følg oss

Sentralbord: 92 777 242 (08.00-15.00)

 > SEO Blogg  > Bygg autoritet på nett: Bestig Google-toppen med 6 grep
Maskoten Munter klatrer på Google-toppen. Nederst på fjellet står det "Google" i snøen.

Bygg autoritet på nett: Bestig Google-toppen med 6 grep

Autoritet i SEO-sammenheng er en rangering av nettsteder basert på innhold og lenker. I teorien sier autoritet noe om din digitale innflytelse, altså synlighet på Google. Høy autoritet er med andre ord en indikasjon på høyt nivå på en nettsides innhold, lenker og anseelse.

 

I dette innlegget skal du få bli med oss til Google-toppen slik at du kan plante ditt eget flagg og bygge din autoritet på nett, sten for sten. I dagens digital-fauna er det stadig mer utfordrende å utmerke seg. Om du skal klatre til topps på Googles førsteside, må verktøyene finslipes og strategien planlegges nøye. SEO er noe de fleste nettklatrere har kjennskap til, men ofte undervurderer viktigheten av. Om du ønsker å spre ditt budskap, om du er ute etter økt digital innflytelse … da bør du følge med og lære mer om SEO-verktøyet autoritet med en gang.

Autoritet er et aspekt av SEO som forteller Google (eller andre søkemotorer) hvor høyt ditt nettsted skal rangeres ved et enkelt søk i søkemotorene (SERP). Det vil si hvordan ditt nettsteds innhold tolkes og vurderes som verdifullt for de som gjør søk innen din bedrifts fagfelt. Det betyr at du med litt ekstra innsikt kan forme nettstedet ditt slik at de individuelle nettsidene klatrer høyere opp i søket.

Å bygge autoritet på nett er med andre ord et viktig verktøy for alle som ønsker å bestige Google-toppen. Innholdet er grunnlaget for nettsiden. Hver heading med tilhørende paragrafer er som base camps du må innom for å klargjøre ditt innlegg til neste klatre-etappe. Linkene er som veivisere, eller «digital-sherpaer». De guider deg til å klatre med autoritet, samtidig som de guider dine lesere til å følge i dine fotspor og stole på ditt budskap og erfaring.

Det krever litt tid å etablere autoritet, men i dagens digitale verden er det ofte mangel på autoritet som gjør at nettsteder ikke får den trafikken som ønskes. Mange overser bygging av autoritet da de kun er ute etter kjapp omsetning og trafikk, men da gjør de seg selv en bjørnetjeneste.

 

RELEVANT LESNING FRA VÅRT ARKIV: Hva er domeneautoritet – Ditt firmas verdi på internettbørsen

 

INNHOLD

 

Bygg autoritet på nett med Googletoppen i sikte

Takk til Freepik.com for dette bildet

For økt innsikt er det nyttig å ta en kort kikk på hvor uttrykket «autoritet» kommer fra. I vår kontekst ble «autoritet» først omtalt og tatt i bruk av teknologiselskapet MOZ da de opprettet en skala fra 0-100 for å måle nettsteders tilgjengelighet på Google sin søkemotor. En side som scorer 100 er lettere å finne, og kommer høyere opp på Google-søk enn sider med lavere score.

Maskott snakker om dårlige private assosiasjoner med autoritet

Amper har autoritetsproblemer

Autoritet er med andre ord et nyttig verktøy som krever litt ekstra innsats for å kunne utnyttes til sitt fulle. Men hva er det egentlig? Og hva må du gjøre i praksis? For å si det slik: Ingen fjellklatrere lykkes uten autoritet. Og Google-toppen er ikke hvilket som helst fjell. Det er digitalverdens svar på Mount Everest. Ingen har noen gang besteget Mount Everest uten sherpaer, base camps og trening på å klatre med erfaring og autoritet. Det samme er tilfelle med Google-toppen.

En maskott forklarer hva autoritet betyr. Hun gir et eksempel på autoritet.

Målingen av enhver internettsides autoritet tar hovedsakelig utgangspunkt i to faktorer; innhold og lenker. For ordens skyld deles begrepet autoritet i SEO sammenheng inn i to kategorier deretter: Sideautoritet (PA) og Domeneautoritet (DA). Nå sitter du kanskje med flere spørsmål enn da vi startet? Hold ut! I løpet av de neste paragrafene vil tåken lette og Google-toppen komme til syne i horisonten.

 

Hva er sideautoritet? (PA)

Autoritet i forhold til en enkelt nettsides innhold, kommer fra det engelske ordet page authority (PA) og omtales som sideautoritet på norsk. Da er det altså kun siden du ser der og da som vurderes.

La oss si at du vil starte en blogg om fotografi. Det er et populært tema der du vil møte hard konkurranse fra haugevis av velskrevne nettsteder og blogger. Da er første bud at du skriver bra og genererer innhold av minst like høy kvalitet som dine konkurrenter.

