følg oss

Sentralbord: 92 777 242 (08.00-15.00)

 > SEO Blogg  > Hva er Søkemotoroptimalisering? – SEO i 2021
Tegneseriefigur som forklarer hva søkemotoroptimalisering er.

Hva er Søkemotoroptimalisering? – SEO i 2021

Søkemotoroptimalisering handler om hva vi kan gjøre for at nettsteder skal bli mer synlige i søkemotorer som Google. En søkemotors algoritme er designet for å tolke og rangere søkeord som er relevante for innholdet på aktuelle nettsider. Google bruker hundrevis av rangeringsfaktorer for å bestemme hvor høyt en nettside skal komme i nettsøk. Derfor er det viktig med en god SEO-strategi.

I søkemotoroptimaliseringens tidlige dager kunne man rangere høyt med noen enkle SEO-triks. Google hadde derimot ambisjoner om å promotere kvalitet, og jobbet derfor hardt med å utvikle mer avanserte algoritmer for rangering av nettsøk. Disse konstante forbedringene av algoritmer har ledet til at dagens søkemotoroptimalisering er tilsvarende mer kompleks.

Vi forholder oss hovedsakelig til Google, da deres søkemotor i skrivende stund har godt over 90 % av søkemotormarkedet (kilde). De to andre store søkemotorene – Bing og Yahoo – har inngått en allianse der de praktiserer felles SEO-kriterier for rangering i sine søkemotorer. Til sammen har Bing og Yahoo litt under 5 % av markedet.

Tegneseriefigur som forklarer om SEO.

Munter tar rangerings-kampen med et smil

Om vi vurderer pengebruk kontra gevinst, er «on-page SEO» den mest kostnadseffektive markedsføringen som finnes for et nettsted. Naturligvis må det investeres en viss mengde tid og arbeid, men gjør man sin søkemotoroptimalisering rett, vil det gi gratis rangering hos Google.

God rangering kan sammenlignes med å ha en butikk i Karl Johan. Den blir sett av langt flere folk enn om butikken lå i en stille bakgate på Grüneløkka. Har du varer av høy kvalitet, vil god synlighet spre nyheten om dine varer av seg selv. En kombinasjon av god innholdsproduksjon og solid søkemotoroptimalisering kan gjøre en hver nettside ustoppelig på Google.

For å forstå hva søkemotoroptimalisering er, må vi kunne skille mellom organiske og betalte treff i nettsøk. Se på bildet nedenfor! den nederste rubrikken, delilla.no, er det vi kaller en organisk plassering i Google-søk. Den plasseringen kan du altså oppnå helt gratis dersom du gjør en god jobb med søkemotoroptimaliseringen på siden din.

Den andre måten å rangere på er gjennom «Google Ads» som du ser i den øverste rubrikken. Den viser altså en betalt plassering hos Google. Her betaler kunden enten per klikk eller per gang annonsen blir sett. Du ser at den er merket med «annonse» helt øverst i venstre hjørne

Det finnes ingen fasit på hvordan man skal jobbe med søkemotoroptimalisering. Det er viktig at arbeidet tilpasses enhver bedrifts unike situasjon. Derfor vil bedrifter flest ha stor nytte av SEO-ekspertise og gjennomføring av en SEO-analyse. Det vil fortelle hva som gjøres riktig, og hva som kan forbedres for at nettstedet skal bli mer synlig på Google.

I dette blogginnlegget skal jeg gå gjennom tre forskjellige former for søkemotoroptimalisering slik de kategoriseres på fagspråket.

INNHOLD:

 

Hvorfor søkemotoroptimalisering?

Over halvparten av alle kjøp på Internett starter på en søkemotor. Søkemotorer er programvare som brukes til å lete etter dokumenter eller database-poster (også kalt internettsider) som oppfyller søkeordenes kriterier. Søkemotorenes oppgave er å gi brukerne de beste og mest relevante resultatene i forhold til det som søkes på.

Din bedrifts oppgave i SEO-sammenheng, er å oppnå høyest mulig rangering for søkeord som er relevante for ditt innhold. Ved taktisk bruk av søkemotoroptimalisering kan du altså få flere relevante treff, noe som vil resultere i økte sjanser for salg.

En godt gjennomført SEO-strategi gjør det blant annet mulig for mindre firmaer å ta markedsandeler fra større og mer kjente aktører.

Slik går du frem for å teste din egen søkemotoroptimalisering: Søk på sentrale ord og uttrykk i din bransje og se hvor høyt du rangerer for disse. Havner du på side to eller høyere i søket? Hvis ikke, er det svimlende liten sjanse for at treffer din kundegruppe på nett.

Blar du vanligvis til side to av Google-søket når du søker etter noe på nett? Da er du i så fall i mindretall. Over 75 prosent av all trafikk går til side nettsider som rangerer på første siden i et nettsøk.

Søkemotoroptimalisering handler ikke bare om å skrive bra innhold. Det handler om å sikre at nettstedet fungerer optimalt, både i forhold til funksjonalitet og hvor fort nettstedet laster. Det handler i tillegg om hvorvidt nettstedet er mobilvennlig, om det finnes tekniske feil på siden, hvordan det lenkes til og fra siden, og mye mer.

