Veien til frihet. Del 4: Fordeler og ulemper med Facebook annonser
Annonsering på Facebook er ingen spøk. Selv liker Facebook å peke på mulighetene, heller enn å fortelle hva som skal til for å holde kundetrafikk i gang. Nye bedrifter på nett har mye å spare på å unngå tungrodd markedsføring. Les videre og finn ut mer om fordeler og ulemper med Facebook-annonser slik at du kan avgjøre om det passer for din bedrift eller ikke! Om du allerede er Internett-gründer er dette et must å finne ut av.
Facebook er fengslende på så mange vis. Det er liten tvil om at det stjeler vår tid når vi fanges i feeder og profiler. Nettopp Facebook sin evne til å stjele vår tid er kanskje grunnen til at så mange markedsførere sverger til Facebook-annonsering. Det høres kanskje lovende ut, men er det egentlig bærekraftig for en liten bedrift å innlede et forhold til en av de største gigantene på Internett?
Usunne forhold er noe herk. En arbeidsplass som utnytter deg, en døgenikt av en ektefelle, eller kreditorer som holder et falkeblikk på alt du foretar deg.
Om du kaster deg i gang med annonsering på Facebook, uten å sette deg inn i hvordan det fungerer, ber du om bråk! Det er nemlig fort gjort å havne i et usunt forhold med Facebook, et forhold det kan være vanskelig å rive seg løs fra.
TIDLIGERE INNLEGG I DENNE SERIEN:
Del 1: Hvordan få kunder på Internett?
Del 2: Hva er forskjellen på nettsted og nettside?
Del 3: Hvordan få trafikk til ditt nettsted?
De største ulemper med Facebook-annonsering
Som annonsør på Facebook er det godt mulig å nå ut til mange potensielle kunder på relativt kort tid.
Ulempen er selvsagt at konkurransen er beinhard. Bare tenk på den enorme mengden av informasjon som oppdateres på Facebook hver eneste dag. Det er ikke lett å konkurrere med søte kattepus-videoer, kleine sitater, flaue familiebilder og fantastiske talenter.
Som du kanskje har merket, stiller jeg meg ganske kritisk til Facebook. Det legger jeg ikke skjul på. Noen bedrifter trives med å annonsere på Facebook, og lykkes med det. Personlig synes jeg et par ting trekker såpass ned at det hindrer min trivsel i hverdagen, og den setter jeg faktisk høyere enn den ekstra inntekten Facebook kan bringe.
For det første synes jeg Facebook er en forbasket tungvint plattform å jobbe på. Det er vanskelig å få ting akkurat slik jeg vil ha det, fordi jeg er nødt til å forholde meg til veldig begrensende maler og oppsett.
Mange vil kanskje kalle det flisespikkeri. Men denne teksten, og denne bloggserien, er rettet mot folk som ønsker å jobbe med noe de bryr seg om. Da er sjansen temmelig stor for at nettstedet er som et hjertebarn. Vi er en gjeng ildsjeler, som legger veien for våre egne drømmer. Da blir vi naturlig nok irriterte om vi ikke får vår visjon til å flyte godt på en plattform som Facebook.
En annen grunn til å tenke seg om før du hopper til sengs med Facebook, er utgiftene. Facebook kan raskt øke kundestrømmen til ditt nettsted, men å holde på kundestrømmen krever at du kjøper nye annonseplasser jevnlig. Vil du holde annonsen din høyt i lesernes nyhetsstrøm, må du betale enda mer for dette.
Nå som jeg har fått utløp for litt Facebook-frustrasjon skal vi ta en nærmer kikke på hvordan Facebook-annonsering fungerer. Det er nemlig ikke slik å forstå at det Facebook-annonser er helt uten fordeler.
Det er fullt mulig å bruke Facebook-annonser til å styrke bedrifter sin digitale markedsføring på Internett. Men da er man først nødt til å vite hvordan Facebook-annonser fungerer, og hvilket formål disse har i din markedsføringskampanje.
Grunnsteiner for annonsering på nett
Markedsføring er en kunst. Tenk bare på den første tiden av ditt lengste forhold til kjæresten eller ektefellen. Som oftest var det en ganske annerledes person du møtte første gangen. Forskjellen er stor fra flørtende blikk og søte komplimenter, til gretne morratryner og fjerting på sofaen.
Er du først fanget, skal det en del til før du bryter forholdet, selv om ting ikke er helt slik som «annonseringen» indikerte. Slik er det med annonsering på nett også. Problemet er at du ikke er alene om å forsøke og fengsle dine kunder. Annonsørtjenester forsøker selvsagt å fengsle bedrifter som best de kan.
Da Facebook først startet var det en revolusjonerende ny form for kommunikasjon. De satte standarden for alle sosiale medier som kom etter dem. I starten var fokuset rettet mot å gi deres brukere et så bra produkt som mulig.
