følg oss

Sentralbord: 92 777 242 (08.00-15.00)

 > SEO Blogg  > Bruk av bilder og SEO|10 bud for mer trafikk
En mann holder en steintavle opp mot himmelen. På tavlen står det "De 10 bud for bilder". I bakgrunnen er det fjell og skyer

Bruk av bilder og SEO|10 bud for mer trafikk

Vi har alle følt på bildets makt. Hvem har vel ikke blitt nysgjerrig på en filmplakat på kino? Eller valset rett inn på nærbutikken for å teste ut den nyeste Freia-sjokoladen som var avbildet på trikken. Platecover er også et bra eksempel, nå som vinyl igjen har blitt populært. Bra design vekker interesse, og da har du allerede kunden på kroken. Denne teksten lærer deg å utnytte bruk av bilder, både i forhold til SEO (søkemotoroptimalisering) og markedsføring.

Ikke bare må bilder fenge. De må optimaliseres for søkemotorer. Riktig bruk av bilder for bedre SEO, er med andre ord en gyllen mulighet til å drive organisk trafikk til ditt nettsted. Følg våre 10 bud og bli en SEO-bildegud.

En maskott minner oss på det åttende bud for bilder i blogginnlegg om bruk av bilder

Munter kommer med tips til rett bildebruk som alle bør få med seg.

Til tross for det gamle ordtaket – du skal ikke dømme en bok for sitt omslag – er vi mennesker mestere på akkurat dette. Så klart må innholdet være bra. Ellers er rett valg av bilde bortkastet. Samtidig er det i mange tilfeller det visuelle uttrykket som får lesere til å velge din side over en annen.

Jo hardere konkurransen er, desto mer detaljorientert må man bli, og desto viktigere er riktig bruk av bilder. Ikke bare har selve utseende på nettstedet mye og si, men også hvordan SEO utføres på bildene.

RELEVANT LESNING FRA VÅRT ARKIV: Hvordan skrive et blogginnlegg ­– 10 tips for SEO

INNHOLD

 

Dine bilder skal se bra ut

Første bud for bruk av bilder presentert som en steintavle med påskriften "1. Bud". Det høres kanskje selvsagt ut, men noe av det viktigste i forhold til bruk av bilder, er å velge riktige bilder. Husk på at disse er en representasjon av hva nettstedet står for. Dersom du vil at dine kunder skal forbinde deg med kvalitet, må dette også gjenspeiles i bildene. Bilder er en mulighet til å skille seg ut. Men vi befinner oss i en jungel proppfull av fargerike nettsteder. Skal du bli sett på nett, må du spille kortene rett; bli en digital påfugl!

Det er sant som det sies: Et bilde sier mer enn tusen ord. Bruk tid på å finne et bilde som er finere, tøffere eller mer unikt enn dine konkurrenters bilder, eller lag noe selv! Det gir ett fortrinn fremfor alle traurige nettsteder. Hvem går for Prius om de kan få en Tesla for samme pris?

 

Dine bilder skal forsterke bedriftens identitet

Andre bud for bruk av bilder presentert som en steintavle med påskriften "2. Bud". Like viktig som det er at bilder ser bra ut, er det at de passer til innholdet. Et knalltøft bilde er null verdt om det ikke er i synk med teksten. Et misvisende blikkfang bør unngås for enhver pris. Det vil kun skade ditt rykte da kunden vil føle seg lurt om de ledes til tekster som ikke samsvarer med bildene. «#klikkagn #clickbait» og «#sludderogpølsevev» er hash tagger som kanskje passer i den sammenheng.

Riktig bildebruk skal visualisere for leseren hva de kan forvente å finne av innhold. Hjelper bildene av stentavler deg i denne teksten når du prøver å få oversikt over hva blogginnlegget inneholder? Tenk deg at du forteller en historie. Bildene som benyttes skal gi fortellingen liv. Riktige bilder vil ikke bare forsterke innholdets slagkraft, men treffe leserne på et emosjonelt plan. Umiddelbar begeistring er alt som skal til for å vekke nysgjerrighet for teksten som følger.

