Hvordan lage nettbutikk for best SEO?
Har du laget en nettbutikk uten trafikk? Eller skal du sette igang å lage en butikk på nett? Sagnet sier at en gullgryte venter i enden av regnbuen. Problemet er bare å finne den. For deg som er lei av å vente på AI-brillene som tar deg og din forretning til regnbuens ende, er det bedre å sette igang arbeidet ved å selv ta styringen. Den regnbuefargede søkemotoren punger ut til alle som lærer dens hemmeligheter å kjenne, og dens navn er Google.
Mer enn 90% av alle søk skjer på Google. Derfor er det viktig for alle nettsteder – spesielt nettbutikker – å kunne SEO-praksisen som gir fremgang på Google. Enhver nettbutikk som skjønner hvordan man tar seg til Google-regnbuens ende, finner en gullkantet kortmaskin som punger ut på linje med den sagnomsuste gullgryta.
Så hvordan lager du en nettbutikk som faktisk driver trafikk?
Optimalisering for søkemotorer handler om å få bedrifters nettsider på side 1 av Googles søkemotor-resultater (SERP). Aller helst på de tre øverste plassene. Dette gir mer trafikk til nettstedet, som videre leder til at flere potensielle kunder finner butikken og handler varer.
SEO, eller søkemotoroptimalisering som vi kaller det på norsk, er en av de rimeligste måtene å markedsføre nettbutikker. Det er nærmest gratis fordi det kun handler om å skaffe organisk internettrafikk – dvs. ikke trafikk via betalt annonsering. Optimaliseringen er rettet mot spesifikke Google-søk etter bestemte produkter eller relaterte emner på internett.
Den eneste prisen du betaler er tiden du bruker på å implementere denne taktikken. Resultatene er potensielt uten grenser. Å sette seg ned med en lærebok i SEO er som å studere kartet over veien til regnbuens ende.
I dette innlegget får du tips og råd for best SEO-praksis for nettbutikker. Deriblant gir vi deg SEO-tiltak som du kan benytte fra første dag, og dermed gi dine nettsider størst sjanse for å rangere høyt på Google.
Før du begynner med SEO, må du selvsagt velge riktig nettbutikkløsning, og siden dette er litt utenfor vårt område anbefaler vi å ta en titt på lenken ovenfor hvis du enda ikke vet hvordan shopen skal settes opp. Der gås nemlig det fem mest vanlige løsningen gjennom.
RELEVANT LESNING FRA VÅRT ARKIV: Hva er SEO?
SEO-analyse
En SEO-analyse bør foretas før du i det hele tatt begynner å lage nettbutikk. Dette er en analyse som forteller noe om din evne til å konkurrere i markedet, både i forhold til interne faktorer på siden og det markedet du konkurrerer i. Uten denne analysen blir det som å lage en nettbutikk i blinde og håpe på at ting går bra.
Nøkkelordsanalyse
Nøkkelord er grunnlaget for alt SEO-arbeid. Organisk trafikk begynner med at en person skriver inn ett eller flere nøkkelord i en søkemotor. Du må rangere på de rette ordene for dine varer og tjenester for å dukke opp når folk søker etter disse på internett.
Det er flere måter å gjøre en nøkkelordanalyse på. Først må du finne nøkkelordene som er relatert til din virksomhet. Deretter kan du utforske ett eller flere verktøy som Ahrefs eller Google AdWords: Keyword Planner for å finne relaterte nøkkelord.
Hvis du eksempelvis selger ansiktskrem, kan du også rangere på nøkkelord som fuktighetskrem og hudpleie.
Velg en håndfull nøkkelord basert på antall månedlige søk og hvor mye konkurranse det er på søkeordet!
Husk “search intent”
Search intent (intensjonen) angir formålet bak gitte Google-søk. Søkernes intensjoner kan deles inn i fire kategorier:
- Søk etter informasjon om et emne. For eksempel “Hvor starter regnbuen?”
- Navigering til et bestemt nettsted. Mange synes det er lettere å google et firmanavn enn å skrive inn hele nettadressen med www og dot com.
