følg oss

Sentralbord: 928 00 333 (08.00-16.00)

 > Content Marketing Guiden  > Hva er markedsføring? De fire P’ene
Galleri med 4 bilder med påskrift: "Produkt, plass, pris" og "promoeting"

Hva er markedsføring? De fire P’ene

Denne artikkelen tar et raskt blikk på Neil Bordens teori om de fire P’ene som har blitt et grunnleggende fundament for all forretningsvirksomhet i dag. Men aller først:

Hva er markedsføring?

Markedsføring kan enkelt sagt defineres som salgsfremmende tiltak med hensikt om å promotere eller selge produkter og tjenester. Dette inkluderer analysering av markedet og annonsering.

Markedsføring av bedrifter krever et overordnet mål som markedsføringsstrategien kan innrettes etter. For best å kunne formulere en slik markedsstrategi, er det nødvendig å sette seg inn i grunnleggende konsepter for markedsføring og salg. Der kommer de 4 P’ene inn i bildet.

Før vi tar en nærmere kikk på de fire P’ene må vi merke oss to ting. For det første er det nyttig å vite at dette samme konseptet noen ganger omtales som «de fem P’ene». Da legges det til en P slik at listen lyder som følger: Produkt, pris, påvirkning, plass og personale.

For det andre er det viktig å være klar over at de fire P’ene er en del av en overordnet strategi-definisjon som kan benyttes til alle slags former for markedsføring på nett. Det vil si at markedsførere må kjenne til de fire P’ene uansett hva slags markedsføringstiltak de ønsker å benytte.

Eksempler på noen av de vanligste formene for markedsføring på internett er: Content marketing/Innholdsmarkedsføring, inbound markedsføring, outbound markedsføring, dialogmarkedsføring og eventmarkedsføring.

Det meste av slik markedsføringsledelse med digitale verktøy faller under sekkebegrepet «interaktiv markedsføring» (kilde)

 

Hva er de fire P’ene?

De fire P’ene er et grunnleggende prinsipp for markedsføring; Produkt, pris, plass i markedet og promotering av bedriften. Disse fire faktorene påvirker hverandre og styres av den overordnede forretningsstrategien til et selskap. En hver markedsfører må kartlegge fremgangsmåte for hver parameter og integrere disse i sin strategiske bruk av konkurransemidler. 

Logoen til Content Marketing Guiden

Velkommen til Norges største guide til innholdsmarkedsføring! Den retter seg mot de som ønsker å lære mer om content marketing i Norge. Content Marketing Guidens innholdsfortegnelse finner du her.

De fire P’ene brukes blant annet for å identifisere grunnleggende spørsmål som:

  • Hva slags forventninger har forbrukerne til bedriften?
  • Hvordan dekkes dette behovet av bedriften?
  • Hvordan blir produktene eller tjenestene sett på i Norge?
  • Hvordan skiller dine P’er seg fra konkurrentene sine?
  • Hvordan samhandler dine P’er med kundene?

En velutviklet strategi for markedsføring går hånd i hånd med forretningens overordnede mål. Den skal danne et godt grunnlag for å opparbeide et solid rykte for de produkter eller tjenester du selger. Videre gjør din valgte strategiplan det lettere å finne rett målgruppe slik at sjansen for salg og produktenes livsløp maksimeres.

En konkret måte å utvikle selskapets merkevare, er å finne eller utvikle et par gode idéer som forklarer og forsterker firmaets visjon. Dette gjør at bedriftens produkter kan selges bedre i konteksten av ditt selskap. Fremgangsrike nettbedrifter har som oftest et godt svar på hvorfor de leverer de produktene eller tjenestene de gjør. Det bør alltid være tett knyttet opp mot foretakets merkevare og visjon.

Les mer om å etablere visjon og markedsføringsstrategi!

 

Hvordan fungerer de fire P’ene?

Visuell grafisk fremstilling som viser de fire P'enes plass i forhold til en bedrifts plass i markedet

Produkt

Produkt vil si de produktene eller tjenestene som kundene tilbys. Ideelt sett bør disse fylle en etterspørsel i markedet, eller være så nyskapende at de skaper et nytt behov. Det er viktig å forstå produktets livsløp, samt hvordan salget skal tilpasses de forskjellige fasene i syklusen.

Pris

Pris er kostnaden en forbruker betaler for et produkt. For å etablere rett pris til produktet må man vurdere:

  • Tilbud og etterspørsel
  • Kostpris (utgifter forbundet med å stille produktet for salg)
  • Er det naturlig med rabatter forbundet med årstid?
  • Konkurrentenes prising

Å senke prisen er en velkjent metode for bedrifter som ønsker å etablere et konkurransefortrinn. Ulempen er at en lavere pris kan gi inntrykk av at produktet ikke er av like høy standard. En slik strategi kalles gjerne for en generisk forretningsstrategi.

