Hva er lenker og hvorfor er de viktige? – Veien til frihet (Del 5)
Har du tenkt på hvor mange lenker som er på Internett? Eller hvor mange lenker du klikker på hver dag? Hvert eneste klikk, på hver eneste lenke, gir Google informasjon om hva som skjer på nettsteder. Som Internett-gründer er det derfor uhyre viktig å vite hvordan du kan bruke lenker til din fordel på vei mot friheten. Riktig bruk av lenker kan utgjøre stor forskjell for omsetningen på ditt nettsted.
Men aller først: La oss bryte lenkene ned til sine grunnleggende bestanddeler:
Hva er lenker egentlig?
En lenke er en digital kobling fra et sted til et annet. Lenken kan koble en internettside til en annen, eller ett sted på en nettside til et annet. Lenker skaper forbindelser mellom datafiler, dokumenter eller elementer i en database. Lenker som går ut fra ett nettsted kalles for «eksterne» eller «utgående lenker». «Inngående lenker», også kjent som «backlinks», er koblinger som leder inn til et nettsted fra andre domener. «Interne lenker» er koblinger mellom sider og elementer på ett og samme nettsted.
Lovverket på Internett er bygd opp litt på samme måte som i den virkelige verden: Google-sheriffen har satt noen retningslinjer når det kommer til bruk av lenker. De som overholder reglene, og praktiserer lovlydig promotering på Internett, belønnes av Google.
Regelsettet for lenking kan virke litt innviklet med en gang, men får du grepet på korrekt lenking kan det lede til voldsom vekst og rangering på Google. Lenker er en slags valuta på internett; veksten av god lenking er synonym med økt synlighet og økt salg på nett. Målet er å lenke seg til vekst, som igjen er veien til frihet, og første bud er å lære seg Google sine direktiver for god lenking.
TIDLIGERE INNLEGG I DENNE SERIEN:
Del 1: Hvordan få kunder på Internett?
Del 2: Hva er forskjellen på nettsted og nettside?
Del 3: Hvordan få trafikk til ditt nettsted?
Del 4: Trenger jeg Facebook-annonser?
Hva betyr lenker for Google?
For det første bruker Google lenker som et verktøy for å finne nye nettsider. For det andre tolker de lenker i forhold til hvordan nettsteder skal rangeres, på godt og vondt. (Kilde)
Lenkenes tre hovedtyper
Lenker kan organiseres i tre kategorier: Interne lenker, utgående lenker og inngående lenker. Disse har hver sin funksjon, og hver sin nytteverdi for Google. Den siste typen er også kjent som «backlinks». Det er den mest omdiskuterte typen lenker, i forhold til rangering og autoritet på Google.
Dersom du stusset på de to begrepene jeg nettopp brukte, kan du merke deg at «rangering» betyr hvor høyt din side kommer på Google når folk søker etter dine typer tjenester.
«Autoritet» vil si hvor mye tiltro Google har til ditt nettsted, i forhold til nettsteder som leverer samme type innhold og tjenester.
«Rangering» og «autoritet» er to temaer som er veldig greit å kjenne til for ferske nettgründere, men som også er hakket mer avanserte enn det vi tar for oss i denne bloggserien. Leser du deg ferdig med «Veien til frihet» først blir du mye bedre rustet til å forstå disse tekniske fagtermene.
Om du likevel ikke kan vente, kan du prøve deg på dette blogginnlegget om autoritet og hvordan det påvirker rangering på Google.
La oss komme tilbake til dagens hovedtema: Hva er lenker? Den enkleste måten å forstå lenking på er ved å lære seg forskjellen mellom tre typer lenker:
1. Interne lenker
Interne lenker er et verktøy for å holde orden på ditt eget nettsted. Alle menyer og knapper, som leder til forskjellige sider og undersider, er eksempler på interne lenker. For store bedrifter er disse spesielt viktige, siden de i mange tilfeller har mange nettsider som kun er tilgjengelige via interne lenker. For mindre bedrifter er det ikke så mye å holde orden på, men interne lenker bør likevel prioriteres. Det er tre grunner til at dette er viktig:
-
Brukeropplevelse
Dersom leserne ikke finner det de er ute etter med en gang, forlater de nettsted sporenstreks. Vi har alle opplevd frustrasjonen ved å klikke seg inn på en intern lenke, for så å ikke finne veien tilbake til forsiden. Den typen fengsling er den sikreste måten å frastøte seg potensielle kunder på.
