følg oss

Sentralbord: 92 777 242 (08.00-15.00)

 > SEO Blogg  > Bedriftsblogg eller ikke? – Sjekk firmaet mot 10 punkter!
En mann I dress står å ser opp på himmelen. Han ser to ormehull. Under ormehullet til venstre står det "blogge". Inni ermehullet ser vi et idyllisk bilde av en by. I ermehullet til høyre er det en ødelagt og stygg by. Under ermehullet står det "ikke blogge"

Bedriftsblogg eller ikke? – Sjekk firmaet mot 10 punkter!


I dette blogginnlegget vil jeg rette oppmerksomheten mot din bedrift slik at du kan lære mer om hva du må tenke på før du starter en blogg for din bedrift. Vi har satt sammen 10 parametre som bør vurderes nøye i forhold til bransje, budsjett og ambisjoner, og disse skal vi gå nøye gjennom sammen. 


RELEVANT LESNING FRA VÅRT ARKIV: 10 gode grunner til å ha en bedriftsblogg

Ettersom du har funnet veien hit regner jeg med at du har hørt de generelle fordelene med bedriftsblogger og hvilke underverker det kan ha for din inbound markedsføring. I dag hopper jeg over den biten, men om du trenger en oppfriskning finner du linken i vårt arkiv rett ovenfor her.

Maskott argumenterer på en humoristisk måte for å ha bedriftsblogg En maskott tilbyr et nyansert synspunkt på bedriftsblogger

 

10 punkter avgjør om ditt firma bør ha bedriftsblogg

Internett oversvømmes av artikler som snakker om fordelene med å blogge. Ja, men hvordan hjelper det deg og din bedrift? Hvilke problemstillinger må jeg med min bedrift tenke på før jeg starter  bedriftsbloggen, er et mer interessant spørsmål, er det ikke? Vel, nå skal vi få svaret på dette en gang for alle.

Nå er det klart for 10 parametere du må vurdere for å se om bedriftsblogg bør være neste prioritet. Husk på at du ikke nødvendigvis vil få et endelig svar kun ved å se på en av disse parameterne! Oftest vil du måtte se på flere av de i sammenheng.

 

1. Hvilken type varer / tjenester selger du?

Dette er det aller første du må ta stilling til. Bloggen er hovedsakelig et verktøy for å produsere innhold som går i dybden. Det vil si at det ofte inspirerer til refleksjon og ettertanke. Refleksjon i denne sammenheng kan dreie seg om noe så enkelt som å finne riktig pris. Det kan også dreie seg om et produkt som har forskjellige modeller med ulike tekniske muligheter.

Her gjelder det å finne ut hva som passer nettopp ditt behov! Eller kanskje det rett og slett er snakk om å finne ut om du trenger varen eller tjenesten i det hele tatt. Dersom ditt foretak selger produkter som ikke krever noe refleksjon eller ettertanke, har det sannsynligvis ikke bruk for en bedriftsblogg.

Et eksempel på en vare der det i liten grad er effektivt med blogg kan være butikker som selger dagligvarer. Hvor ofte har du satt deg ned og fundert på hvilken kolonialhandel du skal benytte deg av? Går du inn på Internett og leser innlegg om hvilken butikk som har vunnet forbrukernes kolonialhandelpris? Sannsynligvis ikke. Nå er det også slik at «forbrukernes kolonialhandelpris» var noe jeg fant på akkurat nå, men det er en helt annen sak.

Likevel er det ikke uvanlig for butikker å blogge. De skriver innlegg om alt fra miljøhensyn til matoppskrifter. Det er ikke dermed sagt at en blogg i denne bransjen ikke gir noe avkastning. Men den vil nok være lavere enn bransjer der det er større behov for veiledning og informasjon.

Hvis man allerede handler på Kiwi fordi det er den nærmeste butikken, er det nok lite trolig at man begynner å handle på Meny kun fordi man fant en matoppskrift i Meny-bloggen. For butikker med millionbudsjett kan det selvfølgelig uansett være en god investering med en bedriftsblogg.