Alt handler om brukeropplevelse. Dårlig brukeropplevelse er synonymt med dårligere rangering hos Google.

Som du skjønner, er søkemotoroptimalisering et omfattende fag. For å gjøre det litt mer oversiktlig, deler vi SEO inn i tre kategorier:

 

RELEVANT LESNING FRA VÅRT ARKIV: Velge rett SEO-byrå med 7 steg

 

3 former for søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering kan deles opp i tre kategorier:

  • On-page SEO er det arbeidet som foregår på nettstedet
  • Off-page SEO er aktivitet utenfor nettstedet.
  • Teknisk SEO er det som foregår i kodingen bak nettstedet. 

 

Hva er on-page SEO?

On-page SEO dreier seg om det synlige innholdet på siden din, altså alt som ikke ligger i selve programmeringen. Disse elementene hjelper Google til å forstå hva nettstedet ditt handler om slik at de kan vurdere kvaliteten av innholdet. Innhold kan være tekst, grafikk og film samt resultatet av sammensetningen av disse elementene for å gi den som søker i søkemotoren en god opplevelse. Innholdet på nettstedet er det som til syvende og sist gir et godt resultat hos søkemotorene.

Så er spørsmålet: Hva anser Google som god kvalitet på innhold? Nettopp dette spørsmålet har vi skrevet et blogginnlegg om. Google har nemlig publisert en rekke artikler der de beskriver retningslinjene i forhold til søkemotoroptimalisering for webmastere og andre interesserte. En av tingene de diskuterer er hva innhold av høy kvalitet vil si. Dersom du ikke har en intuitiv forståelse av hva Google mener med «godt innhold», er det veldig lurt å lese dette innlegget slik at du forstår hva Googles aller viktigste rangeringskriterier innebærer.

Når du produserer nytt innhold for nettstedet ditt, er en viktig del av søkemotoroptimaliseringen å huske på hensiktsmessig bruk av søkeord. Hvordan du benytter søkeordene i selve teksten, bruk av riktige H-tagger, domenenavn og tittel er alle faktorer som påvirker hvor god din on-page SEO er.

Alle de individuelle nettsidene på nettstedet ditt må også henge sammen. Det vil si at alt tekstinnholdet lenkes sammen. Og da snakker vi ikke bare om hyperlenker mellom artikler, men at det faktisk er en rød tråd som gir mening i forhold til temaene du skriver om. Det er altså ikke nok at hver individuelle side er bra i seg selv. Du må tenke på søkemotoroptimalisering allerede før de hver tekst skrives, og før hver nettside settes opp.

I et tidligere blogginnlegg som vi kalte «Hvordan skrive et blogginnlegg – 10 tips for SEO» tok vi for oss de viktigste on-page SEO-faktorene for å skrive søkemotoroptimalisert innhold. Ved å lese et 10 minutters blogginnlegg kan du få god oversikt over hva som kreves for å skrive godt søkemotoroptimaliserte blogginnlegg på egenhånd.

 

Hva er off-page SEO?

Off-page SEO vil si den søkemotoroptimaliseringen du gjør utenfor «landegrensene» til ditt eget nettsted. Det handler om aktiviteter som sporer tilbake til ditt nettsted fra andre stede på internett. Google studerer nemlig nøye hvilke signaler andre aktører gir om ditt nettsted.

“Google only loves you when everyone else loves you first.” – Wendy Piersall

Dersom folk synes innholdet ditt er godt nok til at de vil spre det på sosiale medier, eller kanskje til og med benytte det som kildemateriale til sitt eget innhold, vil det gjøre det mer synlig i nettsøk. Google vil rangere deg høyere dersom innholdet ditt er så godt at folk stoler på det. Jo mer tiltro folk har til deg, og jo flere lenker som leder tilbake til ditt nettsted, jo større respekt vil du få av både din egen bransje og av Google. På fagspråket kaller vi slik digital respekten for «autoritet».

Les mer om hvordan du bygger autoritet på nett i denne artikkelen. Der forklarer vi blant annet forskjellen på domeneautoritet og sideautoritet.

 

Lenker sin rolle i søkemotoroptimaliseringen

Google ser ikke bare på antallet lenker, men også på autoriteten til nettstedene som lenker tilbake til nettstedet ditt. Hver kobling du mottar fra andre nettsteder fungerer som en «anbefaling» fra en annen kilde om at nettstedet ditt har høy kvalitet. Dersom nettstedet som lenker i tillegg er en autoritet i bransjen, vil lenken ha ekstra mye verdi.

Google forsøker altså til en hver tid å få oversikt over hvilke nettsteder som er til å stole på når sider skal anbefales og presenteres som et søkeresultat. Med flere linker inn fra nettsteder som regnes som pålitelige, vil Google også anse siden din som pålitelig. Derfor er en essensiell del av søkemotoroptimaliseringen å produsere innhold som gjør at andre personer viser til deg.

 

Tegneseriefigur som ser veldig skeptisk på alt og alle.