Etter hvert utviklet brukermønsteret seg fra kommunikasjon, til underholdning. I dette lå det et enormt potensial for markedsføring, noe Facebook kastet seg over som en sulten gribb.
Spørsmålet er om markedsføring er mest effektiv når folk er i denne typen modus? Er du mer tilbøyelig til å handle når du snoker rundt på profiler i pausemodus? Eller handler du mest når du går på nett for å finne spesifikke produkter?
Visst er det mulig å trekke til seg lesere og kunder på nett, men det krever innsikt i ditt fag. Det nytter ikke bare kaste ut en annonse i blinde. Det blir litt som «blind dating». Da er sjansen større for selv å bli lurt, enn at perfekte kunder dukker opp fra ingensteds av.
Når er Facebook-annonser et bra valg?
Selv om Facebook ikke nødvendigvis gir deg den største kundestrømmen, kan det være en fin plass å bygge din merkevare. Deltar du aktivt i grupper for din nisje er det god mulighet for å dele informasjon til din kundegruppe. Annonsering som er formet for å spre bedriftens navn, heller enn å lokke til salg, vil også styrke bevisstheten om din merkevare.
Bruker du Facebook-annonser riktig, kan investeringen gi din bedrift fordeler i markedet.
La oss først se på hvordan Facebook-annonsering fungerer ved å lære oss noen sentrale begreper. Deretter skal vi bruke denne informasjonen til å finne ut om Facebook er ditt neste forhold, ex-forhold eller kulen du dukker unna akkurat i tide.
Action
Action er en handling som utføres av dine lesere på ditt nettsted eller på dine publiseringer.
Call to action
Dette er å oppfordre dine lesere til en spesifikk handling, som å klikke på en annonselink.
CPC: Cost per click
CPC er en relativt vanlig forretningsmodell, der du betaler for dine annonser basert på antall klikk de genererer.
CPM: Cost per thousand (mille)
CPM er også en vanlig forretningsmodell. Her betaler du en gitt sum for hver 1000 visninger av siden.
CTR: Click Through Rate
CTR forteller deg hvor mange prosent av de som har sett din annonse som faktisk klikker på den.
Bounce rate
Dette forteller deg hvor mange lesere som forlater ditt nettsted uten å forta seg en action.
Kampanje
Kampanjer er en gruppe annonser eller markedsføringstiltak som er organisert etter din plan.
Conversion
På godt norsk, «konvertering». Conversion forteller deg hvor mange som utførte den handling du var ute etter å få på dine annonser.
Landingsside
Dette er en nettside laget spesielt for å ta imot alle som klikker på din annonse.
Targeting
Targeting vil si å rette en annonse mot en spesifikk kundegruppe.
Det var vel fort gjort?
Neste steg er å ta en kikk på hvordan noen av disse grunnsteinene fungerer på Facebook. Er det slik at du kan snike inn dine salgsargumenter inn i hodet på folk, som Bieber-låter i hjernebarken til Amper? Er det i hele tatt denne typen promotering du vil at folk skal forbinde med ditt nettsted?
Bak fasaden til Facebook-annonser
Om du har fulgt vår bloggserie kalt “Veien til frihet”, har du sikkert fått med deg at kvalitet og omsorg for ditt produkt og dine kunder er veldig viktig. Ikke bare hjelper det deg å komme opp på Google-søk, det gir en frihetsfølelse å jobbe med noe som har mening.
Facebook-annonsering og kvalitetsproduksjon er så klart forenelige, men vær obs på hva som er fokuset. Innholdet og kundeopplevelsen må alltid komme først. Om du kun fokuserer på inntekter, er det god sjanse for at du kommer til å snuble på din vei til frihet.
Det har seg nemlig slik at Facebook er en av største møteplassene for folk på hele Internett. Facebook liker selv å peke på sin egen kundetrafikk, og hinte til at deres egen løsning for annonser kan hjelpe bedrifter å nå flere hundre millioner potensielle kunder. (Kilde)
Det har så klart aldri hendt så langt i Facebook sin historie at noen nådde ut til så mange med sine annonser, men i markedsførings øyemed er det lett å lokke med store nummer. Dette er Facebook sitt aller mest flørtende blikk. Vær obs på at de er raske til å kreve mer enn de gir.
Plutselig betaler du fast hver måned for å få dine faste annonseklikk, men så oppdager du at Facebook ikke akkurat er monogam. Om de de bare hadde flørtet litt med andre annonsører på si, hadde det vært en ting. Men Facebook er på flørter’n med 5 millioner andre brukere, og hopper til køys med så mange de klarer.
Fordeler med Facebook
Det skal sies at Facebook har jobbet med å forbedre sine løsninger for markedsføring. Det finnes egnes sider, programmer og applikasjoner som ganske enkelt hjelper deg å opprette relativt funksjonelle annonser.
