følg oss

Sentralbord: 928 00 333 (08.00-16.00)

 > SEO Blogg  > Veien til frihet. DEL 3: Styr trafikk til nettsted og få kundeskred!
Maskotten Munter dirigerer trafikken ved hjelp av et skilt der det står "SEO-blogg".

Veien til frihet. DEL 3: Styr trafikk til nettsted og få kundeskred!

Et fint og flott nettsted er ikke mye verdt om ingen ser det. På Google flyter trafikken som på en hundre-felts motorvei med fri fartsgrense. Potensielle kunder fyker forbi ditt nettsted uten å få med seg hva de går glipp av. Med litt innsikt vil du fort klare å omdirigere trafikken til eget territorium. Les denne teksten og lær hvordan på 5 minutter!

 

De fleste bileiere husker den enorme frihetsfølelsen det var å få sin første bil. Bare tanken på å kunne kjøre akkurat dit du vil, når du vil, er som å åpne døren til en verden av muligheter. Men så skal du ikke komme langt før du møter på stillestående trafikk, kjører av motorveien i feil retning, eller blir forvirret av dårlig skilting.

Det er lite som er mer irriterende enn å bli hemmet i trafikken. Hele poenget med gode veier er at det skal hjelpe oss å komme dit vi vil. Da vil vi ikke ledes i feil retning av dårlig informasjon. Som oftest vet vi hvor vi vil, men ikke alltid hvordan vi best kommer oss dit. Slik er det på internett også. Folk vet hva de vil ha, men ikke helt hvor de skal finne det. Som eier av nettsted er det ditt eget ansvar å skilte slik at Google skjønner hvor de skal styre trafikken du er ute etter.

På mange vis kan internett sammenlignes med et gedigent veinett. Google er litt som den irriterende GPS-en, som ikke alltid viser deg den beste veien å reise dit du vil.

På samme måte som en GPS, jobber Google ut i fra den informasjonen de har tilgjengelig. Et av de beste tipsene for å drive mest trafikk til din nettside er å opplyse Google om hvor ditt nettsted er, og hva det har og tilby.

 

TIDLIGERE INNLEGG I DENNE SERIEN:

Del 1: Hvordan få kunder på Internett?

Del 2: Hva er forskjellen på nettsted og nettside?

Tegneseriefigur som misliker andre interesser enn SEO Tegneseriefigur med en tvilsom ide til netthandel

 

10 tips: Hvordan få trafikk til ditt nettsted

Se der, ja. Du fant frem hit. Vi skiltet veien med en tittel som fenget. Deretter en introduksjon som lot deg få en innsikt i hvorfor emnet er viktig. Deretter litt humor for å fange interessen ytterligere. Da er det tid for å gi deg 10 konkrete tips slik at du kan dirigere trafikken til ditt nettsted som en mester!

 

1. Skriv overskrifter som fanger blikk

Overskriften på blogginnlegget ditt har veldig mye å si. Ikke bare skal den tydelig beskrive ditt innhold for leserne. Den skal også være en klar beskjed til Google om hva slags trafikk de skal styre i din retning. Aller helst bør den fange interesse på en original og morsom måte.

Mange som ferdes på internett vet nøyaktig hvor de vil og hva de ser etter. Men enda flere har bare en vag formening om formålet med nettsurfingen. Folk bruker internett som tidsfordriv, underholdningskilde eller til digital vindusshopping.

Uansett om trafikantene på internett sin motorvei kjører målrettet eller vimser rundt i veikanten, lar de seg påvirke av effektive plakater langs veien. Noen søker kanskje etter akkurat det du har og tilby. Andre vet kanskje ikke hva de ser etter. Uansett er det din jobb fange deres interesse. Bruk derfor god tid på å skrive gode og effektive headinger.

 

2. Gjør det enkelt å finne frem!

Det holder ikke å skilte godt, om veikartet er ufullstendig eller dårlig forklart. Gode headinger må derfor følges opp med tilsvarende gode menyer og undertitler. Nettsurfere er nemlig uhyre raske til å benytte sin frihet til å snu i døra.

Vi har alle opplevd å gå forbi et butikkvindu med et godt annonsert tilbud. Men så kom vi inn i butikken, og kunne verken finne produktet eller noen til å hjelpe oss. Om vi bare svippet inn på grunn av plakaten i vinduet, skal det ikke mye til for at vi glemmer hele tilbudet og tar oss en kaffe hos bakeren over gata i stedet.

Som vi også vet kan upresis eller feilaktig skilting føre til misforståelser …

Et trafikkskilt med påskrift som er feil og humoristisk.

Derfor er det alltid lurt å ha minst en annen person som leser igjennom nye Internettsider som du setter opp på nettstedet ditt. Det er fort gjort at det som virker å være krystallklart for deg, kan kanskje tolkes litt annerledes av andre lesere.

