan disse selges på nærmest alle slags nettsteder du kan tenke deg.
5. Kursing
Har du bygget deg opp solide lesertall, er kurs og medlemskap gode måter å skape stabile salg på nett. Som sagt er ikke berg-og-dal-baner for alle. Ikke alle liker action og spenning. Noen blir mer engasjert av oversikt. Hvor får man best oversikt i Internetalia? Det er så klart i fra toppen av pariserhjulet.
Dersom du har god kontroll på skrivingen, kan du begynne å gi ut e-bøker. Disse kan du selge enkeltvis. Eller du kan tilby dine kunder å bli medlemmer av nettstedet ditt. Det vil si at de betaler en fast månedlig sum, mot at de får eksklusivt innhold, som kun dine medlemmer får tilgang til. Et av disse tilbudene kan være en fast månedlig utgivelse av ny e-bok.
Slik gir du dine besøkende tilbud om å kjøpe årskort til Internetalia, mot at de får tilbud som drop in-gjester ikke har tilgang til. Det er også fullt mulig å tilby dine medlemmer spesielle kurs, der du lærer dem om nye og spennende utviklinger i din bransje.
Kurs kan også selges enkeltvis til alle som besøker siden din. Det kommer litt an på om du ønsker å forplikte deg til å produsere innhold på fast basis. Om dette høres spennende ut, kan du sette opp kurs for alle, med en rabattert pris for medlemmer. Da skaper du salg og huker medlemmer på en gang.
5 konkrete tips som gir mer salg på Internett
Da begynner vi å nærme oss slutten på bloggserien, som blir starten på ditt store netteventyr. Det har vært en morsom reise for meg som har skrevet. Jeg håper vi sees igjen snart, på SEO-blogg, eller rundt omkring på Internett. Snufs snufs, klump i halsen, og alt det der sentimentale sippet som kommer med å ta farvel.
Bak alle disse ord
bak alt jeg noen sinne har sagt
gryr et lite farvel
Det har vært trivelig
men jeg må gå
Det har vært fornøyelig
men jeg må stikke
Det ligger litt sårhet
i det siste farvel
Den siste melding på den digitale kulltavle
på «veien til frihet»
Dette er bare slutten på ett kapittel. Snart er vi tilbake med flere blogginnlegg for alle dere viderekommende frihetsforkjempere, som trenger mer kjøtt på beinet. Det må til, om dere skal ta babystegene fra frihet i arbeidslivet, til tidlig pensjonering og pina coladaer på hvite strender. Før vi tar farvel for denne gang, her er fem knakende gode tips som vil kick-starte dine salg på Internett.
1. E-post-annonsering
En av de mest klassiske nybegynnerfeilene nettsteder og blogger gjør, er å undervurdere verdien av e-post-lister. Dersom noen er interessert nok i ditt nettsted, og dine tjenester, til at de gir deg din e-post, bør du utnytte dette for alt det er verdt. Det samme er tilfelle om du klarer å få karret til deg e-post-adresser, i bytte mot eksklusivt innhold, eller tilgang til lukkede sider på nettstedet ditt.
Hold orden på dine e-post-lister, og send ut tips om ditt nye innhold og tjenester regelmessig.
Ikke gå over bord. Sender du ut for mye promotering, vil du irritere dine interessenter. En til to e-poster i måneden er nok. Denne formen for salg på nett har vært populær siden Internetts morgen, og det er ikke uten grunn. E-poster skaper nettsalg.
Trenger du konkrete tips til hvordan du kan gå frem for å samle inn enda flere e-poster? Fortvil ikke! Vi har skrevet en e-bok om nettopp dette som vi gir bort helt gratis. Her får du all informasjon du trenger for å legge opp til massive salg på nett med e-post-annonsering.
Sånn, der fikk jeg vist akkurat hvordan du kan gjøre det i praksis.
