følg oss

Sentralbord: 92 777 242 (08.00-15.00)

 > SEO Blogg  > Veien til frihet. DEL 6: Tekst som selger – Slik mestrer du skriving for salg
Maskottene munter og Amper ligger på bakken lenket til en bok. Amper ser redd ut og Munter er missfornøyd.

Veien til frihet. DEL 6: Tekst som selger – Slik mestrer du skriving for salg

Når alt kommer til alt, er det tekst som selger på Internett. Gode tekster gjør nytte av gode nettsider. Dersom teksten ikke holder mål, hjelper det ikke om nettstedet ditt er perfekt justert for salg på det tekniske plan. Dårlig tekst gjør nettbedriften din like sårbar som et korthus på Finnmarksvidda på en stormfull dag. Lær hvordan du skriver selgende tekst som gir deg full uttelling av ditt nettsted i dag!

 

Så langt i bloggserien Veien til frihet har vi snakket om noen grunnsteiner for digital markedsføring. Disse grunnsteinene er nødvendige for å legge til rette for salg. På grunn av den harde konkurransen, er du nødt til å fremme dine produkter på alle måter du kan. Hver minste lille forbedring og call to action er med på å løfte frem dine argumenter til salg. Alt dette kan være gull verdt for bedriften, men suksessen er avhengig av tekster som leder til salg.

«Call to action» vil si å oppfordre dine lesere til å foreta seg handlinger. Det kan være å klikke på lenker, skrive seg på nyhetsbrev, dele innhold eller kjøpe varer.

 

TIDLIGERE INNLEGG I DENNE SERIEN:

Del 1: Hvordan få kunder på Internett?

Del 2: Hva er forskjellen på nettsted og nettside?

Del 3: Hvordan få trafikk til ditt nettsted?

Del 4: Trenger jeg Facebook-annonser?

Del 5: Hva er lenker, og hvorfor er de viktige?

 

PS: Til slutt i denne teksten får du 5 tips som gjør en hver tekst mer selgende!

 

Hvorfor har tekst så mye å si?

Om det er én ting Google og de fleste markedsførere på Internett er samstemte om, er det at tekst er viktig. Ikke bare skal forarbeidet og kildene være bunnsolide. Kvaliteten på innholdet må være høy på alle plan. God tekst er lett fordøyelig, underholdende og aller helst feilfri.

Ei dame sitter med en laptop. Foran henne flyr det bokstaver rundt i lufta. Bokstavene danner tilfeldig ord og tekst.

Trollbind dine kunder som best du kan, tenk på hva som engasjerer, og hva de trenger!

Optimalisering, annonsering og promotering er dine virkemidler. Du bruker disse til bygge en scene for salg. Selgende tekster er stjernen i showet. Er ikke stjernen god nok, vil alt byggearbeid være bortkastet.

Se for deg en Hollywood-film. Der jobber et stort team med alt fra kostymer til spesialeffekter. Men så viser det seg at skuespilleren i hovedrollen er feil for denne jobben. Da faller hele produksjonen sammen.

Det finnes mange former for innhold på Internett. Videoer og podcaster er også innhold, men i denne konteksten er det tekst som står i sentrum: Hvordan skriver du tekst som selger?

 

Skriving for salg krever kvalitet

Google har understreket mer og mer de siste årene at kvalitet er essensielt for å lykkes med digital markedsføring (Kilde). Du må rett og slett skrive tekst som leserne vil tjene på. Det skal være nøye undersøkt. Det skal være informativt, og aller helst skal det underbygges av ekspertise og autoritet.

Grunnen til at godt innhold kommer høyere opp i nettsøk er at Google har som mål å tilby sine brukere den absolutt beste informasjonen som er tilgjengelig på Internett.

 

En sheriff med sheriff-stjerne i samme farger som google chrome. Han peker rett mot oss.