Gjør ditt nettsted oversiktlig og lett forståelig!

Lag gode menyer, som ikke er til å misforstå! Det vil gi en bedre brukeropplevelse for dine lesere. I tillegg bør hver enkelt side, og hvert eneste innlegg gjøres oversiktlig, med tydelig undertitler nedover på siden. Slik holder du dine kunder på ditt nettsted, og øker dine sjanser til å vise dem hva mer du har å tilby.

Et ekstra poeng å merke seg i forhold til dette tipset, er at du ikke bør gi dine kunder for mange valg. Enhver side på ditt nettsted bør ha en tydelig hensikt. Dette kan for eksempel være å skape interesse, å informere om dine tjenester, eller å samle inn e-post-informasjon. For mange kan styre trafikk vekk fra siden, heller enn å lede den mot dine salgsargumenter.

Et klassisk eksempel på for mange valg kan du se på forsiden til Arngren Electronics:

Arngren.net sin forside. Den fremstår som rotete med ekstremt mange elementer på forsiden.

Slik bør det helst ikke gjøres.

Da er forsiden til Electrolux mye mer oversiktlig, målrettet og i minst letter på øynene.

Electrolux sitt nettsted. Det fremstår ryddig og oversiktlig.

Slik bør det gjøres!

3. Bli en veiviser for dine kunder!

Både bevisste lesere og fomlende surfere et ute etter informasjon, og de trenger ofte en hjelpende hånd. Om du kan gjøre dagen lettere for disse nett-trafikantene, vil de antakelig se til deg igjen når de er i knipe.

En maskott sitter i en rød sportsbil og vinker.

Det er lurt å sette seg inn i dine kunders problemer. Hva vil de ha svar på? Hvilke tjenester eller produkter er det de behøver? Og hvilke huller kan du se i markedet, som du kan tette med dine tjenester.

Søk etter måter du kan dekke et behov, eller levere noe som er bedre enn dine konkurrenter! Det gjør deg veldig attraktiv for din kundegruppe og etablerer deg til en autoritet innenfor ditt felt.

Google-søk er som et veisøk på GPS. Vi forventer å få ruter lagt opp umiddelbart, og blir desto mer irritert om GPS-en ikke vet veien. Har du først fulgt tips 1 og 2, er dette tredje tipset vendepunktet der du virkelig begynner å drive trafikk i din retning.

Det er ikke mye som er bedre reklame enn å lage et nettsted som blir en ressurs for dine lesere. Slik vil du på sikt også gjøre dine potensielle kunder om til ambassadører for ditt produkt eller dine tjenester.

 

4. Lever kvalitet fremfor kvantitet!

En hvilken som helst erfaren blogger vil raskt nevne kvalitet som nøkkelen til deres suksess. Faktum er nemlig at kvalitet har fått mer og mer å si for ditt rykte på nett. Dette henger sammen med at Google har blitt stadig flinkere til å skille mellom virkelig kvalitet og nettsteder som kun er ute etter å tjene raske penger. (Kilde)

Det kanskje ikke så mange nevner, er at kvalitet også er nøkkelen til å få mer frihet i hverdagen.

Det er vanskelig å skrive knallgodt innhold om et tema du ikke brenner for. Velg derfor noe du har interesse for, og bruk god tid på å skrive så gode tekster som du bare kan om dette temaet. Det nytter ikke å bare gaule «Born to be wild» i veikanten, slik som Amper. Det drar kanskje noen blikk, men det skal mye mer til for å lede virkelige kundeskred med trafikk til ditt nettsted.

Det er mye bedre å legge ut færre innlegg, som holder høy kvalitet, enn en haug med halvgode tekster. Dine lesere merker veldig fort om du leverer noe eksepsjonelt. Og Google merker nesten like fort om dine lesere blir begeistret. Slikt blir det en god sirkel, eller rundkjøring, av der stadig mer trafikk drives i din retning. Og det hele starter med at du velger å jobbe med noe som er gøy for deg selv. Det høres vel ikke så dumt ut …?

Dette med kvalitet i forhold til markedsføring på Google er et stort tema, som diskuteres i det vide og brede på Internett. Synes du dette er spennende? Sjekk ut vårt detaljerte innlegg om Googles syn på kvalitet, da vel!

 

5. Vedlikehold ditt nettsted jevnlig!

Nå skal jeg ikke motsi meg selv så veldig, bare litt. Det er nemlig slik at kvantitet også er viktig. Som jeg nevnte under forrige tips, skal kvantitet aldri gå foran kvalitet. Likevel er det viktig at du stadig legger ut nytt innhold på ditt nettsted, og at du finpusser ditt webområde jevnlig. Ett innlegg eller en oppdatering i uka er nok til å vise dine lesere at nettstedet er i drift.

