SEM vs SEO – Forskjeller, formål og forbikjøringstips
Både SEM og SEO er metoder for å øke tilstedeværelse, synlighet og innflytelse på Internett. Enkelt sagt vil SEM (søkemotormarkedsføring) si å kjøpe seg digital oppmerksomhet gjennom annonsering i søkemotorer som Google, mens SEO (søkemotoroptimalisering) gir gratis og organisk rangering.
SEM og SEO er to verktøy som alle med ambisjoner om å oppnå digital oppmerksomhet bør ha i sitt arsenal. Se for deg at de er brødre, som fikk litt eksentriske navn av sine foreldre, og som begge endte opp som rallysjåfører. Markedsføreren SEM har det nyeste av utstyr og biler. Han kjøper sin fremgang av sterke samarbeidspartnere for å danke ut sine konkurrenter. Optimalisereren SEO har i stedet valgt å studere sine konkurrenter og omgivelser for deretter å slå seg frem med taktisk smarte valg i sin digitale markedsføring.
Markedsføreren SEM får raskt resultater, der Optimalisereren SEO må jobbe mer for suksessen. Samtidig er SEM avhengig av å alltid ha det nyeste av utstyr og gode sponsoravtaler om han vil kjøre forbi konkurrentene.
I forhold til styrking av innhold på Internett vil det med andre ord si at Markedsføreren SEM er basert på betalte resultater som google-annonsering (Google Ads).
Optimalisereren SEO retter derimot fokus mot innhold og struktur for vekke oppmerksomhet. Formålet er å forme nettsider til råskinn i digitaltrafikken, som trekker blikk på grunn av god kvalitet og strømlinjeformet brukervennlighet.
OK, SEM vs SEO i litt mer praktiske termer: Vi må starte med det grunnleggende! La meg forklare hvordan forskjellen mellom Optimalisereren SEO og Markedsføreren SEM arter seg i et Google-søk. Ta en kikk på bildet under! Den øverste posten er rangert på Google ved hjelp av SEM. Rangering vil si hvor høyt opp på Googles søkeliste (SERP) din side havner når noen utfører et søk på et gitt søkeord.
Som du ser er den øverste posten tydelig merket med annonse ved siden av den grønne lenken. Bildel-siden under rangerer ved hjelp av innhold, som altså rangerer på grunn av søkemotoroptimalisering eller Search Engine Optimization (SEO).
SEM står for Search Engine Marketing, og blir ofte betegnet som PPC (Pay Per Click) på engelsk. På norsk kalles det gjerne for Google-annonsering, til tross for at SEM benyttes for økt trafikk på all slags søkemotorer, fra Google og Bing, YouTube og Facebook. Litt mer detaljerte definisjoner finner du helt til slutt.
Hvilken metode som er best strides de lærde om, dessuten kommer det an på målsetning og budsjett. Målet med denne teksten er å gi deg innsikt og forståelse om forskjeller, styrker og svakheter slik at du står bedre rustet til å benytte den taktikken som egner best for deg og ditt produkt.
RELEVANT LESNING FRA VÅRT ARKIV: Hva er Søkemotoroptimalisering? SEO
INNHOLD
- SEM og SEO – Styrker, Slagkraft og Svidd Gummi
- Når farten sakker og motivasjonen lakker – Svakhetene til SEM og SEO
- Under panseret til SEM og SEO – Detaljforskjeller og Høyfartsfeller
- Pep-talk før løpsstart – Tips for toppfart
- Konklusjon – Med målstreken i sikte
SEM vs SEO – Styrker, slagkraft og svidd gummi
Historien om Markedsføreren SEM og Optimalisereren SEO er ikke ulik historien om haren og skilpadden. SEM får umiddelbart resultater på grunn av sine samarbeidspartnere som løfter han opp og frem. Dette gjør at han spoler av gårde i høy hastighet og etterlater Optimalisereren SEO i en røyksky av bensin og dekklukt. Ikke nok med det, SEM velger sine løp med omhu og drar dit banen og omgivelsene passer hans aggressive kjørestil best.