Google-Sheriffen tillater ikke dårlig kvalitet

Halvgod tekst er langt fra godt nok til å selge noe som helst, selv på de mest teknisk perfekte nettsteder.

Det er mange tekniske grep du kan ta for å øke kvaliteten på en tekst, men først og fremst er det innholdet som avgjør om teksten er god nok til å selge. Mer om den tekniske biten av å skape kvalitet, kan du lese i dette blogginnlegget om hvor viktig «kvalitet» og «autoritet» er for Google.

 

God struktur gir tekst som selger

En forvirrende tekst er like irriterende som et forvirrende nettsted. Begge deler frastøter seg potensielle kunder. Teksten skal flyte godt. Bygg den opp som en film eller bok, med en tydelig innledning, hoveddel og avslutning!

Innledningen vekke interesse. Det er her teksten skal komme med løfter om innhold og tips, som dine lesere har interesse av å vite mer om.

Hoveddelen skal presentere all din research og ekspertise på en enkel måte. Se på deg selv som en lærer, eller at du skriver manuset til skuespilleren som skal spille rollen som lærer i din egen Hollywood-film: «Nettstedet som tok verden med storm».

Vær forsiktig med å selge inn dine kjøpsargumenter for mye i de første delene av teksten! Først når du har brødfødd dine lesere med nyttig informasjon, kan du tillate deg å komme med en call to action eller selge inn en løsning på deres problemer.

«Tilfeldigvis» er det slik at du kan tilby tjenester eller produkter, som gjør det lettere å hanskes med problemet som teksten handler om. For eksempel: «Sliter du med å skrive tekst som selger til bloggen din? Klikk på banneret og ta kontakt med oss i SEO-blogg da vel. Vi hjelper deg med øke salgstallene på rekordtid.»

 

En tegneseriefigur i super-helt kostyme oppfordrer til å ta kontakt dersom du trenger hjelp til på veien til frihet som nettgrunder.

Skap interesse med fortellinger!

Uansett hvor underholdende tekst du skriver, skal det litt til for å holde på lesernes interesse. Dersom du legger frem ditt innhold på en kreativ måte, øker du sjansen for at folk leser hele innlegget fra start til slutt. Det kan du for eksempel gjøre ved å sprite opp teksten, med morsomme anekdoter, historier og erfaringer du har gjort deg i forhold til temaet du skriver om.

Skriving for salg kan være utrolig morsomt, nettopp fordi tekstforfatting er et grenseløst og kreativt fag. Du kan skrive om ditt eget liv, eller dikte opp røverhistorier.

Slipp kreativiteten fri! Hva med å lage en fantasy-fortelling om tusser og troll på planeten Googloroth. Der prøver de å tjene til livets opphold, ved å selge reklameplakater på det store markedet i byen Internetalia.

Naturligvis, er det ikke alltid at teksten lar seg fortelles i historieform. Da kan det være vel så effektivt å bryte opp faktaorientert informasjon, med analogier som kler ditt innhold.

Hele denne bloggserien er bygget opp slik. På idéstadiet kom vi frem til at mer frihet i hverdagen er noe mange drømmer om. Hvorfor ikke lage en bloggserie der frihet, fengsling og fangst brukes som virkemidler? Det ga med en gang kreativt spillerom.

Her er et bra eksempel på hvordan tekster kan formuleres bedre ved bruk av forskjellige kreative teknikker. Samtidig får du en rekke tips til kreativ skriving for å selge mer med dine tekster.

 

Lettfattelig tekst selger mer

Gode tekster, akkurat som gode filmer, behøver ikke å være så kompliserte. Det handler om å kunne sette seg inn i lesernes sinnstilstand. Spesialeffekter kan lage en underholdende film. Men når følelser settes i sving av gode handlinger, huskes filmen mye bedre i ettertid. På samme måte, kan imponerende webdesign på nettsteder være flott å se på. Men først når leserne blir engasjert av innholdet, vil de vende tilbake, og kanskje til og med se nærmere på det du selger.