Kanskje du kun vil skrive om foto med vidvinkel. Kanskje du kun skriver om foto med analogt utstyr. Eller kanskje du kun vil rette fokus mot noe så smalt som fotografi av Madagaskars panterkameloner. I alle tilfeller er det kvaliteten som avgjør sideautoriteten, og dette måles ut ifra dine leseres aktivitet på siden.

For å skape mest mulig aktivitet via Google-søk, kommer vi inn på sammenhengen mellom autoritet og SEO. For ordens skyld vil jeg ikke diskutere SEO i detalj her, kun understreke at det er veldig viktig å bevisst benytte søkeord, headinger, strukturering og responsivt design for å generere trafikk til nettsidene dine, noe som igjen styrker sideautoriteten på den enkelte siden.

 

Hva er domeneautoritet? (DA)

Alle de individuelle internettsidene du har på nettstedet (domenet) ditt vil til sammen utgjøre domeneautoriteten (DA). Hele domenet sin autoritet måles i forhold til alle de individuelle internettsidenes inngående lenker, kvalitet på innhold og den samlede digitale anseelsen. Inngående lenker vil si andre nettsteder som lenker og generer trafikk til din side.

For din nyoppstartede fotoblogg er det fullt mulig å få sterke inngående lenker, spesielt om du har mer inngående og oppdatert informasjon om analog-fotografi enn det andre nettsteder kan tilby.

Et eksempel på en veldig sterk innadgående lenke kan være Wikipedia. Men det finnes mange andre sider med høy autoritet som det kan være lettere å få en lenke fra.

Du kan for eksempel starte med å tipse YouTube-kanaler med foto-tema om ditt nettsted. Andre steder å prøve seg kan være nettsteder med anmeldelser av ny teknologi og leverandører av kamerautstyr.

Å få lenker til din side på relevante nettsteder er gull verdt når du skal bygge autoritet. Jo større autoritet på siden som linker til ditt nettsted, desto mer vil du bygge egen autoritet. Samtidig bør ikke trafikk fra mindre sider oversees. Ideelt sett vil du ha så mange inngående lenker til siden din som du kan få.

Da jeg nevnte digital anseelse ovenfor kan dette dreie seg om flere faktorer. Eksempelvis vil det være en fordel med tidligere suksess eller utdannelse innenfor det fagfeltet du prøver å hevde deg innenfor.

Nedenfor kan du laste ned en gratis e-bok som vil guide deg gjennom checkpagerank.net sin analyse. Det er en side som er helt gratis å bruke. Den gir deg mange parametre for vurdering av nettsider og nettsteder, inkludert DA og PA. På den måten kan du sjekke hvordan din bedrift ligger an i forhold til dine konkurrenter. E-boken tar for seg konkrete eksempler for å undersøke ditt eget nettsted.

Ja, takk. Jeg ønsker gratis e-bok: “Sjekk din autoritet”

Et banner der du kan laste ned gratis e-bok: "Sjekk din autoritet!"

 

6 punkter å følge for bygging av autoritet

En kvinne står på toppen av et fjell med armene opp i været. I bakgrunnen er det en fjellkjede.

Takk til Freepik.com for dette bildet

Som du sikkert har forstått, krever det innsikt for å lykkes med promoteringen av eget produkt i disse dager. Du kan ikke lenger kjøpe deg til topps i de organiske plasseringene i Google-søket, og godt er det. Det betyr nemlig at Google forsøker å promotere kvalitet fremfor kvantitet. Da er selvsagt spørsmålet hva Google definerer som kvalitet. For at du skal kunne bygge autoritet på nett mest mulig effektivt, bør du først vite svaret på dette spørsmålet.

Hvis du i tillegg går seriøst inn for å bygge autoritet, vil du fort forbigå en haug useriøse aktører som kun sikter mot Google-toppen for vinningens del. Disse klatrer seg noen ganger raskt oppover, men misbruk av SEO avsløres kjapt om ikke kvaliteten på produktet som leveres står i stil til plasseringen på søket. Det er som å kaste seg mot neste fjellhylle uten noen form for sikring. Klatrer du uten autoritet, uten sherpaer som backer deg, og uten å samle styrke på hver base camp, ramler du raskt ned til foten av fjellet igjen.

Så hva kan du gjøre i praksis for bygge autoritet? Her er 6 tips som alle tar deg et steg nærmere Googles toppsjikt:

 

  • Vis hvem som jobber i bedriften!

Dersom noen av de som jobber i bedriften har spesiell kompetanse, det være seg formell eller uformell, er det viktig at dette kommuniseres gjennom siden. Google bruker informasjonen til å avgjøre hvor tungt din bedrifts stemme bør veie.

 

  • Tenk alltid kvalitet foran kvantitet!

Det viktigste du kan gjøre for å bygge sideautoritet, som jeg alt har nevnt, er å fokusere på kvalitet. Første prioritet er at innholdet ditt er knallsterkt. Google belønner sider med fornøyde lesere, og lesere blir fornøyde om innholdet holder høy standard. Dette genererer trafikk i form av lenking, merklikk, og gjentatte sidebesøk, som igjen gjør at siden stiger på rangeringsskalaen.