Styrker med SEM
For deg som bruker, er den største styrken til søkemotormarkedsføring at du raskt får målbare resultater som lar seg analyseres ned til minste detalj. I tillegg gjør Markedsføreren SEM det mulig å rette seg mot hvilke som helst markeder man måtte ønske, til de tider på døgnet som er gunstigst for ditt produkt. Ønsker du kanskje å pushe din blogg med sensasjonelle treningstips til forfengelig strandløver i California. Da kan du bruke SEM slik at din side dukker opp på søk i California sånn cirka klokka 12:00 på formiddagen, når alle beach boysa sitter i lunchen på kontoret og googler hvordan de skal få six packen glinsende og klar til etter jobb.
Som en hoppende hare i høygir gir altså markedsføreren SEM et umiddelbart spark i baken til alskens sidrumpa nettsider. Og da mener jeg ikke at innholdet er sløvt. Tvert om så er en av de største fordelene med SEM at du kan ha en langt mer aggressivt selgende profil på nettsiden. Du kan rett og slett slenge produktet ditt i fleisen på leseren uten å måtte bry deg om at innholdet holder høy kvalitet. Så fort du igangsetter Google-annonsering i den digitale markedsføringen, vil du se resultater dersom du gjør det riktig.
Ikke alle har et så tidløst produkt som treningstips. Husker du de der hersens fidget-spinnerne som alle småunger plutselig maste om for et par år siden? Det var noen slags snurrebasser som skulle hjelpe til med konsentrasjonen. Det er et perfekt produkt for søkemotormarkedsføring. Levetiden på det som selges har en utgangsdato, men om du får øyer på siden din som selger dette i rett øyeblikk kan du tjene stort i en kort periode.
I de tilfeller der du benytter Markedsføreren SEM, trenger du ikke skrive side opp og side ned med innhold av høy kvalitet. I stedet kan du fronte dine tjenester, produkter og tilbud på en langt mer direkte måte. Sammenlignet med SEO vil SEM hjelpe deg å konvertere et høyere antall sidebesøk til betalende kunder.
Styrker med SEO
Optimalisereren SEO er så klart skilpadden i vår sammenheng. Han får aldri den samme pangstarten som SEM, men så svir han ikke gummien av hjulene på første runde heller. I stedet holder han stødig fremdrift og overtar overivrige konkurrenter med standhaftig jobbing og smart taktikk. Der andre sjåfører blåser motoren i filler og sprenger dekk i øst og vest, øker SEO fremdriften til han til slutt feier all motstand av banen som et ustoppelig vogntog.
SEO gir deg med andre ord en slagkraft som varer. Det er «gratis» markedsføring, i den forstand at du ikke må betale for Google-annonsering. I mange tilfeller er det riktignok lurt å ansette noen til å stå for optimaliseringen, men dette er som regel en relativt liten investering sammenlignet med annonsering. Ikke bare koster annonsering i seg selv, ofte må du betale for produksjon av innhold i tillegg.
Om du bestemmer deg for å få hjelp til oppgavene, blir neste steg å finne rett SEO-byrå til din bedrift. Eller, du ender opp med å velge en konslutent etter å ha lest vårt innlegg… Her gir vi deg i alle fall en grundig gjennomgang av hva du må være bevisst på når du skal velge dine partnere.
I motsetning til Markedsføreren SEM lar ikke Optimalisereren SEO deg styre ditt produkt mot utvalgte områder. Dette kan ha positiv effekt like mye som negative følger. Det er ikke alltid lett å forutse hvor ditt marked er, noe SEO hjelper deg med å finne ut av. Plutselig ender du opp med klikk og «likes» fra steder der du ikke ante det var interesse for treningstips for vaskebrettmage.
Svakhetene til SEM vs SEO
Som med alt annet her i livet har det meste både positive og negative sider. Det gjelder også rallybrødrene.
Svakheter med SEM
Det er viktig å merke seg at SEM er et kostbart verktøy som ikke alltid gir den langsiktige uttellingen man er ute etter. Og da kommer vi tilbake til dette med haren og skilpadden, eller våre to fartsfantaster av noen spolende rallysjåfører. Markedsføreren SEM gjør det sterkt på rallybanen så lenge bilen og utstyret er i tipp topp stand. Men så fort delene blir slitt er han avhengig av et støtteapparat som holder hjulene i gang.