Samtidig er det viktig å være konsis. Det vil si, uansett hvor vanskelige temaer du skriver om, forklar dem så enkelt som du bare kan. Ikke bruk for mye tekniske faguttrykk, og gjør dine setninger korte! En tommelfinger-regel vi bruker på SEO-blogg, er at setninger over 30 ord alltid bør kuttes ned. Spesielt undertegnede har en tendens til å skrive litt for lange setninger, noe min «kjære» redaktør er «elskverdig» nok til å påpeke rett som det er.

«Det enkle er ofte det beste»

Rema 1000

Maskott med "SEO 1000" på trøya si. Ved siden av står teksten: "SEO-tjenester til under 1000-lappen

En annen tommelfinger-regel for lettfattelig tekstforfatting er å stille spørsmål. Når du starter med å skrive en tekst er det en fin måte å gi seg selv inspirasjon, og en god måte å sette seg inn i lesernes behov. Husk alltid på at du først og fremst skriver for å underholde dine lesere, ikke deg selv!

 

Korrektur løfter all skriving for salg!

Vi på SEO-blogg er ikke perfekte. Visst hender det at jeg finner en skrivefeil i mine egne, publiserte tekster. Det er like irriterende hver gang. Ikke bare fordi det hemmer flyten, og drar leserne ut av leseropplevelsen. Feil i tekster sender nemlig raskt et signal til leserne om at bedriften kanskje slurver på andre områder også.

Maskott som blir sint fordi forfatteren av innlegget sier at ALLE bør gjøre korrektur på sine tekster.

En liten feil i et blogginnlegg har ikke all verden å si. Men les for all del korrektur på dine egne tekster!

Den legendariske lastebilen i den første Lord of the Rings-filmen, er en feil som nesten har fått sin egen kultstatus. Det er noe så sjeldent som en feil som fanger lesere. Feil i tekst vil ha motsatt virkning. Hvor mange tror du vil stole på lærdommen dersom teksten er full av feil? Da kan du like gjerne kalle Hollywood-filmen din for «Nettstedet som verden glemte!» Nedenfor ser du eksempel fra en norsk nettbedrift som spesialiserer seg på tekstforfatting. I dette lille utdraget er emnet de skriver om “korrektur”. Likevel har det lurt seg inn en alvorlig feil på den viktigste siden deres der kontaktskjemaet befinner seg. Da vil det være vanskelig å selge tjenesten.

Skjermdump som viser korrekturfeil hos et selskap som prøver å selge korrekturtjenester

 

3 tips for å selge bedre med tekst

Nå har vi tatt for oss de mest grunnleggende reglene for hvordan du kan skrive tekst som selger. Følger du disse reglene vil du være på god vei til å skrive din første selgende tekst.

Før du tar fatt på selve skrivingen er det viktig å merke seg at tekster kan vinkles på forskjellige måter. Dette har med formål og fremstilling av din bedrift å gjøre. Noe forenklet kan vi si at Copywriting er direkte selgende tekster, mens content writing er indirekte selgende tekster. Blogging er mer personlige tekster, som tillater bloggeren å promotere varer og tjenester når bloggen får opparbeidet en viss status.

Dette nettstedet fra Copyhackers forklarer forskjellige tekstformer om du skulle være interessert i mer detaljer. (Se listen i margen på høyre side.)

I starten lovet jeg å komme med en liten bonus til alle tekstforfattere. Her er tre konkrete ting du kan gjøre for at teksten din skal selge bedre enn dine konkurrenter:

 

1. Selgende tekst skrives fra levra!

En av grunnene til at blogging er så effektiv markedsføring, er at du kan tillate deg å skrive på en folkelig måte. En muntlig tone skaper lettere kontakt med dine lesere. Det føles mer som en samtale, enn å lese lange tekster. Det avhenger litt av profil på bloggen din, og hva det er du prøver å selge, men forklar dine poenger slik du ville gjort det til venner og kjente!