Ja, takk. Jeg vil laste ned gratis e-bok: «Samle e-poster med 14 teknikker»
2. Bilder, videoer og design
Et bilde sier mer enn 1000 ord, heter et ordtak som virkelig har gjenklang på Internett. Nettsteder som er utseendemessig bra designet, og i tillegg stiller med bildemateriell som ser bra ut, trekker til seg lesere. Bra design og bildebruk er like effektivt for nettsalg som slående headinger. Ideelt sett bør du så klart ha begge deler. Bruk like mye tid på å finne gode bilder som du bruker på dine overskrifter, det vil du se på salgstallene i det lange løp.
Les mer om riktig bildebruk på Internett i dette blogginnlegget.
3. Konkurranser og premier
Vær kreativ, og tenk på hvordan du kan gi bort premier til dine lesere. Konkurranser og «gaver» er en veldig god måte å få folk til å klikke seg inn på nettstedet ditt. Konkurranser kan du for eksempel lage slik at folk blir nødt til å klikke seg rundt på nettstedet for å finne svarene.
Premier kan eksempelvis være en gave til besøkende nummer 100 som melder seg på nyhetsbrevet. En annen variant er å premiere en tilfeldig utvalgt leser som har klikket seg inn på nettstedet ditt, og gitt deg sin e-post-adresse.
4. Hold kontakten
Dette punktet handler egentlig bare om god folkeskikk. Det er veldig lett å glemme samfunnets normer for høflighet på Internett. Det har vi alle sett eksempler på i kommentarfelter på diverse sosiale medier.
Men det lønner seg like mye å være hyggelig og imøtekommende på nett som i vår fysiske verden. Svar når folk snakker til deg, og svar alltid på henvendelser! Får du post, legger noen inn en kommentar på sosiale medier, eller tar folk i bruk nettstedets kontaktskjemaer? Vær alltid rask på pletten, og svar så hyggelig du bare kan. God service settes alltid pris på. Det får deg til å virke seriøs, noe som påvirker dine salg på nett.
5. Vær mobilvennlig
Nettdesign i disse dager handler i stor grad om å være tilgjengelig for folk på farten. Travle mennesker bruker tiden effektivt. Generell nettrafikk skjer i stadig større grad på mobile enheter. Du mister rett og slett kunder, om du ikke passer på at nettbutikken tar seg like bra ut på mobiltelefoner. Markedsføring på e-post og sosiale medier er en del av hverdagen for nettbedrifter. Folk sjekker disse tingene like mye på mobilen som på jobb-pc-en.
Å selge på nett handler om å alltid være til stede når folk trenger deg.
Det er ikke nok å bare tilby den beste informasjonen på Internett. Du må også få dine tekster ut til folk når de er mottagelige for å ta til seg informasjonen. Om det så er på vei til jobb eller studier, om det er i vente på fly på Gardermoen, eller i halvsøvn på sengekanten.
Gjør deg selv tilgjengelig! Folk er forskjellige, og de surfer på nett til forskjellige tider. Å lykkes med salg på nett, krever at du er overalt til en hver tid. Mobilvennlig nettdesign hjelper deg å maksimere dine nettsalg.
Konklusjon
Med denne startpakken i syv deler om nettsalg har du fått din egen guide til mer frihet i hverdagen. Det eneste som gjenstår nå er komme i gang. Start nettstedet i dag! Sørg for at design, SEO, lenker, inntektsstrømmer og tekster følger tipsene i denne bloggserien. Da vil du ha et bra utgangspunkt for å styre trafikk på internett. Dette vil hjelpe deg å skape omsetning, slik at du kan bli din egen sjef, og ta kontroll over din egen hverdag. Disse syv blogginnleggene beskriver syv små babysteg på internett, men syv gigantiske babysteg for alle som søker etter veien til frihet.
KILDER:
Hubspot: How to sell anything to anybody
Neil Patel: How to start a blog that generates $3817 a month in 2020?
Make a Websitehub: How to make money with a blog – A guide