Det vil med andre ord si at Google-annonsering kan gi deg en pangstart, men resultatet er aldri varig. Det ligger strengt tatt i navnet, og så klart når du benytter deg av annonsører skal disse ha sin del av kaka. Annonseringen varer ikke evig. Skal du holde siden relevant, er du derfor nødt til å innfinne deg med den evige utgiftsposten som annonsering er.
Avhengig av hva slags tjenester du tilbyr, vil du i mange tilfeller komme til et punkt der inntektene av ditt produkt ikke lenger forsvarer kjøp av Google-annonsering. Om vi går tilbake til eksempel-bloggen med treningstips, så er antakelig dette en side med bra potensiale da det er et voksende marked av folk som vil trene.
Om siden din selger produkter eller er basert på spesialtilbud, er det derimot ikke så sikkert den har anlegg for et langt liv i rampelyset. I visse tilfeller er dette så klart hele poenget med siden, og da kan annonsering være et perfekt valg. Om du lager en side med det formål å selge en tjeneste eller produkt over en kort, intensiv periode kan Google-annonsering være det riktige valget for din bedrift.
Svakheter med SEO
Optimalisereren SEO sin største svakhet i rallyracet er den svake starten. Han er ikke den første publikum får øynene opp for, noe som igjen kan være en prøvelse på motivasjonen. SEO må altså holde fokuset og konsentrasjonen i en lengre periode for at resultatene skal vises. Dette kan i mange tilfeller være en prøvelse for både han selv og folkene han omgir seg med. I tillegg er han utsatt om rallyligaen, som her er en analogi på Google, bestemmer seg for å endre taktikk eller baneoppsett midtveis i sesongen.
For å ta metaforen tilbake til det virtuelle plan så er det alltid fare for at Googles regelverk kan endre premisset for SEO. Det skal sies at SEO er en relativt trygg investering, men det hender at algoritmer endres og skaper rusk i maskineriet til det stødige godstoget du sakte men sikkert har dratt opp i marsjfart. Når det er ganske vanlig at resultater fra SEO lar vente på seg i 6-12 måneder, er det derfor viktig å være klar over denne faren.
7 tips for SEM og SEO
Før du spoler av gårde i ditt eget løp, bør du vite hvilke konkrete mål som finnes å strekke seg mot. Selv så ivrige råskinn som Markedsføreren SEM slenger seg ikke med i alskens løp uten i det minste å ta en kikk på banen og lese værmeldingen. I motsatt tilfelle risikerer han å kjøre ut i første sving på grunn av en nybegynnertabbe som enkelt kunne vært unngått. Her har du våre 7 tips slik at du kan komme igang. Nummer 6 hjelper kun SEO, ellers er alle punktene aktuelle for begge typer digital markedsføring.
1. Google-annonsering (Google Ads)
Vi er allerede godt kjent med dette begrepet, og ikke uten grunn. Kjøpt annonsering på Internett sikrer at potensielle kunder får opp ditt produkt først når de gjør søk som kan linkes til din merkevare. Husk på negative nøkkelord og at du kontinuerlig justerer kampanjen den første tiden!
2. Annonsegrupper og kampanjer
For å sikre din investering er det lurt å fokusere på noen få, spesifikke søkeord som samles under én kampanje mot en definert målgruppe. Slik får du god kontroll på hva du investerer i, og hva du får igjen. Samtidig er det lurt å ikke ha for mange søkeord per landingsside du driver trafikk til da bruken av søkeordene i innholdet du legger ut, gir deg «kvalitetspoeng» av Google, noe som holder klikkprisene lave.
3. Bruk søkeordene til din fordel!
Ved bruk av Google-annonsering trenger du strengt tatt ikke bruke søkeordene dine på nettstedet ditt for å få resultater, men det er likevel smart å benytte seg av disse, da det er i tråd med SEO, og dermed vil styrke din merkevare ytterligere, spesielt på sikt. Om du er usikker på bruk av nøkkelord i forhold til SEO anbefaler vi vår One-Inch-Punch-artikkel som forklarer alt på fem minutter.
4. Hold øye med statistikker!
Ved hjelpe av Google Analytics og Google Ads kan du analysere trafikk, klikk, kjøp og gjennomsnittlig utgifter for hver av disse parameterne. Benytt deg av disse verktøyene slik at du alltid kan vurdere hvorvidt din investering er forsvarlig, eller om du kanskje bør putte den en annen plass.