 

Dine bilder skal være unike

Dersom du har mulighet til å produsere unike bilder selv, er dette å foretrekke. Det finnes bøttevis med sider som tilbyr bra bilder for en relativt billig penge, men da er det fare for å finne samme bilder andre steder. Det er mer profesjonelt å stille med bilder som ingen andre har.

Dersom du ikke har mulighet til å ta eller behandle bilder selv, bør det vurderes å få dette produsert for deg. La oss vende tilbake til filmplakater og platecover: Det finnes sjelden to som er helt like. Om noen prøver seg på kopiering, blir det baluba både blant fans og management. Dette er fordi unikt design har en enorm markedsverdi når det først slår an. Det er greit å lære av andres formler, men lag alltid noe eget om du kan. Det vil gi ditt innholdet en følelse av eksklusivitet og styrke din merkevare.

 

Du skal ikke misbruke opphavsretten

Tett knyttet til forrige bud er denne kardinalsynden som aldri må begås. Det perfekte bildet du fant på nett tilhører alltid noen. Bildebruk uten samtykke fra åndsverkets eier, er en stor risk da det kan ende med søksmål, straff fra Google, samt skade på eget rykte.

Da er det bedre å kontakte vedkommende med rettighetene til det perfekte bildet. I mange tilfeller tillates bildebruk mot enten kreditering eller betaling. Dersom du skriver anmeldelser kan bilder benyttes noe friere da dette er beskyttet av Fair Use-prinsippet. Man skal likevel være oppmerksom på slik bruk, spesielt om anmeldelsene er sterkt kritiske til produktene de omtaler.

 

Du skal døpe dine bilder

Femte bud for bruk av bilder presentert som en steintavle med påskriften "5. Bud". Nå har vi kommet til den seksjonen som har med bruk av bilder og SEO å gjøre. Husk alltid å endre filnavnet på bilder før de brukes på nettsteder! Dette hjelper Google og andre søkeord-spanende programmer med å indeksere bildet korrekt og forstå innholdet det viser til.

Når en side inneholder en rekke bilder, bør disse navngis kortfattet og detaljert. I filmplakat-bransjen funker det i visse tilfeller å klistre på tall på oppfølgere, slik som Gudfaren II og III. Dette bør derimot unngås ved navngiving av bildefiler da det gjør det vanskelig å skille filene fra hverandre for søkemotorene.

For riktig SEO ved bruk av bilder bør filnavn samsvare med søkeord og innhold, og samtidig peker på detaljene som bildet viser til. Dette kan være en utfordring, men det er også en mulighet til å styrke sin egen merkevare.

Et perfekt eksempel på dette er Alien-filmene. Oppfølgeren til «Alien» ble kalt noe så genialt enkelt som «Aliens». Merkevaren ble styrket, søkeordet ble ivaretatt, og navnet viste til det faktum at denne gangen var det ikke bare en, men mange utenomjordiske.

 

Du skal tilpasse dine bilder

Sjette bud for bruk av bilder presentert som en steintavle med påskriften "6. Bud". Et bra nettsted skal være lett forståelig for både søkemotorer og dine potensielle kunder. En viktig del av dette er lastetid på siden, noe som fort blir ulidelig lang når man bruker for store bildefiler. Derfor bør bildene komprimeres så mye som mulig uten at kvaliteten forringes.

Husk også på å justere ned selve bildestørrelsen, dvs antal piksler. Tenk alltid på at bildet skal flyte godt på alle mulige slags maskiner – fra mobiler og padder til Mac og PC. Når du har lagt opp siden er det alltid lurt å sjekke hvordan den oppfører seg på forskjellige apparater. Som regel vil webmasteren lage bilder som er skalerbare slik at de passer til alle typer enheter, samtidig som det er akkurat så stort at det ikke blir uklart når bildet vises på sitt største.

De tre vanligste bildeformater som brukes på nett: .gif, .png og .jpg. Det første er et format som tillater animasjon. De to siste er mest vanlig til allminnelig bruk på nettsteder.

Les mer om formatering av bilder!