Da fremstår du som en ekte og inkluderende person for dine lesere. Det er tryggere å handle fra en venn, enn en sleip selger.

 

2. Ta kverken på kjøps-anger!

Kunder flest opplever at de angrer på kjøp de har gjort, spesielt når de handler noe som de egentlig ikke trenger. Kjøps-anger er mest vanlig ved store handler, slik som bil- eller huskjøp. Men også små kjøp på Internett kan gi dine kunder en følelse av skuffelse over sitt eget forbruk, eller sin egen mangel på selvkontroll. Følelsen av å ha kjøpt katta i sekken kommer du til livs ved å rettferdiggjøre kjøpsavgjørelsen.

Hvordan kan kjøp rettferdiggjøres?

Det er lettere enn du tror. Begrenset opplag av varer, spesialpriser, kupp og varp er alle teknikker som gjør kjøpsavgjørelsen lettere. Det er ingen hemmelighet at selgende tekster ofte forsøker å overbevise kundene om at kjøpet vil spare dem penger.

Andre måter å rettferdiggjøre kjøp på, er å fremstille produktet som uunnværlig for sitt bruksområde. En kameraprodusent vil for eksempel si noe slik som at «denne nye linsen er den eneste som gir skarpt nok bilde til å gjengi din visjon». Skal du lage filmen om Tussene som slo seg frem på markedet i Internetalia, klarer du deg ikke uten denne kameralinsen.

Et annet kraftfullt salgsverktøy, er å peke på at produktene har mange bruksområder. Kameralinsen gir ikke bare de skarpeste bildene på markedet. Den er også utrolig god til å ta nattfoto med. For ikke å snakke om at den er en utmerket papirvekt, og egner seg godt til å gjøre bicepscurl med, for de som ønsker å trene seg til større armer på hjemmekontoret.

 

3. Kritikk gjør selgende tekster bedre!

Kritikk kan føles som et slag i magen. Der har du jobbet og slitt, for å skrive den beste teksten du kan, men så kommer det en gjøk og peker på ting som kan bli bedre. Den gjøken skal du ta seriøst! Finnes det én person som synes at tekstene dine kan bli bedre, kan du være sikker på at flere tenker det samme.

Ikke ta kritikk personlig! Se på det som en mulighet til å bli en bedre tekstforfatter!

Lag gjerne en liste! Hva er det som gjør teksten bra? Hva er det som kan bli bedre? Jobb aktivt ut fra denne listen! Momentene som er bra, bør du bruke så mye du kan i all din skriving. De momentene som kan bli bedre, bør du vurdere om det er verdt å jobbe med, eller om de kan forkastes for godt.

Dersom du nettopp har startet din første nettbedrift bør du finne deg en korrekturleser. Egenkorrektur er vel og bra, men andres korrektur er enda viktigere. Det er i den fasen du blir oppmerksom på forbedringspotensialer som du aldri selv hadde tenkt på.

Andre mennesker har andre perspektiv og livserfaringer. Det har også dine kunder. Å skrive tekst som selger, handler om tilpasse seg. Du må tåle kritikk, og du må være beredt på å tilpasse deg i forhold til kritikken. På den måten tilpasser du deg markedet og skriver bedre tekster.

 

Konklusjon

Alle nettsteder startes med en hensikt. Uansett om formålet er å skape omsetning, få oppmerksomhet eller øke innflytelse, er det innholdet som avgjør om du når dine mål. Du må skrive tekster som dine lesere liker, og vil lese mer av. Først når teksten har verdi for leserne, kan du forvente reaksjon på dine call to action og salgsargumenter.

 

KILDER:

Moz: How to blog successful about anything

Moz: How to write product descriptions that will make customers love your brand

Hubspot: How to write well: 10 timeless rules from legendary ad exec David Ogilvy

Wikipedia: Buyer’s remorse