følg oss

Sentralbord: 928 00 333 (08.00-16.00)

Image Alt

Google Analytics

Hva er et analyseverktøy?

I markedsføringssammenheng brukes analyseverktøy for å finne ut hvilke resultater vi oppnår med markedsføringen. Dette er essensielt for å forstå hvor dine kunder kommer fra. I tillegg er det interessant for de fleste bedrifter å se hvilke interne nettsider folk er innom før de kjøper bestemte produkter.

Hvordan bruker du analyseverktøy i ditt firma?

Det finnes utrolig mange analyseverktøy man kan bruke i sin markedsføring. Noen er generelle, mens andre er mer spesifikt rettet inn mot en spesiell plattform.

De analyseverktøyene enhver bedrift bør ha er Google Analytics og Search Console. For de aller fleste bedrifter vil det også være nyttig med flere verktøy enn dette.

 

Hva tjener din bedrift på bruk av analyseverktøy i markedsføringen?

I dag er det blitt helt nødvendig med analyseverktøy som Google Analytics. Det lar deg nemlig se hvor mange som har besøkt nettstedet, hvilke individuelle nettsider de har besøkt og hvilket nettsted de var på rett før de havnet på din side. Du kan til og med lage to alternative versjoner av en internettside for å se hvilken av de som fungerer best.

Dette betyr at din bedrift effektivt kan gjøre mer av det som fungerer, og mindre av det som ikke fungerer. På sikt vil dette kunne lede innholdsproduksjonen mer i retning av det som fungerer for ditt publikum.

 

Hvordan øker vi din omsetning med analyseverktøy

For at måling av resultater skal kunne gjennomføres, må kontoer for de aktuelle plattformene settes opp på vegne av din bedrift. Deretter må piksel installeres på ditt nettsted slik at en tjeneste som for eksempel Google Analytics kan hente informasjon rett fra ditt nettsted.

Videre tilrettelegger vi for å hente ut den informasjonen som trengs for din bedrift. Hva slags informasjon og hvor mye som hentes ut kommer litt an på målet og størrelsen på ditt firma.

Etter hvert som din bedrift gradvis gjør mer av det som fungerer optimalt vil omsetningen øke på sikt.