- Søk med intensjon om å kjøpe en vare i en nettbutikk. Her sitter de klare med bankkortet.
- Undersøkelse av produkter som vurderes å kjøpes. For eksempel vil en potensiell kunde i mange tilfeller kun trenge å lese om materialene et par sko er laget av før de er klare til å handle.
For nettbutikker er search intent hovedsakelig kjøp eller undersøk. Produktsider og kategorier bør derfor ha innhold som samsvarer med målgruppens search intent. På en blogg kan du gi råd og tips som samsvarer med search intent for informasjon og undersøkelse.
Hvordan formulere gode produktbeskrivelser?
En god produktbeskrivelse skal introdusere produktet og hva det kan brukes til. Beskrivelsen skal være kort og konsis. Forklar helt presist hva du tilbyr! Samtidig handler det om å skille seg ut da det er stor konkurranse.
Har du spesielle produkter, lave priser eller andre ting som skiller seg ut? Gjør kunden oppmerksom på dette i beskrivelsen! Slik gjør du kundene oppmerksomme på hva som skiller din nettbutikk fra andre, og hvorfor den er å foretrekke fremfor konkurrerende nettsteder.
Strukturert data
For noen år tilbake var Google sine søkeresultater proppet med blå produktlenker. Dette er ikke lenger tilfellet. I stedet dukker det opp «rich snippets» direkte i søkeresultatene i form av produktbilder, priser, beskrivelser og varebeholdning.
Rich snippets er altså de små rutene med produktinformasjon som kommer opp i relevante nettsøk. En nettbutikk kan med andre ord få sine produkter vist direkte på Google, før kundene engang har klikket seg inn på nettstedet.
For at produktene skal dukke opp på denne måten i Google-søk må de bli publisert med «strukturert data». Dette er en kode eller et språk som er skrevet slik at søkemotorer kan lese og forstå hva nettbutikken selger.
Eksempelvis kan du her se nettbutikken til b.young der de benytter strukturert data for å vise produkter, priser og tilbud på klærne de selger. Slik vil det altså se ut i selve nettbutikken.
Strukturert data høres ganske teknisk ut, men det trenger ikke å være det. Det mest anvendte språket for å skrive strukturert data heter Schema.org, og er utviklet av Google og Microsoft. Googles Structured Data Markup Helper eller Schema Markup Generator hjelper deg å skrive dette språket riktig for din nettbutikk på en relativt enkel måte.
I tillegg har de fleste nettbutikker, som Woocommerce eller Shopify, egne plugins som lager skjemakoder for produktsidene dine.
Det kan ta litt tid å generere strukturert data, men det er gullgryta verdt for nettbutikker. Potensielle kunder får øye på produktene dine med en gang de gjør et relevant søk. Jo mer plass du får tildelt i Google-søket, desto større sjanse er det for at trafikk blir ledet til nettbutikken din.
Skriv gode metabeskrivelser!
Metabeskrivelser er de små tekstbitene du ser i Googles søkeresultater. Du kan lese mer grunnleggende informasjon ved å følge lenken.
For mer detaljert informasjon om meta-beskrivelser kan du la Bruce SEO Lee guide deg gjennom vårt tidligere blogginnlegg om emnet.
Merk at metabeskrivelsen har en klar oppfordring til handling: «Oppdag Kappas utvalg av joggebukser (..)» oppfordrer tydelig til å klikke på denne siden.
Metatekst til bilder er viktigere med Google lens
Google lens er en funksjon som gjør det mulig å bruke mobilkameraet til å identifisere steder og objekter. Denne gjenkjenningsteknologien tolker det du retter kameralinsen mot, for å deretter å finne relevant informasjon om objektet. Dette kan være alt fra landemerker og butikker, til matretter, solbriller eller hva enn du kan tenke deg.
Når kunden peker linsen mot klær og moteartikler, har Googles siste oppdateringer ført til at appen tilbyr deg inspirasjon i form av andre assosierte objekter, og her er det en mulighet for deg til å dukke opp dersom du har optimalisert dine metatekster riktig.
Husk canonical tags!
Nå blir det litt teknisk, men ikke verre enn at nettbutikkeiere flest bør klare å henge med.