 

Du skal ikke glemme metadata

Syvende bud for bruk av bilder presentert som en steintavle med påskriften "7. Bud". En av de viktigste momentene i forhold til bildebruk og SEO er metadata. Dette er informasjon som legges til i koden til bildefilen. Om søkemotorene ikke klarer å tyde bildet bruker de metadata til å vurdere bildets innhold og verdi. Det kan også tolkes av blinde personer slik at de forstår innholdet bedre.

Det er derfor viktig at alt-tekst er tydelig og beskrivende. Selv om nøkkelord kan hjelpe for SEO bør innhold prioriteres over søkeord da dette bedrer brukeropplevelsen.

La oss si at du har kastet deg på vinylbølgen og har startet en platebutikk på nett. Da må det skrives en unik ALT-tekst for hvert eneste produktbilde. I tillegg, når det selges produkter på eget nettsted, bør produktnummer være med i alt-teksten.

 

Hvordan skrive alt-tekst?

 

Et eksempel på dette kan være at du nettopp har tatt inn den siste plata til Tool, men så kommer den i tre forskjellige varianter. Heller enn å merke ALT-teksten «Tool Fear Inoculum1» bør detaljert info fylles inn slik: «2019 Tool Fear Inoculum Black Vinyl prod. 01020304»

Skjermdump av WordPress backend der bilder tagges med metainformasjon som ALT-tekst og navn på bilde

Ovenfor ser du et konkret eksempel på hvordan et bilde tagges i WordPress med alt-tekst og bildetittel. Jeg gjør oppmerksom på at det kun er url på bildet (filnavnet) og alt-tekst som har betydning for SEO. Men selv om tittelen (her: utdrikningslag) som kan skrives inn i backend ikke har direkte SEO-verdi, kan det likevel være lurt å legge inn denne. Vi vet aldri når Google endrer sine algoritmer.

Alt- teksten bør være såpass detaljert at en blind person kan lese den og forstå hva bildet inneholder. Alt-teksten nedenfor er noe kort, og kunne for eksempel sagt mer om bakgrunnen i bildet eller hva slags gjenstander de holder på bildet. Det er hvilken sammenheng bildet brukes i som bestemmer hva som er viktig å få med. På den måten kan to identiske bilder ha litt forskjellig alt-tekst i forskjellige settinger.

 

Bildetekst

«Caption», eller bildetekst som vi sier på norsk, forteller hvordan bildet passer i sammenhengen med teksten, og forklarer på en folkelig måte hva vi ser på bildet. Den er derfor synlig for leserne. Denne teksten har ingen verdi i forhold til SEO og droppes derfor ofte av webmastere.

 

Beskrivelse

«Description» eller «beskrivelse» kan inneholde en variasjon av forskjellig type informasjon, inkludert lenker. Du kan skrive noe om bakgrunnen for bildet, beskrive detaljene i bildet eller henvise til annet relevant materiale. Denne teksten er synlig på hovedsiden til bildet som du kommer til når du klikker på et bilde på et nettsted, men har ingen direkte verdi i forhold til SEO.

Vi har en egen dedikert nettside med ressurser og informasjon om bildehandling på internett. Denne vil jeg anbefale for deg som vil ha mer detaljert informasjon om prosessen med å optimalisere bildene før de publiseres.

 

Du skal lage Image Sitemap

åttende bud for bruk av bilder presentert som en steintavle med påskriften "8. Bud". Her kommer det siste punktet som har å gjøre med riktig bildebruk og SEO: Sidekart for bilder er noe Google oppfordrer alle til å lage, for å gjøre sin egen jobb enklere. Det er nemlig slik at ikke alle bilder indekseres når Google går over nettsidens kildekode. Sidekartet er en xml tekstfil som forteller Google hvor alle dine bilder – på alle dine sider og undersider – befinner seg.

Det finnes flere måter å lage slike kart på. Dersom siden din er bygget på WordPress, Wix eller Squarespace har disse individuelle løsninger og plugins for sidekart. Det er også mulig å sende inn sin egen tekst via Googles Search Console. Videre veiledning for å lage ditt eget sidekart finner du på Google Webmaster Tools.