Dette har først og fremst noe med nyhetens verdi å gjøre. Kjører du innom nærbutikken hver dag om de ikke lokker deg inn med ferske råvarer og nyheter? Neppe. Du drar bare når du trenger. Får du derimot øye på et skilt om at årets ferskeste frukt akkurat har kommet i butikk, eller at det er halv pris på utgående vårer, kan det være du svinger innom likevel.

Og selv om du ikke hadde planlagt å kjøpe øl og potetgull på en mandag, er det litt for fristende til å unngå når du først står i butikken med handlevogna. Slik har butikken fått deg til å kjøpe noe du ikke hadde planlagt på forhånd.

En annen grunn til å vedlikeholde ditt nettsted er at en aktiv side sender signal til Google om at her er det noe som skjer. Det er ikke nok å være aktiv for at Google skal begynne å prioritere ditt nettsted når de styrer trafikk. Ett dødt sted skal det derimot veldig mye til for at Google eller nye Internettrafikanter fatter interesse for.

Det er ikke utelukkende innhold som må oppdateres. Over tid vil de fleste nettsteder ha behov for å rydde opp i både koding og databaser for at siden skal fungere optimalt. Det er tross alt ingen som liker å kjøre på veier med masse hull og dumper i.

 

6. Tråkk opp nye stier, og gå din egen vei!

Ikke vær redd for å være deg selv. På internett er det mer rom for individualitet enn i vår virkelige verden.

Det finnes riktignok forståsegpåere som gir deg håndboken til ditt og datt, litt som dette jeg sitter og skriver til deg akkurat nå. Men det er langt flere bloggere får god respons for sin originalitet på nett, enn de får for sine nerdete personligheter i vår fysiske verden.

 

En dame har kledd seg ut til halloween som et meksikansk skjelett

Individualitet belønnes i langt større grad på Internett enn på Norges gater.

 

Akkurat dette med å belønnes for å være original er veldig befriende. Det er mange av oss som føler seg fanget i hverdagen, nettopp fordi jobben trykker oss inn i roller som vi ikke egentlig liker.

På ditt eget nettsted kan du snakke fra levra, du kan ha humor, og du kan dyrke dine interesser langt uten at det svekker dine sjanser for suksess. Faktisk tvert imot.

Holder du fokuset på kvalitet, kan du utfolde deg kreativt så mye du du orker. Det kan så klart være lurt å holde dine sterkeste meninger for deg selv. Politikk, religion og sport er temaer som fort irriterer på seg like mange som det engasjerer. Men å skille seg ut, som en digital påfugl i veikanten, kan være nok til at trafikken velger ditt stoppested fremfor dine konkurrenters nettsted.

Dette med å generere kreativitet til skriving er et eget stort fag som vi har skrevet om tidligere. Her viser vi deg også hvordan du oppnår dette i praksis ved at vi selv har gjort det i innlegget, istedenfor å bare beskrive det teoretisk.

 

7. Historier og bilder fanger interesse

Et bilde sier mer enn tusen ord, sier en av vår tids største klisjeer. Men klisjeer har oppstått for en grunn. På internett kan side opp og side ned med tekst fort bli litt slitsomt for øynene. Bilder og historier er bra verktøy for å holde på lesernes interesse.

At bildebruk skaper luft i tunge tekster sier seg selv. I tillegg finnes det en rekke andre ting å tenke på når du legger ut bilder på ditt nettsted. Se her for et mer inngående innlegg om hvordan du bruker bilder på nett for å styrke din nettbedrift.

Når det gjelder historier, dreier dette seg mer om kreativ skriving. Du behøver ikke å være noen Jo Nesbø for å fortelle historier som fenger. Legg inn små anekdoter eller metaforer, og tekstene dine vil få et helt annet liv.

I dette blogginnlegget bruker jeg veier, bilkjøring og trafikk som gjennomgående billedliggjøring på det jeg snakker om. Det gjør det morsommere for meg selv å skrive, og det gjør det lettere for deg å følge med.

En mann holder en hånd hevet ved høret for å høre bedre.

8. Benytt deg av jungeltelegrafen!

Deling på sosiale medier kan være en effektiv måte å drive trafikk til ditt nettsted. Derfor bør du tenke på hvordan du kan gjøre ditt innhold så delbart som overhodet mulig.

Her er tre små tips for å gjøre delingen mer tilgjengelig:

1) Skriv headinger som vekker oppsikt.

2) legg inn knapper slik at ditt innhold kan deles med ett klikk.

3) Vær aktiv på sosiale medier.