Amper blir i matt i trynet av rangerings-kamp


Tegneseriefigur som forklarer om rangering på Google

Munter blir litt oppgitt når folk stritter i mot SEO-lærdom

 

Sosiale mediers rolle i søkemotoroptimalisering

Det finnes andre off-page SEO-faktorer enn lenkebygging. En av disse er sosiale medier. Selv om sosiale medier har liten direkte innvirkning på populariteten av nettstedet ditt, vil disse ofte henge sammen. Google vektlegger ikke likes, følging og deling i sosiale medier direkte, men det kan likevel øke respekten, omtalen og autoriteten til nettstedet ditt.

Sosiale medier er en fin plass å spre bevissthet om din merkevare, og det har ofte vist seg at stor aktivitet på sosiale plattformer leder til økt rangering i søkemotorene.

Sosiale mediers rolle i digital markedsføring er et stort tema. For å dykke dypere ned i emnet, henviser jeg derfor til et tidligere innlegg vi skrev om temaet. Der har vi har prøvd å ta en nærmere titt på de sosiale mediene i Norge da bruken er noe annerledes enn i utlandet.

 

Hva er teknisk SEO?

Hvis du tenker på søkemotoroptimalisering som å bygge et hus, så vil teknisk SEO si å legge et solid fundament. Du kan se på det som alt arbeid på et nettsted som ikke har med innholdsproduksjon å gjøre.

Uten å for mye i detalj, så handler teknisk SEO blant annet om hvor ryddig nettstedet er kodet, hvor funksjonell struktur du har på menyer og sider, og hvor godt nettstedet fungerer på kryss av ulike plattformer (responsivt design). I tillegg handler det om rett bruk av sitemaps og såkalt «structured data»; det handler om å luke bor feil og døde lenker, om å styre unna duplisert innhold, og mye mer.

Her ble det mye store ord. La meg i stedet forsøke å forklare teknisk SEO så enkelt som jeg bare kan. Vi kjenner alle historien om de tre små grisene. Den kan gi oss et greit bilde på hva teknisk søkemotoroptimalisering egentlig er:

 

Hva er SEO? Lær av de tre små griser!

Den første grisen bygde et hus av strå. Det holder helt til det oppstår noen ørsmå endringer, som for eksempel en ulv som blåser veldig hardt, eller at du får litt mer besøk enn vanlig på nettstedet. Hos den stråhyttebyggende grisen er det tekniske fundamentet – eller den tekniske søkemotoroptimaliseringen – av laveste rang tenkelig.

Den andre grisen gjorde en bedre jobb, men huset som var laget av tre falt sammen til slutt allikevel. Da snakker vi om litt større problemer en mange besøkende. Kanskje det dukket opp noen ubudne gjester, slik som skitne, virusbefengte ulvefanter, eller til og med hackere som vil utnytte dine svakheter for alt det er verdt.

Den tredje grisen gjorde en god jobb med fundamentet, og sto igjen med et murhus som kunne motstå en hver utfordring. Gjør du din tekniske søkemotoroptimalisering tilsvarende solid, legger du opp til videre utvikling av nettstedets autoritet, god rangering og stor synlighet i søkemotorene.

Teknisk SEO er et stort fagfelt som er svært viktig for å virkelig skinne i søkemotorens resultater. Den gode nyheten er at det finnes enkelt tilgjengelige verktøy som gratis kan fortelle deg hvordan siden din presterer. Google Page Speed Insight som du ser på bildet nedenfor, er et slikt verktøy.

 

 

Søkemotoroptimalisering for små bedrifter

Helt til slutt vil jeg si litt om SEO for små og mellomstore bedrifter. Det er dette vi i SEO-blogg spesialiserer oss på. For denne typen bedrifter må det gjerne litt andre strategier til enn det som gjelder for selskaper som omsetter for titalls eller hundrevis av millioner i året. Det er mange faktorer du må tenke gjennom ved valg av SEO-byrå. Dersom du har noen spørsmål om dette, eller om noe som har med søkemotoroptimalisering eller markedsføring på nett å gjøre, så slår vi gjerne av en prat.

 

 

Konklusjon

Dette blogginnlegget forklarer deg hva søkemotoroptimalisering er. Google har over 200 rangeringsfaktorer for rangering av nettsøk. Dersom du skriver innhold av høy kvalitet, vil du være godt på vei mot god on-page SEO. I tillegg er det en nødvendighet med et visst nivå av teknisk SEO-kompetanse for å bygge et stabilt nettsted. Jo mer du klarer å jobbe med faktorer som påvirker off-page SEO, desto bedre. Man får aldri gjort for mye markedsføring.

 

BEGREPSFORKLARINGER:

Algoritme: Et sett med regler som følges av en datamaskin for å nå det målet programmereren setter. 

KILDER:

Ahrefs: SEO Basics: Beginner’s Guide to SEO Success

Bluehost: The New Website Owner’s Guide to SEO

Google Search Central: Search Engine Optimization (SEO) Starter Guide

Moz: What is SEO?

Statcounter.com: Search Engine Market Share