Merk at det finnes egne sidekart for nettsteders menyer og oppsett som gjør det lettere for Google å orientere seg. I denne konteksten snakker vi om et sidekart som kun informerer om bilder. Om denne informasjonen gjøres tilgjengelig for Google, blir det lettere for søkemotoren å finne frem, som igjen øker din sjanse for å bli sett på nett.

 

Du skal sosialisere på nett

Niende bud for bruk av bilder presentert som en steintavle med påskriften "9. Bud". Folk deler alt av bilder de liker på sosiale medier. Bilder valgt med omhu fører ofte med seg gratis reklame via deling på Facebook og Twitter. Bygg i tillegg inn Open Graph (OG) og Twitter Cards i html-koden. Dette garanterer at bildene vises på sosiale medier hver eneste gang noen deler fra nettsted eller andres poster.

 

Open Graph

Open Graph er tagger som skrives inn i bildenes kodeinformasjon. For WordPress er dette en del av den velkjente Yoast Plugin. Dette lar nettsteder styre hvilke elementer i en post som skal vises når posten deles på Facebook.

Veiledning for bruk av Open Graph

 

Twitter Cards

Twitter Cards gjør samme jobben på Twitter, også dette gjennom Yoast for WordPress. For nettsteder som er bygget på andre plattformer må Open Graph og Twitter Cards legges inn i sidekoden på egenhånd.

Veiledning for bruk av Twitter Cards

 

Du skal gi brukere gode opplevelser

Tiende bud for bruk av bilder presentert som en steintavle med påskriften "10. Bud". Dagens lesere er utålmodige som aldri før. Dersom de ser tegn til dårlig design eller slett innhold, hopper de videre til neste nettsted på et blunk. Derfor er det viktig å ha helhet og brukeropplevelse i bakhodet. Alt fra tekst og tone, til flyt og bilder må arrangeres som en symfoni.

Som sagt skal leserne tas med på en reise. Den bør aller helst være underholdende. Den må absolutt by på umiddelbar verdi, og informasjonen bør legges frem så lett fordøyelig som mulig. Riktig bruk av bilder legger til rette for alt dette.

 

 

 

Bonusbud: Du skal ikke bruke bilder unødvendig

Ikke pepre sidene dine med irrelevante bilder! For det første hemmer det brukeropplevelsen. For det andre blir nettstedet tregere. Sist men ikke minst vil du straffes av Google for mangel på konsis informasjonsflyt. I visse tilfeller kan det være hensiktsmessig å benytte bilder kun for dekorasjons skyld, men det bør vurderes nøye verdien av før det iverksettes.

Trenger du hjelp til utvalg eller produksjon av bilder? Vi designer bilder i riktig størrelse fra bunnen av, komprimerer, tilpasser og SEO-optimaliserer de for deg. Trykk på banneret under for en uforpliktende samtale!

 

 

Konklusjon

Bruk av bilder på nett bør alltid kombineres med god SEO. Det gir økt synlighet, styrker markedsføringen og får nettsteder til å fremstå langt mer profesjonelle. Riktig valg av bilder, riktig utfylling av informasjon og riktig oppsett av nettsider er nøkkelen til å bli en SEO-bildegud. Tilpass dine bilder, forsterk ditt innhold, og gi dine lesere en brukeropplevelse de sent vil glemme! De 10 bud er neste steg på veien til utvidet kundekrets og styrket merkevare for ditt nettsted.

 

BEGREPSFORKLARING:

Alt-tekster: Usynlig tekst som ligger i metadataen på et bilde. Teksten er ment for blinde personer og søkemotorene.

SEO: (Søkemotoroptimalisering) Prosesser som gjennomføres både og utenfor en internettside for at innholdet skal oppnå bedre synlighet hos søkemotorene (Google).

Stock photo-tjeneste: En tjeneste som gir bedrifter og privatpersoner rettigheter til å bruke stock photo-tjenestens bilder til eget bruk. Man kan betale per måned eller per bilde.

Wix: Et selskap som tilbyr enkel bygging av et nettsted. Siden kan bygges helt uten noen form for kunnskap om koding. Isteden brukes «drop-and-drag». Dette kalles for en web-builder.

 

KILDER:

Yoast: Image SEO: Optimizing images for search engines

Ahrefs: Image SEO for more organic traffic