Poenget er at vi må spørre oss selv: «Selger jeg en vare eller tjeneste som folk trenger informasjon og veiledning om før de bestemmer seg for å kjøpe?» Hvis så: «Hvor mye veiledning og informasjon trenger potensielle kunder for å ta en kjøpsavgjørelse?» Desto større behovet for informasjon er, desto større er også potensialet for en blogg.

I tilfellet med dagligvarene er vi på den ytterste enden av skalaen, men ofte kan varen du selger befinne seg litt mer mot midten. Hva med en frisør? Er det slik at «en hårklipp er en hårklipp» eller vil folk finne en frisør som de mener har den rette kompetansen? Sannsynligvis stemmer begge deler. Dette vil man aldri kunne vite før man undersøker markedet. kanskje menn i større grad tenker at «en hårklipp er en hårklipp», mens kvinner legger mer i det …?

 

2. Selges varen / tjenesten via Internett?

Det er ikke til å komme ifra at folk er mer skeptiske når de handler på nett. Er varen eller tjenesten du selger kun tilgjengelig på nett? Da har du mye å vinne på å etablere deg som en bedrift som folk kan stole på. En god måte å gjøre det på, er å ha en bedriftsblogg.

Dette betyr ikke at du ikke bør blogge om du selger varer som også finnes i fysiske butikker. Eller om du selger varer som finnes både på Internett og i gatebutikker. Men dersom varen du selger kun finnes på Internett, vil det selvsagt være flere kunder og sloss om for internettbutikkene. Da er det en god grunn til å investere mer i markedsføring som styrker identiteten til bedriften.

Ofte kan butikker med lokaler oppleve at kunder kommer for å teste ut produktene deres. Når kunden har funnet det produktet han vil ha, kjøper han det kanskje på Internett fordi det gjerne er billigere. I tilfeller der du har en nettbutikk slipper du unna dette fenomenet. Gevinsten ved å investere i blogg som markedsføring blir dermed større. Om en kunde allerede har funnet bloggen din, er veien kortere til å kjøpe et produkt i nettbutikken din enn om du hadde hatt en fysisk butikk.

 

3. Hva koster varen / tjenesten?

Dette er så fundamentalt at det nesten sier seg selv: «Hvor mye koster varen?» Om du produserer eller selger fyrstikker har det ingen ting for seg med en bedriftsblogg. Da må du i så fall gjøre det så stort at markedsføringen din blir en «landeplage» som alle husker. Jo dyrere varen er, desto bedre vil det være å blogge om temaet. Eksempelvis er det sikkert svært få som kjøper kaffemaskiner eller TV-er til 20 000-30 000 kroner uten å lese noe om det på Internett.

 

4. Klarer du å definere en målgruppe?

Her kommer et essensielt spørsmål du må ta stilling til før du starter bedriftsbloggen. La oss gå tilbake til eksempelet fra tidligere med frisøren. Dersom en frisørsalong ikke klarer å avgjøre om folk klipper seg på impuls eller ikke, vil det ikke være noe poeng å ha en bedriftsblogg. Da vil man rett og slett ikke vite hvem målgruppen er. Med andre ord vil det kun være flaks om man klarer å produsere innhold som fenger potensielle kunder og påvirker disse til å oppsøke frisørsalongen.

For å definere en målgruppe, oppererer vi gjerne i inbound marketing med såkalte «persona». Dette er en oppkonstruert kunde som vi tenker oss på bakgrunn av noe informasjon vi har om potensielle kunder. Typisk vil større bedrifter lage en rekke slike kundeprofiler for å spisse sin digitale markedsføring mot forskjellig kundegrupper. Man setter da sammen personligheter som viser hvordan en typisk kunde kan fremstå. Hva slags adferdsmønster har de? Hva kjøper de? Hvor går de? Hvem rådfører de seg med?