I et tidligere blogginnlegg om blogging som markedsstrategi går vi gjennom det aller viktigste du bør kunne i Google Analytics. Dersom du ikke har brukt dette programmet før, er dette et veldig bra sted å kikke innom for å komme igang.
5. Hold orden på metadata og design!
Både Google og dine lesere blir oppgitt dersom siden din ikke flyter bra. Dette gjelder både oppsett av menyer og brukervennlighet på siden. Derfor bør du først og fremst optimalisere alt av metadata for å sikre at siden laster så kjapt og ledig som mulig. Bruk tid på å fylle inn riktige tags, headinger, bildetags, titler, søkeord og formaterte url-er. Om du i tillegg oppretter en lett forståelig og brukervennlig layout blir du belønnet av både Google og dine lesere.
6. Bygg nettverk og skaff deg lenker!
Linker inn til din side er et signal til Google om at siden din er interessant. Bruk derfor tid på å spre ditt budskap til aktuelle samarbeidspartnere og på sosiale medier, og jobb så mye du kan for «likes» og deling av ditt innhold.
7. Lag innhold av høy kvalitet!
Dersom du er i startgropen er det kanskje begrenset hvor mye du kan annonsere. Det beste du kan gjøre, er å skape et kvalitetsprodukt som dine lesere blir fornøyd med. Ikke bare bygger du et bra omdømme, men Google tolker disse lesernes nett-oppførsel som et tegn på at din side fortjener mer oppmerksomhet. Om du utelukkende lar Markedsføreren SEM ta seg av jobben trenger du ikke innhold av kvalitet.
Pep-talk før løpsstart
I oppstarten av nye virksomheter kan SEM være et verdifullt verktøy for å skape litt blest, men medvinden i seilene avtar ganske raskt dersom siden ikke følger opp med innhold som er verdifullt for leserne. Strategisk bruk av PPC og Google-annonsering er nyttig om det utnyttes på rett vis, men verdien av slike investeringer er tidsbegrenset om det ikke backes opp med kvalitet, god service og brukervennlighet.
Vi i SEO-blogg.no kan gjøre en gratis vurdering av bedriften din slik at du kan finne ut hva som egner seg best i ditt tilfelle. Kanskje bør det kombineres, men med hvilken fordeling? Trykk på banneret nedenfor for en uforpliktende samtale.
Konklusjon – Med målstreken i sikte
I dette innlegget har vi sammenlignet SEO vs SEM som to digitale markedsføringsstrategier som ikke nødvendigvis utelukker hverandre. Begge kan være en god start for å gjøre seg synlig på Internett. Om det er nok kommer an på bransje og hvor stor flyt av kunder du er avhengig av.
Om du tilegner deg informasjon om alle verktøy og viten som finnes tilgjengelig, kan du plukke ut det som passer best for deg i din bransje. Spesielt for små bedrifter kan det være lurt å velge seg ut noen ting man kan være gode på. Kjøp Google-annonsering, finpuss SEO, skriv knallsterkt innhold, promoter deg selv på sosiale medier, dann deg mailing-lister for interessenter og bygg nettverk!
BEGREPSFORKLARINGER:
Metadata: Ordrett betyr det «data om data». Dette er altså informasjonen som sier noe om hva slags informasjon vi har å gjøre med.
SERP: Kort for “search engine result page”. Altså er det selve resultatsiden vi ser etter et søk i en søkemoror.
SEO: (Søkemotoroptimalisering) Prosesser som gjennomføres både på og utenfor en internettside for at innholdet skal oppnå bedre synlighet hos søkemotorene (Google).
SEM: (Søkemotormarkedsføring) Metoder som går ut på å markedsføre en bedrifts produkter i forbindelse med søk i de forskjellige søkemotorene (Google). Ofte forbindes det med betalt reklame (annonsering).
PPC: (Pay per click) En annonse-tjeneste som baserer seg på teknologi der kunden betaler et beløp hver gang noen klikker. Et søk i søkemotoren trigger en digital auksjon som bestemmer prisen på det enkelte klikk.
KILDER:
Ahrefs: SEO vs. SEM: What’s the Difference and Why Should You Care?
Digital Marketing Institute: SEM vs. SEO: How do they work together?