Brukergrensesnittet på sidene spiller også en rolle. Både hvor brukervennlige de er og hvor godt de fungerer rent teknisk. Trege sider som det er vanskelig å finne frem på fører til at folk forlater nettstedet.

Ikke glem å optimalisere ditt nettsted for mobil!!

 

  • Gjør godt forarbeid!

Tenk helhetlig i forhold til innhold! Om du skal skrive med autoritet, er det viktig å sette deg inn i temaet du skriver om. Gjør nøye research og angrip temaet fra alle vinkler, gjerne med noen alternative synspunkter fra troverdige kilder!

Prøv å komme med ny informasjon!  Prøv å skill deg ut i mengden ved å være innovativ både i forhold til ny retninger, design og konsepter! Slik styrker du din egen merkevare og din egen autoritet på feltet, som igjen øker trafikken på din side og leder til mer henvisninger og lenker fra andre sider.

Tenk også på hvordan du strukturerer hele nettstedet ditt! Virker det som alt er skrevet tilfeldig, eller er ting satt sammen på en helhetlig måte? Både søkemotorene og folk legger merke til dette.

 

  • Skaff gode inngående lenker til ditt nettsted!

Å opparbeide innkommende lenker fra andre nettsteder er en av de aller viktigste faktorene for å bygge autoritet. For å overvåke ditt domenes lenkeportofølje, er det lurt å bruke hrefs sin måleenhet som heter Domain Ranking (DR). Jobb aktivt med å få din lenke plassert på så mange relevante sider som mulig for å øke scoren:

Tilby intervjuer om ditt fagfelt til relevante nettsteder og blogger mot at de henviser til din side! Forsøk å få din side nevnt på Wikipedia eller relevante YouTube-kanaler! Tilby omtale til leverandører av dine favorittprodukter mot henvisning til ditt sted! Søk opp samarbeidspartnere og relevante aktører i ditt miljø og skap genuine kontakter! Dette er selve kjernen av å bygge domeneautoritet.

Synes du det er vanskelig å strekke ut en hånd til vilt fremmede nettbedrifter? Da kan du øve deg litt i det små med å bygge kontaktnettverk på sosiale medier der du finner interessegrupper for din nisje. Kontakter og lenker fra sosiale medier har ikke stor direkte påvirkning på din autoritet, men det bygger likevel din merkevare på en ganske lettvint måte.

Å bygge lenker er et stort tema i seg selv. Google har selv sagt at det er en av de to viktigste faktorene for å rangere på deres søkemotor. Se gjerne vårt tidligere blogginnlegg der vi skriver mer detaljert om lenker og lenkebygging.

 

  • Bruk SEO for alt det er verdt!

Dersom du har fulgt nøye med på denne klatreturen, har du for lengst forstått at SEO er en viktig del av å bygge autoritet. H-tagging, valg av nøkkelord og url for nettsiden, metatekst og korrekt tagging av bilder er alle momenter det er lurt å ha på plass for en bedre rangering på Google. I tillegg er det nødvendig å holde et visst nivå av teknisk SEO slik at siden ikke laster for tregt. Det finnes mange grunnleggende kriterier for deg som skal bygge autoritet på nett. Her kan du sette deg inn i de viktigste on-page SEO-grepene.

 

  • Skaff omtaler til din bedrift!

Omtaler er noe mange bedrifter glemmer. Spesielt i bransjer der det er mange kunder, kan din bedrift score stort på å lage et system for å oppfordre folk til å skrive anmeldelser. Dette blir et klart signal til Google om at folk liker bedriften din. Dessuten er det relativt enkelt å skaffe. Om det er mulig kan du gjerne få testemonials fra flere sider slik at ikke alle eggene dine ligger i en kurv. Eksempelvis sluttet Facebook med omtaler etter å ha hatt funksjonen tilgjengelig i mange år. Sørg i alle fall for at du spør dine mest fornøyde kunder om å legge igjen noen gode ord om din bedrift!

 

Konklusjon

Autoritet er delt opp i domeneautoritet (gjelder for hele domenet) og sideautoritet (gjelder for den enkelt internettsiden). Begge måles på en skala fra 0-100 der 100 er best og 0 er dårligst. For å måle linkportofølgen din er det hrefs domain ranking (DR) som gjelder. Sørg for å produsere best mulig kvalitet! Prøv å få andre innen bransjen til å linke til ditt innhold, opparbeid deg gode brukeranmeldelser og bygg solide nettverk i din bransje!

 

BEGREPSFORKLARINGER:

Autoritet: Autoritet omtaler din troverdighet slik søkemotorene vurderer det.

SERP: Kort for “search engine result page”. Altså er det selve resultatsiden vi ser etter et søk i en søkemoror.

 

KILDER:

Moz.com: What is page authority?