Nedenfor kan du laste ned en e-bok som forklarer hvordan du selv kan bygge en slik person som en modell for hvordan din eller dine kunder tenker og oppfører seg.

Banner der du kan laste ned gratis e-bok: "Lag en persona til din forretning"

 

5. Hva slags fokus og mål har du for din bedrift?

Dersom du av en eller annen grunn er nødt til å få hurtig avkastning på investeringene du gjør i din digitale markedsføring, vil muligens blogg ikke være det rette for deg. De fleste innlegg vil se svært liten trafikk før det har gått ett par måneder, og det kan gjerne ta enda lenger tid. På kort sikt vil det mest sannsynlig være mer lønnsomt med betalt reklame. Derfor er det viktig å klargjøre målsetningen før du starter bloggen for din bedrift.

Om du bruker metoder som inbound marketing og innholdsmarkedsføring, har du sannsynligvis et lenger tidsperspekiv. På lang sikt vil en bedriftsblogg utkonkurrere betalt reklame. Når trafikken først begynner å komme er den nemlig gratis. Da vil solid produsert blogginnhold kunne tiltrekke seg potensielle kunder i mange år. Akkurat hvor mange år kommer an på bransje. I forhold til betalt reklame bør man kanskje se på bloggen som en investering på samme måte som man setter av ressurser til å utdanne de ansatte i bedriften.

 

6. Hva slags ressurser har du?

Å blogge er ikke en liten oppgave. Det er nok ikke helt uvanlig at bedrifter har dedikerte bloggere som kun tar seg av bloggen. De senere årene har mange også begynt å leie inn profesjonell arbeidskraft til å produsere innhold. Da blir konkurransen naturlig nok høyere. Dette gjelder også sosiale medier. Blogging er altså ikke noe en bedrift kan sette seg ned med en gang i uka hvis man ønsker å oppnå god synlighet på Google.

Dersom du selv ikke har tid, er alternativet å ansette noen til å skrive innlegg til bedriftsbloggen. Det kan faktisk hende at man vil komme billigere ut av det ved å velge det alternativet fordi man da kun betaler for resultat og ikke for eventuell opplæring av seg selv eller ansatte.

 

7. Hva vil du oppnå med bedriftsbloggen?

Som vi har vært inne på tidligere, er blogging en aktivitet som bør ha et langsiktig mål i din bedrift. Spørsmålet blir nå hva du vil med bloggen. Om du ønsker å øke relevant trafikk, vil en blogg være et godt gratis-alternativ. Hvor relevant trafikken er, kan til en viss grad justeres i forhold til de emnene du skriver om og hvordan du vinkler det. Dersom målet ditt kun er å bygge merkevare, vil det være langt vanskeligere å gjøre dette kun med en bedriftsblogg. Ofte krever merkevarebygging store budsjetter og stor eksponering av selskapet over tid, men når det er sagt kan en blogg absolutt være en del av den digitale markedsføringsstrategien for å komme i mål.

 

8. Hvilke målgrupper vil du nå?

En av fordelene med blogging er at du kan nå frem til så nær som alle målgrupper som befinner seg online. Et blogginnlegg kan omfatte både tekst, bilder og film. Derfor er så og si alle på Internett med den gitte interessen potensielle kunder (dersom de benytter seg av søkemotorer som Google). Om du når den ønskede målgruppa eller ikke, kommer an på er hvordan du formulerer deg i innleggene.

Dette er langt fra sant om andre sosiale medier. LinkedIn domineres av menn, Pinterest av kvinner osv. Dessuten vil du jo aldri nå ut til potensielle kunder som ikke har en brukerprofil på det gitte sosiale mediet.