Canonical tags er en del av HTML-koden som forteller Google at en eller flere nettadresser er like, men at en URL er pekt ut som den primære for rangering. Mange nettbutikker glemmer å sette inn canonical tags eller setter dem inn feil.
Hvis du har en nettbutikk, er det ikke uvanlig at dine varer kommer i forskjellige størrelser eller farger. Uten en canonical tag leser Google de forskjellige produktsidene som “duplicate content”, noe som skader rangeringen. Google ønsker nemlig å kun vise unikt innhold som ikke er kopiert fra andre nettsider.
Hvordan setter man inn en canonical tagg?
For å ta i bruk en canonical tag må du først velge hvilken side som skal være den primære. Det kan være den viktigste, den med flest lenker, eller den mest besøkte siden.
Canonical tags er skrevet «rel = canonical» og settes inn i <head> på alle andre versjoner av URL-en. Dvs headeren til de produktsidene som ikke er de viktigste. Nedenfor kan du se et eksempel for en b.young kjole.
<link rel=”canonical” href = “lim inn den primære URL-en her” />
Med denne koden er du godt på vei til å styrke rangeringen fordi Google lett kan forstå hvilke URL-er som skal prioriteres.
Få lenker og bevissthet med influencere!
Lenkebygging er en av de viktigste faktorene for å styrke SEO. En måte å få inngående lenker på er å samarbeide med influencere. Å etablere et samarbeid med en fargerik og populær influencer kan fort vise seg å åpne veien som leder til pengepotten i Googleregnbuens ende.
Akkurat som bloggere eller brukere av Instagram har også influencere mange følgere. Med ett eller flere innlegg fra dem vil du bli eksponert for store potensielle kundegrupper.
Følgerne har ikke «reklame-radaren» på når de lytter til influencere. Derfor er de mer mottakelige for informasjon om nye produkter. Det gir deg eksponering og trafikk. Hvis Google oppdager mer trafikk til nettstedet ditt, blir det listet som relevant, noe som gir nettbutikken mer autoritet.
I tillegg til god eksponering, får du også en lenke fra influenceren. Men vær klar over at lenker fra sosiale medier som Facebook eller Instagram automatisk blir merket som en «nofollow-kobling».
En nofollow-lenke er et signal til Google om å ikke indeksere innholdet på lenken. Den registreres derfor ikke som andre lenker og har liten til ingen SEO-verdi.
Hvordan finner du den rette influenceren for din nettbutikk?
Det krever ofte litt graving på forskjellige sosiale medier før du finner en god match. Hvis du ikke vet hvor du skal begynne, kan du se en liste over norske influencere her.
Mål trafikken med Google Analytics
For å følge med på trafikken til nettbutikken din, kan du anvende Google Analytics (GA). Der kan du se hvor dine besøkende kommer fra og hvilke av dine sider de har besøkt.
Bruk av enhanced ecommerce tracking gjør det mulig å sende promotering, salgsdata og produktinntrykk med sidevisningene og hendelsene dine i GA. Sidevisninger kan brukes for å spore produktinntrykk. Produktkjøp kan brukes til å spore checkout-trinn og produktklikk.
For å følge med på hvor ofte brukere fullfører spesifikke handlinger kan du benytte deg av conversion goals. Et goal representerer en fullført handling, kalt conversion, som bidrar til den overordnede suksessen for din nettbutikk. Eksempler på conversion goals er at en bruker gjør et kjøp (netthandel) eller sender inn et skjema med kontaktinformasjon.
Konklusjon
SEO kan virke uhåndterlig, men det er et nødvendig verktøy å sette seg inn i for deg som vil vite hvordan du lager en optimalisert nettbutikk. Spesielt om du ønsker å skape en nettbutikk med et tilfreds antall besøkende og gode inntjeningsmuligheter! Dette innlegget la frem konkrete råd om best SEO-praksis for nettbutikker. Deriblant ble det gått igjennom nøkkelordsanalyse, search intent, canonical tags og metabeskrivelser, samt lagt frem tips for lenkebygging og sporing i Google Analytics.