følg oss

Sentralbord: 92 777 242 (08.00-15.00)

 > The One-Inch-Punch – Lynrsk SEO-hjelp  > Hva er nøkkelord, søkeord og nøkkelfraser! Lær bruken!

Hva er nøkkelord, søkeord og nøkkelfraser! Lær bruken!


Forvirringen er stor når det kommer til tre beslektede SEO-begrep; Nøkkelord, søkeord og long tail kewords. Hva er egentlig forskjellen?

Søkeord skriver vi i søkemotorer, mens nøkkelord implementeres av forfattere i tekster på Internett for å rangere i søkemotorer. Long tail keywords, eller nøkkelfraser om du vil, er egentlig bare en samling nøkkelord som brukes for å tiltrekke seg folk med mer fokuserte søk på nett.

Det vil for eksempel si at søket «løpesko» er et enkelt nøkkelord, mens «slitesterke løpesko for terreng» er en nøkkelfrase. Søkeordet ville her vært det personen faktisk skriver i søkemotoren, for eksempel: «løpesko slitesterke».

BruSEO Lee står klar til kamp i sin one-inch-punch posisjon.

Langhalen min er en tomme lang og vekker oppsikt hvor enn den bankes inn!
BrucSEO Lee

Hei BruSEO Lee her! For enkelthets skyld kan vi godt si at søkeord og nøkkelord i praksis ofte blir det samme. Forskjellen har å gjøre med perspektiv. Kall gjerne min one-inch-punch hva du vil. Uavhengig av navn vil du fly som en filledukke gjennom lufta hvis du står i veien for den.

Fra spøk til alvor: Hvis du husker mitt sitat ovenfor så har frasen «long tail» ingenting å gjøre med lenden på nøkkelfrasen å gjøre. «Langhalen» henviser til den dalende kurven over antall nettsøk som gjøres på long tail keywords. Færre søk på en nøkkelfrase betyr ikke at den har mindre verdi, snarere tvert imot. Fordi denne typen søk er mer spisset, gir som regel lengre nøkkelfraser flere klikk.

Hva betyr det?

Jo, at folk som er ute etter korte og kontante svar på sine SEO-spørsmål, vender seg til meg, BruSEO Lee. Jeg nøler aldri med å klaske inn one-inch-læresetninger i spørrende hoder. Det er nemlig slik at folk som søker etter spesifikke fraser vet hva de vil ha, og handler oftere når de finner nøyaktig det de leter etter. Derfor har gjerne lengre nøkkelfraser en høyere konverteringsrate enn vanlige nøkkelord. Hvordan du kan optimalisere konverteringsraten, og ikke minst hva CRO står for, får du banket gratis inn i knollen ved å følge denne lenken.

Nøkkelen til å lykkes med lengre nøkkelfraser handler om å finne den perfekte balansen mellom etterspørsel, konkurransenivå og salgbarhet. Finner du denne «sweet spoten», og rangerer øverst på Google med ditt langhalede nøkkelord, er sjansen meget god for å treffe din kundegruppe.

La oss ta min blogg, «The-One-Inch Punch», som eksempel. Alene er det en vanskelig nøkkelfrase å rangere for, selv på norske Google. Men BruSEO Lee vet råd! «One-Inch Punch: lynrask SEO-hjelp» er så spesifikt at slagene finner sine lesere før de skjønner hva som traff dem. Haaaiii-JA!!!

Hva er eksempler på nøkkelord, nøkkelfrase og søkefrase?

  Betydning Funksjon
Nøkkelord Sko Relevant trafikk til nettsted
Nøkkelfrase Sko for damer Mest relevante trafikk til nettsted
Søkefrase Damesko til pent Brukerens faktiske søk
  Betydning
Nøkkelord Sko
Nøkkelfrase Billige sko for damer
  Funksjon
Nøkkeluttrykk Relevant trafikk til nettsted
Nøkkelfrase Mest relevant trafikk til nettsted

Hvordan bruke nøkkelord til å rangere i Google-søk?

Rangering på Google er en kunst som ikke kan forklares på ett minutt. På fem minutter finner du derimot ut alt du trenger ved å lese vårt blogginnlegg om hvordan du klatrer øverst på Google-toppen.

Perfekt balanse mellom etterspørsel og konkurranse finner du ved å gjøre god keyword research, slik at nøkkelfrasen din ikke blir for sær. For lavt søkevolum betyr at det ikke er mye å hente på topprangering hos Google.

Likeså er det viktig å finne ut om nøkkelfrasen er populær. Mange begynner å få med seg mulighetene som ligger i kløktig bruk av lengre nøkkelfraser, noe som vil si at konkurransen er hard for visse fraser i en del bransjer.

Eksemplet jeg nevnte innledningsvis – slitesterke løpesko til terreng – er en vanskelig nøkkelfrase å konkurrere om i Norge. «Slitesterke løpesko til kupert skogsterreng» er det mye lettere å rangere for.

Husk at Internett fullt av muligheter! Vær kreativ med din keyword research, og du vil finne nøkkefraser å rangere for i enhver bransje! BruSEO Lee ble en ener i sin bransje da han spesialiserte seg på one-punch SEO. Til dette er BruSEO ditt beste valg. Ingen over, ingen ved siden! Ka-Pow!!

BruSEO Lee i slår sitt one-inch-punch. Ovenfor står det "vil du lære BruSEO moves? Gi museknappen en Krav maga-kilevink og start nå!"