Kjent SEO-byrå: «Content is NOT king»
Stort sett vil SEO-byråer være til hjelp for bedrifter. Men slik er det ikke alltid. I dette blogginnlegget skal du få se hvordan en av Internetts mest etablerte navn forbundet med SEO, endte opp med å gi et SEO-tips som potensielt kunne tvunget små bedrifter ned i knestående og i verste fall tatt knekken på dem.
LESNING FRA VÅRT ARKIV: Velg rett SEO-byrå med syv enkle steg
Neil Patel er et kjent navn blant alle som følger med i SEO-verdenen. I en YouTube-video han publiserte i mai 2019 var hensikten snakke om de verste SEO-tipsene. Det første tipset han tok opp som det aller verste var at «Content is King» (innhold er alt). Med andre ord: Han mener at godt innhold har lite å si for en bedrift som vil nå ut til publikum.
Begrunnelsen hans er at det er mye viktigere å promotere enn å legge masse ressurser i et innlegg, video eller annet materiale. Nedenfor kan du se videoen som starter nøyaktig der han hevder dette.
Her er det ikke bare SEO-tipset hans som feiler, men også den vitenskapelige metoden som brukes for å komme frem til denne konklusjonen. La meg forklare!
Patels tankegang er at han selv bruker mest ressurser på å promotere det han publiserer i sitt SEO-byrå, men at han likevel nyter stor suksess. Det han sier er riktig, men det faktum at innhold av lavere kvalitet kan oppnå suksess ved god promotering i hans tilfelle, betyr ikke at dette alltid er tilfelle i alle situasjoner. Det kan være at det finnes en sammenheng. Det han gjør er altså å lage en universal lov, «content is not king», basert på at han selv kan selge uten at han har det beste innholdet.
På fagspråket heter dette anekdotisk bevisføring som er den minst troverdige formen for bevisføring innenfor vitenskapen. En slik type bevisføring blir av vitenskapsmenn kun brukt til å fremsette hypoteser, aldri til å trekke konklusjoner.
For store selskaper med et stort apparat og hundretusenvis eller millioner av følgere, vil Patels teknikk fungere. Men da er jo spørsmålet: hvorfor vil den fungere? Er det fordi innhold ikke spiller noen rolle? Eller er det fordi millioner av folk vil bli eksponert for det han lager og sjansene derfor er høyere for salg og interaksjon?
Tenk deg at McDonald’s lanserer et nytt produkt. Produktet er middelmådig, men det blir gjort en stor reklamekampanje for å selge produktet. Fordi 100 millioner blir eksponert for det, vil det naturligvis selge noe. Men ville det solgt mer hvis produktet hadde vært av høy kvalitet? Selvfølgelig!!! Etter en stund er det til og med mulig at produktet ikke vil selge nok til å dekke markedsutgiftene. Da blir McDonald’s nødt til å fjerne produktet fra menyen.
På samme måte er det med innhold som produseres på Internett. Lag middelmådig innhold i dag, og det er borte i mengden etter 5 år! Lag innhold av høyeste kvalitet og det kan bli værende i flere tiår, eller rett og slett bli foreviget ved at det blir en del av kulturen. Innhold som allerede i dag er middelmådig, vil fort bli utdatert fordi konkurrerende innhold stadig blir bedre. Dette er på grunn av økt konkurranse på Internett generelt.
Hvorfor er Donald Duck like populær nesten 90 år etter han ble gitt ut? Jeg vil si at det er fordi det er god historiefortelling. Historiefortellingen som gjøres i disse tegneseriene kan også gjøres i andre sammenhenger, eksempelvis på Internett. Man må bare være kreativ.
Andrey Lipattsev, Partner Development Manager ved avdeling søk og integrering hos Google, uttalte da han fikk spørsmål hva de viktigste rangeringsfaktorene var:
«I can tell you what they are. It is content. And it’s links pointing to your site”
Selv om han ikke ville røpe hva som var aller viktigst sier han ganske direkte at det i verste fall er den nest viktigste rangeringsfaktoren.
Vi i SEO-blogg vil anbefale deg å ta en titt på vårt blogginnlegg som heter «Hvor viktig er kvalitet for synlighet på Google» dersom du er interessert i dette emnet. Her viser vi hvordan Google systematisk blir mer og mer orientert mot at kvalitetsinnhold skal være et mål i seg selv, samt hva Google mener med kvalitet.
Hva betyr SEO-byrå-blemmen for ditt selskap?
OK, hva kan du lære av dette blogginnlegget når du skal finne et eller flere SEO-byrå til å hjelpe din bedrift til å selge mer? At du må ha hjelp som kjenner markedet og type selskap er en ting. Dersom du med en liten bedrift hadde fulgt rådet til Patel, ville du kanskje endt opp med å bruke masse penger på å promotere middelmådig innhold som likevel ikke hadde gitt noe særlig resultater på grunn av lav eksponering.
Store selskaper nyter godt av mye gratis reklame. Eksempelvis har Patel selv i underkant av 400 000 følgere på YouTube. Det vil si at svært mange vil se filmene hans uten at han engang trenger å løfte en finger. Dette er bare en av kanalene hans for markedsføring. Med så mye gratis reklame opererer han i en helt annen virkelighet enn små selskaper i Norge gjør.
Husk på å sett deg litt inn i SEO selv! Du trenger ikke være en ekspert, men kanskje du kan lære deg nok til å kunne spørre de rette spørsmålene. Et godt sted å starte for deg som er i begynnerfasen er vår online markedsbok for gründere. Denne lenken sender deg til et oversiktsinnlegg for bloggserien slik at du kan se hvilke emne som passer å ta for seg først. For deg som ikke vil gjøre jobben selv har vi et blogginnlegg som tar for seg mer spesifikk informasjon på hva du bør se etter hos et SEO-byrå. Dette er et absolutt must å lese dersom du er på utkikk etter et SEO-byrå.
Konklusjon
I dette blogginnlegget viser jeg hvor galt det kan gå når anerkjente Neil Patel gir et SEO-råd som er stikk i strid med Googles egne råd. Men også her er det lærdom å ta med seg:
- Lær litt om SEO selv.
- Bruk SEO-byråer som spesialiserer seg på den størrelsen og bransjen ditt firma har
På den måten kan man stille de rette spørsmålene som kan hjelpe deg til å finne rett person eller selskap til ditt oppdrag.
BEGREPSFORKLARING:
Content is king: Uttrykk brukt av Bill Gates første gang i 1996. Det betyr at innhold er svært viktig hvis ikke det aller viktigste.