Trikset er å fengsle kundene på en positiv måte, helst uten at de engang merker at de har blitt fengslet.
Tenk gjerne at du skal lage et norsk fengsel. Sammenlignet med andre fengsler rundt omkring i verden er det som en feriekoloni, der fangene trives så godt at de knapt vil reise derifra. Aller helst skal strukturen på den interne lenkingen være så opplagt, at selv en døgenikt av en straffange kan finne frem uten problem. Da blir nettstedet mye mer innbydende, og «fangene» fornøyde.
-
Merklikk
Målet med den interne lenkingen er å holde leserne på nettstedet ditt lengst mulig. Husk derfor på å lenke imellom de forskjellige nettsidene dine så mye som det er forsvarlig, uten at det blir rotete. Har du et nytt knallbra blogginnlegg? Legg inn en lenke til dette i dine andre blogginnlegg, der det er naturlig.
For hvert minutt du klarer å holde leserne på siden, får du ett minutt lenger mulighet til å selge dine varer eller tjenester. Faktisk får du også flere «poeng» hos Google. Det handler om å ha noe som enten fenger eller dekker et behov for leserne med en gang de finner siden din.
Dette er tett knyttet til det som kalles for «content marketing», eller innholdsmarkedsføring. Det går ut på at du gir dine kunder gratis innhold av høy kvalitet, og således holder du dem på siden din lenge nok til å få skutt inn dine salgsforslag.
«Content marketing» er enda et tema som passer best for de som har lest ferdig denne bloggserien. For nysgjerrigperer som bare må vite mer med en gang, har vi skrevet et blogginnlegg om inbound marketing og hvordan innhold brukes for øke kundetrafikk på Internett.
Merk at det også er viktig med tydelig merking av lenker til og fra sosiale medier. Stålkontroll på linker til sosiale medier vil også forbedre brukeropplevelsen på ditt nettsted.
-
Søkemotoroptimalisering (SEO)
Kort sagt er SEO en rekke tekniske grep du kan ta på ditt nettsted, for at det skal bli lettere å forstå for Google. Dersom Google liker nettstedet ditt, vil de promotere dine sider fremfor andre aktører i samme bransje. Alt om SEO kan du lese mer om her på SEO-blogg.
Både brukeropplevelse og merklikk forteller Google noe om ditt nettsted. Har du først prioritert brukeropplevelse og kvalitetsinnhold, vil Google oppdage dette ut ifra dine leseres bevegelser på nettstedet.
Interne lenker sier i tillegg noe om hva innholdet handler om. Ikke minst kan du bruke interne lenker til å definere innholdet i den artikkelen du viser til. Begge disse tingene vil ha en noe styrkende effekt på SEO.
Har du en spesielt god artikkel, som er kjerneinnhold på nettstedet ditt, bør du lenke til denne så mye du kan. Sørg likevel for å lenke hensiktsmessig! Ikke lenk uten mål og mening, men der det passer å legge inn informasjon fra ditt kjerneinnhold. Da skjønner Google med en gang hva som er viktig på siden.
Dette er langt fra de eneste faktorene som avgjør hvor mye godvilje du får av Google, men at interne lenker spiller en viktig rolle er det ingen tvil om. Google blir nemlig også forvirret om lenkene ikke er lagt opp på en forståelig måte. Og Google liker ikke å bli forvirret.
2. Utgående lenker
Utgående lenker vil si lenker som går fra ditt nettsted og ut til andre nettsteder. Men hvorfor er det ønskelig å lenke vekk fra siden din? Har vi ikke nettopp sagt at målet er å holde kundene på eget nettsted?
Sett ut fra dine leseres perspektiv, er lenker til gode kilder det samme som god service, noe som tilsier god brukeropplevelse. Så lenge du ikke lenker til sider som driver med lureri, har virus, eller er ute av drift, er utgående lenker positivt i Google sin øyne.
Du kan umulig dekke alt av informasjon som dine lesere trenger til en hver tid. Da er det bedre å sørge for at du har en god kilde å tilby. Det er en service som dine lesere vil sette pris på. Er du villig til å lenke dine kunder vekk fra ditt nettsted, betyr det at kvalitet har mer å si for deg enn salg. Det er noe både lesere og Google respekterer.