 

Plass i markedet

Hvordan skal produktet leveres til markedet? Målet til bedriften vil alltid være å nå ut til de forbrukerne og målgruppene som mest sannsynlig kan tenkes å gjennomføre et kjøp. Igjen: Om du spesialiserer deg innen en nisje, for å kunne gi denne avgrensede gruppen i markedet et bedre tilbud, snakker vi om en generisk forretningsstrategi.

 

Promotering

Promotering dreier seg om annonsering, utnytting av kontaktnettverk og markedsføringsstrategi. Forretningen må kommunisere til potensielle kunder hvorfor de trenger produktet. Deretter må prisen rettferdiggjøres.

 

Personale (Når begrepet utvides til «de 5 p’ene»)

Den femte p’en tar høyde for kompetansen til de som arbeider i bedriften. Sentrale faktorer som tas med i betraktningen når markedsføringsstrategien formuleres vil være de ansattes nivå av kundeservice, produktkunnskap, markedsforståelse og evnen til skape salg.

 

Generelt

I motsetning til tradisjonell fysisk markedsføring, der reklameplakater og nyhetsbrev per post var viktige pådrivere, har direkte markedsføring (kilde) fått en helt ny slagkraft på digitalarenaen. Det tillater utforming av differensiert markedsføring (kilde) på en langt mer sømløs måte. Målet på internett er først og fremst å bygge digital autoritet, som igjen påvirker hvor synlig på nettet dine nettsider blir.

I likhet med alle slags former for ekstern markedsføring gjør de fire P’ene seg gjeldene i like stor grad for online markedsføring som fysisk markedsføring. De er fire grunnprinsipper som alltid bør være i bakhodet under oppstarten av nye nettbutikker og markedsføringskampanjer. Uten disse som del av den strategiske planleggingen blir det vanskeligere å danne nyanserte strategier som rettes mot mer spesifikke kundegrupper.

Videoen nedenfor forklarer veldig kort og konsist hvilken rolle de fire P’ene har i forretningsvirksomheter. Det blir i tillegg gitt noen godt illustrerende eksempler.

 

Hvordan bruke de fire P’ene i praksis?

Enkelt sagt, er de fire P’ene essensen i all markedsføring. Det handler om å promotere det rette produktet til den rette prisen, på rette plass og tid. Hvordan du oppnår dette finner du ut ved ta en nærmere kikk på Content Marketing Guidens innlegg: Formuler en markedsstrategi.

La oss se på noen korte eksempler på de fire p’er her.

Om du har et produkt som få eller ingen har tilgang til, har du et konkurransefortrinn i forhold til produktet. La oss si at du for eksempel har bestemt deg for å selge håndlagde og miljøvennlige klær laget av bambusviskose.

Deretter forhandler du deg frem til en knallgod avtale med leverandører av disse klærne. Da kan du selge dem til en pris som ingen andre kan matche, og har dermed skaffet deg to konkurransefortrinn allerede: Et produkt som få har tilgang til, og en pris som konkurrentene sliter med å matche.

Kanskje klarer du å skaffe deg et utsalgsted på Youngstorget i Oslo, der du er den eneste butikken som tilbyr miljøvennlige klær laget av bambusviskose. Da vil du ha en stor fordel i forhold til plassering. Ettersom ingen andre selger slike klær der du er, vil du ha «monopol» i dette området. Det kan føre til økt salg.

Fordi folk snakker om bambusklærne du selger, trenger du kanskje ikke promotering. Reklame på folkemunne kan være både effektivt og besparende for bedriften. Likevel innser du at klærne er populære nok til at du bestemmer deg for å investere penger i å promotere online.

Med markedsføring på internett, nisjeprodukt, god plassering av butikk og gode priser har du lagt til rette for at bedriften skal gå så godt som den kan. All den suksess du opplever avhenger av hvor godt de fire p’ene tilpasses hverandre og din spesifikke konkurransesituasjon.

Kontakt for mer informasjon om innholdsmarkedsføring

OPPSUMMERING

De fire P’ene beskriver de mest fundamentale brikkene i en hver strategi for markedsføring, både på nett og blant off-line bedrifter. Nettbedrifter som tenker nøye gjennom disse fra oppstarten av vil legge et solid grunnlag for videre drift, noe som vil styrke hvert valg og hver kampanje som dannes deretter. Slik etableres en solid merkevare og en klar visjon fra første dag. Glem derfor aldri å vurdere dine produkter, pris, påvirkning og plass!

VIDERE LESNING

Investopedia: Direct Marketing

Investopedia: The 4 Ps

Nasjonal Digital Læringsarena: Differensiert segmentering

Nasjonal Digital Læringsarena: Interaktiv markedsføring

The Economic Times: Definition of ‘Marketing Mix’

Study.com: What are the 4 Ps of Marketing?