følg oss

Sentralbord: 92 777 242 (08.00-15.00)

 > The One-Inch-Punch – Lynrsk SEO-hjelp  > Hva er CRO? Bruk det til å selger mer!

Hva er CRO? Bruk det til å selger mer!

CRO står for Conversion Rate Optimization, men hva betyr egentlig det? Forenklet kan vi si at det er «kunsten å overtale digitalt». Konverteringsraten (CR) sier hvor stor andel av de besøkende på ditt nettsted som faktisk klikker der du vil. Optimaliseringen (O) har som mål å øke denne raten.

BruSEO Lee står klar til kamp i sin one-inch-punch posisjon.

Mine One-Inch Puncher får alltid folk til å klikke i vinkel!
BrucSEO Lee

Hei! BruSEO Lee her! På norsk kalles CRO for «konverteringsoptimalisering». Maken til kronglet ord har jeg ikke sett. Det imponerer i hvert fall ikke leserne like mye som en god one-inch punch. Skal du engasjere folk til å klikke må du raskt slå til med dine beste argumenter og slagord.

Av den grunn velger jeg å tenke på «konverteringsoptimalisering» som «resultatsikring», men kaller det bare CRO. Poenget med CRO er å øke antallet besøkende på ditt nettsted som gjør den handlingen du ønsker.

Jeg banker inn mine one-inch puncher så du mister pusten når du minst venter det. Målet mitt er å få deg til å slå tilbake uten å tenke deg om. Jeg provoserer, du klikker i vinkel, og vips så har du handlet et par boksehansker fra nettbutikken min ;p

La oss si at jeg har en nettbutikk som selger kampsportutstyr. Jeg har 1000 besøkende, men bare 20 av disse gjør kjøp. Da har nettbutikken en konverteringsrate på 2%. Dette gir meg et veldig konkret mål å jobbe mot: Øk prosentverdien, og få mer utbytte av eksisterende sidebesøk.

Husk på at CRO er brukbart for stort sett alle nettsteder, ikke bare de som driver med salg. Har du et mål, har du også et resultat som kan forbedres. Om det så er å selge, skape blest eller styrke din posisjon i et miljø, handler ditt innhold om å skape en reaksjon. Hvor god reaksjon du får avhenger av hvor god CRO du har.

Hvordan bruke CRO til din fordel?

Mange markedsførere kaller den slags resultatsikring for å jobbe med salgstrakten, eller «sales funnel» som det kalles på engelsk. Se for deg trakten vi bruker for blande sammen kraftforet som gir deg energi til å bekjempe all motstand i nettsalgsringen. På samme måte som du styrer ingredienser mot et lite mål, styrer du kunder på Internett mot en liten knapp på din nettside.

CRO går via mange steg, nedover i trakten, der det blir trangere og trangere. Kundene ledes først nedover når de går inn på nettstedet. Der inne finner de informasjon som gjør dem oppmerksomme på et behov. Dette følges opp med et forslag som dekker behovet, og til slutt et valg om å benytte seg av foreslåtte løsning.

Dette er så klart veldig forenklet og lite nyansert, men forhåpentligvis har du fått banket inn i hjernebarken hva CRO dreier seg om, og hvordan man går frem for å øke konverteringsraten.
Les mer om denne kjøpstrakten i Content Marketing Guiden!

Tabell: Hva er bra konverteringsrate (CRO)?

  KONVERTERINGSPROSENT
Gjennomsnitt 2,35
Bra 5,31
Top 10 % 11,45

*Tallene er omtrentlige og vil variere for bransje og produkt

Hva regnes som god konverteringsrate?

En siste ting å merke seg, som går igjen, uansett hva slags nettsted du driver: Kvalitet er nøkkelen til suksess. Når kvaliteten er høyere vil flere klikke! Også når det kommer til CRO, og One-Inch Punch!

Derfor er CRO og kvalitet tett forbundet. Gutta fra SEO-blogg prater mer inngående om Google sitt syn på kvalitet i et blogginnlegg som er relevant. Da vil du få en god innføring i å legge grunnlaget som trengs for å at din CRO skal bli så optimal som mulig.

Snart er du like kvikk på labben som meg. Når jeg først slår til, kan jeg love at du merker det. Haaaiii-JA!!!

BruSEO Lee i slår sitt one-inch-punch. Ovenfor står det "vil du lære BruSEO moves? Gi museknappen en Krav maga-kilevink og start nå!"