Tenk markedsføring når du skriver dine headinger! Det skal godt gjøres å komme opp med en heading som er oppsiktsvekkende nok til å bli en nettsensasjon (viral nettspredning). Men du vet aldri. Det å finpusse headinger med et slikt mål for øyet vil uansett skape oppsikt. Bare vær sikker på at du ivaretar kvaliteten. Clickbait (headinger som er ment for å lure leseren til å klikke) får gjerne motsatt virkning om det oppfattes som renspikka publikumsfrieri.

Å være aktiv på sosiale medier handler hovedsakelig om to ting:

  1. At du verner om dine lesere og deltar aktivt når ditt innhold likes, deles eller kommenteres på.
  2. Å skape en tilstedeværelse for ditt nettsted på sosiale medier. Jo flere medier du deler ditt innhold på, jo mer trafikk vil du klare å drive i din retning. Bare husk på at forskjellige sosiale medier gjerne krever forskjellige formater.

 

9. Bry deg om dine kunder!

Dette henger litt sammen med forrige tips. En måte å vise omsorg for dine lesere, er å alltid svare når de henvender seg. Om det så er en tommel opp på Facebook, eller et spørsmål i innboksen, lønner det seg å alltid være på hugget. Hver enkelt leser og kunde gir deg en mulighet til å vise din ekspertise og service. Kast aldri bort denne muligheten!

En annen måte å bry deg om dine kunder er å virkelig bry deg om det du legger ut på ditt nettsted. Ikke legg ut tekster som du ikke kan stå inne for, og ikke promoter produkter som du ikke tror på. Gjør bloggen til et hjertebarn. Det er noe som kundene merker seg og forteller venner å kjente om. Driv mest trafikk til ditt nettsted ved å gjøre en god jobb, enkelt og greit.

«Blogg-verdenens valuta er ekthet og tillit»

Jason Calacanis

Bry deg om ditt nettsted, og dine kunder vil bry seg om ditt innhold! Det er noe med dette som er så befriende med å starte sin egen nettbedrift.

Skal du få frihet i hverdagen ved å drive nettrafikk til ditt nettsted nytter det ikke å gjøre noen ting halvveis. Derfor er det så viktig å velge ditt felt med omhu. Noe annet er sløs av både din egen og dine kunders tid.

 

10. Mat Google ditt innhold med t-skje!

Etter en kjøretur på 5-10 minutter er vi tilbake der vi startet. Vi har beveget oss ut på den største trafikkmaskinen som finnes, og funnet ut at motorveiene på Internett er mer omfattende enn noe som finnes i vår virkelige verden.

Det er ikke så rart at Google sliter med å få med seg alt. De bruker ofte lang tid på å få med seg at nye blogger jobbes hardt med, og ikke minst at de har innhold av høy kvalitet. Derfor er det viktig å gi Google alle de signaler og veibeskrivelser du kan, slik at de raskere kan drive trafikk til ditt nettsted.

For det første finnes det noe som heter søkemotoroptimalisering, eller SEO. Dette er et sett med regler og teknikker du benytter for å gjøre ditt nettsted lettere å tolke for Google. Mer skal vi ikke si om dette her, annet enn at alle som er ute etter gratis trafikk på nett trenger å sette seg inn i SEO. Det kan du lese mye mer om på SEO-blogg, slik som for eksempel i denne teksten om hva SEO er og hvordan det kan benyttes til din fordel.

Den andre måten du mater Google med informasjon om ditt nettsted, er ved å registrere ditt det på Google sine plattformer for nettbedrifter. De to viktigste stedene å registrere ditt nettsted på er Google Analytics og Google Search Console.

Search Console hjelper deg med å forstå hvordan Google tolker ditt Nettsted, mens Google Analytics gir deg full oversikt over all trafikk på ditt nettsted. Når du registrerer deg på disse plattformene åpner du kommunikasjonslinjene mellom Google og ditt nettsted, noe som er et av de største stegene du kan ta for å få hjelp fra Google til å drive trafikk til ditt nettsted.

Disse 10 tipsene er alt du trenger som fersk nettgründer. Deretter er det bare å ta kontakt, så hjelper vi deg videre på veien til frihet.

Banner du kan trykke på for hjelp til bedriften

 

Konklusjon

Å få mer trafikk på nett handler i stor grad om å være organisert. Start med å få oversikt over hvordan Google tenker! Tilpass deretter ditt nettsted i tråd med Google sine trafikkregler, og ta kontroll over trafikken som leder til og fra nettstedet! Organiser din nettbedrift, organiser din innholdsproduksjon, og organiser trafikkflyten til og fra ditt eget nettsted! Ps: Ikke glem å mate Google om din merkevare med SEO, Google Analytics og Google Search Console.

 

KILDER:

Google: Tips to increase traffic to your site

Google Analytics: Startsiden til Google Analytics

Google Search Console: Startsiden til Google Search Console

ThriveHive: Free ways to drive more traffic to your website