«Glem aldri det faktum at alle SEO-signaler for rangering,
er knyttet til innhold på en eller annen måte»
Duane Forrester
Google har nemlig erfart at sider med fokus på høy kvalitet, har for vane å lenke ut til andre sider med høy kvalitet.
Hva vil dette si for ditt nettsted?
Det vil si at dersom du bruker tid på å finne gode kilder, er det en indikasjon til Google på at også ditt nettsted holder høy standard.
3. Inngående lenker – Hva er backlinks?
Som vi var inne på innledningsvis er lenkebruk en del av et regelsett som blir overholdt til punkt og prikke av både Google-sheriffen og hans fangevoktere. Måten de vurderer verdien av ditt nettsted er basert på ditt rykte. De vurderer ditt rykte ved å analysere hvordan dine kunder og kontakter forholder seg til ditt nettsted.
Hvordan viser andre sin respekt? De lenker til deg som en kilde de synes det er verdt å anbefale til sine lesere. Denne typen lenker kalles for backlinks.
Backlinks er lenker som går tilbake til ditt nettsted fra andre nettsteder. På norsk kalles det for «inngående lenker». Antallet backlinks til ett nettsted er en direkte indikasjon på autoritet for søkemotorer. Derfor har backlinks vist seg å direkte påvirke din rangering på Google (Kilde). «Bygging av lenker» betyr å skaffe så mange backlinks som mulig til et nettsted.
Før du leser siste del, vil jeg gjerne introdusere deg for vår gratis e-bok som du kan laste ned her og nå. Den guider deg gjennom 7 forskjellige teknikker for bygging av lenker slik at du kan skaffe flere lenker til ditt nettsted allerede i dag.
Ja takk, jeg vil ha gratis e-bok: 7 teknikker for lenkebygging
Vanlige lenke-feil
Å bruke lenker som en målestokk for rangering, var idéen som gjorde at Google vant marked blant søkemotorer på slutten av 90-tallet. Men folk var raskt ute med å manipulere systemet. Snart ble det lenket rått overalt, og fremskaffet inngående lenker på uhederlig vis.
Igjennom årene har det dukket opp dusinvis av teknikker for å bygge lenker til sin side. For å kunne tilby sine brukere best mulig kvalitet, har Google derfor sett seg nødt til å oppdatere sitt regelverk på regelmessig basis. Slik holder de orden på alle lurendreiere og andre fengselsfugler som prøver seg på uærlige nett-taktikker.
I dag er bygging av lenker en kunst som krever at du vet hva du driver med, og er oppdatert på Google sine siste reguleringer.
Her er fem tips til hjelp på veien:
- Pass på at dine interne lenker er ryddige, og ikke gjenta dem for mye!
- Lag unike ankertekster (den teksten som er på selve lenken) til dine beste blogginnlegg!
- Pass på at dine lenker alltid går til kvalitetsinnhold!
- Bygg et kontaktnettverk med andre nettsteder, som setter sine kunder og innhold like høyt som deg selv!
- Ikke kjøp eller bytt lenker!
Bryter du Google sine lenke-lover blir du ikke bare buret inne, du blir fryst ut av det gode selskap. Da kommer Google-Sheriffen med alle sine styrker ridende og lynsjer deg til rangeringen din når bunnen.
Har du klikket deg inn på et innlegg som dette, fordi du spurte deg selv: Hva er lenker? Da kan jeg garantere deg at du ikke har nok erfaring til å jobbe med bygging av lenker. Enten må du sette deg ned å lære alt du kan om faget, eller så kan du rådføre deg med et SEO-byrå som oss. Ta kontakt om du trenger lenke-hjelp eller har andre problemer på din vei mot frihet!
Konklusjon
God organisering av lenker er veldig viktig for alle nettsteder som vil lykkes på nett. Interne lenker hjelper deg å holde orden, noe som er synonymt med god brukeropplevelse. Utgående lenker hjelper deg å bygge nettverk i din bransje, mens inngående lenker sender signal til Google om at ditt nettsted bør synliggjøres på nett. Fremgang på Internett er med andre ord direkte forbundet med rett bruk av lenker.
KILDER
Google Search Central: Link-schemes
Moz: The beginner’s guide to link building
Moz: 5 reasons you should link out to others from your website
Seobility Wiki: Internal linking