I tillegg hjelper Facebook deg å sette opp kampanjer, samt å holde orden på dine click through rates, bounce rates og konverteringer.
«Den største risken er å ikke ta noen risker i det hele tatt. I en verden i stadig forandring, er nederlag garantert dersom du ikke tar noen risker.»
Marc Zuckerberg
Det jobbes i tillegg hardt med å forbedre plattformens forståelse av sine annonsørers behov.
Dette gjør det mulig å benytte Facebook sine algoritmer til å finne de leserne som mest sannsynlig er interessert i dine tjenester.
Facebook-annonsering for bedrifter
Det er altså ikke slik at Facebook-annonser er feil for alle. Det viktigste er at du tenker deg om, og vurderer fordeler og ulemper ved Facebook-annonsering for din bedrift. Dersom du skal innlede et økonomisk krevende og tidkrevende forhold, er det best å være sikker på at du får igjen det du er ute etter.
For større bedrifter er Facebook en tryggere investering. De har midler å investere, de har folk som jobber spesifikt med å overvåke annonseringen, og de vet å vurdere effekten av sine kampanjer før de går i minus. Ikke minst blir annonse-kampanjene fra Facebook samkjørt med annen type promotering slik at det gir forsterket effekt.
For mindre bedrifter blir Facebook-annonsering i mange tilfeller en unødvendig utgift. Det kan være vanskelig å holde orden på investering kontra gevinst, i hvert fall før det har gått så langt at du ser om kampanjen funker eller ikke. I tillegg finnes det en rekke gratis måter å promotere nye nettsteder og blogger, som kan være like effektive som annonsering på Facebook.
Gode alternativer til Facebook-annonsering
La oss kjapt se på tre gode, og helt gratis alternativer til Facebook-annonsering for nyoppstartede bedrifter på nett. Lærer du deg først alt du kan om disse tre verktøyene for online markedsføring, kan det hende at du ikke trenger Facebook-annonsering i det hele tatt.
Søkemotoroptimalisering (SEO)
Kort sagt er SEO en måte å forme ditt nettsted slik at søkemotorer, som Google, YouTube eller Pinterest, best forstår hva du driver med. Om du gjør dette riktig vil søkemotorene rute innholdet på ditt nettsted mot dine ønskede kundegrupper.
Å forme sitt nettsted for å få best mulig SEO er en kunst man aldri blir helt utlært i.
Det har noe å gjøre med at søkemotorer kontinuerlig oppdaterer sine retningslinjer for hvilke kriterier som gjelder for rangering i søkemotorene. Likevel er det noen grunnregler som alle bedrifter på nett bør vite. Disse kan du lese mer om i vårt blogginnlegg som heter: «Hva er søkemotoroptimalisering».
Blogging
Blogging er tett knyttet til SEO. Mange blogginnlegg på nettstedet ditt gir flere muligheter til å styrke SEO. Dette er tett knyttet til en av hjørnesteinene i moderne online markedsføring: Content Marketing. Denne markedsføringsteknikken er nemlig som skapt for å tilpasses etter søkemotorenes kriterier.
På norsk kaller vi dette for innholdsmarkedsføring. Det vil si at du trekker til deg potensielle kunder ved å tilby dem gratis innhold av høy kvalitet. Nøkkelen er å tilby dine kunder nyttig informasjon, som samtidig kan vinkles på en sømløs måte opp mot de tjenester eller produkter du prøver å selge.
Igjen skal vi ikke gå i detalj rundt dette med blogging, men for dere som bare higer etter mer informasjon har vi så klart noen saftige blogginnlegg om dette temaet også. Da er det perfekt å starte med dette innlegget som forteller deg hva som definerer en blogg. Deretter kan du hoppe over på denne teksten som gir deg 10 gode grunner til å ha en bedriftsblogg.
Få sosiale medier er mer oversett av norske bedrifter enn Pinterest. Likevel er Pinterest er en trafikkmaskin uten like, spesielt for bloggere. (Kilde)
Så snart du har registrert en bedriftskonto på Pinterest får du muligheter til å tilpasse for søkemotoroptimalisering (SEO). Der kan du også knytte profilen opp mot hvert eneste blogginnlegg du har.
Konklusjon
Det er ikke uten grunn at Facebook-annonser har blitt så populært som det er. For det rette firmaet kan Facebook være en ypperlig plass å finne kunder. På den annen side kan annonsering tappe små bedrifter for ressurser. Derfor er det viktig å være på vakt.
Kilder:
Facebook: Shifts for 2020: Blurring boundaries
Single Grain: 5 Facebook ad trends you can’t ignore
Elite Daily: 5 Quotes from Marc Zuckerberg about success