Ofte er det utrolig mange hensyn som må tas for å finne en målgruppe. Markedsføring i dag er gjerne preget av at man systematisk undersøker hva som er målgruppen, og tester ut hypoteser man kommer frem til eller har fra før. Da kommer vi litt tilbake til dette med “persona” som du kan laste ned en gratis e-bok om ovenfor. Dersom du har vært i en bransje i flere år, er det gode muligheter for at du allerede har et godt bilde av hvordan en typisk kunde ser ut.

Hvilke målgrupper du henvender deg til bør alltid kartlegges før du tar fatt på skriving av innlegg til bloggen, uavhengig av hvilken metode du bruker.

 

9. Vet du hvor inntekten din kommer fra?

Det verdt å vurdere hvilke måter du markedsfører bedriften din på i dag. Hvor mye ressurser bruker du på de metodene, og hva slags avkastning gir det? Om du enda ikke vet dette, er det på høy tid at du implementerer de rette verktøyene slik at du kan måle lønnsomheten av markedsføringen din. Denne informasjonen vil gi deg en god indikasjon på hva slags markedsføring du bør satse på.

Om du ser at dine kjøpere responderer bra på lengre innlegg, kan det være lurt å prioritere en bedriftsblogg. Om du ser at bedriften din gjør bra leadsgenerering via sosiale medier bør du utforske dette. Ofte vil bedrifter oppleve at visse sosiale medier er mer populære blant deres kundegrupper. Da kan det være en ide og knytte bloggen opp mot dette sosiale mediet for å skape en mer helhetlig digital markedsføringskampanje.

Mer detaljer om hvordan du kan kommer igang med Google Analytics kan du se i vårt innlegg der vi skriver om blogging som markedsføringsstrategi. I det innlegget tar vi høyde for at du kun vet hva en mus, tastatur og skjerm er. Resten forklarer vi på en enkel og trinnvis måte med illustrasjoner.

 

10. Hvordan passer en firmablogg inn i markedsføringsstrategien din?

Dersom du har verktøyene på plass, kan du sammenligne hva du eventuelt må gi avkall på for å få råd til å innføre en bedriftsblogg som en del av markedsføringen din. I forrige kapittel nevnte vi at blogging og sosiale medier kan fungere bra sammen. Andre ganger kan det være fornuftig å gi opp markedsføring på kanaler som gir for liten avkastning i forhold til investeringen.

Eksempelvis vil det å drive en aktiv Facebook-side kunne være ganske ressurskrevende i de tilfeller der du har forumer med spørsmål som krever svar. Eller kanskje du har én til to statusoppdateringer pr. dag? I noen tilfeller kan det være lønnsomt å redusere bruken eller bytte ut Facebook og Instagram med en bedriftsblogg.

Lær hvordan du formulerer en markedsføringsstrategi med 12 steg!

Lenken ovenfor tar deg gjennom alle stegene som må til for å sette opp din egen markedsplan.

 

Konklusjon

Om en bedrift har godt utbytte av en blogg, må avgjøres i hvert enkelt tilfelle. Det er mange faktorer som må vurderes. I dette blogginnlegget har jeg gitt deg 10 ting du må tenke på før du starter en bedrfitsblogg. Ofte må de sees på i sammenheng og ikke en og en av gangen. En blogg kan være en svært fordelaktig investering for en bedrift, spesielt der det satses på inbound marketing og innholdsmarkedsføring. Hva slags type varer man selger, hva målgruppen din er og hva slags ressurser du har, er de viktigste tingene å tenke på.

 

BEGREPSFORKLARINGER:

SEO: (Søkemotoroptimalisering) Prosesser som gjennomføres både og utenfor en internettside for at innholdet skal oppnå bedre synlighet hos søkemotorene (Google).

Innholdsmarkedsføring: En type markedsføring som baserer seg på å produsere innhold som tiltrekker seg kunder.

 

KILDER:

Business2community.com: 10 Unbelievable Statistics To Sell Your Boss on Business Blogging

Hubspot.com: Why blog? The benefits of Blogging for Business and Marketing

Single Grain: Beginner’s Guide to Business Blogging in 2020