Denne gratis e-publikasjonen inneholder et eksempel på en markedsplan; et fullstendig dokument som tar for seg alle de aktuelle punktene for å utarbeide en grundig markedsplan. Denne malen er hovedsakelig rettet mot større selskaper som ønsker å benytte den til å iverksette sine planer. Om du har en liten eller mellomstor bedrift, kan det derfor være hensiktsmessig å kutte ut noen punkter, eller å gjøre mindre ut av dem.
Noen selskaper jobber med markedsplanen i et Excel-dokument der de holder oversikt over markedsføringen som gjøres. I ordenes rette forstand bør dette derimot refereres til som en «aktivitetsplan».
Denne malen du nå leser, redegjør hvordan en virksomhets plan for markedsføring bør utformes. Den kan brukes for å oppnå større innsikt i virksomheten, eller som en presentasjon ovenfor potensielle investorer.
Husk alltid på at en markedsplan bør legges opp og hva som tas med kommer an på bransje, type virksomhet og ikke minst virksomhetens størrelse.
Når planen er ferdig og selve markedsføringen begynner, er det viktig å ta i bruk en aktivitetsplan slik at du kan se nøyaktig hva som blir gjort til enhver tid.
Eksempelet på denne markedsplanen lastes ned i word eller PDF, og hjelper deg i gang og forklarer følgende:
- Situasjonsanalyse
- Markedsoversikt
- Markedsdemografi
- Kunde- og markedsbehov
- Markedstrender
- Markedsvekst
- SWOT-analyse
- Fokusområder
- Kritiske spørsmål
- Markedsføringsstrategi
- Visjon
- Mål for markedsføringen
- Økonomiske mål
- Målgruppe
- Posisjonering
- Markedsføringsmiks
- Markedsundersøkelser
- Økonomi, budsjetter og prognoser
- Nullpunktomsetning
- Prognose for salg
- Kostnadsprognose
- Milepæler for gjennomføring
- Markedsorganisasjon
- Beredskapsplanlegging